Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- لازمه انتخاب یک روستا به عنوان روستا‌های دوستدار کتاب شاخصه‌ها و معیارهایی دارد که با ارائه خدمات متعدد در حوزه کتابخوانی و قرار گرفتن کتاب سبد فرهنگی خانواده‌ها میسر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، چند سالی است که رویدادی فرهنگی در مناطق و روستا‌های دورافتاده آغاز شده تا در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه هر یک از روستا‌ها برنامه‌های خاصی را دنبال می‌کنند و بسته به ویژگی جغرافیایی و امکانات موجود، اهالی روستا‌ها را به مطالعه، تعامل و اهدای کتاب تشویق می‌کنند.

در این میان یکی از روستا‌هایی که سال گذشته به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده، روستای امامزاده بزم از توابع شهرستان بوانات استان فارس است که توانسته با راه‌اندازی پویش، مردم روستا را در ترویج کتابخوانی با خود همراه کند.

 

 

 

 

 

آنچه در این روستا نهادینه شده این است که آموزش و ایجاد علاقه‌مندی نسبت به کتاب و کتاب‌خواندن از دوره کودکی و نوجوانی جدی گرفته می‌شود و شاید همین امر هم باعث متمایزشدن و کتابخوان‌بودن اهالی آن شده است.

 

از آنجا که یکی از وظایف روستا‌های دوستدار کتاب، استمرار برنامه‌هایشان است از سه سال گذشته تاکنون، هر سه‌شنبه زنگی با عنوان «سه‌شنبه‌های مهربان» برای مدرسه روستا در نظر گرفته شده که در آن دانش‌آموزان به جمع‌خوانی و دورخوانی یک کتاب می‌پردازند.

از مهم‌ترین شاخصه‌های میزان علاقه‌مندی اهالی این روستا به کتاب همین بس که تاچندی پیش حتی کوچه‌های امامزاده بزم بی‌نام بودند و اولین نامگذاری محلات با کتاب آغاز شده است. به طوریکه اگر بخواهید پرسه‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های این روستا بزنید قطعا نام کتاب و کتابخوانی توجهتان را جلب خواهد کرد.

روستای امامزاده بزم کتابخانه ندارد و به همین دلیل هم بزرگان روستا کتابخانه‌ای با سیستم کتاب در گردش به نام «نگین فیروزه‌ای» راه‌اندازی کرده‌اند تا مردم و زائران امکان مطالعه حتی در سفر‌های زیارتی خود داشته باشند.

اگرچه بار‌ها با کتاب‌هایی مواجه می‌شویم که در آغازشان درج شده که پس از مطالعه باید به کتابخانه برگردانده شوند، اما همیشه شاهد یکسری بی‌توجهی‌ها نسبت به این امر هستیم که گاه به دلیل فرصت نشدن برای بازگرداندن یا فراموش کردن باعث کاهش تعداد منابع می‌شود، اما نکته جالب در روستای امامزاده بزم این است که فضا و جایگاه کتاب در این روستا تا حدی برای میهمانانشان تفهیم شده که این روز‌ها نه تنها تعداد کتاب‌های کتابخانه که در آغاز هزار نسخه بود، کاسته نشده بلکه به ۱۳۰۰ جلد هم رسیده است.

به گفته مسئول این پروژه، این کتاب‌ها با راه‌اندازی پویش مردمی ترویج کتابخوانی روستائیان فرزانه جمع‌آوری شده است و عمده آن‌ها اهدایی مردم روستا و روستا‌های مجاور هستند.

یکی از اقدامات دیگری که در روستای امامزاده بزم استان فارس مرسوم است بناکردن موکب‌های کتابخوانی است. با توجه به باور و اعتقاد مردم نسبت به جایگاه امامزاده این روستا، هر ساله در روز شهادت امام رضا (ع) مردم جنوب استان یزد و شمال استان فارس که جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر می‌شوند، با پای پیاده به روستای هزار نفری امامزاده بزم می‌آیند و در طول مسیر به موکب‌هایی که نذورات متعددی را ارائه می‌کند، سر می‌زنند. مردم این روستا با گرفتن چادر از هلال احمر، قرار دادن میز و نیمکت‌های مدرسه که تنها وسعشان در فضاسازی موکب است، امکانی را فراهم می‌کنند تا بچه‌ها در مسابقه نقاشی با عنوان «یار مهربان بچه‌ها» و نوجوانان در مسابقه خلاصه‌نویسی کتاب شرکت کنند.

به گفته مسئول طرح روستا‌های دوستدار کتاب در روستای امامزاده بزم، امسال در پویش روستا مبلغی نزدیک به دو میلیون تومان جمع‌آوری شده که بخشی از آن برای جوایز نقاشی کودکان و مسابقه خلاصه‌نویسی اختصاص داده شده است.

البته برنامه‌های این موکب صرفا به قشر کودک و نوجوان خلاصه نمی‌شود چراکه برگزاری مسابقه کتابخوانی که درباره کتابی درباره تاریخ و فرهنگ کتاب در شهرستان بوانات استان فارس است، نیز هر ساله مرسوم است.

اگر بخواهیم به دیگر ویژگی و شرایط این روستا توجه داشته باشیم بد نیست که به هنر چاووشی‌خوانی به عنوان میراث معنوی این خطه از کشورمان اشاره کنیم که این روز‌ها تحت عنوان برنامه چاوشی کتاب برپا می‌شود.

از جمله اقدامات پیش رویی که در راستای افزایش سرانه مطالعه اهالی این روستا و زائرانش می‌توان اشاره کرد تخصیص دو کلاس به کتابخانه تخصصی کودک است که با موافقت و همراهی آموزش و پرورش شکل جدی به خود گرفته است. در حال حاضر ۲۷۰ کتاب به عنوان منابع این کتابخانه تامین شده و با نصب قفسه‌ها تا نیمه دی ماه فعالیت کتابخانه تخصصی روستا که بیشتر به کتاب‌های داستان اختصاص دارد، آغاز خواهد شد.

همچنین ساخت کاشی هفت‌رنگ شیراز و نصب آن به عنوان المان کتاب در ورودی وستا یکی دیگر از برنامه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی نسبت به خدمات مطالعاتی این روستا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب استان فارس روستای دوستدار کتاب کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق ۲۸ روستا مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان پایدار شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۲۸ روستایی که بر اثر بارندگی برقشان قطع شده بود، تاکنون برق ۲۸ روستا پایدار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی استانداری، محمد رئیسی با اشاره به اینکه در ابتدای وقوع شرایط جوی در جنوب استان سیستان و بلوچستان برق ۴۴۵ روستا قطع شد، اظهار کرد: در همان ساعات اولیه برق ۲۱۷ روستا پایدار شد و با توجه به اینکه خسارت به بخش پست فوق توزیع برق وارد شده است، به محض برطرف شدن خسارت این بخش سایر نقاط روستایی نیز برق‌دار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نبود راه دسترسی‌، ضعیف بودن سیستم ارتباطی و طغیان رودخانه‌های فصلی از جمله چالش‌های پرسنل این شرکت در شرایط بحرانی است.

وی ادامه داد: ۲۳۴ پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و هشت دستگاه ترانسفورماتور از جمله خسارات وارد شده به شبکه توزیع برق مناطق سیل‌زده تا این لحظه است.

کد خبر 745731

دیگر خبرها

  • برق ۲۸ روستا مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان پایدار شد
  • پایدار شدن برق ۲۸ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر