Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق داوری فر که با مستند کوتاه «اصول بازی» در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: این مستند ۳۰ دقیقه ای با مشارکت ۵۰ درصدی حوزه هنری ساخته شده و روایتگر دغدغه عجیب و جالب برخی از طلبه ها درباره سینماست.

وی با اشاره به علاقه برخی از طلبه ها به سینما بیان کرد: ما متوجه شدیم آنها دوست دارند وارد مقوله بازیگری شوند بر همین اساس با آنها درباره سینما و بازیگری گفتگو کردیم و محصول این گفتگو «اصول بازی» شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برای اینکه این ایده کامل تر شکل بگیرد سراغ یک سری از بازیگران در حوزه های مختف مثل سینما، تئاتر، تلوزیون و رادیو رفتیم و نظر آنها را درباره ایفای نقش یک طلبه پرسیدیم در مقابل به این موضوع هم پرداختیم که برخی از طلاب دوست دارند بازیگر نقش خودشان باشند و حتی برخی از آنها علاقه دارند که نقش های دیگری را هم تجربه کنند.

این کارگردان با اشاره به اینکه حدود پنج سال آثاری درباره روحانیون می ساخته اما به دلیل مسایلی این موضوع را رها کرده است، عنوان کرد: من از سال ۹۰ در حوزه روحانیت فیلم ساختم از همین رو شاید لازم باشد «اصول بازی» را در کنار ۲ فیلم قبلی من «شیخ شوخ کاشی» و «فیه ما فیه» دید. در مستند پرتره حاج آقا قرائتی با عنوان «شیخ شوخ کاشی» سعی کردم یک نگاه آزاد و رها به سوژه داشته باشم نه یک نگاه فرمایشی و دور از دسترس.

این مستندساز افزود: معمولا وقتی قرار است فیلمی درباره روحانیت ساخته شود یک سری محدودیت پیش می آید و در این بین ممکن است فیلمساز نتواند کار کند اما «شیخ شوخ کاشی» یک فیلم کاملا آزاد درباره زندگی این روحانی بود و مخاطب می توانست بی واسطه با سبک زندگی یک طلبه آشنا شود.

داوری فر درباره فیلم دومش در حوزه روحانیت با عنوان «فیه ما فیه» گفت: این فیلم درباره گرفتاری ها و سختی های ساخت یک فیلم درباره روحانیون مشهور بود در این مستند ما به این موضوع پرداختیم که وقتی می خواهیم یک دوربین به زندگی روحانی مشهور ببریم با گرفتاری هایی مواجه می شویم برای مثال من هشت ماه به شورای نگهبان رفتم تا بتوانم آیت الله جنتی را راضی به صحبت کنم و درباره او فیلمی بسازم اما بعد از چند روز فیلمبرداری با ادامه کار همراهی نکردند و کار تعطیل شد یا هفت ماه مشغول راضی کردن حاج آقا راستگو برای ساخت یک اثر درباره زندگی وی بودم اما باز هم این امر محقق نشد. ما در «فیه ما فیه» به این موضوع پرداختیم که چرا روحانیون سیاسی، رسانه ای و مردمی مشهور اجازه ساخت اثری درباره زندگی شان را نمی دهند.

کارگردان مستند «آقای هرتز» ادامه داد: پس از این ۲ فیلم در «اصول بازی» به این نتیجه رسیدم که ما احتیاج به گفتگویی بی واسطه با روحانیت درباره سینما داریم تا با جریان پیدا کردن چنین گفتگوهایی فرآیند فیلمسازی درباره طلاب ساده تر شود. در کنکاش این موضوع متوجه شدم روحانیت درباره هر فیلمی که درباره آنها ساخته می شود اما و اگر دارد به طوری که از «مارمولک» ساخته کمال تبریزی گرفته تا «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان محل بحث است یعنی قشر روحانیت به صورت حداکثری یک فیلم را خوب یا بد می دانند و این موضوع بن مایه فیلم «اصول بازی» شد.

وی عنوان کرد: این فیلم جدید مربوط به دورانی است که مطمئن و مصمم تصمیم گرفته بودم تا درباره روحانیت فیلمی نسازم اما پیگری برخی از طلابی که برای مصاحبه و تست بازیگری مراجعه کرده بودند متقاعدم کرد تا  آخرین کارم در حوزه طلاب را به پایان برسانم.

داوری فر با بیان اینکه در «اصول بازی» با بازیگرانی همچون حسین محجوب، سعید چنگیزیان، قربان نجفی و ... گفتگو شده است، عنوان کرد: برآیند این گفتگوها این بود که من متوجه شدم قشر بازیگر و روحانیت باز هم در مقابل هم قرار دارند یعنی برخی از روحانیون همچنان می گفتند بازی هایی که از روحانیت انجام شده است کذب محض و دور از واقع است و در مقابل بازیگران می گفتند برای ایفای نقش روحانی آزاد و رها نیستند از همین رو شاهد فراز و نشیب های زیادی در این گفتگوها بودیم البته بنده با بازیگران زیادی برای گفتگو پیرامون این موضوع مذاکره کردم تا در فیلم حضور پیدا کنند اما تمایلی به همکاری نداشتند.

کارگردان «فیه ما فیه» با اشاره به اینکه در میان طلاب علاقه مند به بازیگری، تنها کسی که رزومه بازیگری داشت حسین صبوری بود که هم در تله فیلم و هم فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته بود، توضیح داد: دوستان طلابی که در این اثر حضور پیدا کردند همه بر اساس یک دعوت در «اصول بازی» حاضر شدند بنابراین شناخت قبلی از آنها نداشتم.

وی در پایان بیان کرد: ساخت «اصول بازی» از سال ۹۴ آغاز شد و علت طولانی شدن تولید آن پیچیدگی فیلم نبود بلکه تغییراتی بود که برای بهتر شدن آن صورت می گرفت. نسخه اول براساس دغدغه یک طلبه و بازیگر بسته شد و به طور موازی ما با هر ۲ نفر در فرآیند رسیدن به نقش طلبه کار را فیلمبرداری کردیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که ایده اصلی باید درباره همان گفتگو درباره سینما و طرح دیدگاه آنها درباره بازیگری باشد.

کد خبر 4466727 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت روحانیت سینمای مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۶۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

به گزارش ورزش سه، زمانی که دیدار با هوادار برای پیکان گره خورده بود، محمدحسین فلاح روی پاس دیدنی سامان نریمان‌جهان موفق شد گل مهمی به ثمر برساند و فاصله را با حریف کم کند تا فرصت برای جبران شکست 2 بر صفر ایجاد شود. پیکان با گل‌های فلاح و ابوالفضل زمانی، بازی باخته را برگرداند و یک امتیاز با خود به رختکن برد.

محمدحسین فلاح در خصوص این دیدار به خبرنگار ورزش سه گفت: بازی سختی بود و در 30 دقیقه اول، سخت‌تر هم شد چون حریف 2 گل زد و نتیجه را به سود خودش کرد ولی با تفکرات عنایتی و تلاش بچه‌ها توانستیم از آن شرایط عبور کنیم و کار را به تساوی بکشانیم. کار پیکان در این بازی، بزرگ و قابل تحسین بود. حتی می‌توانستیم یکی، دو بار دیگر هم به گل برسیم اما قسمت نبود.

این بازیکن در مورد شرایط خودش هم گفت: خدا را شکر، واقعا شرایط خوبی دارم. در 6 بازی گذشته توانستم 4 گل برای تیمم بزنم. 2 بار مقابل سپاهان، یک بار برابر ملوان و در بازی مقابل هوادار گلزنی کردم تا به تیمم کمک کرده باشم. به قول فوتبالی‌ها، وقتی یک تیم گل می‌زند، حاصل تلاش همه بازیکنان و مربیان است. من فقط وظیفه داشتم توپ را درون دروازه جای بدهم و تلاش بقیه را به ثمر بنشانم.

از فلاح پرسیدیم با همین روند ادامه دهد، می‌تواند در جدول آقای گل‌ها هم جایگاه بهتری داشته باشد که این طور پاسخ داد: در نیم فصل اول نتوانستم به اندازه کافی بازی کنم. بدشانسی و مسائل دیگر اجازه این کار را نداد وگرنه خودم هم گلزنی را دوست دارم و با اینکه در دو پست به عنوان وینگ-بک و همچنین دفاع سمت چپ در سیستم سه دفاعه بازی می‌کنم ولی همیشه در زمان انجام کارهای تهاجمی توسط کادرفنی برنامه دارم که به خط حمله یا بازیکنان هجومی تیم اضافه شوم. شاید اگر نیم فصل اول بیشتر به میدان می‌‎رفتم، حالا تعداد گل‌های زده بیشتری هم داشتم اما این مسائل برایم مهم نیست چون باید تمام تمرکزم را صرف کمک به پیکان کنم. ما مهاجمان خوبی داریم که می‌توانند آقای گل شوند، من هم در موقعیت گلزنی قرار بگیرم، حتما برای تیمم مثمرثمر هستم. خوشبختانه رضا عنایتی هم به من فرصت بیشتری برای حضور در کارهای تهاجمی می‌دهد.

این بازیکن در خصوص آینده پیکان اضافه کرد: اگر بازی‌های ما در این فصل به صورت صحیح آنالیز شود، متوجه می‌شوید با توجه به شکل فوتبالی که ارائه می‌کنیم، باید در جمع 6، 7 تیم بالای جدول باشیم اما متاسفانه موقعیت‌هایی که داشتیم به گل تبدیل نشد. ما این فصل، کلی فرصت گلزنی را از دست دادیم وگرنه شکل فوتبالی که داریم، مورد توجه همه قرار دارد. قبل و بعد از بازی‌ها، همیشه مربیان تیم‌های دیگر از عملکرد پیکان تعریف می‌کنند که نشان از قدرت تیم ما دارد ولی بدشانس بودیم و نتوانستیم امتیازات بیشتری کسب کنیم. در نیم فصل دوم، شرایط تغییر کرده و به لطف تلاش مربیان و بازیکنان، جایگاه بهتری داریم. من فکر می‌کنم اگر همین روند را ادامه دهیم، جزو تیم‌های یک رقمی لیگ می‌شویم.

دیگر خبرها

  • هاشمی‌نسب: خدا استقلال را دوست داشت/ خطر از بیخ گوشمان گذشت
  • بازیگر سریال «ترش و شیرین» ۱۸ سال پیش چه شکلی بود؟ / عکس
  • هاشمی‌نسب: خطر از بیخ گوش‌مان گذشت
  • فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم
  • بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش/ عکس
  • خوشحالی از حذف سیتی: تکرار سه‌گانه در خواب!
  • وستهام 1-1 لورکوزن: تیم آلونسو به سه‌گانه نزدیک‌تر شد
  • طعنه همسر گوندوگان به بارسا: فاتح سه‌گانه! (عکس)
  • به‌دنبال حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک ۲۰۲۸ هستیم
  • همه چیز درباره فصل سوم سریال «سرزمین مادری»؛ زمان پخش و بازیگران جدید