Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:15:04 GMT

سرعین؛ ایران کوچک

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۶۸۰۹

سرعین؛ ایران کوچک

اردبیل- ایرنا- ' سرعین ایران کوچک است' این تعبیر زیبایی ازشهری است که در دامنه سبلان استوار ایستاده و با ویژگی های خاص خود بخشی از زیبایی های سرزمین آذربایجان در دل ایران بزرگ را به نمایش گذاشته است.

بهشتی کوچک که چشمه های گرم و سرد متنوع در آن از دل آتشفشان خاموش سبلان بیرون زده و حیات و نشاط زندگی را به هزاران نفر از ساکنان و میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارج ارزانی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرعین منطقه ای خاص است که آوازه اش به آن سوی مرزها نیز رسیده است، ویژگی های اعجاب انگیز این شهر کوهستانی هر گردشگرخارجی را به حیرت وا می دارد.
سرعین به عروس گردشگری استان اردبیل معروف است، اما این قابلیت ویژه هنوز پس از سال ها به نقطه مطلوب خود نرسیده و گویی بنیان آن کج بنا نهاده شده و نیاز است که در آن طرح نو افکنده شود شاید که سرعین به جایگاه شایسته خود برسد.
'حسن حسن پور' با کوله باری از تجربه اکنون فرماندار سرعین است و در گفت و گویی با ایرنا از زوایای مختلف به این شهر، قابلیت ها و مشکلات آن می گوید:

*** ایرنا : آقای فرماندار در ابتدا نظرتان راجع به همین تعبییر 'سرعین ایران کوچک است' را بفرمایید.
**فرماندار : ما به سرعین به دیده یک شهر کوچک نگاه نمی کنیم بلکه ما به آن ' ایران کوچک' می بینیم که پذیرای مسافران از نقاط مختلف با فرهنگ های متفاوت است، همین تلاقی فرهنگ ها در این شهر باعث شده ما با فرهنگ مدارا محور به استقبال فرهنگ های مختلف برویم و به عبارتی با دید کلان و ملی برای مسایل فرهنگی و اجتماعی سرعین برنامه ریزی کنیم.
هم اکنون حاصل این برنامه ریزی ها نشاط اجتماعی است که باعث شده برای دومین سال پیاپی هیچ خودکشی در این شهرستان وجود نداشته باشد و یا با این همه گردشگر٬ آمار جرم و سرقت در آن بسیار پایین تر از شاخص های کشوری است.

*** می گویند ، سرعین شهر خاص است، نظرتان در این رابطه چیست؟
**این ویژه و خاص بودن را باید در2شاخص جداگانه یعنی شاخص ثابت و متغییر ارزیابی کرد، از لحاظ شاخص ثابت که مربوط به تعداد جمعیت و روستا و بخش های یک شهرستان می شود، سرعین از این بابت کوچکترین شهرستان استان است، اما از لحاظرشاخص متغییر در سال میزبان 7 تا8 میلیون مسافر از نقاط مختلف داخل و خارج کشوراست، در واقع باید گفت که سرعین یک شهر میزبان و مهمانپذیر بوده و همین ویژگی ها آن را به خاص و ویژه بودن تبدیل می کند.

*** زمستان بیدار طرحی است که از سوی استاندار اردبیل ارائه شده ، در این برنامه گویا سرعین نقش محوری دارد ٬ در این خصوص توضیح دهید
** آقای استاندار بدرستی و با شناختی که از استان داشتند در آغاز مسئولیت خود ٬ این برنامه را طرح ریزی کردند که از ظرفیت های استان در نیمسال دوم و بخصوص زمستان هم استفاده شود، در این راستا ما در سرعین با همکاری میراث فرهنگی ٬ گردشگری و صنایع دستی ٬ برنامه های متنوعی در خصوص برگزاری انواع جشنواره ها ٬ نمایشگاه ها ی فرهنگی و صنایع دستی با حضور تمامی استان ها تدارک دیده ایم.
ضمن اینکه تخفیف ویژه برای مراکز اقامتی و تفریحی دیده ایم که بزودی جزئیات برنامه ها بطور وسیع در استان و کشوری اطلاع رسانی خواهد شد.
پیست اسکی آلوارس از جاذبه های زمستانی سرعین آماده پذیرایی است و این نوید را به مردم کشور می دهیم که زمستان متفاوت تر٬ جذاب و مفرح و به یادماندنی را در سرعین تجربه خواهند کرد.

*** آقای حسن پور یکی از موارد ی که در مورد گردشگر های سرعین مطرح می شود ٬ ماندگاری کم گردشگران است٬ در این مورد چه تدابیری اندیشیده شده است؟
** ما برای اینکه ماندگاری مسافر را بیشتر کنیم باید بر جذابیت های سرعین بیافزاییم ‌ و در این راستا برنامه ریزی شده که این شهر را از صرف آبگرم بودن برای مسافر خارج کرده و بخش های گردشگری و تفریحی را هم به این ظرفیت اضافه کنیم.
غارهای روستای کنزق که هم اکنون کاوش های باستان شناسی را پشت سر می گذارد نمونه بی همتا در نوع خودش بوده و از سال آینده به چرخه گردشگری سرعین اضافه می شود٬ شهر اردیموسی با طبیعت و مناظر بسیار دیدنی قطعا در ماندگاری مسافر تاثیر گذار خواهد بود ضمن اینکه دو مجموعه بزرگ پارک آبی هم در حال احداث است ٬ فاز دوم پیست اسکی آلوارس هم در حد استاندارد های جهانی در حال احداث بوده و با اتمام این پروژه ها قطعا سرعین برای مسافران بیش از پیش جذاب و ماندنی تر خواهد بود.

*** سرعین برای توسعه اهداف توریستی خود حتما نیازمند جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است در این خصوص چه برنامه هایی دارید.
** بله قطعا همینطور هست، در شهرستان سرعین در یک سال اخیر بیش از هشت هزار میلیارد ریال در پروژه هایی که در حال فعالیت برای تکمیل و راه اندازی هستند سرمایه جذب شده و با برنامه ریزی هایی که شده در سال های آینده به رقم های بالاتر در پروژه های متنوع تر هم دست خواهیم کرد.
پروژه هایی همچون فاز دو پیست اسکی آلوارس ٬ پارک های آبی با بیش از 1500میلیارد ریال٬ مجموعه اقامتی و تفریحی باغمیشه با بیش از 2500 میلیارد ریال ٬ احداث پنج گلخانه بزرگ و مدرن٬ احداث مزرعه پرورش گیاهان دارویی و چندین پروژه اقامتی و توریستی که کار احداث آنها با جدیت و پیشرفت فیزیکی خوب در حال انجام است.
همچنین پروژه بزرگ گردشگری ورزشی ثمین در حال انجام کارهای مقدماتی است و یکی از زیبا ترین پروژه های گردشگری و ورزشی در سطح منطقه بشمار می رود.
اما پروژه« سولان» که به نوعی از آن به نام سرعین کوچک هم یاد می شود٬ به دلیل مشکلات حقوقی و وجود معارضان مدتی بود که به مشکل برخورده بود که با پیگیری های صورت گرفته توسط استاندار اردبیل عمده مشکلات آن برطرف شده و از ابتدای سال آینده عملیات احداث این پروژه بزرگ در سطح 90 هکتار آغاز می شود.

*** بحث سرمایه گذاری ارتباطی مستقیم با اشتغال دارد، سهم سرعین از ایجاد 20 هزار فرصت شغلی وعده داده شده از سوی استاندار اردبیل چه تعداد است و چه میزان تحقق یافته است.
**بله تاکید استاندار اردبیل بر ایجاد 20 هزار فرصت شغلی می باشد که به نظر ما هم شدنی است، در دو برش شهرستانی و ادارات در نظر گرفته شده که سهم شهرستان سرعین 430 نفر تعریف شده که تا امروز حدود 75 درصد آن محقق شده است.
با قاطعیت عرض می کنم که همه این افراد بیمه شده تامین اجتماعی هستند، همچنین لیست اسامی و مشخصات همه شاغلان هم در سامانه اشتغال ثبت شده و براحتی قابل احصاء می باشد.

*** سرعین برای رشد و توسعه حتما نیازمند فعالیت های عمرانی بیشتری است چه پروژه هایی در این راستا انجام گرفته و یا در برنامه های آتی شما قرار دارد؟
**مهمترین اقدامی که در یک سال اخیر انجام گرفت و بنظرم بسیار مهم و برای سرعین ضروری بود، تهیه طرح تفصیلی بود که تهیه شده است ، همچنین طراحی پارک بزرگ و 12 هکتاری سرعین که در حال اجرا می باشد.
احداث جاده به طول 7 کیلومتر از سرعین به شهر اردیموسی که اهمیت فراوانی به خاطر تکمیل چرخه گردشگری این شهر دارد، اجرای کمربندی سرعین که از نیازهای اساسی شهر در حوزه ترافیک و حمل و نقل ادامه دارد.
همچنین احداث سالن ورزشی تخصص بانوان، مسیر جاده سلامت و چندین طرح و پروژه هم توسط دستگاه های مختلف در حال اجراست.

*** سرعین برای ورزشکاران و تیم های ورزشی همیشه جذاب بوده است، در این زمینه توضیح دهید.
** سرعین به لحاظ آب و هوایی و امکانات گردشگری که دارد همیشه برای تیم های ورزشی و ورزشکاران جذابیت ویژه ای داشته بطوریکه در طول تابستان همه ساله شاهد حضور چندین تیم فوتبال از لیگ برتر و سایر لیگ ها برای برگزاری اردوهای بوده و یا در طول سال میزبان صدها ورزشکاری است که برای مسابقات داخلی و یا بین المللی دراردبیل حضور پیدا می کنند.
وجود زیر ساخت های اقامتی و گردشگری و مهمتر از همه آب وهوا و چشم انداز زیبا٬ سرعین را به یک مقصد مهم ورزشی تبدیل کرده که درصددیم با ایجاد زیر ساخت هایی در حد و اندازه های قابل قبول جهانی سرعین را به یک رقیب جدی برای دیگر شهرهای میزبان ورزشی در سطح بین المللی برسانیم.
*** آقای فرماندار ٬ با سپاس از شما که پاسخگوی سئوالات ما بودید.
6016/6018

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی گردشگری سرعین فرماندار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، امیر نیک رویان، مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری، با بیان این خبر گفت: واحد احیاء مستقیم شماره 2 شرکت احیاء استیل فولاد بافت که عملیات اجرایی آن از 21 بهمن ماه 1399 آغاز شده بود، روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 با حضور مقامات کشوری و استانی و مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری، و مدیران این گروه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری در ادامه با اشاره به راه‌اندازی فاز دوم این پروژه که عملیات اجرایی آن به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیا و نظارت شرکت مهندسی برسو انجام شده، تصریح کرد: با راه‌اندازی این فاز ظرفیت تولید این مجتمع که پیش از این 800 هزار تن بود، به 1 میلیون و 600هزار تن آهن اسفنجی در سال خواهد رسید. 

نیک رویان ادامه داد: با بهره‌برداری از فاز دوم این مجتمع، زمینه ایجاد اشتغال پایدار بیش از 700 نفر به صورت مستقیم و 5هزار نفر به صورت غیرمستقیم در منطقه کم‌برخوردار بافت به وجود خواهد آمد و نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی متوازن این منطقه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، فاز اول شرکت احیا استیل فولاد بافت، در سال 1398 با مشارکت هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به عنوان سهامدار عمده، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و بانک صنعت و معدن با هدف خودکفایی صنعتی و تولید محصولات استراتژیک مانند آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری همچنین از افتتاح ویلاهای اقامتی شهرستان بافت و مجتمع بین راهی این منطقه در این مراسم خبر داد و گفت: مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری در راستای انجام مسولیت های اجتماعی و همچنین بهبود اوضاع سلامت و ورزش جوانان منطقه بافت ،قصد دارد مجتمع ورزشی شهرستان را بازسازی و نوسازی کند تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
گفتنی است بازسازی و نوسازی مجتمع ورزشی شهید شهابی بافت هم اکنون آغاز شده است.

دیگر خبرها

  • دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک
  • برنامه‌ریزی برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی گردشگری
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • تلاش کشاورزان سرعین برای تحقق مشارکت مردم در شعار سال
  • افتتاح ۴ پروژه در بافت و تحول در اشتغال منطقه توسط گروه مالی گردشگری
  • فعالیت شبانه‌روزی در پروژه پارک آبی و آکواریوم