Web Analytics Made Easy - Statcounter

رانندگان کامیون در چند سال اخیر تجمعاتی را در اعتراض به مشکلاتشان از جمله افزایش قیمت لاستیک داشتند اما با وجود تدابیی که برای رفع این مشکل صورت گرفت سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران از افزایش ۲۰ تا ۳۲ درصدی لاسنیک خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، رانندگان کامیون در چند سال اخیر تجمعاتی را در اعتراض به مشکلات صنف خود مانند عدم افزایش کرایه‌ها، مشکلات بیمه‌ای، پرداخت مبالغی مازاد بر کمیسیون به شرکت‌های حمل‌ونقل و رانت‌خواری بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل و حمل بار شهرستان توسط رانندگان غیربومی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در پاسخ به این انتقادات مرداد ماه سال جاری «محمد خانبلوکی»، رئیس وقت کانون سراسری انجمن های صنفی حمل و نقل بار در گفتگو با مهر از کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت لاستیک از جفتی ۳ میلیون به ۲.۲ میلیون تومان در بازار آزاد از زمان اجرای طرح فروش به نرخ دولتی خبر داده بود اما با این وجود مشکلات همچنان ادامه داشت.

 

البته خانبلوکی همان زمان نیز اعلام کرده بود که طرح فروش لاستیک به نرخ دولتی در بلندمدت پاسخگو نیست و تصریح کرده بود: «در جلسه ای که با نمایندگان دولت و مجلس برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به پایین بودن میزان تولید داخل در زمینه لاستیک، برای آنکه مجددا شاهد بازگشت قیمت ها به قبل از اجرای این طرح باشیم، باید سریعا دولت موضوع حمایت از واردات لاستیک را در دستور کار قرار دهد.»

 

ادامه مشکلات باعث شد تا مهرماه سال جاری دوباره رانندگان کامیون در اعتراض به عدم اجرای واقعی مصوبه افزایش 25 درصدی قیمت بار از سوی برخی شرکت‌ها و صاحبان کالا و افزایش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون‌ها تجمع کنند. «ناصر ثانی‌خانی»، مدیرعامل انجمن کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل شهرستان ساوه درباره این تجمع که از سوی 100 نفر از کامیون داران ساوجی صورت گرفته بود در همان تاریخ به ایسنا گفته بود: «اصلی‌ترین دلیل تجمع کامیون‌داران گرانی لاستیک و لوازم یدکی وسایط نقلیه سنگین و نیز سختی کار، بیمه تامین اجتماعی و حوادث و حقوق بازنشستگی است. رشد تورم و افزایش قیمت این اقلام، شرایط کار کردن برای رانندگان را سخت و طاقت فرسا کرده است.»

 

وی تصریح کرده بود:« رانندگان وسایط نقلیه سنگین در دو جبهه می‌جنگند یکی تامین معیشت روزمره زندگی خود و خانواده و دیگری نگهداری از کامیون و وسیله نقلیه سنگین خود که متاسفانه قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن که مایحتاج روزانه رانندگان است به قدری افزایش داشته که برای رانندگان قابل تحمل نیست.»

 

وی افزایش چند برابری قیمت لاستیک و لوازم یدکی و نیز پرداخت اقساط ماهیانه به کمپانی‌های تولید کننده کامیون را موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان دانست و افزود: درآمد پایین و افزایش هزینه هیچ توجیه اقتصادی برای ادامه کار توسط رانندگان باقی نمی‌گذارد. برخی لاستیک‌هایی که الان در بازار عرضه می‌شود تاریخ 2017 بر روی آن زده شده است و در زمان تولید این لاستیک دلار کمتر از چهار هزار تومان بود در حالی که هم اکنون این لاستیک با دلار 15 هزار تومانی به رانندگان فروخته می‌شود و نظارتی هم وجود ندارد

 

این انتقادات و تجمعات در حالی صورت گرفته بود که از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ انواع تایر رشد قیمتی نداشتند و در اواخر سال گذشته بود که با ارائه مدارک به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش پلکانی قیمت انواع تایر تا ۹ درصد و به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت اما انواع لاستیک خودروهای سنگین در سطح بازار با قیمتی بیش از سه برابر و لاستیک خودروهای سبک با افزایشی ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به نرخ مصوب به فروش می‌رسید.

 

«مصطفی تنها»، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در توضیح این قیمت ها گفته بود: «این افزایش قیمت تنها افزایشی بود که از سال ۱۳۹۳ تا خردادماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت و هر تولیدکننده‌ای که کالای خود را گران‌تر از نرخ مصوب بفروشد، مرتب جرم شده است. طبق شنیده‌ها دو حلقه لاستیک خودرو سنگین که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا سه برابر به فروش می‌رسد و در مورد لاستیک‌های سبک نیز باید خاطر نشان کرد که شاهد فروش بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات نسبت به نرخ مصوب هستیم.»

 

 

وی ادامه داده بود: «آنچه که باید به آن اشاره کرد این است که تولید کنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی‌های مربوطه به ضرر آنها تمام می شود و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه‌گران در سطح عرضه می‌رسد و ما نمی‌دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد!»

 

برای حل این مشکل «عبدالهاشم حسن‌نیا»، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از توزیع توزیع لاستیک بین کامیون‌داران در چند استان خبر داده و گفته بود: با توجه به آخرین پیگیری‌ها، حدود 13 هزار حلقه لاستیک از اموال تملیکی تحویل گرفتیم که در استان هرمزگان و بندرعباس در حال توزیع است. همچنین بخشی از این لاستیک‌ها‌ به استان تهران می‌آید و در این استان‌ و دیگر استان‌ها توزیع می‌شود.

 

 

حسن‌نیا درباره نحوه توزیع لاستیک‌ها اظهار داشت: «با توجه به آنکه تعداد لاستیک‌ها محدود است، در استان‌ها‌ با توجه به اولویت‌هایی که انجمن‌های صنفی و ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌کنند، راننده‌‌ها برای دریافت لاستیک به نمایندگی‌های توزیع معرفی می‌شوند. نرخ لاستیک‌ها چون از سازمان اموال تملیکی تحویل شده است، قیمت مناسبی است و کمتر از هر جفت 2 میلیون و 500 هزار تومان (هر حلقه حدود یک میلیون و 100 هزار تومان) است که این رقم نسبت به نرخ‌های بیرون و قیمت‌ لاستیک‌هایی که از گمرک ترخیص می‌شود، بسیار مناسب‌تر است.»

 

حالا لاستیک ۲۰ تا ۳۲ درصد گران شد. سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه قیمت لاستیک رادیال ۲۰ درصد وتایرهای نخی ۳۲ درصدی افزایش پیدا کرد، گفت: اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد.

 

«مصطفی تنها» در خصوص دلایل توقف فروش لاستیک با اشاره به اینکه در تصمیمی جدید قرار شده قیمت لاستیک رادیال 20 درصد افزایش پیدا کند به تسنیم گفته است: «در بخش تایرهای نخی(بایاس) هم افزایش 32 درصدی قیمت‌ها به تصویب رسیده است.»

 

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه اعمال قیمت‌های جدید باعث شده تا فروش حواله‌ای لاستیک توقف کوتاهی داشته باشد، افزود: «در چند روز آینده ابلاغیه قیمت‌های جدید به شرکت ها ارسال و فروش مجدد لاستیک انجام می شود.»

 

وی تصریح کرد: «با اعمال قیمت های جدید عرضه لاستیک از سوی کارخانجات با سرعت بیشتری همراه و این موضوع خود باعث کاهش قیمت لاستیک در بازار می‌شود.»/

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشهد معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبی استان سمنان هرمزگان روحانی خراسان جنوبي بیرجند کامیون داران لاستیک کامیون افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غول خودروهای برقی چین لرزید

غول خودروهای برقی چینی بی‌وای‌دی افزایش ۱۸.۶ درصدی سود سه‌ماهه چهارم را گزارش داد که پایین‌ترین میزان از سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است زیرا فروش خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان در بحبوحه جنگ بی‌رحمانه قیمت‌ها شتاب خود را از دست داده است.

به گزارش ایسنا، سود خالص در سه ماهه گذشته به ۸.۶۷ میلیارد یوان (۱.۲۰ میلیارد دلار) رسید که درآمد با افزایش ۱۵.۱ درصدی به ۱۸۰.۰۴ میلیارد یوان رسید.

بی‌وای‌دی اعلام کرد که برای کل سال ۲۰۲۳، سود خالص ۸۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۳۰.۰۴ میلیارد یوان رسید. بی‌وای‌دی قیمت شروع نسخه جدید سدان برقی سیل خود را ۵.۳ درصد کمتر از مدل قبلی خود تعیین کرد.

بیشترین تخفیف ارائه شده امسال ۲۱.۶ درصد است. محاسبات رویترز نشان داد که بی‌وای‌دی در سال گذشته قیمت ۱۳ مدلی را که ۹۳ درصد از کل فروش آن در چین را تشکیل می‌دادند، به طور متوسط ۱۷ درصد کاهش داد.

امسال چندین خودروساز دیگر از جمله تسلا، جیلی، آیون انرژی، لیپ‌موتور و اکسپنگ به جنگ قیمت ملحق شده‌اند اما تخفیف‌های آنها در مقایسه با بی‌وای‌دی از نظر عمق و تعداد مدل‌ها کمرنگ است.

بی‌وای‌دی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۴۰ هزار خودرو صادر کرد که حدود هشت درصد از فروش جهانی آن است. فروش خودروها و محصولات مرتبط با آن که ۸۰ درصد از درآمد عملیاتی بی‌وای‌دی را تشکیل می‌دهند، ۲۳.۰۲ درصد حاشیه سود ناخالص را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند که ۲.۶۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

بی‌وای‌دی همچنین از شاسی‌بلند الکتریکی کامپکت Yuan Up رونمایی کرد که جدیدترین محصول سری Dynasty با قیمت پایه ۹۶ هزار و ۸۰۰ یوان است.

داده های انجمن خودروهای مسافری چین نشان می‌دهد که فروش خودروهای برقی چین در سال گذشته ۲۰.۸ درصد پس از افزایش ۷۴.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ رشد داشته است، در حالی که رشد فروش پلاگین هیبریدی از ۱۶۰.۵ درصد به ۸۲.۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، چین مشوق هایی مانند خرید و فروش خودرو و کاهش پیش پرداخت وام‌های خودرو برای جلب نظر مشتریان محتاط ارائه کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا روحانی از گران شدن بنزین خبر نداشت؟
  • واکنش دولت به اظهارات روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸
  • واکنش خلجی به سخنان روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸
  • روایت جدید روحانی از گرانی بنزین، اعتراضات و جلسه سران قوا
  • توضیحات جدید روحانی درباره ماجرای افزایش قیمت بنزین و وقایع آبان 1398
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ در ۹۸ اولین کسی که مخالفت کرد آقای رئیسی بود/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • گران‌فروشی کالاهای اساسی تخلف است؛ برخورد می‌کنیم
  • قیمت سکه امامی امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳/ سکه‌ گران شد +جدول
  • غول خودروهای برقی چین لرزید