Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - مدیرعامل شرکت'INTER3' آلمان و مدیر طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود(IWRM) گفت: احیای رودخانه زاینده رود نیازمند تغییر در رفتار و زندگی مردم و مسوولان است.

شهروز مهاجری که در راس یک هیات آلمانی برای شرکت در نشست 'هم اندیشی طرح مدیریت یکپارچه منابع آبی زاینده رود' به اصفهان سفر کرده است، روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این همایش در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: اگر تغییری در رفتار مردم و مصرف آب(آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی) بوجود نیاید هیچ تغییر مثبتی هم اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس تعریف شبکه مشارکت جهانی آب(GWP)، مدیریت پکپارچه منابع(IWRM)، فرآیندی است که توسعه هماهنگ و مدیریت آب، زمین و منابع مربوطه را به منظور به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی بصورت عادلانه بدون به خطر انداختن پایداری اکوسیستم های حیاتی، افزایش می دهد.
مهاجری، کمبود همکاری بین بخشی(ذینفعان) این حوضه آبی را یکی از چالش های بزرگ زاینده رود توصیف و تصریح کرد: مردم و مسوولان باید برای حل مشکل بسیار بزرگ زاینده رود با هم همکاری کنند.
رییس هیات آلمانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود اظهار داشت: در عرصه فرابخشی حوضه زاینده رود، بخوبی کار نشده است و کشاورزان و مردم به مسوولان اطمینان کامل ندارند.
وی افزود: تغییرات اقلیم یکی دیگر از چالش های این حوضه است بطوری که مقدار بارش ها و آب تجدیدپذیر آن بسیار کم شده، که هیچ کاری هم برای آن نمی توان انجام داد.
مهاجری گفت: باید از فناوری های جدید برای بهینه سازی مصرف آب در بخش های کشاورزی و صنعت استفاده شود.
وی با اشاره به سرمایه گذاری و اجرای طرح مدیریت یکپارچه مصرف آب رودخانه زاینده رود توسط وزارت علوم آلمان گفت: دولت آلمان در هشت سال گذشته حدود 6 میلیون یورو در این طرح سرمایه گذاری کرده است.
رییس هیات آلمانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت علوم و تحقیقات آلمان با بررسی نتایج این طرح، برای ادامه همکاری و احیای زاینده رود تصمیم گیری خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی طرح مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده رود روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور مدیران وزارت نیرو و استان اصفهان و محققان آلمانی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
طرح مدیریت یکپارچه منابع آب رودخانه زاینده رود از هشت سال پیش به سفارش وزارت نیرو و با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و وزارت علوم آلمان اجرا شده است و نتایج آن امروز در نشست مذکور ارائه و بررسی می شود.
زاینده رود به طول بیش از 360 کیلومتر، بعنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در یک دهه اخیر بدلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در بیشتر ماه های سال در سطح استان اصفهان خشک است که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های کشاورزی و محیط زیست بوجود آورده است.
وزارت علوم و تحقیقات دولت فدرال آلمان(BMBF) حامی تحقیقات در راستای توسعه پایدار و حل چالش های جهانی نظیر تغییرات اقلیمی و کمبود آب است و پشتیبانی مالی طرح های مدیریت یکپارچه منابع آب(IWRM) از اولویت های این وزارتخانه محسوب می شود.
شرکت 'INTER3'، مدیریت و هماهنگی این طرح را در آلمان بر عهده دارد که پس از مذاکره با وزارت نیرو، شرکت آب منطقه ای اصفهان بعنوان هماهنگ کننده ایرانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود(IWRM) معرفی شد.
مراحل اجرای این طرح در تفاهمنامه ای مطابق با سه دوره پشتیبانی مالی توسط وزارت علوم و تحقیقات دولت فدرال آلمان در سال 89 به امضاء رسید.
برنامه ریزی این طرح شامل سه مرحله 'بررسی خصوصیات کلی حوضه و جمع آوری آمار و اطلاعات و تهیه ابزار مدیریتی آب'،'توسعه راهبردها، تجهیزات و اجرای طرح' و 'ارائه و تعمیم نتایج' است.
7150 /6027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اصفهان مديرعامل شركت inter3 آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان شهر اصفهان گفت: اصفهان به‌عنوان یک باغ شهر مطالبه شرعی و قانونی با عنوان «حقابه» دارد، اما در بازگشایی‌های زاینده‌رود حقوق شهر محقق نشده و منجر به چند مسئله از جمله فرونشست و تهی شدن سفره‌های زیرزمینی شده است.

مجید نادرالاصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود رو به تعطیلی است، اظهار کرد: توقع و انتظار شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری بر این بود که اتفاق خوبی برای حال مردم در استان اصفهان و مرکزیت کشور رخ دهد، به همین دلیل موضوع آب به‌عنوان یکی از مواردی که می‌توانست در بهبود شرایط اجتماعی، روحی و روانی مردم مؤثر باشد، مطرح و اقدامات خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه حمایت بیشتر از این موضوع لازمه شدت گرفتن کارهای دبیرخانه زاینده‌رود بود، افزود: شهردار اصفهان باید در این زمینه مطالبه‌گر و مجری برنامه‌های مد نظر شورای اسلامی شهر و شهرداری باشد، البته طی شش ماه گذشته تلاش‌های زیادی داشتیم، اما معتقدیم به رغم اینکه تمایل برای انجام کار وجود دارد، به هر دلیلی در انجام آن تعلل صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قصد من از پرداختن به موضوع رو به تعطیل بودن دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود این است که مدیریت شهری را نسبت درخواست عمومی مردم اصفهان، افزایش امید در این کلان‌شهر و رفع مشکلات معیشتی مردم، به‌ویژه بهبود وضعیت مناطق غربی و شرقی و شامل باغات و مزارع کشاورزی است، گفت: به‌نظر می‌رسد این موضوع با جدیت پیگیری نمی‌شود، توقع از مجموعه شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان این است که کار ویژه‌تری در این راستا انجام دهند.

نادرالاصلی تاکید کرد: شهر اصفهان به‌عنوان یک باغ شهر مطالبه شرعی و قانونی با عنوان «حقابه» دارد، اما در بازگشایی‌های زاینده‌رود حقوق شهر محقق نشده است و منجر به چند مسئله از جمله فرونشست و تهی شدن سفره‌های زیرزمینی شده است، ادامه داد: جاری نشدن آب در مادی‌ها، وضعیت فضای سبز و مشکلات زیست‌محیطی را دو چندان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این موارد حقوق مردم اصفهان است و باید مورد توجه باشد، تصریح کرد: به‌عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کنم که اگرچه شهرداری نمی‌تواند آب را جاری کند، اما می‌تواند مطالبه‌گر و پیگیر خواسته‌ها از سازمان‌ها و نهادها باشد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: توقع دارم شخص شهردار از جایگاه حقوقی و اداره حقوقی مجموعه شهرداری برای پیگیری حق خود از مبادی قضائی و حقوقی اقدام جدی انجام دهد.

کد خبر 746550

دیگر خبرها

  • کپا آریزابالاگا به چارچوب دروازه رئال مادرید برمی‌گردد
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • مسوولان قضایی ملارد با برپایی میز خدمت پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)