Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر روز دوشنبه در جریان بازدید از روند اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه گفت: عملیات اجرایی پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شلمچه با اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد بنی تمیم اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح که شامل احداث شبکه آبیاری ، زهکشی و تسطیح اراضی می باشد از سال 1394 آغاز شده و پس از سه سال اکنون امکان کشت انواع محصولات کشاورزی و نیز کاشت نخل برای کشاورزان منطقه شلمچه فراهم شده است.

وی بیان داشت: با اجرای طرح کشاورزی مذکور پس از گذشت 38 سال برای نخستین بار امکان کشت محصول در زمین های منطقه مرزی شلمچه فراهم شده ضمن اینکه فرصت های شغلی قابل توجهی در بخش کشاورزی برای اهالی بومی این منطقه فراهم شده است.

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی طرح مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر افزود: احیای پنج هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه مرزی شلمچه خرمشهر در حالی انجام شد که این زمین ها در هشت سال جنگ تحمیلی منطقه عملیاتی بوده و پس از جنگ نیز به صورت بایر رها شده و در مدت 38 سال هیچگونه عملیات کشاورزی بر روی آنها انجام نشد.

وی تبدیل اراضی بایر به کشاورزی ، احیای دوباره زمین های منطقه جنگی شلمچه ، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و نیز اشتغالزایی را از جمله مزایای این طرح مهم کشاورزی برشمرد و گفت: احیای زمین های کشاورزی مذکور در حالی صورت گرفت که این زمین ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی روستاهای مسکونی و نخیلات بودند که در طول جنگ تخریب شدند.

بنی تمیم با اشاره به کاربری کشاورزی زمین های شلمچه اولویت کشت در این زمین ها را کاشت نخیلات عنوان کرد و گفت: در گام نخست و به منظور آماده سازی اراضی مذکور 500 هکتار از زمین های شلمچه یک به زیر کشت گندم و جو رفته و در شلمچه 2 نیز بیش از 300 اصله پاجوش نخل کاشته شد.

مدیر حوزه اجرایی طرح احیای اراضی کشاورزی مقام معظم رهبری در آبادان و خرمشهر گفت: با اجرای این طرح در منطقه مرزی شلمچه و کشت اراضی چهار هزار و 200 فرصت شغلی به صورت مستقیم در منطقه ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه 32 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در محدوده شهرستان های آبادان و خرمشهر قرار دارد بیان داشت: از این میزان 16 هزار و 600 هکتار آماده سازی شده و پیش بینی می شود تا اواخر امسال به طور کامل به زیر کشت بروند.

بنی تمیم افزود: آب مورد نیاز زمین های کشاورزی مذکور از رودخانه کارون تامین می شود.

تاکنون 295 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان در قالب طرح رهبر معظم انقلاب به زیر کشت رفته است.

موسسه جهاد نصر مجری طرح ملی 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب است. این طرح همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392 با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی سرعت گرفت.

آبان ماه امسال گام نخست این طرح 550 هزار هکتاری شامل تجهیز و نوسازی 295 هزار هکتار به صورت رسمی در سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان به بهر برداری رسید.

قرار است گام دوم این طرح ملی با تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس در سطح 265 هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان تا سال 1400 به بهره برداری برسد.

در سفر رهبرمعظم انقلاب در سال 1375 به خوزستان طرح 800 هزار هکتاری معظم له که بعدها به 550 هزار هکتار کاهش یافت به تصویب رسید.500هزار هکتار این طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام است.

با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ، تولیدات سالانه زراعی و باغی استان خوزستان از 15.8 میلیون تن فعلی به 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی این استان ایجاد می شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان خوزستان دلار رهبر انقلاب کشاورزی مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۷۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید گلستانی دیدار کرد/ حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی با حضور در شهرستان کلاله در شرق استان گلستان با خانواده شهید «جواد جهان‌بیکی» از شهدای مرزبانی این استان که توسط گروهک تروریستی جیش الظلم به شهادت رسید دیدار کرد و گفت: حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سردار سرتیپ «احمدعلی گودرزی» فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی با سفر به شهرستان کلاله با خانواده شهید «جواد جهان‌بیکی» از شهدای مرزبانی این استان که توسط گروهک تروریستی جیش الظلم در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده بود؛ دیدار کرد.


وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بالاخص شهدای حادثه تروریستی ۱۶ فروردین استان سیستان و بلوچستان، گفت: شهدا از جمله شهید جهان بیکی واسطه فیض الهی هستند؛ شهید جهان بیکی از شهدای شاخص مرزبانی و ناجا هستند، زیرا فردی متدین، با وقار، شجاع و باصلابت بود.


سرتیپ گودرزی در دیدار با والدین و همسر این شهید اظهار کرد: بنده حامل سلام رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا و نیز سلام فرمانده ناجا سردار رادان به شما هستم.


وی به استقامت و پایبندی خانواده شهدا به آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:مادر شهید جهان بیکی با وجود اینکه هنوز جنازه فرزندش نیامده بود، در راهپیمایی روز قدس شرکت کردند.


گفتنی است از شهید جهان‌بیکی والامقام ۲ فرزند پسر ۱۸ ماهه و چهار ماهه به یادگار مانده است.
بر اساس برنامه قرار است، فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی با خانواده شهید نجاتی نیا در کردکوی هم دیدار کرده و در ادامه از برخی پاسگاه‌های مرزی گلستان بازدید کند.

دیگر خبرها

  • توئیت عضو دفتر رهبر انقلاب، درباره کشف حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری
  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر معظم انقلاب
  • فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید گلستانی دیدار کرد/ حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم
  • پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
  • ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد
  • توصیف رهبر انقلاب درباره همسرشان