Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:02:23 GMT

بارش های خوب و لزوم مدیریت آب - فرزاد نویدی*

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۵۷۱۰

بارش های خوب و لزوم مدیریت آب - فرزاد نویدی*

کرمانشاه - ایرنا - پاییز امسال همچنان که هواشناسی پیش بینی کرده بود پربارش آغاز شد و بارش ها همچنان ادامه دارد و پس از یک دوره بی بارشی در این فصل جای امیدواری است که قدری کم آبی سال های اخیر جبران شود.

بسیاری از رودخانه ها پر از آب شده اند و رودخانه های فصلی نیز فعال شده و اینک آب در آن ها جاری شده است اما بسیاری از آب ها همچنان به دلیل بی برنامگی هدر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آب های سطحی در شهرها و آب هایی که در رودخانه ها و چشمه ها جاری می شود می تواند منبع خوبی برای تامین آب مورد نیاز شرب، کشاورزی، صنعت و دیگر بخش ها باشد.
آمارها و پیش بینی ها نشان می دهد که دوران خشکسالی در ایران به پایان نرسیده و برخی از استان های مرکزی و جنوبی کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند و از این رو می طلبد مسئولان در این بخش بازنگری کنند.
کرمانشاه را به عنوان سرزمین آب و سنگ می شناسند، استانی که میزان بارش های آن بخصوص در غرب و شمال غرب آن از متوسط کشوری بالا است اما همیشه مردم استان از کم آبی هراس دارند.
براساس آمار سازمان هواشناسی در سال زراعی جاری (مهرماه تاکنون) به طور میانگین 250 میلیمتر باران در استان به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها 69 میلیمتر بود.
در برخی از شهرستان های استان کرمانشاه از جمله در پاوه در این مدت 447 میلیمتر باران ثبت شده اما این شهر به دلیل ضعف مدیریت همواره با کمبود، قطعی و افت فشار آب روبرو است.
فرسودگی شبکه های آب، نبود مخازن ذخیره و منابع پایدار آب از جمله دلایلی است که مسئولان برای کم آبی در شهری مانند پاوه با وجود بارش فراوان به آن اشاره می کنند.
در سال های گذشته که بارش ها کم و شاهد سالی کم بارش در استان و کشور بودیم، مردم با مسئولان همراهی خوبی در بحث صرفه جویی داشتند اما انتظار دارند که با استفاده از امکانات و تجهیزات به روز دنیا ، منابع تامین آب استان را پایدار کنند.
در استانی که میانگین بارش آن در حدود سه ماه اخیر به 250 میلیمتر رسیده انتظار می رود مسئولان دستگاه های ذیربط برای نگهداری این آب هایی که سرگردان و رها شده است، برنامه داشته باشند.
مردم انتظار دارند سیستم آبیاری فضای سبز شهرها از محل آب های سطحی تامین شود و این سیستم از شبکه آب شرب شهری جدا گردد.
شهرداری ها باید از طریق دولت مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی روز آب های سطحی را هدایت و جمع آوری کنند و در طول سال از آن برای آبیاری فضای سبز، ساخت و سازها و دیگر امور غیر شرب مورد استفاده قرار دهند.
آب برخی از رودخانه های استان که براساس آزمایش های صورت گرفته جزو سالم ترین و بهداشتی ترین آب ها است همچنان هدر می رود در حالیکه می توان در جوار این رودخانه ها کارگاه های کوچک بسته بندی آب ایجاد کرد.
چنین کارگاه هایی در جوار این رودخانه ها که اغلب در روستاها قرار دارند می تواند شغل برای روستاییان ایجاد کند.
بحران کم آبی در جهان به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی جدی است و ایران نیز جزو کشورهای نیمه خشک محسوب می شود اما بنابر پیش بینی هواشناسی امسال شاهد بارش های خوب در سطح کشور به خصوص نیمه غربی کشور خواهیم بود که باید از این فرصت استفاده کنیم.
امیدواریم دستگاه های ذیربط از جمله مجموعه وزارت نیرو به عنوان یکی از متولیان حوزه آب در کشور از تکنولوژی های روز دنیا استفاده کنند و آب های به دست آمده از محل بارش ها را هدایت و ساماندهی کنند تا مردم با بحران کم آبی روبرو نشوند.
3033/8066/1772
**خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مديريت آب بارش كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان رودخانه‌ها راه ارتباطی ۳۸ روستا در هرمزگان را مسدود کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: به علت شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌های فصلی راه ارتباطی ۳۸ روستا در استان مسدود شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، مهرداد حسن‌زاده اظهار کرد: تیم‌های امداد و خدمات رسان در ستاد مدیریت بحران استان همچنان پیگیر بازگشایی این راه‌های ارتباطی هستند.

وی بیان کرد: از ابتدای شروع بارندگی‌ها به علت وزش باد شدید، برق، ۴۰ روستا در هرمزگان قطع شد که با تلاش تیم‌های خدمات رسان مشکل ۱۶ روستا هم اکنون برطرف شده است.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان ادامه داد: برای رفع مشکل برق ۲۴ روستای دیگر نیز نیروهای امدادی و خدماتی در منطقه حضور دارند و در حال فعالیت هستند.

حسن زاده، همچنین از رفع مشکل فیبر نوری در رودان خبر داد و گفت: فیبرنوری این شهرستان که به علت بارندگی و وزش باد قطع شده بود با تلاش تیم‌های خدمات رسان رفع شده است.

وی همچنین به مشکل قطعی آب چندین روستا در استان اشاره و تصریح کرد: تیم‌های خدمات رسانی به مناطق مورد نظر اعزام شدند و در حال فعالیت جهت رفع مشکل آب رسانی به روستاها هستند.

کد خبر 745288

دیگر خبرها

  • رها سازی آب سد گلستان از فردا
  • رها سازی آب فردا از سد گلستان
  • لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه
  • تندباد و بارش های رگباری در راه است/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد
  • بارش‌های سیل‌آسا در ‌هرمزگان/ از انسداد تا طغیان رودخانه
  • بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر سبب سیلاب‌ در ۲ استان شد
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • شدت بارندگی در سیستان و بلوچستان / مدارس ۱۱ شهرستان غیرحضوری شد
  • طغیان رودخانه‌ها راه ارتباطی ۳۸ روستا در هرمزگان را مسدود کرد