برای احمدرضا دالوند در باب مدیریت قرائت متن
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۳۱۵۱
شهرکرد - ایرنا - دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ، در باب پردازش عناصر نوشتاری در آغازین سال دهه 90 کتابی را منتشر کرد که از ساختارِی یک کتاب مطلوب است.
نویسنده این کتاب ' احمدرضا دالوند ' بود، کتابی قابل اعتماد در حوزه گرافیک مطبوعاتی که جای آن سالها در عصر رسانه های مکتوب خالی بود.
در باب زیبایی شناسی ، برای احمدرضا دالوند صحفه آرایی به مثابه مدیریت قرائت متن بود، که پیش از انتشار کتاب مدیریت قرائت متن، نیز در باب یک مقاله در سال 1387 از سوی او ارائه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیوند هنر - صنعت گرافیک برای نشریات به همان اندازه دارای اهمیت است که هنر صنعت عکاسی برای رسانه ، از این رو احمدرضا دالوند به خوبی برای ورود به مباحث زیبایی شناسی بصر مطبوعات اقدام کرد.
تا پیش از او ، پیرامون زیبایی شناسی بصری روزنامه ها و نشریات چاپی، سخن بسیار کم گفته شده بود و نوع گرافیک به کار رفته در این نشریات یک دوره ای کلاسیک و سنتی باقی مانده بود.
احمدرضا دالوند بر این عقیده بود که ' نشریاتی که از ابتدا رژیم بصری جلد خود را معین نمیکنند، هرگز به چهرهای با ثبات و جلوهای مطمئن در نزد مخاطبان خود دست پیدا نمیکنند، بسیاری از جلوههای هنر گرافیک از ترکیب و تلفیق دو عامل «نقش» و «نوشته» به دست میآید.
برای نمونه میتوان به پوستر، طرح روی جلد کتاب، طرح جلد مجله، طراحی تمبر پستی، طراحی اسکناس، بیلبورد، گرافیک محیطی، طراحی آگهی تبلیغاتی و صفحه آرایی اشاره کرد'.
به تعبیر او ' صفحهآرایی خلاق مثل موزیک متن فیلم است که در نمونههای موفق، موزیک متن در تار و پود تصویر، کلام، حرکت و نور جذب و هضم میشود، بهگونهای که تماشاگر قادر به فاصلهگذاری و تفکیک میان آنچه میبیند، میفهمد و میشنود نیست'.
به نظر او ' صفحهآرایی باید جزیی از معنا و حس نهفته در متن باشد نه یک ژست بصری و متظاهرانه، در صفحهآرایی، توجه و تأکید زیاد بر سازماندهی عناصر بصری، منجر به تحریک بیش از حد میل «دیدن» شده و فعل «خواندن» را به عقب میراند'.
او برای رسانه های کاغذی و چاپی دو ساحت متصور بود، یک ساحت «زبانی» که از جنس کلمه ساخته شده و یک ساحت «بیانی» که از جنس تصویر است و متوازن کردن این دو ساحت در یک مجموعه واحد و به هم پیوسته که از صفحات متعدد تشکیل شده، حاصل همکاری خلاق میان سردبیر و مدیرهنری است.
پیش از احمدرضا دالوند ، بابک احمدی در کتاب «حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفه هنر» درباره قرائت متن و زیبایی شناسی آن بسیار فلسفی نوشته بود، هرچند کتاب بابک احمدی به صرف کلیات هنر بود و یک حوزه را به تنها در بر نمی گرفت.
بابک احمدی در فصل دهم این کتاب با عنوان «تاویل و دریافت مخاطب»بحثهایی پیرامون میزان اثرپذیری مخاطب، ریشههای « زیبایی شناسی دریافت» ارائه کرده است که می تواند نمونه های روشنی از آن را در کتاب احمدرضا دالوند جست و جو کرد.
حالا احمدرضا دالوند، دیگر در بین رسانه های ایران نیست، اما حرکت نو و پست مدرنیزاسیون او برای کاربردی کردن تایپوگرافی، صفحه آرایی، سازه های مدرج، خط به عنوان عنصر بصری ، چیدمان تیتر و گرافیک مطبوعات در ذهن اهالی فن باقی می ماند.
به گزارش ایرنا، احمدرضا دالوند از هنرمندان گرافیست و از اهالی رسانه بامداد روز دوشنبه نوزدهم آذرماه در 60 سالگی در منزلش دارفانی را وداع گفت.
دالوند از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص بوده است و فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
2097
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي هنري رسانه گرافيك
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۳۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
احمدرضا مداح عکاس ایثارگر شیرازی چهره شاخص هنر انقلاب در ۱۴۰۲ شد
به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی انتخاب چهرههای شاخص و برتر هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۲ شامگاه شنبه یکم اردیبهشت در مسجد نصیرالملک شیراز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم معاون سیاسی، امنیتی استاندار فارس هفته هنر انقلاب اسلامی را یادآور شهیدِ سعید، سید مرتضی آوینی و فرصتی برای مبارزه با بیداد و بیعدالتی و ظلم دانست و گفت: با زبان هنر توسط هنرمندان متعهد به انقلاب میتوان به صدور انقلاب پرداخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز از آغاز فعالیت «قرارگاه فرهنگی شهید آوینی استان فارس» با هدف هم افزایی فرهنگی میان دستگاههای مختلف خبر داد.
سپس نوبت به قرائت بیانیه هیئت داوران ۹ نفره این رویداد رسید و محمد مرادی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، چهرههای سال هنر انقلاب اسلامی در استان فارس در سال ۱۴۰۲ را در بخشهای مختلف معرفی کرد.
بر همین اساس نامزدهای چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۲ در بخشهای سرود، هنرهای تصویری، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنر و مطالعات پایداری و آفرینشهای ادبی و… شعر معرفی شدند.
در بخش سرود از بین سه نامزد نهایی یعنی محمدمهدی یزدانبخش، محمدمهدی اوجی و محمدصادق محمدیان، محمدمهدی یزدانبخش مربی گروه سرود کریم اهل بیت (ع) آباده به عنوان چهره شاخص انتخاب شد.
نماهنگ شهدای شاهچراغ، سرود تجلی ایزد، نماهنگ قله حاجات، سرود دارالشفای عاشقان و … بخشی از مجموعه سرودهای گروه سرود کریم اهل بیت (ع) آباده (مهد سرود انقلاب) به مربیگری محمدمهدی یزدانبخش است که عناوین ملی زیادی را نیز تاکنون کسب کرده است.
در بخش شعر و آفرینشهای ادبی، غلامرضا کافی استاد انقلابی دانشگاه و چهره شاخص ادبیات مقاومت در رقابت با دانیال بهادرانی، سجاد حیدری قیری، عبدالرضا قیصری و محمد محمدمهدی رابع به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ برگزیده شد و جایزه ویژه این بخش را به خود اختصاص داد و در بخش داستان نیز میثم محمدی شایسته تقدیر شناخته شد.
سیده معصومه حسینی در بخش ادبیات مقاومت و پایدار چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد و از اسماً میرشکاری، مجید ایزدی، محمدجواد رحیمی و مریم شیدا نیز تقدیر به عمل آمد. عمده شهرت سیده معصومه حسینی به خاطر رمان اشک حوا است.
در بخش هنرهای تجسمی رقابت بین محمد جواد زارع مهذبیه، محمد حسین اکبری و احمدرضا مداح بود که احمد رضا مداح توانست در این بخش چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شود.
گفتنی است هنرهای تجسمی یا بصری به هنرهای مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، خوشنویسی، مجسمهسازی، طراحی محصول، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، تصویرسازی، طراحی صنعتی، صنایع دستی، ویدئو، فیلمسازی و طراحی داخلی میگویند.
در بخش هنرهای تصویری نیز محسن دانشور، محمدرضا حق نگهدار، محمدعلی یزدانی، مسعود احمدی، شیما پورسهم الدینی، احسان دهقانی، بهار جوادی و علی بلندنظر از جمله نامزدهای دریافت جایزه چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ بودند که در نهایت جایزه این بخش نیز به محسن دانشور اختصاص یافت.
محسن دانشور بی ری در سالهای گذشته با فیلم بلند آفتاب گرگ و میش جوایز بسیاری را از آن خود کرده و با نگارش فیلمنامه سینمایی «ممدوک» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ملی میراث را برنده شده بود.
در بخش هنرهای نمایشی، مریم دهقانی بازیگر توانمند تئاتر استان فارس چهره برتر هنر انقلاب سال ۱۴۰۲ شد و گوی سبقت را از علیرضا بازیار، فرزانه رادفر و محمدامین محمدی ربود.
مریم دهقانی در جشنواره تئاتر بین المللی فجر رتبه اول بازیگری را برای نمایش هاراگیری اثر اصغر گروسی کسب کرده بود.
در ادامه از آرزو حقیقی بهعنوان چهره سال مربیان هنر، از هادی فردوسی به عنوان چهره سال هنر و ادبیات کودک و نوجوان، از علیرضا خیراندیش، فاطمه برزگر و عمران جمالی نیز به عنوان مسئولان ستادهای برتر شهرستانی تقدیر شد.
مهمترین بخش این مراسم انتخاب چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ بود که به اتفاق آرا احمدرضا مداح، عکاس خبری فارس، آزاده و جانباز جنگ تحمیلی به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب در استان فارس در سال ۱۴۰۲ برگزیده شد.
کد خبر 6083909