Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید عبدالحسین دستغیب در شب عاشورای سال ۱۲۹۲ شمسی در شیراز و در یک خانواده روحانی اهل علم و فضیلت در شیراز چشم به جهان گشود.پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می‌برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر ایشان مرحوم سید محمدتقی و جدشان مرجع بزرگوار آیت الله العظمی سید هدایت الله دستغیب و تقریبا با ۳۰ واسطه، نسب شریفشان به جناب زید شهید فرزند حضرت سجاد علیه السلام می‌رسد.

سید عبدالحسین در ۱۲ سالگی پدر عالـم و دلسوز خـود را از دست داد و از آن به بعد سرپرستی خانواده اش را بر عهده گرفت.شهید دستغیب پس از فوت پدرش، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون شیخ اسماعیل ملا احمد دارابی و ملا احمد ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند.وی مدتی امام جماعت مسجد باقرخان بود و در سال ۱۳۱۴، برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف اشرف شد.

در طول هفت سال اقامت در جوار بارگاه پرفیض حضرت علی بن ابی طالب (ع) با جدیّت تمام به ادامه تحصیل و تهذیب مشغول شد و به مراتب علمی و معنوی بالایی دست یافت و در همان سنین جوانی به اخذ درجه اجتهاد از مراجع بزرگ آن زمان نایل آمد.وی در ماجرای مخالفت رضاخان با روحانیان در استان فارس در صف اوّل مبارزات بود و بار‌ها به سبب پشتیبانی جدّی از نهضت امام خمینی رحمه الله به زندان رفت.

 

با شروع نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱ مبارزه آیت الله با رژیم که از زمان‌های گذشته ادامه داشت، علنی و آشکار شد و شب‌های جمعه پس از دعای کمیل سخنرانی سیاسی و تهییج کننده آیت الله تا نیمه خرداد ۴۲ در جمع انبوه شنوندگان نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی‌ها تا اقصی نقاط ایران منتشر می‌شد.

پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام امامت جمعه را عهده دار شد.در توطئه لیبرال‌ها و خط نفاق که بنی صدر و گروهک‌های منافقین در اوایل انقلاب پیش آوردند، آیت اللّه دستغیب از طریق دفاع از ولایت فقیه با تمام وجود به مبارزه با منافقان پرداخت.

با تحمیل جنگ از طرف استکبار به ملت مسلمان ایران، آیت اللّه دستغیب، به کمک رزمندگان و تشویق جوانان، به مقابله با استکبار مشغول شد و جنگ تحمیلی را بزرگ‌ترین و مهمّ‌ترین مسئله انقلاب اسلامی معرفی کرد و لحظه‌ای از کمک به جبهه‌ها و مهاجران و مجاهدان جبهه حق علیه باطل دریغ نورزید.

حجت الاسلام سید ابراهیم دستغیب تولیت مسجد جامع عتیق شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: سخن گفتن از شهید دستغیب بسیار سخت است، چونکه جایگاه ایشان درک نشدنی و این برایم مغتنم است، بقول عطار که در منطق الطیر خود میگوید:

صوفیی را گفت: آن پیر کهن
چند از مردان حق گویی سخن
گر نیم زیشان، ازیشان گفته‌ام
خوش دلم کین قصه از جان گفته‌ام
گر ندارم از شکر جز نام بهر
این بسی به زان که اندر کام زهر

حجت الاسلام دستغیب ادامه داد: این عالم وارسته و شایسته از بُعد علمی، سیاسی، مبارزاتی، شهادتی و مردمی زبانزد بود و تمامی خصائص در وجود این عالم مجاهد به وضوح مشاهده می‌شد چرا که وی یک شخصیت جامع بود و مردم را خالصانه به سوی خدا فرا می خواند.

وی با اشاره به ۲ ویژگی صبر و شجاعت این عالم ربانی، بیان کرد: شهید سید عبدالحسین دستغیب در مقابل حکومت طاغوت با شجاعت ایستادگی میکردند و در خلال مبارزه لحظه‌ای از تلاش باز نایستد.

در واقع شعر سعدی که در ارتباط با امیرالمومنین سروده شده، مصداق شخصیت شهید دستغیب نیز است:

شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود/ جان‌بخش در نماز و جهانسوز در دعا

تولیت مسجد جامع عتیق شیراز اظهار داشت: شاخص‌ترین صفت این شهید ولایت‌مدار، اخلاق اسلامی بود به طوری که امام راحل از ایشان به عنوان معلم اخلاق و مهذب نفوس یاد کرد یعنی اندیشه اخلاقی شهید دستغیب باید در جامعه امروز ما نیز رواج پیدا کند.

حجت الاسلام دستغیب تصریح کرد: ۴۰ سال خدمت و تلاش پیگیر آیت الله دستغیب براى مردم شیراز فراموش ناشدنى است و از جمله خدمات این شهید محراب می‌توان به بازسازی مسجد جامع عتیق شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حکیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع خاتم الاوصیاء، مجتمع مرد اول، شهرک شهید آیة الله دستغیب، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدى، مسجد روح الله، مسجد امام حسین و ... اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این شهید در کنار مسئولیت‌های متعدد، تالیفات زیادی در حوزه دین و اندیشه داشته که از جمله آن کتاب قلب سلیم در رشته اخلاق است که بسیار زیبا نوشته شده است.

به گفته حجت الاسلام دستغیب، حقایقی از قرآن، معراج، ماه خدا، صدیقه کبری، داستان‌های شگفت، هشتاد و دو پرسش، گناهان کبیره در دو جلد، سوره نجم، سیدالشهدا علیه السلام، معاد، صلوه الخاشعین و قلب قرآن از دیگر کتاب‌های آن شهید است.

تولیت مسجد جامع عتیق شیراز با اشاره به اینکه شهید دستغیب خود را محدود به قشر خاصی نمیکرد، گفت: ایشان در میان مردم و با مردم زندگی می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا ندانست.

حجت الاسلام سید محی الدین طاهری دبیر جامع روحانیت شیراز در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه علت درخشش این شهید فضائل اخلاقی بود، گفت: رمز موفقیت و پیشرفت این شهید متخلق بودن وی در اخلاق بود.

وی با اشاره به اینکه شهید آیت‌الله سیدعبدالحسین دستغیب، بزرگمردی بود که تمام لحظات زندگی خود را صرف احیای دین کرد، افزود: مرحوم شهید آیت الله دستغیب به دلیل عملکردی که داشت در دل مردم جای داشت و از جمله ویژگی‌های ایشان نشست و برخاست با مردم، ساده زیستی و دیگر اینکه مردم آن چیزی که از گفته‌های ایشان می‌شنیدند در عمل از ایشان می‌دیدند.

حجت الاسلام الدین طاهری بیان کرد: بار‌ها از او خواسته بودند برای رفتن به نماز جمعه از ماشین استفاده کند و قبول نمی‌کرد و می‌گفت: من می‌خواهم در این کوچه‌ها در میان مردم باشم.

دبیر جامع روحانیت شیراز با اشاره به اینکه شهید آیت‌الله دستغیب دارای استاد مسلم اخلاق و زهد و تقوا بود، اظهار کرد: وی یکی از سربازان ولایت و از حامیان ولایت فقیه بود.

وی با یادآوری مراسم‌های عرفانی دعای کمیل شب‌های جمعه این عالم وارسته، گفت:‌دل ایشان سرشار از بندگی خداوند متعال بود و همه این‌ها در شخصیت خودساخته به عنوان عالمی که به تعبیر حضرت امام معلم اخلاق بود.

با مروری بر تاریخ به خوبی می‌توان نقش پر رنگ و البته به سزای شهید آیت‌الله دستغیب را در پیروزی انقلاب اسلامی در شهر شیراز و استان فارس درک کرد.

این عالم وارسته و معلم اخلاق در عرصه‌های علم، تقوا، جهاد گام‌های استوار و بلندی را برداشته بود که مایه افتخار برای جامعه است.

مسجد عتیق، کهن‌ترین مسجد شیراز با قدمت هزار ساله، سنگر اصلی این شهید بزرگوار بود که در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی بعد از آنکه تبدیل به یک مخروبه متروکه شد، شهید آیت‌الله دستغیب با همکاری مردم شیراز توانست آن را مرمت کرده و مجدداً احیا کند و بدین طریق سنگری محکم و پرمعنا برای تمام فعالیت‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود در شیراز فراهم کند.

این شهید بزرگوار روز جمعه بیستم آذر سال ۱۳۶۰ مطابق با ۱۴ صفر ۱۴۰۲ هنگامی که عازم نماز جمعه بود در یکی از کوچه‌ها با انفجار بمبی از سوی منافقان ضد انقلاب به درجه رفیع شهادت نایل آمد و به اجداد طاهرینش پیوست.

آرامگاه آن عالم جلیل القدر و شهید بزرگوار جنب مرقد مطهر سیـد میر احمد، آرامگاه خاندان دستغیب است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید دستغیب متخلق اخلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد یوسف نژاد هفته عقیدتی سیاسی را فرصت مناسب برای بازنگری در آثار و اندیشه‌های اسوه تعلیم و تربیت استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد و گفت: شهید مطهری بحق در خلق آثار نو و ارائه دیدگاه جدید از اسلام و اندیشه‌های اسلامی سرآمد بود به گونه‌ای که امام راحل پس از شهادت این استاد برجسته، وی را حاصل عمر و پاره تن خود نامید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان ساری افزود: شهید مطهری تربیت یافته مکتب قرآن و جهاد علمی بود و در طول عمر خود با کج روی ها و انحرافات جامعه آن روز مبارزه سرسختانه داشت همچنین در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود.

سرهنگ مقصودی مدیر عقیدتی سیاسی سپاه ساری نیز از برگزاری بیش از ۱۵ برنامه در هفته عقیدتی سیاسی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت معلم شهید استاد مرتضی مطهری در قالب اندیشه مطهر، پیاده روی پایوران و سربازان، برگزاری مسابقه کتابخوانی از آثار شهید مطهری، نشست‌های روشنگری و جهاد تبیین با موضوع اندیشه و آثار شهید مطهری و شعار سال، عطر افشانی گلزار شهدا، تجلیل از مربیان، معلمان نمونه و مدیران برتر بسیج، نواخت زنگ سپاس معلم و زنگ انشای مطهر در مدارس، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست های تربیتی بصیرتی، دیدار با خانواده معظم شهدای معلم، برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت آثار شهید مطهری اهم این برنامه‌ها در این هفته است.

مقصودی در پایان شهید مطهری را الگوی همه مربیان و مدیران بسیجی در موضوع جهاد علمی نام برد که بیش از ۷۰ عنوان آثار علمی متنوع و مختلفی از این استاد برجسته به یادگار مانده است.

کد خبر 6087552

دیگر خبرها

  • برگزاری ۷۴۰ برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان
  • اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود