Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: آستان قدس رضوی از ادامه طرح سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان منصرف شده و زیرساخت های این طرح به فرآوری گیاهان دارویی اختصاص می یابد.

سیدهادی حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جواز تاسیس طرح سیمان سمنگان، در سال 80 صادر و اجرای آن از سال 86 آغاز شد اما از سال 92 تاکنون متوقف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت نشدن تسهیلات عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تامین نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه گذاری در زمینه فرآوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: این طرح 36 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای رسیدن به این مرحله در آن مقطع زمانی، 500 میلیارد ریال هزینه شده است.
حسینی افزود: آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند 24.8 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 400 میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می شد.
وی تصریح کرد: قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.
وی افزود: پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد اما تسهیلات در زمان اجرا، پرداخت نشد و اکنون آستان قدس اعلام کرده که جهت سرمایه گذاری را تغییر داده و فرآوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می کند.
حسینی، ظرفیت و قابلیت استان خراسان شمالی برای سرمایه گذاری در زمینه گیاهان دارویی را بسیار مناسب دانست و گفت: طرح اولیه فرآوری گیاهان دارویی آماده شده و در چند ماه آتی مجوزهای لازم در این خصوص صادر می شود.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ما نیز از اقدام آستان قدس رضوی برای فرآوری گیاهان دارویی استقبال می کنیم زیرا در این شرایط، اجرای کارخانه سیمان توجیه اقتصادی ندارد.
بر اساس این گزارش ظرفیت سیمان سمنگان، تولید 3700 تن سیمان تعریف شده و قرار بود با بهره برداری از این طرح برای 700 نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد شود.
در استان خراسان شمالی 350 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که عمدتا شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيمان سمنگان گياهان دارويي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما : دکتر امیرحسین جمشیدی امروز در سیزدهمین همایش طلای سبز (مکمل‌های غذایی و رژیمی) اظهار کرد: صنعت داروهای گیاهی از سال ۱۳۶۰ در کشور آغاز شده است. سال گذشته سال سختی در قیمت‌های مواد اولیه بود.
وی تاکید کرد: صنعت تولید داروهای گیاهی تنها صنعت علمی است که تولید دانش در آن مستقیما به تولید محصول می‌انجامد. ۴۴۰۰ فرآورده طبیعی و بیش از ۲۰۰۰ فرآورده سنتی داریم.
رئیس انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی، فراورده‌ها و طب سنتی ایران ادامه داد: ما بیش از ۱۲۰۰ گیاه دارویی داریم که از این میان بیش از ۳۰۰ دارو تهیه می‌شود.
وی تاکید کرد: ما همیشه برای کمک به سازمان غذا و دارو داوطلب بوده‌ایم و برای اقدامات مورد نیاز نیز نامه‌نگاری می‌کردیم تا کار انجام شود. اما همواره گفته شده فعلا شما اقدامی انجام ندهید و صبر کنید. ما هر سال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی و سنتی را به کمیسیون قیمت می فرستیم اما درخواست ما این است که دوستان و همکاران ما را خسته نکنند. صنعت با همکاری‌ها می‌چرخد. امیدوارم در سال ۱۴۰۳ بتوانیم گوشه‌ای از کار را انجام دهیم.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
  • ممنوعیت برداشت گیاهان مرتعی و دارویی در کرمان 
  • لیست محصولات عطاری شامل چیست؟
  • ممنوعیت برداشت هر گونه گیاهان مرتعی و دارویی در استان کرمان