Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: بر اساس مصوبه های کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مقرر بود صنایع آب بَر استان، اعتبار طرح های این کارگروه را تامین کنند که تاکنون بیشتر آنها به تعهد خود عمل نکرده اند.

به گزارش ایرنا، مسعود میرمحمدصادقی روز دوشنبه در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استانداری اصفهان، افزود : بر اساس مصوبه این کارگروه مقرر شد چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل ما به ازای تامین آب پایدار برای صنایع آب بَر استان برای اجرای طرح ها و برنامه های سازگاری با کم آبی پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : بنابراین هر کدام از صنایع استان که میزان آب مصرفی آنها بیشتر از 100 هزار متر مکعب است متناسب با میزان مصرف آب، باید هزینه ای را به صندوق مربوط به کارگروه سازگاری با کم آبی پرداخت کنند.
به گفته وی همچنین مقرر بود قراردادی با صنایع آب بَر استان منعقد شود تا آنها این هزینه ها را به صورت اقساط پرداخت کنند که تا کنون این قرارداد فقط با سه واحد صنعتی بسته شده است.
میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: این سه واحد صنعتی تاکنون در مجموع 800 میلیارد ریال پرداخت کردند و یکصد میلیارد ریال نیز سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان به این صندوق واریز کرده که در مجموع 900 میلیارد ریال شده است.
وی با اشاره به اینکه مقرر بود این اعتبار برای سه محور اصلی تعدیل آسیب های اجتماعی و اقتصادی در حوضه آبریز زاینده رود، طرح انتقال پساب برای مصارف کشاورزی شرق اصفهان و ساماندهی رودخانه زاینده رود هزینه شود، افزود: تاکنون از اعتبار پیش بینی شده 900 میلیارد ریال پرداخت شده که از آن 503 میلیارد ریال برای خسارت کشاورزان، 243 میلیارد ریال برای آبرسانی سیار و نجات باغ ها و 50 میلیارد ریال برای تامین بذر هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان درباره طرح انتقال پساب برای مصارف کشاورزی شرق اصفهان تصریح کرد : مقرر است بر اساس این طرح، پساب تصفیه خانه های شمال، شرق و جنوب اصفهان با آبدهی (دِبی) سه متر مکعب بر ثانیه و یک متر مکعب بر ثانیه از خط انتقال آب یزد ( در مجموع با آبدهی چهار متر مکعب بر ثانیه) در کانال های آبشار و رودشت در شرق اصفهان جاری شود و به نوبت در اختیار کشاورزان برای آبیاری قرار گیرد.
به گفته وی استفاده از پساب تصفیه خانه شمال اصفهان به دلیل اینکه در زمان حاضر مورد استفاده کشاورزان آن منطقه قرار می گیرد مورد اعتراض واقع شد که مقرر است به زودی جلسه ای با حضور نماینده مردم در مجلس و نمایندگان کشاورزان برخوار، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی درباره حل این موضوع تشکیل شود.
وی با اشاره به برخی طرح ها برای تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در اصفهان گفت: از سال 84 تاکنون بیش از پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز در این استان مسدود شده است.
میرمحمدصادقی با بیان اینکه مسدود کردن 800 حلقه چاه غیر مجاز در دستور کار ما قرار دارد، اضافه کرد: از این تعداد در سال جاری تاکنون 485 حلقه بسته شده است.
وی تعدیل و اصلاح پروانه های برداشت آب از چاه ها را یکی دیگر از طرح های تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در استان ذکر و تصریح کرد: اجرای این طرح با چالش های زیادی مواجه است زیرا جهاد کشاورزی اعتقاد دارد که باید ابتدا همه چاه های غیر مجاز مسدود شود و سپس این مرحله اجرا شود.
به گفته وی تاکنون یکهزار و 457 مورد اصلاح و تعدیل پروانه های برداشت از آب چاه ها در استان اصفهان انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه باید 800 کنتور حجم آب مصرفی در چاه های استان نصب می شد، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 150 کنتور نصب شده و با توجه به اینکه هزینه خرید آن بر عهده کشاورزان است و قیمت آن در شرایط اقتصادی موجود 2 برابر شده، در زمان حاضر کشاورزان قادر به خرید آن نیستند.
وی آب های زیرزمینی را از منابع راهبردی (استراتژیک) کشور خواند و گفت: اکنون حدود 400 میلیون متر مکعب از این ذخیره راهبردی در استان اصفهان برداشت می شود.
میرمحمدصادقی به طرح ' بازار محلی آب' نیز اشاره و اضافه کرد: در این طرح که در مرحله نخست برای دست بُرخوار در نظر گرفته شده مقرر است با توجه به کاربری های مختلف آب در صنعت و کشاورزی و چاه های زیاد، فروش و تبادل آب صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مطالعات این طرح توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام و 70 درصد آن پیشرفت کرده است، ادامه داد: ما رتبه نخست کشور را در پیشرفت این طرح داریم و به زودی به نتیجه می رسد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در این جلسه گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی به مدیریت استان ها اجازه داده است که در ازای آبی که صنایع از منابع آبی استفاده می کنند، آب بها گرفته و صرف مصوبه های مورد تایید استان شود.
نعمت الله اکبری افزود: با محاسبه های انجام شده مشخص شد که می توان اعتبار چهار هزار و 500 میلیارد ریالی از صنایع استان اصفهان برای اجرای مصوبه های کارگروه سازگاری با کم آبی تامین کرد که تاکنون 900 میلیارد آن وصول شده است.
وی با تاکید بر اینکه همه صنایع آب بَر مکلف به امضای قرارداد برای پرداخت این آب بها هستند، تصریح کرد: صنایع باید به تعهدات خود عمل کنند تا سه محور تعدیل آسیب های اجتماعی و اقتصادی در حوضه آبریز زاینده رود، طرح انتقال پساب برای مصارف کشاورزی شرق اصفهان و ساماندهی رودخانه زاینده رود پیش رود.
در این جلسه استاندار و شهردار اصفهان، نمایندگان کشاورزان، شرکت توزیع برق، جهاد کشاورزی و محیط زیست به ارائه گزارش و تبادل نظر پرداختند.
زاینده ‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌ های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و پیش از خشکسالی در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رفت و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریخت.
این رودخانه در حدود 10 سال گذشته بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در اغلب ماه های سال در استان اصفهان خشک است.
آخرین بار که آب در این رودخانه تا شهر اصفهان و شرق این شهرستان جریان داشت از هفته دوم فروردین تا اواسط خرداد سال 96 بود.
هرچند مرداد امسال آب در این رودخانه به مدت 10 روز به منظور آبیاری درختان و باغ های غرب استان اصفهان جریان یافت اما به شهر اصفهان نرسید.
3011/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری پایگاه‌های گردشگری عشایری در ایام نوروز در استان اصفهان نسبت به سال قبل گفت: پایگاه‌های گردشگری عشایر بیشتر در قالب برپایی سیاه چادر در کنار معرفی فعالیت‌های این قشر پرتلاش، انواع محصولات فرهنگی، صنایع دستی و غذایی عشایری را عرضه می‌کنند و در صورت بروز سوانح برای مسافران یاری‌رسان خواهند بود.


مختار اسفندیاری افزود: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میادشت و جرقویه و بیشتر در جاده‌های ورودی و خروجی به این مناطق قرار دارند.


او  با اشاره به بارش‌های مناسب در اسفند و روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ گفت: با این بارندگی‌ها وضعیت رویش گیاه در مراتع استان بهبود یافته است و حجم علوفه تولیدی بهتر خواهد شد.


عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند، عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند و همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.


شمار عشایر استان اصفهان بیش از ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تأمین اعتبار لازم برای اجرای سامانه دوم آب‌رسانی در دستور کار استانداری
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی در دستورکار استانداری اصفهان
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • «بسته‌های گردشگری» خدمت جدید ناژوان برای شهروندان و مسافران
  • بسته‌های گردشگری طلایی، نقره‌ای و برنزی ناژوان رونمایی شد
  • دلیل بیشتر مشکلات اصفهان نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است
  • پرداخت ۲۱۰۰ میلیارد ریال به طرح فجرانه در استان بوشهر
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بوشهر
  • برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان