Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@02:19:56 GMT

چه مواقعي مادر بايد سزارين شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۵۹۱۵

چه مواقعي مادر بايد سزارين شود؟

خبرگزاري آريا -

برخي مواقع براي حفظ سلامت مادر و کودک، سزارين بهتر از زايمان طبيعي است.هنگامي که موقع زايمان، مشکلات غيرمنتظره اي رخ دهند، پزشک از طريق سزارين کودک را به دنيا مي آورد.
سزارين يک عمل جراحي براي به دنيا آوردن نوزاد مي باشد. در اين روش، نوزاد از شکم مادر بيرون آورده مي شود.
در اين عمل جراحي دو برش ايجاد مي شود: برش اول، روي شکم مادر و برش دوم، روي رحم مادر مي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدت زمان بهبودي مادر در عمل سزارين، بيشتر از زايمان طبيعي مي باشد.
برخي مواقع براي حفظ سلامت مادر و کودک، سزارين بهتر از زايمان طبيعي است.هنگامي که موقع زايمان، مشکلات غيرمنتظره اي رخ دهند، پزشک از طريق سزارين کودک را به دنيا مي آورد.
اين مشکلات عبارتند از:
1- مادر، بيماري خاصي داشته باشد.
اگر مادر يک بيماري خاص داشته باشد، مثل: بيماري قلبي، فشارخون بالا و يا عفونتي که ممکن است در حين زايمان به نوزاد منتقل شود مانند عفونت ايدز، در اين صورت بايد سزارين انجام شود.
2- نوزاد مشکل خاصي داشته باشد.
برخي مواقع، براي کودکان داراي شرايط خاص از قبيل هيدروسفالي (مايع اضافي در مغز)، سزارين بايد انجام شود.
3- سر کودک پايين قرار نگيرد.
اگر کودک موقع زايمان در يک موقعيت غيرطبيعي قرار بگيرد و به جاي سرش، مثلا پا يا باسن او به طرف پايين باشد (به اصطلاح نچرخد)، در اين صورت سزارين بهتر خواهد بود.
4- سر نوزاد بيرون نيايد.
گاهي اوقات، با وجود انقباضات قوي رحم مادر در طي چند ساعت، دهانه رحم به اندازه کافي باز نمي شود و يا سر کودک آنقدر بزرگ است که نمي تواند از دهانه رحم عبور کند. در اين صورت سزارين بهتر است.
5- سلامتي نوزاد در خطر باشد.
برخي مواقع نوزاد به اندازه کافي اکسيژن دريافت نمي کند. اگر پزشک تشخيص دهد که اکسيژن مورد نياز نوزاد موقع زايمان تامين نمي شود و يا ضربان قلب او تغيير کرده است، بهترين کار همان سزارين است.
6- مادراني که چندقلو دارند.
مواقعي که مادر دوقلو و يا سه قلو و يا چند قلو دارد، يک يا چند نوزاد در موقعيت هاي غيرطبيعي قرار مي گيرند. لذا سزارين لازم مي شود.
7- مادري که يک بار سزارين شده است.
مادري که زايمان فرزند قبلي را به طريق سزارين انجام داده است، براي فرزند بعدي نيز بايد سزارين کند.
8- جفت مشکل ساز شود.
اگر قبل از زايمان، جفت از رحم جدا شود (جدا شدن زودرس جفت) و يا جفت گردن رحم را که در حال باز شدن است، بپوشاند، در اين صورت نيز سزارين بهترين گزينه مي باشد.
9- بند ناف مشکل ساز شود.
اگر بند ناف در طول انقباضات رحم، فشرده شود و يا اگر بند ناف جلوتر از کودک در دهانه رحم قرار گيرد، سزارين لازم مي باشد.
خطراتي که طي سزارين متوجه نوزاد مي شود
1- مشکلات تنفسي: نوزادان متولد شده به طريق سزارين، بيشتر احتمال دارد به تاکي پنه (tachypnea)مبتلا شوند. تاکي پنه يعني تنفس تند تند. اين مشکل تنفسي در طي چند روز اول بعد از تولد نوزاد مشخص مي شود.
اگر سزارين قبل از هفته 39 بارداري و يا قبل از تکامل ريه هاي جنين انجام شود، احتمال ابتلاي نوزاد به مشکلات تنفسي مثل سندرم زجر تنفسي (respiratory distress syndrome) افزايش مي يابد.
2- آسيب هاي ناشي از جراحي : ممکن است در طي عمل جراحي پوست نوزاد با تيغ جراحي زخم شود، ولي اين مورد نادر است.
خطراتي که در سزارين متوجه مادر مي شود
1- التهاب و عفونت لايه داخلي رحم : اين وضعيت که به نام آندومتريت خوانده مي شود، مي تواند تب، ترشحات بد بوي واژن و درد رحم را موجب شود.
2- افزايش خونريزي : مادر خون بيشتري را در طي سزارين نسبت به زايمان طبيعي از دست مي دهد.
3- عوارض بيهوشي : بيهوشي در سزارين باعث مي شود، بسياري از مادران بعدها از سردرد شديد شکايت داشته باشند.
4- لخته هاي خوني: بعد از سزارين، خطر ايجاد لخته هاي خوني وجود دارد، به خصوص در رگ هاي پاها يا لگن. اگر لخته خوني به ريه هاي فرد برود (آمبولي ريه) مي تواند خطر مرگ در پي داشته باشد. مادر مي تواند با راه رفتن از بروز لخته خوني جلوگيري نمايد.
5- عفوني شدن زخم جراحي: در محل اطراف برش جراحي، احتمال بروز عفونت وجود دارد.
6- آسيب عمل جراحي: اين مورد نادر است. اما برخي مواقع عمل جراحي در طي سزارين، به اندام هاي اطراف آسيب مي رساند مانند مثانه.
7- خطر در بارداري هاي بعدي بيشتر است. بعد از سزارين، شما در معرض خطر بالاتري در بارداري هاي بعدي خواهيد بود. از جمله اين خطرات، خونريزي و مشکل جفت و پارگي رحم مي باشد.
قبل از انجام عمل سزارين ...
- در ابتدا پزشک جراح با متخصص بي هوشي صحبت مي کند.
- قبل از سزارين، پزشک از شما آزمايش خون مي خواهد.
- گاهي اوقات آزمايش آمنيوسنتز انجام مي گيرد که در اين روش نمونه اي از مايع آمنيوتيک را برمي دارند و آزمايش مي کنند. مايع آمنيوتيک، اطراف جنين را در داخل رحم مادر احاطه کرده و از او محافظت مي کند. با اين روش مي توان فهميد که نوزاد آماده تولد است و يا نه.
منبع:tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم به‌ورزی ایران در دنیا بی‌نظیر است

مشاور ارشد برنامه‌های سلامت نوزادان دفتر مرکزی یونیسف گفت: سیستم بهداشتی جمهوری اسلامی ایران به ویژه فعالیت به‌ورزان در دنیا بی‌نظیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، گاگان گوگتا مشاور ارشد برنامه‌های سلامت نوزادان دفتر مرکزی یونیسف شنبه _بیست‌وششم اسفند_ در بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی زاهدان اظهار کرد: سیستم به‌ورزی ایران در دنیا بی‌نظیر و نمونه است و امیدواریم سایر کشورها نیز از تجربیات ایران در بخش‌های مختلف بهداشتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: این اولین سفری بود که به ایران داشتم، مردم ایران مردم بسیار خونگرم هستند و مشارکت بسیار خوبی در حفظ و ارتقا سلامت خود دارند.

مشاور ارشد برنامه‌های سلامت نوزادان یونیسف خاطرنشان کرد: تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت دارای نظم و مقررات خاص خود است و بسته‌های خدمتی زیادی در این مراکز به مردم ارائه می‌شود.

وی گفت: در بازدید از مراکز بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت دریافتم که تمام اطلاعات سلامت مراجعین در سیستم الکترونیک ثبت می‌شود و کاربران این مراکز دسترسی راحت به اطلاعات خانواده‌ها دارند.

گاگان گوگپتا بیان کرد: نظام ارجاع الکترونیک و پرونده الکترونیک نسخه نویسی الکترونیکی در این مراکز در حال انجام است که مشابه آن را در بسیاری از کشورهای جهان هم قابل مشاهده نیست، امیدوارم این اطلاعات و داده‌های موجود برای توسعه و بهبود خدمات سلامت تجزیه و تحلیل شود.

وی گفت: یکی دیگر از نقاط قوت سیستم بهداشتی در زاهدان تمرکز ویژه بر روی سلامت نوزادان و کودکان از دوران شیردهی است، در بازدید از بانک شیر بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان مشخص شد که بسیاری از بانوانی که در خارج از بیمارستان نیز زایمان کرده‌اند شیر خود را به بانک شیر بیمارستان اهدا کرده‌اند، در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان تنها خانم‌هایی که در بیمارستان بستری شده‌اند و زایمان کرده‌اند شیر مازاد خود را اهدا می‌کنند.

مشاور ارشد برنامه‌های سلامت نوزادان یونیسف افزود: نظام ارجاع به خوبی در مراکز بهداشتی زاهدان در حال انجام است.

وی ادامه داد: حمایت خوب پس از زایمان در سلامت جسمی و روحی مادر باردار تأثیر زیادی دارد.

گاگان گوگپتا با اشاره به اینک مادرانی که در بیمارستان زایمان طبیعی انجام می‌دهند لازم است تا حداقل ۲۴ ساعت در بیمارستان بمانند و اگر سزارین کنند نیز بهتر است ۴ روز در بیمارستان تحت نظر قرار گیرند، گفت: امروز از بخش nicu بیمارستان علی ابن ابی طالب علیه السلام زاهدان بازدید کردم، خدمات، مراقبت و تمهیدات پزشکی که در این بخش انجام می‌شود بسیار عالی است و حتی شرایط برای حضور و اقامت مادر در کنار نوزاد نارس فراهم بود.

وی افزود: در بازدید از پایگاه سلامت حاجی پوگی زاهدان در سوال از رئیس این پایگاه دریافتم که در امسال تنها دو زایمان اتباع در منزل انجام شده است، باید تلاش کرد تا انجام زایمان در منزل صفر شود.

وی ادامه داد: برای کاهش زایمان در منزل لازم است تا تصمیمات منطقه‌ای و جغرافیایی برای نقاطی که بیشترین آمار زایمان در منزل را دارد صورت گیرد.

دکتر گوگتا افزود: لازم است تا فرهنگ سازی برای انتخاب زایمان طبیعی به جای سزارین صورت پذیرد، خانواده‌ها و مادران باردار باید با مزایای زایمان طبیعی کاملاً آشنا باشند.

خانم شرلی مارک پرابو متخصص سلامت منطقه‌ای یونیسف نیز گفت: در بسیاری از کشورهای جهان ارائه دهنده خدمات سلامت کارمند دولت نیست، اما در ایران دولت حمایت بسیار ویژه‌ای از خدمات بهداشتی و درمانی می‌کندمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در مراکز بهداشتی خیلی جالب برایم بود ارائه تمام سلامت به صورت رایگان به تمام اتباع ایرانی و غیر ایرانی بود که حیرت‌آور بود.

خانم پرابو ادامه داد: در بسیاری از کشورهای نظام سلامت بر پایه اسناد و دفاتر ثبت می‌شود، اما در ایران تمامی این اطلاعات به صورت کامل و جامع در سامانه سیب ثبت می‌شود و کمک می‌کند تا تصیم‌گیری‌های مناسبی توسط سیاست گذاران نظام سلامت بر اساس اطلاعات و دادها صورت گیرد.

وی ادامه داد: ارزیابی نظام شبکه جمهوری اسلامی ایران به همراه ۸ کشور دیگر توسط سازمان یونیسف در حال انجام است و قطعاً به این نتیجه منجر خواهد شد که دستاوردهای نظام شبکه ایران بسیار تأثیر گذار در سلامت جامعه بوده است.

مونیکا نیلسن معاون فنی یونیسف در ایران نیز گفت: کارهای بسیار خیره کننده‌ای در نظام سلامت سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: امیدوارم که با توجه به تعهدی که یونیسف در سیستان و بلوچستان دارد منجر به دستاوردهای بسیار خوبی برای نظام سلامت شود و بتوانیم همکاری‌های خوبی با دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و وزارت بهداشت برای آغاز یک کار مشترک در حوزه نظام مراقبت از نوزادان و مادران باردار داشته باشیم.

محمدکاظم مؤمنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز اظهار کرد: امیدواریم سفر نمایندگان سازمان یونیسف به زاهدان منشأ خیر و برکت باشد و نتایج خوبی برای دانشگاه و سلامت نوزادان حاصل شود.

وی در بازدید نمایندگان یونیسف از بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان افزود: روزانه ۳۰ نوزاد در بیمارستان علی ابن ابی‌طالب ع) زاهدان متولد می‌شود.

مؤمنی بیان کرد: ۲۸ تخت nicu (مراقبت‌های ویژه نوزادان) در بیمارستان علی ابن ابی طالب( ع) زاهدان فعال است.

مؤمنی ادامه داد: این تخت‌ها مجهز به کلیه تجهیزات مراقبتی سطح سه نوزادان از جمله ونتیلاتور، مانیتورینگ قلبی، تنفسی، پمپ سرم، پمپ سرنگ، گوشی پزشکی، دستگاه سی پاپ، آمبوبگ، هولدر، ساکشن و اکسیژن سانترال است.

کد خبر 736854

دیگر خبرها

  • بدون تعارف با بانوی کارشناس اورژانس که ناجی جان نوزاد تازه متولد شد + فیلم
  • زایمان موفق مادر مبتلا به التهاب درون شامه قلب، در مشهد
  • سیستم به‌ورزی ایران در دنیا بی‌نظیر است
  • در غزه دیگر هیچ نوزادی با اندازه طبیعی وجود ندارد
  • ماجرای نجات مادر و نوزاد توسط پرستار اورژانس بابلی
  • ابراز خوشحالی کارشناس اورژانس بابل از پیام رهبر انقلاب/ احساس کردم دست خدا روی زمین بودم
  • سازمان ملل: در غزه دیگر هیچ نوزادی با اندازه طبیعی وجود ندارد
  • ماجرای نجات مادر و نوزاد توسط پرستار اورژانس چه بود؟ + فیلم
  • فرشته‌ای در برف متولد شد
  • مادران دارای نوزاد زیر چهار ماهه برای روزه داری احتیاط بکنند