Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@20:57:14 GMT

چابهار، قلب توسعه مَکُّران

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۵۵۶۷

چابهار، قلب توسعه مَکُّران

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- چابهار کانون توسعه محور شرق و به نوعي قلب توسعه اقتصادي، تجاري و گردشگري مَکُّران در جنوب سيستان و بلوچستان است.

به گزارش ايرنا، چابهار با ظرفيت هاي بي شمار اقتصادي، تجاري، ترانزيتي، گردشگري، کشاورزي و متصل بودن به آب هاي آزاد قلب توسعه شرق و جنوب شرق بويژه منطقه مَکُّران محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چابهار با توجه به موقعيت راهبردي، بزرگترين بندر اقيانوسي کشور است که اهميت زيادي براي سرمايه ‌گذاران ايراني و کشورهاي حاشيه اقيانوس هند و همسايگان ايران دارد.
نظام جمهوري اسلامي ايران براي توسعه و آباداني اين منطقه برنامه هاي ويژه اي تدارک ديده که از جمله آنها توسعه سواحل مَکُّران است بطوريکه رهبر معظم انقلاب و رياست جمهوري تاکيد زيادي براي آبادسازي آن دارند.
براي استفاده از ظرفيت هاي ترانزيتي چابهار پروژه ملي راه آهن چابهار- سرخس تعريف شده است تا حمل و نقل کالا با سرعت بيشتري به داخل کشور و کشورهاي آسياي ميانه جابجا شود.
اشتغال افراد بومي نيز يکي از اولويت هاست که ايجاد طرح هايي نظير پتروشيمي، فولاد، 9 اسکله صيادي، بندر هشت و نيم ميليون تني شهيدبهشتي، طرح هاي بزرگ و کوچک شيلاتي، خدماتي و توليدي از جمله آنهاست.
چابهار و کنارک 2 نقطه مهم ساحلي سيستان وبلوچستان داراي 130 کيلومتر مرز خاکي و 320 کيلومتر مرز آبي با کشورهاي حاشيه خليج فارس، اقيانوس هند و پاکستان هستند.
چابهار و کنارک منطقه اي بالقوه براي پرورش ميگو است و با بيش از 42 هزار هکتار اراضي مستعد، 36 درصد صيد آبهاي جنوب کشور، 31 درصد صيد کل کشور، 20 درصد کل توليد آبزيان کشور (صيد و آبزي پروري)، داراي رتبه دوم صيد در اقيانوس هند بعد از اندونزي، رتبه اول صيد در غرب اقيانوس هند و تأمين کننده بيش از 70 درصد تون ماهيان کشور است.
مديرکل بنادر ودريانوردي سيستان وبلوچستان به خبرنگار ايرنا گفت: چابهار بندري راهبردي، امن و کم هزينه براي ترانزيت کالاهاي داخلي و خارجي با زير ساخت هاي لازم آماده ارائه خدمات به تجار، بازرگانان و سرمايه گذاران است و مي تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.
بهروز آقايي افزود: بندر مهم و استراتژيک چابهار از گذشته هاي دور مورد توجه سرمايه گذاران داخلي و خارجي بوده است و در سالهاي اخير کشورهاي مختلف به ويژه هند، افغانستان و آسياي ميانه براي انتقال کالاهاي خود و سرمايه گذاري از آن استقبال کرده اند.
وي افزود: چابهار يک مسير مناسب دسترسي افغانستان به آبهاي آزاد است و مسئولان دو کشور براي رونق تجارت در تلاش هستند.
مديرکل شيلات سيستان و بلوچستان نيز اظهار داشت: سواحل مکران با داشتن زمين مستعد پرورش ميگو در مناطقي مانند گواتر و روستاي روديک با داشتن ظرفيت پرورش ماهي در قفس،‌ قابليت پرورش ماهي‌ هاي زينتي، خيار دريايي، جلبک، لابستر و وجود گونه‌ هاي تجاري با ارزش ميگو مانند ببري سياه، سفيد هندي، ببري سبز و موزي استعداد بالقوه ‌اي در زمينه آبزي پروري دارد.
هدايت الله ميرمرادزهي افزود: وجود 29 کارخانه توليد کنسرو ماهي نقش مهمي در بسته بندي و صادرات تن ماهيان در اين منطقه دارند.
وي ادامه داد: شهرستان هاي چابهار و کنارک با اتصال به آب هاي اقيانوسي از ظرفيت هاي بالايي از نظر ذخيره گاه و رشد انواع آبزيان دريايي (ماهي و ميگو) برخوردار هستند بطوري که صيادان بيش از 80 نوع ماهي را در آب هاي درياي مکران صيد مي کند.
وي سرمايه گذاري صيادان در خصوص پرورش ماهي در قفس، پرورش ميگو در سايت هاي گواتر و روديک را خواستار شد و خاطرنشان کرد: چابهار يکي از بهترين نقاط کشور و قلب توسعه اقتصادي و تجاري مکران براي آبزي پروري است و مي تواند سودآوري خوبي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي داشته باشد.
3043 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان رویکردهای سال جدید این سازمان برای تحقق شعار سال را تبیین کرد. - اخبار استانها -

سیدمحمدرضا سیدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، رویکردهای سال جدید سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال را تبیین کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان ارتقای ضریب خوداتکایی به تأمین گوشت مرغ و تخم مرغ و توسعه واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار تا دستیابی رسیدن به مرز خودکفایی، توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده با توسعه گلخانه‌های پیشرفته، مدرن، سایه‌بان و گلخانه‌های خانگی، توسعه کشت‌های گیاهان دارویی و کم آب‌بر با نگاه به بازار و صادرات، توسعه کشت محصولات خارج از فصل، تکمیل زنجیره ارزش تولید خرما با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی، توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری و بازار پسند جهانی، توسعه موزستان‌های جنوب استان برای تحقق خودکفایی کشور به تولید موز، توسعه پرورش شتر با توجه به ظرفیت خاص استان در پرورش شتر، ارتقای تولید گوشت قرمز و تأمین گوشت موردنیاز کشور، توسعه پرورش و تولید میگو و مبادلات مرزی را از مهمترین راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در راستای تحقق شعار امسال برشمرد.

وی تصریح کرد: برای تحقق برنامه‌های محوری فوق بهره‌گیری حداکثری از سرمایه‌گذاری بخش، خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را در دستور کار بخش کشاورزی استان قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرورش 100 تن ماهی تیلاپیا در یک کارخانه ویتنامی (فیلم)
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • رسیدگی به نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس همدان در سال جدید
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • توجه به آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری برای کشور است
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز اقدامات اولیه برای پرورش ۱۰۰ هزار دام سبک در کشت و صنعت مغان
  • تخریب کامل ۶ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان دنا