Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته رشد انرژی تجدیدپذیر ۷۰ درصد بود و امسال با توجه به شرایط کنونی تحریم‌ها نرخ رشد به ۴۰ درصد رسید اما با این وجود بسیاری از کشورها مانند عراق و پاکستان خواهان واردات انرژی های تجدیدپذیراز ایران هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عمر محدود ذخایر انرژیهای فسیلی، زیست محیطی فناوریهای تولید انرژی، پدیده اثر گلخانه‌ای که به گرم‌شدن جهانی می‌انجامد و نیاز روزافزون جهان به انرژی، توجه به منابع انرژیهای تجدیدپذیر را افزایش داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حدود 22 درصد برق توسط منابع تجدیدپذیر تامین و افزایش این سهم در سالهای آینده پیش‌بینی‌می‌شود. بهره‌برداری از منابع انرژیهای تجدیدپذیر در طی دو دهه اخیر از رشد بالایی نسبت به انرژیهای فسیلی و هسته‌ای برخوردار بوده است و از سوی دیگر بهای تمام شده انرژیهای تولید شده از منابع تجدیدپذیر در این مدت رونده نزولی را طی کرده است، پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده نیز ادامه یابد.

 

با احتساب هزینه‌های اجتماعی زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی، انرژیهای تجدیدپذیر مقرون به صرفه‌تر است. استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر علاوه بر مزایای زیست محیطی، منافع حاصل از اشتغال‌زایی، توسعه مناطق دورافتاده و امکان صرفه‌جویی در منابع انرژی تجدیدپذیر را نیز به همراه دارد.

 

انرژیهای تجدیدپذیر در کشورهایی که از سوی دولت حمایتها و سیاست‌گذاریهای مناسب اعمال شده است از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده است. با توجه به رشد مصرف انرژی در ایران و محدود بودن ذخایر فسیلی، روی‌آوردن به سوی انرژیهای تجدیدپذیر امری اجتناب ناپذیر است و بر همین اساس استفاده از این نوع از انرژی ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در طی این سالها میزان تولید کشورمان در این بخش رشد چشمگیری داشته تا جایی که بخشی از صادرات کشور نیز به انرژی های تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

 

بر همین اساس رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا اعلام کرده است تاکنون سه شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات به افغانستان و پاکستان را دریافت کرده‌اند.

 

«محمد صادق‌زاده» در نشست خبری با اشاره به حضور مردم برای سرمایه گذاری در انرژی‌های نو گفت: «استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش آلودگی زیست محیطی را به همراه دارد و در 2 سال گذشته حضور بخش خصوصی در این حوزه افزایش چشمگیری داشته که به اشتغالزایی کمک فراوانی کرده است. تاکنون بیش از 2 هزار نیروگاه کوچک مقیاس به بهره برداری رسیده است و تعداد ۹۰ نیروگاه با ظرفیت ۶۷۰ مگاوات احداث شد که نشان از پیشرفت این حوزه دارد.»

 

 

به گفته وی با توجه به شرایط بین المللی، سرمایه گذار داخلی را جایگزین سرمایه گذار خارجی و با انتقال تکنولوژی و فناوری در دانشگاه زمینه بومی سازی علم انرژی‌های نو را فراهم کردیم.

 

وی افزود: «با استفاده از انرژی تجدیدپذیر می‌توان بازار انرژی ایجاد و زیر ساخت‌های لازم برای توسعه مناطق محروم را فراهم کرد و موجب افزایش رفاه در کشور شد.»

 

صادق زاده تصریح کرد: «سال گذشته رشد انرژی تجدیدپذیر ۷۰ درصد بود و هیچ بخشی تاکنون این نرخ رشد را نداشته است و امسال با توجه به شرایط کنونی تحریم‌ها نرخ رشد به ۴۰ درصد رسید.»

 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تجهیزات و فناوری نیروگاه، نیروگاه‌های تجدیدپذیر در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: «نرخ خرید تضمینی برق از سال ۹۵ مشخص شده و ۲ تا ۳ برابر قیمت آن به دلیل کاهش هزینه‌های تولید کم شده در گذشته هر یک از واحدهای نیروگاه خورشیدی ۱۳۰۰ یورو سرمایه گذاری لازم را داشته، اما امروز با توجه به تولید تجهیزات در داخل کشور به ۶۰۰ یورو کاهش یافته است.»

 

صادق زاده با بیان اینکه نیروگاه بادی خورشیدی در ۶ ماهه اول سال ۸۰ درصد برق تولید می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف در زمان پیک تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت برای تولید در زمان پیک خواهیم داشت که طبق آن ۴۹۰ تومان قیمت خرید تضمینی هر کیلو وات ساعت اعلام شده است که با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی به ۶۰۰ تومان خواهد رسید.

 

رئیس سازمان ساتبا با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم برای صادرات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم است، اظهار کرد: «دستورالعمل صادرات برق از نیروگاه‌های مقیاس کوچک توسط وزیر نیرو اعلام شد و تاکنون سه شرکت ایرانی مجوز احداث نیروگاه مختص صادرات را دریافت کرده‌اند و صادرات برق به کشور‌های عراق و افغانستان صورت می‌گیرد. برای صادرات برق محدودیتی اعلام نشده و حتی می‌توان در محل تولید برق را تحویل دهند.»

 

یادآور می شود: بر اساس ماده ۸ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و در راستای ارتقاء بهره وری و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدیدپذیر، لایحه تاسیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) که از ادغام سازمان انرژی های نوایران(سانا) و سازمان بهره وری انرژی ایران(سابا) شکل گرفته است، توسط هیئت وزیران تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

 

این لایحه پس از بررسی و تایید در کمیسیون های تخصصی در جلسه 24 آذرماه 95 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و در 15 دی ماه 95 به تائید شورای نگهبان رسید. قانون ۱۳ ماده ای تشکیل ساتبا پس از ابلاغ توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، طی شماره۱۳۴۷۵۸ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ توسط ریاست جمهوری برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ شد.

 

در ماده ۱ قانون تشکیل ساتبا آمده است که این سازمان به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هرچه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کشور و افزایش بهره‌وری عرضه انرژی و کاهش تلفات انتقال، توزیع و مصرف انرژی در کشور و استفاده از روش های تولید برق تجدیدپذیر و پاک، تشکیل می‌شود و در ماده ۲ به کارگیری بخش خصوصی و حمایت از مشارکت آن، تدوین سیاست های تشویقی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، عملیاتی کردن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سطح صنعتی و انجام وظایف دولت برای تحقق اهداف سازمان به عنوان موضوع فعالیت سازمان مورد تاکید قرار گرفته است./

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبي هرمزگان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی استان بوشهر بندرعباس شهرستان ملایر اردبیل انرژی تجدیدپذیر پاکستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا گفت: بیش از ۵۸۷ میلیون و ۴۳۲ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص فروردین ماه امسال در نیروگاه شهید سلیمی نکا تولید شده است.   نوراله ادبی فیروزجائی افزود: در این ماه بیش از ۶۱ درصد انرژی تولید شده در واحد‌های بخاری و حدود ۳۹ درصد در واحد‌های بلوک سیکل ترکیبی بدست آمد.

او با اشاره به ضرورت آمادگی کامل همه واحد‌های نیروگاهی برای تولید پایدار انرژی در تابستان، افزود: از ۱۴ برنامه تعمیراتی پیشبینی شده برای ارتقای میزان آمادگی واحد‌ها جهت تولید پایدار انرژی مورد نیاز شبکه در فصل تابستان، از دهم مهر تاکنون ۱۰ برنامه تعمیراتی به سرانجام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا گفت: تعمیرات نیمه اساسی واحد یک و میاندور‌ه‌ای واحد ۳ بخار و لایروبی حوضچه آبگیر واحد‌های بخاری بدون وقفه در حال انجام است و پیش بینی می‌شود تا قبل از شروع روز‌های اوج مصرف با انجام همه برنامه‌های تعمیراتی و پروژه لایروبی، واحد‌ها برای تولید پایدار انرژی آماده شوند.   نیروگاه ۴۵ ساله شهیدسلیمی نکا شامل ۴ واحد بخار، ۲ واحد گازی و یک واحد بخار در بلوک سیکل ترکیبی است که با انجام برنامه‌ها و پروژه‌های بازسازی، تعمیراتی و رفع چالش‌ها و محدودیت‌های تولید می‌تواند نقش بسیار موثری در پایداری شبکه برق کشور داشته باشد.

دیگر خبرها

  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • آمادگی نیروگاه نکا برای تامین برق در فصل گرم سال
  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • اسلامی اعلام کرد: گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد