استارتاپهای بازی بهزودی نابودمیشوند/بنیادحمایت حداقلی هم ندارد
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۵۵۷۸
به گزارش ایکنا، مهر نوشت: هادی نوروزیان بازیساز و یکی از اعضای استودیو بازیسازی بامشی است که بازی خاکستری محصول این گروه در دومین نمایشگاه بینالمللی TGC در بین سه تیزر منتخب بازیهای ساخته شده ایرانی، به نمایش درآمد. همچنین نوروزیان به عنوان یکی از بهترین بازیهای داخلی در حال ساخت در پلتفرم کامپیوترهای شخصی یاد شده است و ناشران بینالمللی از جمله کشورهایی نظیر هند و چین علاقه به انتشار این محصول را دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره فعالیتهایی که در حوزه بازیسازی انجام میدهید، توضیح بدهید که نوع فعالیتهایتان به چه صورت است و استودیو بازیسازی بامشی چه آثاری را تولید کرده و قرار است ادامه راهی که شروع کرده چگونه برود؟ با توجه به اینکه بازی «خاکستری» تولید مجموعه استودیو شما در فستیوال تیجیسی به خوبی دیده شد چه موقعیتی را در این راه کسب کردید؟
استودیو بازیسازی «بامشی» متشکل از جوانان با انگیزه و متخصص داخلی با تجربه یک دهه بازیسازی و ساخت شبیهسازهای نظامی است. هر فرد در تیم بامشی در زمینه تخصصی خود تجربه سالها کار تجاری و تحقیقاتی را به دوش میکشد. امروزه صنعت بازیسازی داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی، مشکلات فراوانی نظیر نبود بازی مناسب و کاربر پسند، نبود اعتماد کافی از سوی بازیبازان داخلی به بازیهای ساخته شده داخلی، کیفیت پایین بازیهای تولید شده در این پلتفرم و ... را همراه خود دارد. به همین خاطر بازیکنندگان داخلی علاقه مند به پلتفرم کامپیوترهای شخصی معمولا به سمت بازیهای خارجی تمایل بیشتری دارند و این امر خواسته یا ناخواسته بازیکنندگان داخلی که عمدتا در نوجوانی و جوانی هستند را با فرهنگهای دیگر کشورها گره زده است. لذا استودیو بازیسازی بامشی با بررسی و شناسایی سلایق بازیکنندگان داخلی، سعی در ایجاد شرایطی برای آشتی دوباره بازیکنندگان داخلی با این صنعت رو به رشد، کرده است. از این رو طرح تولید بازی سوم شخص «خاکستری» با هدف انقلابی در زمینه گرافیک و داستانسرایی و روند تجربی بازی مد نظر قرار گرفت. بازی خاکستری با تکیه بر سلایق بازیکنندگان و استانداردهای اصولی صنعت بازیسازی جهانی، داستانسرایی منطبق بر فرهنگ بومی را در اولویت خود قرار داده است.
این بازی با سرمایهگذاری به مراتب کمتر نسبت به نمونه دیگر بازیهای موجود داخلی به گونهای ساخته شده است که توجه بازیکنندگان و کارشناسان فعال در این حوزه را به خود جلب کرده است.
ساختار حمایتی همگرا به گونهای برنامهریزی شده است، تا تیمهای بازیسازی تازه کار که در حال تشکیل استارتآپهای جدید و بعضا قوی در این حوزه هستند شانسی برای حضور و یا حتی ثبتنام در این سامانه ندارند.
نظرتان درباره وضعیت بازیهای ایرانی در بازارجهانی چیست؟
تعداد بازیهای ایرانی موفق که در بازاهای جهانی ورود داشتهاند، در قیاس با مجموع بازیهای ساخته شده در کشور، کسر قابل ملاحظهای نیست، این امر حاکی از آن است که صنعت بازیهای ویدئویی ایران مسیر مشخصی برای حضور در بازارهای جهانی طی نکرده است.
همایشها و نمایشگاههای داخلی تا چه اندازه به بازیسازان در پیشرفت کارشان کمک کرده است؟
با نگاهی کلان همایشها و نمایشگاههای داخلی، بستر مناسبی در جهت ارتباط بازیسازان با یکدیگر و بازیکنندگان است که می تواند زمینه مناسبی جهت شناسایی سلایق بازار داخلی و معرفی محصول (بازی ویدئویی) باشد. این در حالی است که در سالهای اخیر نمایشگاههای داخلی با هدف ارتباط بازیسازان داخلی و ناشران خارجی شکل گرفته و متاسفانه بدلیل نبود زیر ساختهای مناسب در جهت ارتباط موثر با ناشران خارجی این اهداف نتیجه مناسبی را در بر نداشته است.
تا چه اندازه با بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ارتباط هستید و این بنیاد تا چه اندازه توانسته در راستای پیشرفت بازیهای رایانهای، در پیشبرد اهدافتان در راه بازیسازی کمک کند؟
بعد از طی مراحل ساخت بازی و تهیه نسخه ویدئویی جهت ارائه به ناشران و نمایشگاهها، تیم بامشی سعی در ایجاد ارتباط موثر با بنیاد ملی بازیهای رایانهای کرد. این ارتباط در نهایت به تشکیل دو جلسه در جهت معرفی مسیر طی شده و بیان مشکلات پیشروی تیم در جهت ساخت بازی با کیفیت ایرانی منجر شد. در نهایت مسیر مشخصی برای احیای تیم بامشی و ایجاد انگیزه در جهت ادامه فرآیند ساخت حاصل نشده است. متاسفانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای مسیر مشخصی برای برون رفت از شرایط پیشرو، به تیم بامشی ارائه نداده و این امید در بین اعضای تیم در حال نابودی است. در شرایط پیش رو، تیم بامشی همانند بسیاری از تیمهای بازیسازی داخلی با مشکلات مالی فراوانی روبرو بوده است و متاسفانه این مسیر به زودی منجر به توقف پروژه ساخت بازی «خاکستری» همانند بسیاری از پروژههای دیگر در این حوزه خواهد شد و با توجه به سرمایهگذاریهای انجام شده در این پروژه، اعضای تیم بامشی با سخت ترین فشارهای مالی، خاطره تلخی را از این صنعت خواهند داشت. صنعتی که میتواند با مدیریت دلسوزانه و هدفمند، با کمترین میزان سرمایهگذاری، بیشترین بازده را در زمینه فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.
امروز مسیری را در حوزه بازیسازی طی میکنیم که در نهایت به نابودی استارتآپ های جوان و فعال در این حوزه منجر خواهد شد. این موضوع آن هم در سال ۱۳۹۷ که با نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده بسیار ناخوشایند است و انتظار می رود مسئولان مربوطه با نظارت دلسوزانه خود برنامهای برای برونرفت از وضعیت موجود فراهم آورند.
با توجه به نقدهایی که به بنیاد داشتید، گفتید این ارگان نتوانسته در زمینه بازیهای رایانهای مسیر مشخص و راه برونرفتی برای مشکلات بازیسازان ارائه دهد، در حالیکه بنیاد ساختار حمایتی همگرا را راهاندازی کرده، این ساختار تا چه اندازه میتواند حمایت بازیسازان را بهدنبال داشته باشد و برای شما که به عنوان تیمی جوان اما پویا هستید راهگشا باشد؟
بله، تیم بازیسازی بامشی در جلسهای که در اواسط تابستان گذشته با معاونت حمایتی بنیاد داشته، با این ساختار آشنا شده است. در حالت کلی همواره ساختارهای حمایتی که با هدف حمایت از بازیسازان باشد مورد استقبال همگان قرار میگیرد، اما ساختار حمایتی همگرا به گونهای برنامهریزی شده است، تا تیمهای بازیسازی تازه کار که در حال تشکیل استارتآپهای جدید و بعضا قوی در این حوزه هستند شانسی برای حضور و یا حتی ثبتنام در این سامانه ندارند. قطعا وقتی هدف حمایت از تیمها و شرکتها در حوزه بازیسازی باشد، باید برنامهای در جهت حفظ تیمهای متخصص و بعضا تازهکار در این صنعت وجود داشته باشد تا شاهد عرضه بازیهای با کیفیت در پلتفرمهای مختلف به بازارهای داخلی و خارجی باشیم. این در حالی است که ساختار همگرا طوری برنامهریزی شده است که تیم های کوچک را پس زده و در مقابل آن شرکتهایی را که بودجههای مناسبی در جهت ساخت بازی دارند را جذب میکند، این امر در طولانی مدت منجر به حذف تیمهای نوپا که بعضا در تلاش برای ساخت بازیهای با کیفیت هستند، میشود و قطعا این مسیر مناسبی برای عرضه بازیهای ایرانی قوی در بازارهای جهانی نیست.
متاسفانه بازیسازان داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی به شکل ناعادلانهای رها شدهاند و آنها با وجود تلاشهایی که برای ارتقا این صنعت و فرهنگ بومی انجام میدهند محکوم به شکست سنگین و درگیریهای ناعادلانه مالی هستند.
با نگاه به عملکرد بنیاد بازیهای رایانهای در سه سال گذشته در پلتفرم کامپیوترهای شخصی به وضوح میتوان جای خالی بازیهای ایرانی را حس کرد و این امر در ارتباط مستقیم با برنامهریزیهای نامناسب است. حمایت مالی مستقیم بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دوره مدیریت پیشین خود منجر به عرضه بازیهای با کیفیتی همچون «ارتشهای فرازمینی»، «شتاب در شهر» و ... شده است. بسیاری از این شرکتها با حمایت مالی بنیاد ملی بازی های رایانهای آن هم در شرایط سخت مالی و بازگشت سرمایه از طریق عرضه فیزیکی بازیهای ساخته شده خود، توانستهاند در این صنعت به شکل موثر و ادامهدار حضور پیدا کنند و امروزه شرکتهایی را با درآمد قابل قبول ایجاد کنند. اما در سالهای گذشته عملا با حذف «عرضه فیزیکی بازی» و تغییر رویکرد در حمایت مالی حداقلی از بازیهای ساخته شده مشکلات فراوانی برای تیمهای بازیسازی ایجاد شده است.
پر واضح است که با حذف عرضه فیزیکی محصول، ارتباط سازندگان بازیهای داخلی با خریداران حذف میشود و این امر برگشت سرمایه برای بازیسازان را سخت و بعضا ناممکن میکند. البته باید این را هم بگویم بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال های اخیر در تلاش برای جایگزینی عرضه دیجیتال بازیهای رایانهای داخلی بوده و سایتهایی را نیز برای این منظور مورد حمایت قرار داده است تا با عرضه دیجیتال بازیهای ساخته شده داخلی، بازگشت سرمایهای را برای شرکتهای سازنده به همراه داشته باشد. اما با نگاهی به این سایتها که با گذشت چندین سال همچنان کاربران محدودی را جذب کردهاند به خوبی میتوان درک کرد که این سایتها محلی برای فروش بازیهای خارجی تبدیل شدهاند و عملا بازیسازان داخلی نمیتوانند برای برگشت سرمایه به سایتهای ایجاد شده نگاه مطلوبی داشته باشند.
پس با توجه به تمام این ساختارها و حمایتهایی که قرار است از بازیسازان داخلی انجام شود هنوز مشکلات و موانع زیادی برای ساخت بازی وجود دارد، در نگاهی کلان و کلی این نقاط ضعف در کجا است؟
با توجه به تجربهای که در این صنعت داشتهایم، متاسفانه بازیسازان داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی به شکل ناعادلانهای رها شدهاند و آنها با وجود تلاشهایی که برای ارتقا این صنعت و فرهنگ بومی انجام میدهند محکوم به شکست سنگین و درگیریهای ناعادلانه مالی هستند. نبود سازوکار مناسب در جهت عرضه بازیهای ساخته شده به شبکه بازار فروش داخلی و عدم حمایت حداقلی بنیاد ملی بازیهای رایانهای از بازیهای ساخته شده با کیفیت تولید داخل، دو عامل مهم در ایجاد فضای نامتعادل در صنعت بازیهای داخلی در پلتفرمهای کامپیوترهای شخصی است. برای درک این موضوع میتوان نگاهی به عرضه بازیهای ساخته شده داخلی در پلتفرم کامپیوترهای شخصی در سه سال گذشته داشت. تصمیمگیریهای نامناسب در حوزه مدیریتی برای این صنعت در نهایت منجر به ورود هرچه بیشتر بازیهای نامناسب خارجی منطبق با فرهنگ غرب و هجمه آنها بر روی نوجوانان و جوانان کشور و حذف بازیهای ایرانی خواهد شد. تمامی انتقادات و امیدهای در حال از دست رفتن تیم بازیسازی بامشی در حالی است که بازی «خاکستری» در دومین نمایشگاه بینالمللی TGC در بین سه تیزر منتخب بازیهای ساخته شده ایرانی در بین سیل بازیهای ساخته شده داخلی در مراسم اختتامیه این نمایشگاه، به نمایش گذاشته شده و مورد تشویق و تمجید حضار قرار گرفته است.
بازی «خاکستری» در مصاحبههای مجلات و سایتهای خبری تخصصی بازیسازی و همینطور بازدید وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای از غرفه تیم بازیسازی بامشی، با عنوان یکی از بهترین بازیهای داخلی در حال ساخت در پلتفرم کامپیوترهای شخصی یاد شده است و ناشران بینالمللی از جمله کشورهایی نظیر هند و چین علاقه به انتشار این محصول را دارند. اما امروز تیم بامشی با مشکلات فراوان مالی پیشرو، امید خود را برای تکمیل فرآیند ساخت و انتشار محصول خود در بازارهای داخلی و خارجی را از دست داده و شرایط نامناسبی را تجربه میکند. امید است با لطف و درایت مسئولان دلسوز در این حوزه تیم بازیسازی بامشی مسیر مشخص در ارتقا صنعت بازیسازی و فرهنگی کشور را طی کند و سهم خود را در ارتقاع فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به سرانجام مطلوب برساند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فال ابجد برای متولدین ماههای مختلف امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
فال ابجد به عنوان یکی از قدیمیترین و پر طرفدارترین فالها روزانه محل ارجاع افراد زیادی است. بر خلاف تصورات در عصر جدید، باور به طلاعبینی و فال همچنان در میان بسیاری از جامعه وجود دارد.
به گزارش «زیسان»، فال ابجد که از آن به عنوان فال چوپ نیز یاد میشود، به دلیل قدمت تاریخی در میان ایرانیان بسیار محبوب و پرمراجعه است. بسیاری از افراد بسیار مشتاق هستند که در مورد آینده خود بدانند یا حداقل اقبال روزانه خود را از درون روابط پیچیده جهان هستی ببینند.
فال حروف ابجد از قدیم الایام کاربرد فراوانی داشته است. حروف ابجد قالبی برای ارزشگذاری عددی و مرتب کردن حروف عربی است که مخصوصا در قدیم کاربردهای زیادی در علوم غریبه، نجوم، عرفان و طالع بینی بسیار مورد توجه بود. حروف ابجد بر پای اولیه خط فنیقی به هر کدام از حروف یک ارزش عددی میدهد. یعنی از مجموع ۲۸ حرف الفبای زبان عربی، اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ قابل ارائه است.
برای اینکه بتوان حروف ابجد را آسانتر به خاطر سپرد هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ میشوند. این واژهها عبارتاند از: «اَبْجَدْ – هَوَّزْ – حُطّی – کَلَمَنْ – سَعْفَصْ – قَرَشَتْ – ثَخَّذْ – ضَظِغْ». البته حروف ابجد کاربردهای فراونی نیز دارد که ازجمله آنها صفحهبندی (ترتیببندی)، رمزگذاری، موسیقی، اسطرلاب، نجوم و عرفان است.
در موضوع طالع بینی با حروف ابجد، هر ماه طالع خاص خود را دارد. این ماهها عبارتند از: برای فال حروف ابجد به هر ماه طالعی نسبت دادهاند که اسامی این ماهها به ترتیب عبارت هستند از: حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت.
با این تفاسیر در ادامه فال ابجد امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای متولدین ماههای مختلف سال ارائه شده است.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین فرودینآ د ج
طالعت خوب است، اما از نیتی که کردهای منصرف شو تا عاقبت کارت خیر شود. از بدیها پرهیز کن. رازت را نگه دار تا در حق تو دروغ نگویند از خوابی که دیدهای نترس عاقبت خوب خواهد شد، اما آن را برای کسی بازگو نکن. از همنشین بد دوری کن یک نفر که نان و نمک تو را میخورد و ادعای دوستی با تو را دارد، با تو روراست نیست البته نمیتواند صدمهای به تو بزند ولی مراقب او باش و به خدا توکل کن.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشتج ب د
طالع خوبی داری. در نعمت و رحمت به رویت گشوده است و به مقصودی که داری میرسی. شکر خدا را به جا آور تا به مقصود نزدیکترشوی امسال برای تو بهتر از هر سال دیگر است به عزت و موقعیت خوبی دست پیدا میکنی. به زودی خبری خوشحال کننده دریافت میکنی. اگر قصد انجام کاری را داری به آن عمل کن، با موفقیت همراه خواهد بود.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین خردادب ج ب
این نیتی که کردهای خوبست در کارت گشایش دیده میشود. به زودی خبری به تو میرسد که تو را شادمان میکند. اگر قصد پیوند و خویشی داری انجام بده بسیار خوبست. اگر کسی نصیحت به تو کرد آن را بپذیر صلاح تو در آن است امسال سال خوبی برای تو است. به خداوند توکل کن تا گشایش بیشتری در کارت پیدا شود.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین تیرب ب آ
طالعت خوب است و نیتت بر آورده میشود، اما نباید عجله کنی، بلکه باید صبور باشی تا عاقبت اوضاع بر وفق مراد تو گردد. به زودی گشایشی در کارت پیدا میشود. اگر قصد فروش چیزی را داری صبر کن، چون به نفع تو نخواهد بود. اگر منتظر رسیدن خبر از جانب کسی هستی، به زودی خبری از او به تو میرسد و از آن خبر شاد میشوی. هیچ تشویشی به دل راه نده، زیرا در آیندهی نزدیک همه چیز به نفع تو تغییر خواهد کرد و با توکل به خدا به مراد و خواستهی خود خواهی رسید.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مردادج ج د
طالعت خوب نیست، اما به زودی نحوست طالعت بر طرف میشود و به مقصود خود خواهی رسید. از چیزی در تشویش هستی به زودی تشویشت بر طرف میشود. کسی در فکر حیله و صدمه زدن به شماست به خداوند توکل کن تا حیله اش برطرف شود. رازت را به هر کسی نگو و در نماز کاهلی نکن.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت۱۴۰۳ برای متولدین شهریورآ ج ب
با این نیتی که کردهای به خواستهات میرسی و خداوند تو را از غم و رنج میرهاند، پول و ثروت خوبی نصیب تو میشود. اگر با کسی منازعه و دعوا داری عاقبت به نفع تو خواهد شد. اگر او با تو نمیسازد نگران نباش عاقبت رام خواهد شد اگر چیزی را از دست دادهای دوباره به دست میآوری. از عبادت کوتاهی نکن تا کارت راست و هم قلبت مصفا شود.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مهرد ب ج
از چیزی دلخور یا غمگین هستی. فکرش را از سرت بیرون کن. در روزی به رویت گشوده است. به زودی از یکی از خویشان چیزی به تو میرسد. متواضع باش و تکبر را کنار بگذار. در چند روز آینده خبر خوشی به تو میرسد. اگر قصد سفر داری برو زیرا هم موجب شادی خودت و هم دوستان و آشنایان میشود. به زودی کارها بر وفق مراد تو میشود.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آبانب ب د
طالع خوبی است و نیتت بر آورده میشود. به زودی از غمها رها میشوی زیرا فالت نوید خیر و سعادت میدهد. در کارهایت همچنان کوشا باش تا موفقیت و پیروزی نصیب شود. مراقب بدخواهان باش و رازت را به هرکس نگو با کسی خویشی یا دوستی خواهی کرد که بسیار خوب است. در زندگی دو دل نباش. در نماز کاهلی نکن تا به مراد و مقصود برسی ان شا الله.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آذرب ب ج
این قصد و نیتی که داری هیچ نفعی برایت ندارد. بهتر است از این نیت و خواسته دست برداری از کارهای بد و حرام پرهیز کن و به حلال قناعت کن. در کارت گشایش خوبی پیدا خواهد شد. اگر مراقب افکار و نیاتت باشی. در زندگی صبر پیشه کن و به خداوند امیدوار باش.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین دیج ج ب
طالع خوبی داری چیزی را که از دست دادهای دوباره به دست خواهی آورد، به تو تهمت یا طعنه میزنند ولی آسیب به تو نمیرسد، چون کسی نمیتواند به آسانی به تو صدمه بزند به زودی گشایشی در کارت پیدا میشود به خداوند توکل کن تا گرهی کارت باز شود و به خواسته ات برسی.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین بهمنب ج آ
این قصد و نیتی که داری موجب تشویش و نگرانی تو میشود. پس آن را از ذهن و فکرت بیرون کن اگر دیگران با تو موافق نیستند. تو دلتنگی مکن و خویشتندار باش آنان عاقبت پشیمان خواهند شد. اگر مسافر داری و برایش دلتنگ هستی، به سلامت باز میگردد. در عبارت کوتاهی مکن و بدان که خداوند ناظر و حافظ توست این را بدان که عاقبت کارها به نفع و دلخواه تو پیش میرود و تو به مقصود میرسی.
فال ابجد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اسفندج د ج
فالت خوب است اگر صبر داشته باشی به مقصود میرسی. گشایشی در کارت دیده میشود. باید برای رسیدن به مقصود خود نیز همت و کوشش کنی کسی با تو دشمنی میکند. مراقب خودت باش اگر گم شدهای داری آن را پیدا میکنی اگر مسافر یا غایبی داری از او خبر به دست میآوری.
tags # فال ابجد ، فال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟