Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-03-28@20:16:12 GMT

تحلیل سعید حجاریان از "خودسری"

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۰۹۶۸

به گزارش وانانیوز، 

 سعید حجاریان در ویژ برنامه روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: در مدت زمان منتهی به شانزدهم آذر سال جاری، چند دعوتنامه برای حضور و سخنرانی در دانشگاه‌ها دریافت کردم. دانشجویان از آینده کشور و مسائل و مصائب دانشگاه پرسیده بودند و من با ذهن تحلیلی‌ قادر نیستم پرسش‌های بزرگ را پاسخ دهم، زیرا اساسا تا نتوانم مساله‌ای را تجزیه کنم و به اجزایش بپردازم، پاسخگویی برایم ممکن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بار غم عشق تو را گردون نیارد تحمل / چون می‌توان کشیدن این پیکر لاغر من

وی ادامه داد: سعدی علیه‌الرحمه در باب چهارم گلستان درباره فوائد خاموشی فرموده‌ است:
نشنیدی که صوفی‌ای می‌کوفت / زیر نعلین خویش میخی چند؟
آستینش گرفت سرهنگی / که بیا نعل بر ستورم بند
من، نهایتاً بتوانم به کفش خود میخی بکوبم و توان نعل‌بندی ستور شما را ندارم! البته واقف هستم، زمانیکه اوضاع سخت می‌شود، قافله‌ها در گردنه نعل‌بندان گیر می‌کنند و همانجا، مشکل آغاز می‌شود.

حجاریان سپس گفت: نمی‌دانم نام عسگر گاریچی را شنیده‌اید یا نه؟ وی، فردی خودسر بود و در همان گردنه -که در راه قم و تهران است- به ناموس و اموال مردم تعرض می‌کرد. در پی این اتفاق‌ها، سیدین سندین به شاه نامه نوشته و ضمن درخواست برای تأسیس عدالت‌خانه، برکناری علاء الدوله، تغییر موسیو نوز و اجرای قوانین اسلام، برکناری عسگر گاریچی را هم خواستار شدند.

 وی ادامه داد:اول بار که نامه را خواندم، به‌نظرم خنده‌دار رسید که در میان خواسته‌های بلند بالا، خواسته‌ای به این کوچکی هم از طرف مرحومین بهبهانی و طباطبایی مطرح شده است. اما، اکنون فکر می‌کنم شاید مسأله خودسرها -که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند- دست‌کمی از مصائب عمده کشور نداشته باشد.
این تئوریسین اصلاح‌طلب سپس افزود: امروزه کار آن‌ها به جایی رسیده است که، دست به هر عملی می‌زنند و دست و پای دولت را در پوست گردو می‌گذارند و دولت هم باید پاسخگوی رفتار آن‌ها باشد.

حجاریان خاطر نشان کرد: در همین ماجرای 16 آذر افرادی که بر خلاف قانون، مسلحانه وارد دانشگاه شدند و سه‌ تن از دانشجویان را به قتل رساندند، اعضای گارد شاهنشاهی بودند. و به یاد دارم، هر سال در سالگرد این واقعه، یکی از شعارهای دانشجویان به‌هنگام ورود گارد به محوطه دانشگاه چنین بود:
"مرگ بر این پلیس قانون‌شکن"وقتی پلیس قانون‌شکن باشد، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: در قضیه کوی دانشگاه هم پلیس قانون‌شکنی فراوان کرد. در جریان حمله به سفارت‌های انگلیس و عربستان هم پلیس نظاره‌گر بود و عملاً راه را برای خودسرها باز گذاشت. در قضایای سال 88 هم همچنین.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: اما، علت پیدایش گروه‌های خودسر چیست؟ معمولاً می‌توان چند علت را برای این پدیده برشمرد. اولین آن‌ها ضعف دولت مرکزی است. مثلاً، در عراق به‌ علت ضعف دولت، میلیشیاهای مختلفی شکل گرفته و هر یک در حوزه‌ای دست به اعمال خلاف قانون می‌زنند. علت دوم، مستور بودن دولت است. در این حالت، گروه خودسر وابسته به دولت است اما، برای آنکه دولت مسئولیت اعمال خود را نپذیرد، دست به دامن این گروه‌ها می‌شود و آن‌ها، با علم به اینکه مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند دست به اعمال خودسرانه می‌زنند و دولت هم معمولاً ادعای بی‌خبری می‌کند یا حداکثر، پس از اعمال فشار جامعه یا نهادهای جهانی بعضی عوامل دست دوم را قربانی می‌کنند. مانند قتل‌های زنجیره‌ای یا قتل جمال قاشقچی.

وی ادامه داد: علت سوم، تسویه حساب‌های درونی دولت گانگستری است. گاهی فساد بیش‌ از حد دامن‌گستر می‌شود و باندهای مافیاییِ درون دولت به جان هم افتاده و چون هر یک به حیطه دیگری تعرض می‌کنند، به دست گروه‌های خودسر ادب می‌شوند. این مدل را در امریکای لاتین بسیار دیده‌ایم. علت چهارم، ایدئولوژی است.

حجاریان همچنین گفت : شاید بعضی گروه‌ها وابسته به سازمان مشخص و قدرت نباشند اما آن‌ها به علت تعلق‌شان به ایدئولوژی یا دکترینی خاص، خود را محق می‌دانند تا دیگران را از میان بردارند.

وی با بیان اینکه «وظیفه دانشجویان در این شرایط، افشاگری تا حد ممکن است» به تبیین گفته خویش پرداخت و گفت: معمولاً این گروه‌ها درون دخمه‌های تاریک به سر می‌برند و تاباندن نور بر این دخمه‌ها آن‌ها را وادار می‌کند از حالت اختفاء بیرون آیند و دست خود را رو کنند یا لااقل از عواقب کار بترسند. افشاگری به هر طریق ممکن، وظیفه دانشجویانی است که، علاقه دارند کشور را به نحوی از شر این گروه‌ها خلاص کنند.

این تئوریسین اصلاح‌طلب در پایان گفت: شاید روزنامه‌ها نتوانند آنچنان که باید و شاید به این کار مبادرت ورزند اما فضای مجازی محل مناسبی برای روشنگری است. ولی باید دقت کرد اطلاعات صحیح و بررسی شده را در اختیار مردم گذاشت و الا، فضای مجازی هم تبدیل به لجن‌زاری می‌شود و خودسرهای مجازی در تاریکی می‌ایستند و به سمت روشنایی تیر می‌اندازند و با اسامی مجعول و حتی ربات به جنگ اشخاص حقیقی می‌روند.

حجاریان در بخش پرسش و پاسخ این برنامه اظهار کرد: من چند سالی در این دانشگاه درس دادم، گروه خوبی داشتیم. بعد از "دولت معجزه "من از دانشگاه اخراج شدم.
وی ادامه داد: فکر می‌کنند یک بار در ایران انقلاب فرهنگی شده، در حالی که در "دولت معجزه" هم انقلاب فرهنگی شد. هم اخراج دانشجو و اساتید بود و هم ماجرای بورسیه ها پیش آمد.

حجاریان سپس گفت: نباید گذاشت فراموش شود این ماجراها. هر دانشگاهی به فراخور خودش از این ماجراها خبر دارد.

وی در پاسخ به دانشجویانی که پلاکاردهایی مبنی بر بازگشت فتنه گران و تئوریسین ترور نوشته بودند، گفت: آن‌هایی که علیه من این شعارها می دهند گلوله را از مخچه من درآورند تا جوابشان را بدهم.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: 16 آذر روز دانشجو سعید حجاریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۰۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه

خطیبی، معاون وزیر علوم تحقیقات در برنامه تلویزیونی بالاتر با عنوان «بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا نه؟» مطرح کرد: آنچه در بودجه عمومی کشور دیده می‌شود به دانشگاه های دولتی زیرمجموعه وزارت علوم اختصاص دارد و دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه هایی که به هر نحوی با شهریه خدمات می‌دهند از بودجه عمومی برخورداری ندارند و ما عمدتا از بودجه سنواتی که هرساله تصویب می‌شود بین پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، موسسات آموزشی و مراکزی که خدمات رایگان ارائه میدهند توزیع می شود.

او با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ در این رابطه هنوز بسته نشده در رفت و آمد بین مجلس و دولت است، گفت: اما در سال ۴۰۲ بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد تومان هزینه جاری بود تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان هم بودجه تملکی و دارایی.

دانشگاه های دولتی در اولویت دریافت بودجه دولت 

وحید مهربانی مدرس دانشگاه نیز در این باره بیان کرد: اساسا وقتی آموزش عالی را تفکیک به دولتی و غیر دولتی می‌کنیم منطقا باید بودجه دولت به دانشگاه و دانشجویان بخش دولتی برسد. روال در کشور ما و سایر کشورها همین گونه است که دولت بودجه ای را تخصیص می دهد به دانشگاه‌های دولتی تا از طریق دسترسی به آموزش عالی دولتی اهدافی که دولت ها از برگزاری آموزش‌عالی در نظر دارند تحقق پیدا کند.

او ضمن مخالفت با توزیع متوازن بودجه بین دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی گفت : بخش غیردولتی خود باید هزینه های خود را تامین کند و بودجه دولتی نمی‌تواند به آن اختصاص پیدا کند مگر در موارد خاص که مشاهده شود مثلا دانشجویانی از بخش ضعیف جامعه در این دانشگاه ها حضور دارند و اگر حمایت دولتی وجود نداشته باشد دسترسی این‌قشر به آموزش عالی مخدوش می شود.

رایگان بودن تحصیل تا سرحد خودکفایی، تکلیف قانونی دولت

خطیبی‌، معاون وزیر علوم تاکید کرد: مقوله ای که خیلی باید به آن دقت کنیم بحث کیفیت آموزش عالی است آن هم نه در نحوه ارائه آموزش. چیزی که ما در این دوره وزارت علوم پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی است. اینکه ما چه چیزی آموزش دهیم. ما تاکید داریم به لحاظ تکلیف قانونی که داریم به عنوان دولت، تحصیلات تا سرحد خودکفایی رایگان باید باشد و تکلیف قانونی ما است. 

او ادامه داد: در یک رشته ای که بازار اشتغال ندارد و انباشت فارغ‌التحصیلان را داریم یا فارغ التحصیلان فعلی اوضاع اقتصادی چندان خوبی ندارند، در این شرایط ما دیگر تکلیفی نداریم در این رشته شرایط تکلیف رایگان را بگذاریم.

معاون وزیر علوم گفت: موضوعی که ما پیگیری می‌کنیم بحث آمایش آموزش عالی و توجه به پیوست اشتغال برای هر رشته است. یعنی هر رشته ای که بخواهد ایجاد شود مکلف شدند مسئولین دانشگاه که پیوست اشتغال آن را ارائه دهند مبنی بر اینکه اگر قرار است این رشته ایجاد شود آیا آینده شغلی دارد یا نه. ناظر به همین قضیه در رشته های زیادی ظرفیت دانشجو را صفر کردیم؛ رشته‌هایی که بازار کار آن‌ها اشباع شده و ضرورتی در آموزش عالی حس نشد که ادامه داشته باشند. برعکس آن هم وجود داشت و رشته های جدید هم ایجاد شدند.

نمی‌توان برای علم و تکنولوژی سقف قائل شد

 خطیبی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم برای علم و تکنولوژی سقف قائل شویم، گفت: امروز علوم نوظهوری مثل هوش مصنوعی، نانو، کوانتوم و دانش هسته ای داریم ، در این قضایا همچنان باید تحقیق کنیم و فارغ‌التحصیل داشته باشیم تا بتوانیم نیاز کشورمان را برطرف کنیم.

او مطرح کرد: برای بحث سرحد خود کفایی نمی‌توان یک حکم کلی داد و باید رشته به رشته، مورد به مورد بررسی بکنیم که این کار در حال انجام است. 

اهمیت به آینده شغلی در تایید رشته های جدید 

او ادامه داد: در وزارت علوم یک شورای گسترش آموزش عالی داریم که آینده شغلی رشته هایی که قرار است تاسیس شوند در آن بررسی می شود. برای رشته هایی که ضریب اشتغال بالا دارند ونیاز کشور است، اتفاقا اصرار داریم که آموزش رایگان باید صورت بگیرد. عدد بودجه ای ک برای دانشگاه ها می‌بینیم ناظر به همین قضیه است که این اعتبارات صرف رشته‌هایی شود که فوایدی برای کشور دارد و مسائل را می تواند حل کند و اشتغال پذیری را برای فارغ‌التحصیلان به دنبال داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • کاظم صدیقی سخنران یک مراسم مذهبی مهم شد
  • کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود
  • مرکز آبشارشناسی دانشگاه لرستان تأسیس می‌شود
  • به‌روزرسانی اعتبار دانشگاه‌های ۱۴۷ کشور جهان
  • قطع امید بایدن از دولت نتانیاهو در غزه + فیلم
  • ثبت نام بیش از ۸۰ هزار نفر در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳
  • اعتبار دانشگاه‌های ۱۴۷ کشور جهان بروزرسانی شد
  • زهرا شجاعی درگذشت + سوابق
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه
  • فرآیند ثبت نام در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ شروع شد