Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پس از حضور گسترده بخش خصوصی برای خرید نفت در بورس انرژی و فروش یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در دو عرضه ابتدایی، اجرای این راهکار ضدتحریمی با وقفه‌ سه هفته‌ای مواجه شده است. در این بین مجددا فضا برای برخی منتقدان این روش فراهم شده تا بار دیگر با طرح شبهات تکراری آخرین مخالفت‌های خود را با اجرای این راهکار بیان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر فضای رسانه‌ای کشور بار دیگر جولانگاه مخالفان عرضه نفت در بورس شده است و این افراد با تعریف غلط از صورت مسئله، سعی در گمراه کردن ذهن مخاطب درباره تاثیر مشارکت بخش خصوصی در بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی دارند. یکی از مغالطه‌های تکراری مطرح شده ناظر به عدم درک درست از دو مفهوم متفاوت در این حوزه است که این دو مفهوم عبارتند از: "بورس نفت" و "عرضه نفت در بورس". در ادامه به توضیح هر یک از این دو مفهوم و نسبت شان با یکدیگر پرداخته می‌شود.

برخلاف آنچه در رسانه‌های کشور در این بازه چند ماهه مطرح شده، باید توجه داشت که ایجاد بورس نفت در کشور با عرضه نفت در بورس برای مشارکت بخش خصوصی در دور زدن تحریم‌های نفتی متفاوت است. لذا برداشت نادرست از این راهکار ضدتحریمی و تصور غلط مبنی بر ایجاد بورس نفت برای مقابله با تحریم‌های نفتی باعث شده است که برخی کارشناسان ایراداتی را به این راهکار وارد کنند. راه اندازی بورس نفت یک بار معنایی مجزا در ادبیات کارشناسی نفت داشته به طوری که صحبت از ایجاد این بورس، ذهن مخاطب را به یاد بورس نایمکس امریکا یا بورس دبی و ...... می‌اندازد. بورس های نفت در سراسر جهان شامل یک بازار رقابتی در دو طرف عرضه کننده و خریداران هستند و با خرید و فروش کاغذی نفت در بازار یادشده، فرآیند کشف قیمت جهانی نفت انجام می‌شود. همانطور که اشاره شد معاملات در بورس‌‌های نفت به صورت کاغذی بوده نه به صورت فیزیکی؛ یعنی اصلا تحویل فیزیکی و بارگیری حواله‌های کاغذی خریداری شده به آن صورت در بورس‌های نفت مطرح نیست. همچنین هدف بورس نفت ایجاد بستری برای کشف قیمت جهانی نفت بوده نه دور زدن تحریم‌های نفتی؛ و به نوعی بورس‌های نفت مرجع قیمت‌گذاری نفت در نقاط مختلف دنیا هستند.

در نتیجه واضح است که اگر صورت مسئله این راهکار ضدتحریمی ایران به صورت درست فهم نشود ممکن است این راهکار ( عرضه نفت در بورس) با ایجاد بورس نفت اشتباه گرفته شود و در نتیجه نوک پیکان نقدهای برخی کارشناسان به سمت ایجاد بورس نفت و بی تاثیری آن در بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی نشانه رود. اگر راهکار وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایجاد بورس نفت باشد که انتقادات این کارشناسان کاملا درست و بجا است، زیرا ایجاد بورس نفت واقعا تاثیری در دور زدن تحریم‌های نفتی ندارد. اما نگاه دقیق و فهم درست صورت مسئله نشان می‌دهد که مقصود وزارت نفت ایجاد ساختاری برای مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت است که این کار با "عرضه نفت در بورس" انجام می‌شود. برای توضیح درباره چگونگی تاثیر این راهکار (عرضه نفت در بورس) ابتدا لازم است که سازوکار فروش نفت توسط ایران مورد بررسی قرار گیرد.

مدل سنتی فروش نفت ایران بدین صورت است که نفت ایران توسط شرکت ملی نفت در قالب محموله‌های بزرگ (یک میلیون بشکه‌ای) به برخی پالایشگاه‌های شناخته شده در دنیا فروخته می‌شود؛ در نتیجه به دلیل انحصار در سمت فروشنده و تعدد کم خریداران نفت و حجم بزرگ محموله‌های نفتی این فرآیند به راحتی توسط آمریکا قابل رهگیری و شناسایی است. ازاینرو، راهکار مقابله با تحریم‌های نفتی تنوع‌سازی روش‌های فروش نفت بوده که یکی از این روش‌ها مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت کشور است. در واقع فروش بخشی از نفت ایران از کانال بخش خصوصی باعث میشود که در سمت عرضه کنندگان و خریداران نفت کشور تعدد و تنوع ایجاد شود، در نتیجه امکان شناسایی و تحریم‌پذیری نفت ایران کاهش یابد.

* بورس انرژی بهترین بستر برای خرید نفت توسط بخش خصوصی

با بازگشت مجدد تحریم‌های نفتی و افت میزان صادرات نفت کشور، شرایط به گونه‌ای است که وزارت نفت باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌های نفتی استفاده کند که یکی از این ظرفیت‌ها در بخش خصوصی داخلی و خارجی موجود است. اما نکته‌ حائز اهمیت این است که نفت ایران در چه بستر و سازوکاری در اختیار شرکت‌های خصوصی توانمند قرار گیرد به نحوی که قیمت نفت در بالاترین حد ممکن به فروش برسد و از طرفی از ورود بابک زنجانی‌ها به فرآیند فروش نفت به بخش خصوصی جلوگیری شود. در واقع سازوکار موردنیاز باید به صورتی باشد که غربالگری‌های لازم بین متقاضیان خرید نفت ایران انجام شده و نفت تنها در اختیار شرکت‌هایی قرار گیرد که توانایی مالی و تخصصی لازم برای فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و بازگرداندن پول حاصل از آن را داشته باشند. البته باید توجه داشت که این سازوکار در کنار مدل سنتی فروش نفت ایران و به صورت موازی پیگیری می‌شود و سعی می‌شود بخشی از افت میزان صادرات نفت کشور از این طریق جبران شود.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که بهترین بستر برای مشارکت بخش خصوصی واقعی و توانمند داخلی و خارجی، سازوکار بورس انرژی بوده؛ سازوکاری که به گفته کارشناسان زیرساخت‌های لازم برای عرضه و فروش نفت ایران را داراست. در واقع دو ویژگی موجود در سازوکار بورس انرژی باعث میشود که مشارکت شرکت‌های خصوصی متقاضی نفت ایران از این کانال اهداف وزارت نفت را برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی فراهم کند که عبارتند از: 1- سازوکار شفاف و رقابتی بورس 2- اخذ ضمانت نامه لازم از بخش خصوصی.

سازوکار رقابتی بورس باعث میشود که خریداران برای خرید نفت در بورس قیمت‌ها را تا حد ممکن افزایش داده و بدین صورت نفت کشور به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسد. همچنین شفافیت موجود در این راهکار مانع ایجاد رانت و فساد و تکرار تجربه تلخ بابک زنجانی می‌شود. در بستر بورس شرکت‌های خصوصی متقاضی پس از برآورده ساختن همه‌ استانداردهای مطرح شده در اطلاعیه بورس انرژی باید قبل از بارگیری محموله 20 درصد از بهای محموله را به صورت ریالی و نقدی پرداخت کرده و مابه‌ازای 80 درصد دیگر را به اندازه 125 درصد ضمانت‌نامه ریالی در اختیار شرکت ملی نفت قراردهند. در نتیجه امکان عدم بازگشت پول محموله‌های فروخته شده به صفر میرسد زیرا در این صورت وثیقه آن شرکت خصوصی توسط شرکت ملی نفت ضبط می‎شود.

در مجموع به نظر میرسد که برخی از ایرادات مطرح شده به این راهکار ضدتحریمی ناشی از درک نادرست از صورت مسئله و عدم توجه به تفاوت‌های دو مفهوم "بورس نفت" و "عرضه نفت در بورس" است. این تلقی اشتباه باعث می‌شود که برخی کارشناسان با طرح نادرست موضوع، شبهاتی تکراری در فضای رسانه‌ای مطرح کرده و ذهن برخی مخاطبان از تاثیر مثبت عرضه نفت در بورس و استفاده از توانمندی بخش خصوصی برای جلوگیری از افت میزان صادرات نفت کشور گمراه کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بخش خصوصی انرژی نفت ایران ذهن بورس نفت کارشناسی دبی جهان خرید و فروش وزارت نفت صادرات نفت قیمت نفت پول بورس نفت تحریمهای نفتی عرضه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران

وزیر دفاع ترکیه مدعی شد که در مقابله با گروه پ ک ک، عناصر این گروه به داخل مرزهای ایران فرار می‌کنند اما طرف ایرانی حضور آنها را انکار می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یاشاره گولر وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری سی ان ان ترک با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق گفت: عراق همسایه تاریخی ماست. صدها سال است که با هم هستیم. گروه تروریستی پ ک ک به شمال عراق رفته و آنجا جای گرفتند. جز ترکیه نیز کسی با آنها مقابله نمی کند. گفتیم که ما این گروه تروریستی را از ریشه نابود می کنیم. پ ک ک در شمال عراق 800 روستا را خالی کرده است. ما در این خصوص سه نشست در عراق داشتیم که سومین آن با حضور رئیس جمهورمان انجام گرفت. در عراق تغییراتی در خصوص پ ک ک ایجاد شده و ما از آن خوشنود هستیم. سرانجام آنها پذیرفتند که این گروه را غیرقانونی بدانند که از دوستان عراقی مان تشکر می کنم. آنها نیز در شرایط سختی بودند. بعد از آن نشست با ما بیشتر هماهنگ هستند.

5-6 سال است در شمال عراق حضور داریم

وی افزود: ما 5-6 سال است که در شمال عراق حضور داریم. گروههای تروریستی که در حال حرکت به سمت جنوب هستند. ما هر آنچه که لازم باشد انجام می دهیم. دیگر از حضور پ ک ک در داخل کشور نباید حرف بزنیم.

آمریکایی ها با عقل ما شوخی نکنند

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به حمایت آمریکا از گروه ی پ گ در شمال سوریه گفت: متحدانمان می گویند که ما به گروههای مسلح در اینجا سلاح می دهیم تا با داعش مقابله کنند. آنچه که آنها گروه های مسلح می نامند در واقع گروه پ ک ک است. هر چند تو بگویی که اینها پ ک ک نیستند، آنها خودشان را پ ک ک ای می دانند. وقتی عناصر آنها را در شمال سوریه دستگیر می کنیم، می گویند که ما بدلیل از بین رفتن نیروهایمان در منطقه گارا در شمال عراق به شمال سوریه آمدیم. متحدانمان باید از این حمایت دست بردارند. شما می گویید که در پی مقابله با داعش هستید؟ ما این حمایت را برای مقابله با داعش انجام می دهیم. اما مسئله شما این نیست. با عقل ما شوخی نکنید.

بدنبال ایجاد امنیت در آنسوی مرزهایمان هستیم

گولر با اشاره به عملیاتهای ارتش ترکیه در شمال سوریه نیز اظهار داشت: هدف اصلی ما در سوریه، حفظ مرزهایمان در مناطق جلوتر از آن است. از دمشق انتظاراتی داریم. ما به تمامیت ارضی همسایگانمان احترام می گذاریم. ما دیدارهایی با طرف سوری داریم. در آستانه دیدارهایی داشتیم. 

وی مدعی شد که اگر دولت سوریه قانون اساسی تدوین شده را بپذیرد و انتخابات برگزار کند، هر کس در آن انتخابات پیروز شد از سوی ترکیه پذیرفته خواهد شد.

تکرار ادعاها علیه ایران درباره پ ک ک

وزیر دفاع ترکیه با تکرار ادعاهای گاه و بیگاه مقامات این کشور در فرار عناصر پ ک ک به درون مرزهای ایران گفت: ما در مرزهای ایران، عراق و سوریه با تروریستها مبارزه می کنیم. ما در مرزهای ایران با پ ک ک می جنگیم، آنها به داخل مرزهای ایران فرار می کنند. به دوستان ایرانی مان می گوییم که به آنجا رفتند، زیرا با پهپاد آنها را تعقیب می کنیم و می بینیم. ایران به ما می گوید که آنجا کسی نیست. طبیعی است که ناراحت هستیم. با آنها در این خصوص مداوماً دیدار می کنیم اما نمی توانیم نتیجه بگیریم.

گولر با بیان اینکه مرزهای ما بسته است و کسی نمی تواند از آن عبور کند، گفت: 60 هزار پرسنل نظامی ما در مرزها مستقر هستند و موانع ایجاد شده مانع ورود پناهجویان غیرقانونی می شود.

وی در خصوص کمکهای ترکیه به فلسطین نیز گفت: تاکنون 19 هواپیما و 9 کشتی باربری کمک به فلسطین ارسال کرده ایم.

آلمان درباره فروش یوروفایتر به ما گیرهایی دارد

وزیر دفاع ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خرید جنگنده یورو فایتر و مخالفت آلمان با آن اظهار داشت: یوروفایتر تنها به دوستان آلمانی مان تعلق ندارد. ما چنین جنگنده ای را می خواهیم و دوستان آلمانی مان روی چند موضوع گیرهایی دارند. معتقدم که در مدت کوتاهی به راه حل خواهیم رسید. ارسال یوروفایترها به عربستان سعودی نیز می تواند یک نقطه آغاز باشد.

اف 35 یونان نمی تواند مشکلی برای ما باشد

گولر همچنین در خصوص جنگنده های اف 35 گفت: اف 35 در دریای اژه توانایی مقابله با ترکیه را ندارد. به عنوان یک عضو ناتو اگر یونان صاحب اف 35 شود خرسند خواهیم شد. از سوی دیگر، جنگنده خودمان کاآن در راه است. نمی دانیم که مسئله ما با آمریکا بر سر اف 35 به کجا ختم می شود.

وی در خصوص وضعیت جنگنده های اف 16 نیز اظهار داشت: با دوستان آمریکایی مان به خوبی پیش می رویم و مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • خودکشی دانشجوی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • مرگ بدون آرامش، قبر مارادونا حفر می‌شود!
  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران