Web Analytics Made Easy - Statcounter

دزفول - ایرنا - معاون برنامه ریزی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به بارندگی سیل آسای پنجشنبه هفته گذشته گفت: سیلاب سه هزار میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت زد.

به گزارش ایرنا جواد سلطانی کاظمی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با موضوع سیلاب و آبگرفتگی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان افزود: 2 هزار و 300 میلیارد ریال از این خسارت مربوط به دزفول بوده و سبزی و صیفی آن تا 97 درصد خسارت دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 25 میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید می شود که 10 درصد آن مربوط به خوزستان است، گفت: 50 درصد صیفی خوزستان در دزفول تولید می شود که حدود 20 درصد این محصول در پی بارندگی پنجشنبه گذشته نابود شده است.
معاون برنامه ریزی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بارندگی برداشت نیشکر را با مشکل مواجه کرده است، افزود: محصولاتی مانند گندم و کلزا با مدیریت زراعی قابل برگشت هستند ولی سبزی وصیفی با توجه به داشتن شرایط خاص تا 100 درصد خسارت دیدند که ارزش بازاری ندارند.
وی اظهار داشت: دولت فقط خسارت محصولاتی که بیمه هستند را پرداخت می کند درحالیکه با وجود پیگیری های انجام شده بیمه به سبزی وصیفی تعلق نگرفته است.
سلطانی کاظمی خواستار حمایت از کشاورزان خسارت دیده شد و افزود: طبق بند سه ماده 10 قانون اجرای مقررات دولت به محصولاتی که شامل بیمه نمی شوند اعتبار بلاعوض داده می شود.
وی با بیان اینکه برای تامین علوفه نیز می توان از کمک بلاعوض استفاده کرد، گفت: درخصوص استمهال وام های کشاورزی نیز مشکلی بین دولت و بانک مرکزی وجود داشت که امیدواریم مشکل بزودی حل شود.

** دزفول در اولولیت پرداخت خسارت استان قرار گرفت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: شهرستان دزفول به دلیل خسارت های ناشی از سیل در اولویت پرداخت خسارت استانداری خوزستان قرار گرفته است.
کیامرث حاجی زاده افزود: دزفول همانند جنگ تحصیلی در جنگ اقتصادی نیز دژ تسخیرناپذیر کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه هنگام بحران تمام دستگاه های دولتی و خصوصی باید یاریگر هم باشند، اظهار داشت: پیشگیری بهترین روش برای جلوگیری از حوادث در زمان بحرانی است ولی هنوز مدیران به این نکته اعتقاد ندارند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: اگر امور عشایر دزفول قبل از بارندگی و سیلاب اخیر اخطاریه های لازم را می داد و مکانی برای اسکان عشایر در نظر می گرفت به این اندازه خسارت نمی دیدند.
وی با بیان اینکه آبراه مکان مناسبی برای نگهداری احشام نیست، گفت: تلفات احشام و دام های دزفول به دلیل ناآگاهی و ارائه نشدن آموزش لازم افزایش یافت لذا امور عشایر ارائه آموزش به عشایر را در دستور کار خود قرار دهد.
حاجی زاده مصوبات این نشست را لازم الاجرا دانست و افزود: با وجود بارش های اخیر در سدهای خوزستان بویژه سد کارون مشکل داریم زیرا بارش ها در لرستان و چهارمحال بختیاری خوب نبوده است.
وی اظهار داشت: با وجود پرشدن تالاب ها و مدیریت کانون گردوخاک، مخازن سدها خالی است.

** بیش از هفت هزار هکتار از مزارع دزفول دچار خسارت شده اند
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز ضمن تقدیر از بازدید مسئولان استانی از مناطق خسارت دیده این شهرستان اظهار داشت: بارندگی پنجشنبه گذشته خسارت های زیادی در سه حوزه کشاورزی، راه و خدمات دزفول وارد کرد و طبق برآوردهای صورت گرفته بالای هفت هزار هکتار از مزارع بین 20 تا 80 درصد خسارت دیده اند.
محمد حیدری با اشاره به اینکه صیفی جات دزفول بین 80 تا 100 درصد آسیب دیدند، افزود: بارندگی و سیلاب در حوزه خدمات و راه نیز خسارت های زیادی به دزفول وارد کرده است.
امیرعباس نجفی بابادی رئیس عملیات هلال احمر خوزستان نیز با بیان اینکه هلال احمر در سیلاب اخیر در حالت آماده باش بود، گفت:57 نفر در منطقه سبیلی و سیاه منصور دزفول با کمک شهرداری از سیل نجات یافتند و به 350 خانوار امدادرسانی شد.
وی افزود: حوادثی که در سطح شهرستان اتفاق می افتد باید از کانال مدیریت بحران به استان گزارش شوند نه از طرف مردم تا وظایف تقسیم بندی شوند.
پویا دشتی زاده مدیر راه روستایی اداره کل راه وشهرسازی خوزستان نیز گفت: مهمترین خسارت به آب نمای ماهور برنجی دزفول وارد شده است.
وی افزود: اگر این آب نما در چند مقطع زمانی ساخته می شد، دچار خسارت هایی می شد که اکنون وضعیت این چنین است.
در این نشست 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای تکمیل این آب نما اختصاص یافت.
به گزارش ایرنا بیش از 60 میلیمتر بارندگی در مدت یک ساعت در پنجشنبه هفته گذشته در شهرستان دزفول ثبت شد.
این بارندگی خسارت های زیادی به زیرساخت ها و بخش کشاورزی شهرستان دزفول وارد کرد.
7278/3022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد پرداخت خسارت سيل دزفول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی راه‌های عشایری خسارت دیده ناشی از سیل در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی‌محمد روستا، عصر امروز _ پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خسارت سیلاب به بخش‌های مختلف استان، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلات و مراجعین مربوط به بخش کشاورزی است و سیلاب خسارت زیادی را به این بخش وارد کرد.

وی با اشاره به خسارت طرح‌های شیلات، افزود: ترک فعل دستگاه‌ها در خصوص مجوز به طرح‌های شیلات در بستر رودخانه‌ها مشهود است.

معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به از بین رفتن دیوارهای حائل، گفت: دیوارهای حائل روستایی غیر استاندارد زیادی ساخته شده‌است که تأکید ما بر ساخت دیوارهای استاندارد توسط بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به انسداد جاده‌های روستایی و قطع آب شرب روستاها در سیلاب گذشته، تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌ها در زمان بحران در رفع مشکلات مردم پای کار بوده و نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.

روستا با اشاره به مطرح شدن مواردی مبنی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بشار، خاطرنشان کرد: برداشت از بستر رودخانه تحت هر عنوانی ممنوع است و پرونده‌های زیادی هم در این خصوص تشکیل شده‌است.

وی افزود: در بحران‌های اخیر به معنای واقعی و قابل انتظار کاری انجام نگرفت و تصمیمات قاطعی هم در خصوص تخلفات صورت گرفته اتخاذ نشد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اعتباراتی که در خصوص خسارت بحران به افراد داده می‌شود نظارت شود تا در جای مناسب خود هزینه شوند.

وی تصریح کرد: با پیگیری راهداری و استانداری دستگاه‌های جدیدی برای حوزه راهداری استان خریداری و در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد تا مشکل کمبود تجهیزات راهداری در استان رفع شود، ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن تلاش کند تا امکانات لجستیکی به روزی برای مواقعی بحرانی خریداری شود.

روستا با اشاره به خسارت بارش‌ها به جاده‌های عشایری گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبارات برای بهسازی جاده‌های عشایری در نظر گرفته شده‌است که بخش اعظمی از این اعتبارات از محل وزارت نفت است.

در ادامه این نشست علیرضا نیک‌روز مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ۹۰ درصد طرح‌های پرورش ماهی در روستای کره به دلیل آنکه به عرصه رودخانه تعرض کردند در بارش‌ها دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به خسارت سیل به سرآبندی‌های حوزه کشاورزی، افزود: بیش از ۲۰۰ سرآبندی کانال آبیاری در حوزه کشاورزی دچار آسیب شدند که می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی ماشین‌آلات سنگین خود را برای رفع مشکل در اختیار حوزه کشاورزی قرار دهند.

در ادامه سید علی معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم به خسارت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل توپوگرافی که استان دارد در زمان بحران‌ها خسارت پذیری زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌شود و از این حیث اول کشور هستیم.

کد خبر 747966

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • آبگرفتگی ۱۰ مسکن در سوادکوه/ ۷ سردهنه در بابل آسیب دید
  • جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت ۶۸۰ میلیارد تومانی بارندگی درخراسان جنوبی