Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم آباد - ایرنا -دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ، در باب پردازش عناصر نوشتاری در آغازین سال دهه 90 کتابی را منتشر کرد که از نظر ساختاری یک کتاب مطلوب است.

نویسنده این کتاب 'احمدرضا دالوند' بود، کتابی قابل اعتماد در حوزه گرافیک مطبوعاتی که جای آن سالها در عصر رسانه‌های مکتوب خالی بود.
در باب زیبایی شناسی، برای احمدرضا دالوند صحفه آرایی به مثابه مدیریت قرائت متن بود که پیش از انتشار کتاب مدیریت قرائت متن، نیز در قالب یک مقاله در سال 1387 ارائه شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیوند هنر- صنعت گرافیک برای نشریات به همان اندازه دارای اهمیت است که هنر صنعت عکاسی برای رسانه، از این رو احمدرضا دالوند به خوبی برای ورود به مباحث زیبایی‌شناسی بصری مطبوعات اقدام کرد.
تا پیش از او، پیرامون زیبایی‌شناسی بصری در روزنامه‌ها و نشریات چاپی، سخن بسیار کم گفته شده بود و نوع گرافیک به کار رفته در این نشریات کلاسیک و سنتی باقی مانده بود.
احمدرضا دالوند معتقد بود:
«نشریاتی که از ابتدا رژیم بصری جلد خود را معین نمی‌کنند، هرگز به چهره‌ای با ‌ثبات و جلوه‌ای مطمئن در نزد مخاطبان خود دست پیدا نمی‌کنند، بسیاری از جلوه‌های هنر گرافیک از ترکیب و تلفیق دو عامل «نقش» و «نوشته» به دست می‌آید.
برای نمونه می‌توان به پوستر، طرح روی جلد کتاب، طرح جلد مجله، طراحی تمبر پستی، طراحی اسکناس، بیلبورد، گرافیک محیطی، طراحی آگهی تبلیغاتی و صفحه‌ آرایی اشاره کرد».
به تعبیر او «صفحه‌آرایی خلاق همانند موزیک متن فیلم است که در نمونه‌های موفق، موزیک متن در تار و پود تصویر، کلام، حرکت و نور جذب و هضم می‌شود، به‌گونه‌ای که تماشاگر قادر به فاصله‌گذاری و تفکیک میان آنچه می‌بیند، می‌فهمد و می‌شنود نیست».
به نظر او « صفحه‌آرایی باید جزیی از معنا و حس نهفته در متن باشد نه یک ژست بصری و متظاهرانه، در صفحه‌آرایی، توجه و تأکید زیاد بر سازماندهی عناصر بصری، منجر به تحریک بیش از حد میل «دیدن» شده و فعل «خواندن» را به عقب می‌راند».
او برای رسانه‌های کاغذی و چاپی دو ساحت متصور بود، یک ساحت «زبانی» که از جنس کلمه ساخته شده و یک ساحت «بیانی» که از جنس تصویر است و متوازن کردن این دو ساحت در یک مجموعه واحد و به هم پیوسته که از صفحات متعدد تشکیل شده، حاصل همکاری خلاق میان سردبیر و مدیرهنری است.
پیش از احمدرضا دالوند ، بابک احمدی در کتاب «حقیقت و زیبایی: درس‌های فلسفه هنر» درباره قرائت متن و زیبایی شناسی آن بسیار فسلفی نوشته بود، هرچند کتاب بابک احمدی به کلیات هنر می‌پرداخت و تنها یک حوزه را در بر نمی‌گرفت.
بابک احمدی در فصل دهم این کتاب با عنوان «تاویل و دریافت مخاطب» بحث‌هایی پیرامون میزان اثرپذیری مخاطب، ریشه‌های «زیبایی شناسی دریافت» ارائه کرده است که می تواند نمونه های روشنی از آن را در کتاب احمدرضا دالوند جست و جو کرد.
حالا احمدرضا دالوند، دیگر در بین رسانه های ایران نیست، اما حرکت نو و پست مدرن او برای کاربردی کردن تایپوگرافی، صفحه آرایی، سازه های مدرج، خط به عنوان عنصر بصری ، چیدمان تیتر و گرافیک مطبوعات در ذهن اهالی فن باقی می ماند.
احمدرضا دالوند از هنرمندان گرافیست و از اهالی رسانه بامداد روز دوشنبه نوزدهم آذرماه در 60 سالگی در منزلش دارفانی را وداع گفت.
دالوند از شاگردان مرتضی ممیز، صادق بریرانی و هانیبال الخاص بوده‌ است و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.
دالوند اهل خرم آباد و در سال 1337 به دنیا آمده بود که پس از یک دوره بیماری در اوایل صبح دوشنبه، ۱۹ آذر در ۶۰ سالگی در تهران درگذشت.
* خبرنگار ایرنا در شهرکرد
6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه احمدرضا دالوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز به وقت محلی در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد از سوی وزیر مسکن کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفت.

سفر رئیس جمهور به پاکستان از سوی رسانه‌های غربی انعکاس یافت. عمده موضوعاتی که در این سفر به آن پرداخته شده بود موضوع تنش‌های اخیر در خاورمیانه و همچنین اختلافات مرزی بین دو کشور در چند ماه گذشته بود. رسانه‌های انگلیسی زبان کشور هند مثل روزنامه «ایندیا تایمز» موضوع اختلاف مرزی دو کشور را برجسته کردند.

رسانه آلمانی «دویچه‌وله» با پوشش و انعکاس خبر مربوط به سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان در تحلیلی نوشت که ابراهیم رئیسی روز دوشنبه برای یک سفر رسمی سه روزه وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد، زیرا دو کشور همسایه با اکثریت مسلمان به دنبال بهبود روابط پس از حملات نظامی بی سابقه در اوایل سال جاری هستند.

به نوشته رسانه انگلیسی زبان کشور آلمان، دفتر «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد که هر دو در مورد پیشبرد روابط دوجانبه تکاپوی دیپلماتیک داشتند. آنها همچنین در مورد لزوم تلاش‌های مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم توافق کردند.

رئیسی پیش از خروج از تهران گفته بود مذاکرات با دولت پاکستان بر سر مسائل مرزی دو کشور خواهد بود.

«آسوشیتدپرس پاکستان» نیز ضمن پوشش خبر سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان در مطلبی نوشت که هدف اصلی از سفر رئیسی به اسلام آباد در وهله اول کاهش تنش‌های بین دو کشور است.

این رسانه انگلیسی در خبر مربوط به انعکاس خبر سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان، پیامی از «آصف علی زرداری» رئیس جمهوری پاکستان در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد که نوشته بود که «ما از مسیر روابط دوجانبه ابراز خرسندی کردیم و توافق کردیم که گفتگو و همکاری خود را برای تقویت روابط موجود بیشتر تقویت کنیم.» وی در ادامه نوشت: پاکستان و ایران به دین، تاریخ و فرهنگ مشترک پیوند خورده اند.

روزنامه «هندوستان تایمز» کشور هند در مطلبی با عنوان چرا سفر رئیسی به پاکستان دارای اهمیت است به ابعاد مختلف این سفر اشاره کرد. این روزنامه نوشت به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهوری ایران در حالی به پاکستان انجام می‌شود که تنش‌ها میان کشورش و اسرائیل افزایش یافته است.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز به نقل از آسوشیتدپرس، خبر سفر رئیسی به پاکستان را منعکس کرد و نوشت که به نظر می‌رسد هدف اصلی دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و پاکستان به منظور رفع شکاف دیپلماتیک بین دو کشور وتقویت همکاری‌های اقتصادی و امنیتی صورت گرفته شده باشد.

به نوشته واشنگتن پست، رهبران دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه گفتگو کردند و متعهد شدند برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران
  • برترین های«آب و رسانه » در استان سمنان تجلیل شدند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • رکوردهای حمله ایران به اسرائیل + موشن گرافیک
  • بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان
  • خدمات محمود نجم‌آبادی به علم پزشکی