Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@19:01:58 GMT

◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ آری یا خیر؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۶۶۴۱

◄ تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ آری یا خیر؟

تین‌نیوز | 

رئیس جمهور در حالی از تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل سخن گفته است که برخی کارشناسان معتقدند «در دولت‌های بیمار، توسعه ستادی نظیر تشکیل وزارتخانه‌ای جدید برای یک بخش، موجب توسعه آن بخش نمی‌شود».

به‌گزارش تین‌نیوز، چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه از سوی برخی کارشناسان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از طرح این موضوع، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: سال‌ها قبل معتقد بودم مثلا توسعه ریلی از طریق تشکیل وزارتخانه راه‌آهن بهبود قابل توجهی خواهد داشت.

مجید بابایی افزود: در حدود 14 سالی که از تصویب قانون دسترسی گذشته و با خصوصی‌سازی نیم‌بندی که در بخش ریلی اتفاق افتاد نظرم کاملا عوض شده است.

او تاکید کرد: اصولا دولت‌ها برای مدیریت بر امور جاری و عملیاتی ساخته نشده‌اند، اما در این یک قرن اخیر دولت همه کاره کشور شده است، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی می‌کند، صادر و وارد می‌کند، می‌سازد و بهره‌برداری می‌کند اما متاسفانه در همه موارد ناکارآمد و بیمارگونه کار می‌کند، چپ و راست هم ندارد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: این وسط کاری که اتفاقا وظیفه دولت‌هاست سیاست‌گذاری و تسهیل فضای کسب و کار است که به‌دلیل لذت حضور جامع دولت در این بخش‌ها و البته خالی شدن دولت‌ها از خبرگان، متفکران و تئوریسین‌ها، به‌شدت ناقص و مخرب انجام می‌شود.

بابایی گفت: حتی آن دسته از وزرایی که نیم‌نگاهی به تغییر پارادایم‌ها و توسعه نظری در بخش حمل‌ونقل داشته‌اند اسیر همین بیماری شده و دست از بخش دوم (سیاستگذاری مناسب) برداشتند و مشغول لذت از بخش اول (ساخت و بهره برداری) شدند.  

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: بنابراین هرگونه توسعه ستادی نظیر تشکیل وزارتخانه‌ای جدید از مدهای حمل‌ونقل نه تنها موجب توسعه آن بخش نمی‌شود بلکه قدرت نفوذ و تاثیرگذاری دولت‌های بیمار بر بخش غیر دولتی را افزایش می‌دهد و فضا را بر او سخت‌تر می‌کند و نتیجه کار از این که هست بدتر می‌شود.

بابایی اظهار کرد: البته تشکیل وزارت حمل‌و‌نقل به منظور اولا سبک کردن مسئولیت‌های وزارتخانه و ثانیا حرکت بیشتر در جهت ارجحیت ترابری بر ساخت کاملا قابل دفاع است ولی نه در این دولت.خوب است کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد و اگر تصمیم کامل و جامعی بود از ابتدای دولت بعدی آغاز شود.

معاون سابق حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: در برخی کشورها وزارت راه‌آهن وجود دارد و در برخی کشورها نیز تشکیلات بنادرشان جزو وزارت راه نیست و برخی وزارت راهشان همه مدهای حمل‌ونقل برون‌شهری را در بر می‌گیرد.

مهرداد تقی‌زاده با طرح این پرسش که کدام حالت درست است؟ افزود: معتقدم در ایران وجود هر ۴ مد حمل‌و‌نقل در یک وزارتخانه، بیشتر منجر به یکپارچگی می‌شود، زیرا ما فرهنگ کار بین وزارتخانه‌ای نداریم!

اظهارات این کارشناس در مورد تفکیک وزارت راهو شهرسازی درحالی چنی پیش مطرح شده که روز دوشنبه 19 آذر رئیس جمهور در نشست با مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم برخی از وزارتخانه‌ها باید به دو وزارتخانه تبدیل می‌شد و لایحه آن را هم به مجلس شورای اسلامی دادیم.

حسن روحانی با بیان اینکه یکی از آنها همین وزارتخانه بود که مسکن و شهرسازی از حمل‌ونقل و وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن جدا شود، گفت: در حال حاضر این کار را یک ضرورت می‌بینم.

او تاکید کرد: طبق قانون اساسی ما ناچار هستیم لایحه را تقدیم مجلس ‌کنیم اما نمایندگان مجلس در این دو زمینه- به هر دلیلی که بود- همراهی نکردند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در شرایط تحریم نیاز به کار ویژه‌ای در بخش حمل‌ونقل هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی داریم و کار بسیار سنگین است. در این شرایط بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت معدن و تجارت است.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تفکیک وزارت راه و شهرسازی ادغام وزارتخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۶۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ الکترونیک تا هفته آینده خبر داد. 

سیدرضا یحیوی اظهار کرد: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

منبع: ایسنا

tags # کالا برگ الکترونیک سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه
  • دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان + جزئیات
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • افزایش قربانیان سیل کنیا به حدود ۱۹۰ نفر
  • وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه