Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-03@03:17:22 GMT

افول برادر بزرگ‌تر در ریاض

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۶۳۷۶

«علی‌اصغر زرگر» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تحلیل ابعاد خروجی و بیانیه سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس پرداخت که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

نشست امسال شورای همکاری خلیج‌فارس همانند دوره‌های قبل بر اساس عرف منطقه‌ای برگزار شد اما در نشست این دوره، ناهماهنگی‌های اعضا و اختلاف میان آنها کاملاً نسبت به دوره‌های قبل مشهود بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این ناهماهنگی مربوط به تنش میان قطر و عربستان بود. درست است که دوحه نماینده خود را به ریاض فرستاده بود اما این مدل از برخوردها نشان می‌دهد که تنش میان دو طرف به قوت خود باقی است. اعضاء شورای همکاری به ارتباط قطر با ایران انتقاد کردند، چراکه نزدیک شدن این کشور به تهران خوشایند سعودی‌ها نیست.

اگر نگاهی به بیانیه این دوره از نشست مذکور داشته باشیم، به راحتی می‌بینیم که هجمه بر ایران بخش اصلی و اعظم این نشست بوده است. اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به دنبال آن هستند تا بتوانند ناتوی عربی را همانگونه که وزیر خارجه عربستان گفت، علیه ایران فعال کنند. این موضوع در سخنان پادشاه سعودی به وضوح قابل لمس است و حتی به فعالیت هسته‌ای و موشکی ایران هم اشاره مستقیم همراه با خطابه داشتند. در این میان کویت به دنبال آن است تا باب گفت‌وگو با ایران باز بماند تا نهایتا مشکلات و خصومت‌ها به صورت مسالمت‌آمیز حل شود؛ اما آنچه که جلسه این دوره را تحت الشعاع قرار داد، مسائلی است که ولیعهد عربستان برای دربار آل‌سعود در عرصه بین‌المللی به ارمغان آورده است.

شکست ریاض در پرونده یمن و سوریه موجب شده تا آنها مجدداً ائتلاف عربی با محوریت فعالیت‌های نظامی و امنیتی را مطرح کنند اما بحث این است که شکاف موجود در خصوص تامین عده و تسلیحات به علاوه هزینه‌های سیاسی و امنیتی برای اعضاء شورای همکاری خلیج فارس به این زودی ترمیم نخواهد شد. در بیانیه به بحث اشراف بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی اشاره شده است که این محور از قدیم الایام جزو تمامی نشست‌های شورای مذکور بوده است. دلیل مطرح شدن این ادعا جمع‌آوری اسناد منطقه‌ای طی سالیان گذشته با تمرکز بر مسائل حقوقی بر سر مالکیت این جزایر است و حتی قرار بود کشورهای عضو در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه ایران جنگ حقوقی به راه بیاندازند.

بنابراین آنچه از بیانیه مذکور استنباط می‌شود، تهیه و تدارک مانور رسانه‌ای با محور منطقه‌ای بوده اما بحث تاسیس ناتوی عربی همچنان به قوت خود باقی است ولی اختلاف‌هایی برای تثبیت و شروع به کار آن وجود دارد؛ چراکه در گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای واکنش سریع که مرکب از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بودند، در خاک عربستان حضور داشتند اما زمانی که عراق به کویت حمله کرد، هیچ عکس‌العملی از سوی آنها رخ نداد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عربستان سعودی ملک سلمان ناتوی عربی نشست شورای همکاری خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات دو سند همکاری با رئیس اماراتی این کمیسیون امضا کرد.

به گزارش ایسنا، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، در شهر ابوظبی آغاز کرد و طی آن دو سند همکاری توسط طرفین به امضا رسید.

سند تاسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات و سند صورت‌جلسه اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات، اسنادی است که در این نشست به امضای طرفین رسید.

مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه های مختلف اقتصادی بین دو کشور، ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسئولیت وزارت صمت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری‌های صنعتی و گازی و تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک‌های مرکزی دو کشور و تشویق بانک‌های تجاری به برقراری وگسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات در شهر ابوظبی آغاز کرد که آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده و این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به‌منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار شده است.

در ابتدای این جلسه طرف اماراتی ضمن اعلام تمایل دولت امارات متحده عربی به توسعه روابط با ایران نکاتی درباره میزان حجم تجارت و مبادلات بین تهران و ابوظبی بیان کرد.

این در حالی است که مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال - جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از 21 نشست تخصصی
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • زیرساخت‌های ورزشی شهر صدرا تقویت می‌شوند
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • با کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس دو حوزه انتخابیه فارس آشنا شوید
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • برگزاری نشست مشورتی دوره‌های مختلف شهرداری بندرعباس