Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک- ایرنا- استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن، بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را نشانگر ضعف فزاینده این مجموعه دانست که پوشالی بودن طرح ناتوی عربی را بیش از پیش آشکار کرد.

'شیرین هانتر' روز سه شنبه طی گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: شورای همکاری خلیج فارس هیچ گاه سازمان موثر و قدرتمندی نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان همیشه بر آن چیره بود و خیلی کشورهای عضو، این سازمان را ابزاری در دست ریاض می دیدند. به نظر من در آینده ما شاهد ضعف بیشتر این مجموعه خواهیم بود.
وی ادامه داد: کشورهای عضو شورای همکاری هیچ وقت دیدگاه یکسانی به ایران نداشته اند. تنها در سال های نخست پس از انقلاب در ایران، به دلیل وجود برخی نگرانی ها نوعی اجماع علیه تهران ایجاد شد اما کشورهایی همچون کویت و عمان همیشه دنبال روابط متوزان و دوستانه با ایران بوده اند.
این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه روابط ایران و عمان تاریخی است، اضافه کرد: کویت هم که هیچگاه نه می تواند و نه خواسته است که با ایران دشمنی کند. 30 تا 40 درصد کویتی ها، شیعه هستند و تبار ایرانی دارند و علاقه به ایران در میان آنها بسیار قوی است. در واقع کویتی ها همیشه از عراق می ترسیدند و اکنون هم با عربستان مشکل دارند.
هانتر با بیان اینکه قطر هم اختلافات بسیار شدیدی با سعودی دارد، اظهار کرد: بنابراین دو دشمن اصلی ایران در منطقه خلیج فارس، عربستان و امارات هستند. حکومت بحرین هم که تابع کامل سعودی می باشد و مستعمره آن شده است. برای همین، اجماعی در نشست شورای همکاری خلیج فارس ایجاد نشد و نام ایران هم در بیانیه پایانی نیامده است.
وی با اشاره به تاثیر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی ریاض بر وضعیت سعودی گفت: حیثیت سعودی ها به شدت آسیب دیده و این انتقامی است که خدا به خاطر کشتار مردم یمن از سعودی ها گرفت. داستان خاشقچی به یک دوره خیمه شب بازی درباره کارهای سعودی پایان داد. این قتل با وحشیانه ترین شکل ممکن صورت گرفت و عملا جایی برای توجیه کردن باقی نگذاشت.
این تحلیلگر مسایل دنیای اسلام تاکید کرد: بیانیه بی نتیجه شورای همکاری خلیج فارس نشان دهنده تضعیف سعودی در این مرحله و همین طور اختلاف های تاریخی اعضای این شورا درباره روابط با ایران بود. همچنین این احتمال وجود دارد که موضع خصمانه ریاض علیه ایران در حال تغییر باشد.
هانتر اظهار کرد: شاید این دیدگاه در میان برخی اعضای حکومت عربستان شکل گرفته باشد که با تیره شدن روابط با آمریکا، بهتر است از شدت خصومت با ایران کاست و لحن خود را بهتر کرد. البته هنوز نمی توان با قطعیت از آن سخن گفت.
استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون خاطرنشان کرد: دست دادن گرم و صمیمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در نشست گروه 20، نشان می دهد که پوتین بازیگر خوبی است اما سعودی نمی تواند روسیه را جایگزین آمریکا کند، زیر تمام زیرساخت های نظامی آن، آمریکایی است.
هانتر با بیان اینکه پوتین به آمریکا نشان داد در جایی که آمریکا دست بالا را دارد هم نفوذ می کند، گفت: اما واقعیت این است که پوتین فردی بدبین به اسلام سیاسی است. با این حال، روسیه با همه طرف ها ارتباط دارد و بازی می کند.
وی تصریح کرد: اگر روسیه واقعا با سعودی روابط نزدیکی برقرار کند، ایران عملا گزینه دیگری ندارد. این نوعی تحمیل انزوا به خود است و ما باید به سمتی برویم که گزینه های خود را افزایش بدهیم.

** ناتوی عربی، ایده یک سازمان پوشالی است
استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون درباره طرح ناتوی عربی هم گفت: اگر ایده ناتوی عربی روزی پیاده شود، یک سازمان پوشالی برای مشروعیت بخشی به اهداف آمریکا خواهد بود. به اصطلاح این مجموعه، یک کلاه شرعی برای مداخلات غرب می شود.
هانتر افزود: اگر مصر به این مجموعه بپیوندد، ترکیبی جدی تر پیدا خواهد کرد. در این میان مشکل این است که با وارد شدن مصر، سیطره سعودی زیر سوال خواهد رفت اما در تحلیل نهایی، این سیاست آمریکاست که سمت و سوی ناتوی عربی را مشخص خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آمریکا با سرازیر کردن جنگ افزار به حکومت های کوچک منطقه همچون امارات، وضعیت خطرناکی ایجاد کرده است، ادامه داد: واقعا بعید نیست که در آینده با این همه جاه طلبی های امارات، منافع خود آمریکا نیز به خطر بیفتد.
این نویسنده ایرانی – آمریکایی با اشاره به هدف بلند مدت آمریکا برای تجزیه ایران، گفت: غرب به خوبی می داند که ایران یک تهدید نیست. آنها همه گزارش ها را می خوانند و به خوبی متوجه هستند که برنامه موشکی ایران تهدیدآمیز نیست و برای دفاع از مرزهایش به آنها نیاز دارد اما با این حال هیاهو راه می اندازند.
هانتر خاطرنشان کرد: این طبیعی است، مگر اینکه بخواهیم بگوییم آقایان بفرمایید بیایید و هر چه می خواهید ببرید. البته در این میان برخی شعارها هم در ایران داده می شود که بهانه به دست غرب می دهد و به نظر من سودمند نیست.
اروپام*م.ع*1429**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شوراي همكاري خليج فارس ناتوي عربي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، در پایان مسابقات هندبال پنج نفره بانوان کیش تیم‌های خلیج فارس، المپیک و موج‌های خروشان رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

این مسابقات در سالن چند منظوره دهکده ورزشی المپیک برگزار شد.

دیگر خبرها

  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • معرفی تیم‌های برتر مسابقات هندبال گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس