Web Analytics Made Easy - Statcounter

از آنجا که سالانه بسیاری از آتش‌نشانان در اثر حوادث آتش سوزی جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار صدمات جبران ناپذیری می‌شوند لازم است تا تکنولوژی‌های روز دنیا به این عرصه وارد شود. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- حمیده آقاجانی؛ سالانه بلایای طبیعی و غیرطبیعی در دنیا جان بسیاری از انسان‌ها خصوصا نیرو‌های امدادی را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این گروه‌های امدادی آتش نشانان هستند که در حوادث دچار سوختگی یا دود گرفتگی و خفگی می‌شوند. با وجود اینکه مأمور آتش‌نشانی آموزش‌های لازم را دیده تا در شرایط سخت آتش را خاموش کند و یا جان افراد آسیب دیده در تصادف‌ها، ساختمان فرو ریخته و حوادث را نجات دهد، اما گاهی در این راه با اتفاقات غیرقابل پیش بینی دست به گریبان می‌شود.
همه ما هر روز از گوشه و کنار دنیا خبر‌های مختلفی از آتش سوزی‌های بزرگ و حوادث تلخ پس از آن می‌شنویم؛ در چنین حوادثی آتش نشان با از خودگذشتگی به حفظ سلامت افراد کمک کرده و در صورت امکان از مال مردم و محیط زیست محافظت می‌کند و ممکن است به خود آسیب برساند،  شاید طی چند سال اخیر تلخ‌ترین حادثه‌ای که موجب شد تا همه مردم ایران داغدار شوند، آتش سوزی ساختمان پلاسکو بود. در این حادثه جمعی از هموطنان و آتش نشانان ایرانی در حریق و آوار گیر افتاده و جان خود را از دست دادند.

اما در این شرایط و در زمان بروز چنین حوادثی چه باید کرد؟ آیا وقت آن نرسیده تا با کمک تکنولوژی آمار تلفات انسانی را کاهش داد؟ بسیاری از کشور‌های دنیا به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز هستند تا بتوانند تعداد مرگ و میر آتش نشانان را کاهش دهند و شاید یکی از تکنولوژی‌هایی که می‌تواند در این راه کارگشا باشد ربات‌هایی هستند که در ساخت آن‌ها از هوش مصوعی استفاده می‌شود.   به اذعان بسیاری از دانشمندان کشور‌های مختلف دنیا، ایران با داشتن دانشمندان و دانشجویان نخبه در حوزه‌های مختلف علمی این توانایی را دارد که با وجود تحریم‌های ظالمانه از غافله علم عقب نماند و همپای کشور‌های سطح یک علمی دنیا حرکت کند.

پیمان امامی دانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک در دانشگاه آزاد قزوین یکی از همین نخبه‌های دانشگاهی است که توانسته اولین ربات آتش نشان ایران و خاورمیانه را بسازد. این ربات آتش نشان در دومین نمایشگاه ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه نیز رونمایی شد.     امامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درخصوص جزئیات ساخت این ربات در دانشگاه قزوین اظهار کرد: ما یک گروه ۴ نفره از رشته‌های مکانیک و الکترونیک هستیم که بر روی این پروژه با یکدیگر همکاری داریم.

وی ادامه داد: کار تحقیقاتی بر روی این ربات تقریبا دو سال زمان برد و حدود یک سال برای ساخت این ربات وقت گذاشتیم تا به نتیجه رسید.

این دانشجوی کارشناسی ارشد گفت: این ربات آتش نشان مجهز به یک مانیتور آب پاش است که هم به صورت تک نقطه عمل می‌کند و به علاوه امکان استفاده از کف اطفاء حریق  را دارد.

وی افزود: این ربات از ۴ جداره تشکیل شده که خاصیت Water cooling دارد و همچنین به خاطر وجود آلیاژ‌هایی که در آن استفاده شده تا دمای ۱۳۰۰ درجه قابلیت تحمل گرما را دارد.

امامی تصریح کرد: طرح ما در ۱۹ فروردین امسال در مسابقات ایران اوپن که در تهران برگزار شد، رونمایی اولیه شد و بسیاری از ارگان‌ها تمایل داشتند که با ما قرارداد ببندند، ولی هنوز هیچ قراردادی قطعی نشده و ما نیازمند آن هستیم تا از ما حمایت شود.     وی در پاسخ به این سوال که این ربات در چه موقعیت‌ها و حریق‌هایی می‌تواند کار اطفاء حریق انجام دهد، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، هنوز در ایران حریقی نداشته‌ایم که حرارتی معادل ۱۰۰۰ درجه داشته باشد، اما ما برای چنین دمایی برنامه ریزی کرده‌ایم و به هر حال این ربات می‌تواند کار چندین نفر را انجام دهد و اگر خدای ناکرده قرار باشد برای انسانی اتفاق بی‌افتد، می‌توان از این ربات استفاده کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد اظهار کرد: مهمترین مزیت استفاده از این ربات در حریق این است که شاهد مشکلات روحی و روانی بعد از فوت هموطنان نخواهیم بود و از طرفی هزینه تعمیرات آن پایین است و می‌تواند کاملا اتوماتیک کار را انجام دهد و نیروی انسانی حفظ شود.   امامی افزود: در شرایطی که امکان ورود انسان به داخل آتش به دلیل حرارت بالا و یا دود بیش از حد نباشد، می‌توان از این ربات استفاده کرد.
وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید وجود این ربات و امثال آن موجب بیکار شدن نیروی انسانی شود، تصریح کرد: از نظر من نوعی، برای انسان‌ها کار‌های بیشتر و بزرگتری وجود دارد که بخواهند انجام دهند تا اینکه لازم باشد جان خود را اینگونه از دست دهند.

امامی گفت: ربات آتش نشان قابلیت این را دارد که از ۳ پله استاندارد حرکت کند البته به شرطی که سطح آن لیز نباشد، هنوز در این حوزه ضعف داریم، اما در محیط‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه ربات، نمی‌توان رباتی ساخت که در همه شرایط جواب دهد، اما ما در وهله اول رباتی ساختیم که برای سطوح مسطح است، اما از آنجا که این ربات برای کار‌های عملیاتی ساخته شده به گونه‌ای آن را طراحی کرده‌ایم که بتواند از مکان‌های ناهموار معمولی عبور کند، ولی در پله مشکلی نخواهد داشت.   امامی در خصوص حمایت دانشگاه از این پروژه گفت: دانشگاه تمام بودجه این پروژه و ساخت ربات از مرحله تحقیق تا تکمیل آن را پرداخت کرده است.
این دانشجوی کارشناسی ارشد ادامه داد: متاسفانه ما تحریم هستیم و بسیاری از تجهیزات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و از طرفی هم از سوی دولتمردان حمایت نمی‌شویم.

وی در پاسخ به این سوال که چه توقعی از مسئولان دارید، بیان کرد: ما توقعی نداریم و این وظیفه آنهاست که از ما حمایت کنند من به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد این توانایی را دارم که در صورت حمایت کار‌های بزرگتری در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی انجام دهم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رباتیک مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه آتش سوزی آتش نشانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند

"محمود عباس زاده مشکینی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص پاسخ کوبنده ایران به  شیطنت رژیم اشغالگر قدس به خبرنگار حوزه پارلمانی خبرگزاری تقریب گفت: جهوری اسلامی هر اقدامی علیه منافع خود را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و باید توجه داشت که پاسخ ما می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد، ولی در نهایت با تدبیر و نکته سنجی صورت خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: کشورهای جهان هرگز نباید این نکته را فراموش کنند که جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی که علیه منافع ملی کشورش باشد را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
 
این نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و نهضت‌های آزادی بخشی چون محور مقاومت ثابت کردند که تروریسم بین‌المللی جز با قدرت و مولفه‌های منطق قابل مهار نیست و دیدیم که با دفاع مشروعی که ایران از خودش نشان داد، این غده سرطانی در حال فروپاشی است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال و فروپاشی است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با دفاع مشروعی که از خود در برابر رژیم کودک‌کش اسرائیل انجام داد، به جهانیان ثابت کرد از حیث قدرت بازدارندگی و نظامی یکی از قدرت‌های برتر جهان و قدرت اول منطقه است. در این بین دیدیم که اسرائیل با خطای استراتژیکی که انجام داد با واکنش پشیمان کننده‌ای روبه رو شد.
 
عباس زاه با یادآوری این واقعیت که اسرائیل یک رژیم نامشروع و ناو جنگی آمریکا در منطقه است، اظهار کرد: دشمنان جمهوری اسلامی باید بدانند که جمهوری اسلامی دموکراتیک ترین نظام سیاسی بر مبنای فکر اسلامی را دارد که محصول یک انقلاب مردمی است؛ و در این بین کشورهای اسلامی منطقه باید طرف خود را انتخاب کنند که آیا می‌خواهند طرف ظلم باشند یا حامی مظلوم.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد: عربستان هم به عنوان مدعی اسلام‌گرایی و مسلمانی باید تکلیف خودش را با این قضیه روشن کند. زمانی که هیمنه رژیم صهیونیستی به دست جمهوری اسلامی ایران فرو می‌ریزد طبیعتاً هیمنه همه کشورهایی که از این رژیم کودک‌کش حمایت می‌کنند یا به تعبیری تحت تاثیر آن هستند هیمنه آنان هم فروخواهد ریخت.
 
عباس زاده با اشاره به خوشحالی مسلمانان از دفاع مشروع ایران از خود خاطر نشان کرد:  به نظر من استقبال کشورهای عربی مثل سوریه، لبنان، عراق، .... حتی فلسطین از عملیات وعده صادق بسیار به جا بود چرا که تمامی ملت‌های مسلمان، اهل معرفت و مدافعان حق و حقیقت از تنبیه رژیم صهیونیستی که کودک‌کش‌ترین  رژیم این دنیاست قطعا خوشحال خواهند شد چرا که رژیم نامشروع اسرائیل تاکنون نشان داده است برای ادامه اشغال خاک فلسطین و انحراف افکار عمومی از رفتارهای اشغالگرایانه،‌ غیراخلاقی و کشتار و سرکوب مردم فلسطین علاقه شدیدی به ادامه تنش‌های خارجی دارد و به همین سبب است که تمامی قانون‌های موجود در جهان را نقض کرده است.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • زنده گیری یک حلقه مار افعی در نیشابور
  • جشنواره فیلم کن ۱۳ فیلم را بر فهرست فیلم‌هایش افزود
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • (ویدیو) آتش سوزی در محله پامنار؛ یک آتش‌نشان مصدوم شد
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • آتش سوزی در محله پامنار/ یک آتش‌نشان مصدوم شد
  • دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد؟
  • ربات انسان نمای چری برای رقابت با تسلا و شیائومی معرفی شد
  • خیاطی در عصر دیجیتال: هوش مصنوعی و ربات‌ها در خدمت صنعت پوشاک (فیلم)
  • ایران، خاورمیانه و گام بعدی حماس