Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - پاييز امسال همچنان که هواشناسي پيش بيني کرده بود پربارش آغاز شد و بارش ها همچنان ادامه دارد و پس از يک دوره بي بارشي در اين فصل جاي اميدواري است که قدري کم آبي سال هاي اخير جبران شود.

بسياري از رودخانه ها پر از آب شده اند و رودخانه هاي فصلي نيز فعال شده و اينک آب در آن ها جاري شده است اما بسياري از آب ها همچنان به دليل بي برنامگي هدر مي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آب هاي سطحي در شهرها و آب هايي که در رودخانه ها و چشمه ها جاري مي شود مي تواند منبع خوبي براي تامين آب مورد نياز شرب، کشاورزي، صنعت و ديگر بخش ها باشد.
آمارها و پيش بيني ها نشان مي دهد که دوران خشکسالي در ايران به پايان نرسيده و برخي از استان هاي مرکزي و جنوبي کشور با مشکل کم آبي روبرو هستند و از اين رو مي طلبد مسئولان در اين بخش بازنگري کنند.
کرمانشاه را به عنوان سرزمين آب و سنگ مي شناسند، استاني که ميزان بارش هاي آن بخصوص در غرب و شمال غرب آن از متوسط کشوري بالا است اما هميشه مردم استان از کم آبي هراس دارند.
براساس آمار سازمان هواشناسي در سال زراعي جاري (مهرماه تاکنون) به طور ميانگين 250 ميليمتر باران در استان به ثبت رسيده که اين رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها 69 ميليمتر بود.
در برخي از شهرستان هاي استان کرمانشاه از جمله در پاوه در اين مدت 447 ميليمتر باران ثبت شده اما اين شهر به دليل ضعف مديريت همواره با کمبود، قطعي و افت فشار آب روبرو است.
فرسودگي شبکه هاي آب، نبود مخازن ذخيره و منابع پايدار آب از جمله دلايلي است که مسئولان براي کم آبي در شهري مانند پاوه با وجود بارش فراوان به آن اشاره مي کنند.
در سال هاي گذشته که بارش ها کم و شاهد سالي کم بارش در استان و کشور بوديم، مردم با مسئولان همراهي خوبي در بحث صرفه جويي داشتند اما انتظار دارند که با استفاده از امکانات و تجهيزات به روز دنيا ، منابع تامين آب استان را پايدار کنند.
در استاني که ميانگين بارش آن در حدود سه ماه اخير به 250 ميليمتر رسيده انتظار مي رود مسئولان دستگاه هاي ذيربط براي نگهداري اين آب هايي که سرگردان و رها شده است، برنامه داشته باشند.
مردم انتظار دارند سيستم آبياري فضاي سبز شهرها از محل آب هاي سطحي تامين شود و اين سيستم از شبکه آب شرب شهري جدا گردد.
شهرداري ها بايد از طريق دولت مورد حمايت قرار گيرند تا بتوانند با استفاده از تکنولوژي روز آب هاي سطحي را هدايت و جمع آوري کنند و در طول سال از آن براي آبياري فضاي سبز، ساخت و سازها و ديگر امور غير شرب مورد استفاده قرار دهند.
آب برخي از رودخانه هاي استان که براساس آزمايش هاي صورت گرفته جزو سالم ترين و بهداشتي ترين آب ها است همچنان هدر مي رود در حاليکه مي توان در جوار اين رودخانه ها کارگاه هاي کوچک بسته بندي آب ايجاد کرد.
چنين کارگاه هايي در جوار اين رودخانه ها که اغلب در روستاها قرار دارند مي تواند شغل براي روستاييان ايجاد کند.
بحران کم آبي در جهان به دليل تغييرات اقليمي و آب و هوايي جدي است و ايران نيز جزو کشورهاي نيمه خشک محسوب مي شود اما بنابر پيش بيني هواشناسي امسال شاهد بارش هاي خوب در سطح کشور به خصوص نيمه غربي کشور خواهيم بود که بايد از اين فرصت استفاده کنيم.
اميدواريم دستگاه هاي ذيربط از جمله مجموعه وزارت نيرو به عنوان يکي از متوليان حوزه آب در کشور از تکنولوژي هاي روز دنيا استفاده کنند و آب هاي به دست آمده از محل بارش ها را هدايت و ساماندهي کنند تا مردم با بحران کم آبي روبرو نشوند.
3033/8066/1772
**خبرنگار ايرنا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: توقف کامیون‌ها در مرز خسارت‌های زیان‌باری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت ناوگان حمل‌ونقل در مرز دوغارون اظهار کرد: در مرز دوغارون در اسلام قلعه افغانستان قبل از عید فطر توقف طولانی برای کامیون‌های ایرانی و افعانستانی در کشور افغانستان به ایران وجود داشت که یک روز قبل از عید فطر با مساعدت دو طرف تقریبا تمام کامیون‌های خالی وارد ایران شدند.

وی افزود: عملا این توقف‌های طولانی مدت باعث افزایش کرایه‌ها شده است. متاسفانه این توقف‌ها زیان‌های جبران ناپذیری برای تجار خارجی، شرکت‌های حمل‌ونقل و مالکین کامیون‌ها و رانندگان در بردارد.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقتی توقفی حادث می‌شود، سرمایه‌های میلیاردی روزها در مرز متوقف خواهد شد، بیان کرد: این مسئله عملا خسارت‌های زیانباری به پیکره اقتصادی وارد می‌کند، علی‌رغم نشست‌ها و رایزنی‌های مسئولین در سطح استان در بحث مدیریت واحد مرزی و اجرای طرح جامع روانسازی، عملا امروز در دوغارون_اسلام‌قلعه صدها دستگاه کامیون در پارکینگ‌ها موجود بوده و محموله‌های ترانزیتی و سوختی متوقف هستند.

امتی ادامه داد: برخی از این محموله ها تا ۸ روز توقف دارند. در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال جاری هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان بازدیدی از مرز پایانه دوغارون داشته و نشستی با مدیرکل گمرک و ناظر گمرات کل و جلسه‌ای با فرماندار تایباد برگزار کرد و این مشکلات در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: موضوعی که سال‌ها تکرار و به آن پرداخته شده اما عملا اجرایی نشده، موضوع مدیریت واحد مرزی است. اگر کلیه شبکه و مجموعه عملیات در مرز را به عنوان یک زنجیره در نظر بگیریم، اگر یکی از حلقه ها به درستی عمل نکند متاسفانه باز هم شاهد توقف‌ها خواهیم بود.

نایب‌ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی عنوان کرد: با وجود اینکه تقریبا تا خروج کامیون‌ها در مرز همه ارگان‌ها به خوبی عمل می‌کنند، اما اقداماتی از جمله بازدیدها از کامیون‌ها توسط مرزبانی باعث برخی توقف‌ها شده است. با توجه به اینکه ابزارهای کنترلی و نظارتی وجود دارد، می‌شود کنترل‌ها را با دقت بیشتری انجام داد و مانع از توقف کامیون‌ها شد. اما این موضوع مورد بی‌توجهی واقع شده است.

امتی ادامه داد: این توقف‌ها باعث افزایش کرایه‌ها و خسارت‌ها به شرکت‌های حمل‌ونقل، کامیون‌ها و غیره و بالطبع باعث افزایش هرینه‌های صادرات و ترانزیت کالا خواهد شد. طی چند ماه گذشته با ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ دلار امکان داشت که محموله را از بندرعباس به هرات ارسال کرد اما این ارسال اکنون بیش از ۲۳۰۰ دلار هزینه دارد و عمده دلیل آن بحث توقف ها در خروج و ورود کامیون از اسلام قلعه به ایران است.

وی با اشاره به اینکه راهکار حل این موضوع مدیریت واحد مرزی به معنای واقعی و عملیاتی است، گفت: مدیریت واحد مرزی باید به معنای واقعی اتفاق افتد و اگر قرار است همه ارکان مستقر در مرز کار خود را به خوبی انجام دهند، باید همگی با هم هماهنگ باشند. خواهش ما از مدیران استانی این است که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و قبل از اینکه فرصت‌ها را از دست دهیم باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • لزوم اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری در سمنان
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب