Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@16:16:26 GMT

تاثیر شخصیت‌های انیمیشنی بر کودکان بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۷۸۶۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،دومین نشست تخصصی که با حضور مدیران خواهر استانی سازمان بسیج دانش آموزی برگزار شد، نعیمه اسلاملو، محقق و پژوهشگر حوزه حجاب و خانواده، نویسنده کتاب «فرشته‌ها عاشق می‌شوند» و «ما طلبکاریم» در خصوص تأثیرگذاری شخصیت‌های الگوساز کودک و نوجوان، به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ابتدا با اشاره به تفاوت نگاه محمدرضا پهلوی و امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شاه به صراحت گفت زن باید فریبا، دلربا و جذاب باشد، این شاهی که از آن دفاع می کنید اعتقادش در مورد زن این بودکه زن باید فریبا باشد در حالیکه امام خمینی(ره) می‌فرمودند که زن باید در تمام مقدرات کشور دخالت کند، زنان رهبران این نهضت هستند و حضرت آقا هم در جایی می‌فرمایند آن جوانی که کشته می‌شود کجا و آن مادری که این بچه را تربیت می‌کند کجا.

نویسنده کتاب فرشته ها عاشق می شوند، با بیان اینکه با مقایسه این دو نگاه می‌توان نتیجه گرفت که نوع نگاه به زن از جنسی به حضور اجتماعی، سیاسی و توجه به فکر و اندیشه او در نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر یافته است، گفت: کتاب «ما طلبکاریم» بر همین اساس نوشته شده است، کتاب «شعار برابری در تابوت صورتی» نیز در صدد نقد مبانی و الگوهای فمینستی از نگاه متفکرین غربی است.

اسلاملو با بیان اینکه دشمن برای همه سنین برنامه دارد، گفت: دشمن برای همه کار می‌کند، مثلا برای خانواده‌ها فیلم‌های خانگی با مضمون خیانت، برای نوجوانان فیلم های کره‌ای بی‌محتوا و برای مقابله با این اقدامات و برای تأثیرگذاری بر روی دانش آموزان نمی‌توان صرفا با حرف زدن تأثیرگذار بود.

وی تاکید کرد: به ویژه در دنیای کودکان باید به این مسئله توجه کرد که آن‌ها از طریق دیدن برنامه های تلویزیونی و سینمایی تأثیرپذیری بسیاری پیدا می کنند که در این زمینه هم دشمن با تولید فیلم هایی مانند باربی و هری پاتر برای کودکان الگوسازی می کند.

نویسنده کتاب ما طلبکاریم، گفت: برای روشن شدن مسائل و پیامدهای فیلم‌ها و سریال‌های کودکانه موسسه خیبر سه جلد کتاب تحت عنوان «افسران افسونگر» منتشر کردند که جلد اول آن به نام «جادوگران برهنه»، با محوریت شخصیت‌های الگوساز برای کودکان دختر است و جلد دوم نیز «سفیران آمریکایی» نام دارد.

وی افزود: جلد سوم از این مجموعه، «پیشوایان هرزه» نام دارد که با محوریت شخصیت‌های الگوساز برای نوجوانان و جوانان است که بهار 97 به چاپ رسید که این مجموعه حاصل تلاش گروه پژوهشی مؤسسۀ خیبر است که توسط انتشارات تلاوت آرامش منتشر شده است.

اسلاملو تصریح کرد: این مجموعه نتیجۀ رصد و تحقیق و تماشای صدها فیلم و انیمیشن است که با مطالعۀ دقیق و پژوهش‌های علمی چندساله روی شاخص‌ترین انیمیشن‌ها که برای آن‌ها هدف‌گذاری استراتژیک شده است در نتیجه از آن‌ها بیشتر استقبال شده و از نظر فکری و روحی تأثیر بیشتری بر روی کودکان و نوجوانان داشته، معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این مجموعه، شناسنامه و سبک زندگی بتمن، سوپرمن، اسپایدرمن، بن‌تن و هری‌پاتر بررسی شده و سعی شده ‌است تا علاوه بر نشان‌دادن چگونگی جهانی‌شدن آن‌ها و چگونگی القای ناخودآگاه سبک زندگی این شخصیت‌ها، راهکارهای روان‌شناسی برای جلوگیری از کاهش آثار مخرب آن‌ها ارائه شود.

محقق و پژوهشگر حوزه حجاب و خانواده در ادامه با تفسیر ملکه برفی، داستان ملکه برفی گفت: السا و آنا دو شاهدُخت در سرزمينی به اسم آرِندِل بودند که همراه مادر و پدر خود در قصر باشکوهی زندگى مى كردند، اِلسا خواهر بزرگتر داراى قدرت جادويى بود كه می توانست برف و یخ بسازد اما یک شب که دو خواهر مشغول بازی بودند، السا کنترلش را از دست داد و به طور اتّفاقی با یکی از اشعه های یخی خود ضربه ای به سر آنا وارد کرد که باعث شد قسمتی از موهای آنا مانند السا سفید شود... و اتفاقاتی پس از آن روی می‌دهد که ماجرای داستان بر این محور قرار دارد.

وی ادامه داد: آنا به همراه شاهزاده ای در روز جشن ملکه شدن السا خبر نامزدی خود را می‌دهد که این کار باعث می شود السا ناراحت شده به سمت کوه برفی حرکت کند و برای خود یک قصر یخی می‌سازد، همزمان شعری با عنوان رها شو می خواند، او نوع لباس خود را که تا آن زمان پوشیده بود تغییر می دهد و به طور غیرمستقیم دور شدن از حجاب را رهایی می داند.

نویسنده کتاب ما طلبکاریم ادامه داد: آنا برای دلجویی از او می‌آید اما السا یک لحظه برف به سمت او پرتاب می کند که قلب او مجروح می شود و برای اینکه قلبش خوب شود، باید یک نفر که عاشق واقعی اوست بغلش کند که در این مرحله، عشق واقعی او خواهرش است با بغل کردن او حالش خوب می شود و اینجا به طور غیرمستقیم همجنس بازی را تبلیغ می کند.

وی تصریح کرد: در کشور آمریکا نسبت به این موضوع یعنی تبلیغ همجنس گرایی اعتراض کردند که کارگردان در جواب مخالفان گفته که این فیلم 2013 است و باید اقتضائات خودش را داشته باشد، یعنی کارگردان این فیلم از اینکه ین فیلم تبلیغ همجنس‌گرایی است، انکار نمی کند.

اسلاملو افزود: شما به لباس سوپرمن و مرد عنکبوتی دقت کنید، همه قرمز و آبی است یعنی رنگ پرچم آمریکاست، مرد عنکبوتی نیویورک است و این ها همه تبلیغ آمریکاست به این عنوان که همه پیامبران منجی بشریت از آمریکا ظهور می کند و در فیلم بن تن هم که یک پسر آمریکایی است از آسمان پیام هایی داده می شود اما در یک مرحله او به پیام ها گوش نمی دهد و اتفاقا موفق هم می شود این حرکت انسان محوری و امانیسم را تشریح می کند.

وی با تاکید بر اینکه طی تحقیقات انجام شده، نسل جوان با اینکه شناخت زیادی از حضرت زهرا(س) ندارند اما دوست دارند که ایشان الگوی زندگیشان باشد، گفت: ما هنوز برای این کار اقدام قابلی انجام نداده ایم، متاسفانه رمان های غیراخلاقی هم از رصد نمی شود.

نویسنده کتاب فرشته ها عاشق می شوند ادامه داد: نویسنده‌های انقلابی هنوز قوی وارد این عرصه نشدند، هنوز عنصر جذابیت کم است، در نقد کتاب فرشته ها عاشق می شوند، از من پرسیدند چرا این یک اثر فاخر ادبی نیست، من جواب دادم که جوان های ما دنبال یک اثر هستند که ارتباط بگیرند، به این خاطر من دنبال نوشتن یک اثر فاخر نبودم و می خواستم جوان ها با این اثر ارتباط بگیرند.

 اسلاملو در بحث بازگشت به عفاف در غرب نیز گفت: دکتر زارعی در کتابی با عنوان تاریخچه ازدواج در غرب نوشته است، تا سال 1970،  80 درصد گفتند ازدواج خوب است، دهه 80 برعکس 80 درصد می گویند ازدواج آزاد، دهه بعد نظرشان عوض می شود و می گویند که سکس ایمن، یاد بدهیم که چگونه رابطه برقرار کنند اما باردار نشوند، حتی آموزش بر این اساس در مهد کودک ها هم این آموزش را دادند.

وی افزود: قرن 21 و سال های اخیر به چیز جدیدی به نام عفاف و خویشتنداری جنسی رسیدند و دختران دانش آموز موسسات مردم نهادی را راه انداختند به نام حلقه نقره ای که با هم قول بدهند تا زمانی که ازدواج نکردند با کسی رابطه نداشته باشند، حتی نمایشگاه مد عفیفانه و آموزش خویشتنداری جنسی راه انداختند و در کنگره آمریکا برای این موضوع بودجه تخصیص داده شد تا در مدارس به جوان ها آموزش خویشتنداری جنسی یعنی عفاف بدهند.

نویسنده کتاب ما طلبکاریم ادامه داد: البته سرمایه دارها در همان دنیای غرب و غول های رسانه ای با آن مبارزه می کند و بهتر است که حسن ختام این نشست، خواندن بخشی از متن نامه «جوانا فرانسیس» نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی به زنان مسلمان لبنان، که در بخشی از نامه او آمده است: صهیونیست ها سعی دارند، با فیلم ها و نماهنگهای شهوت انگیز، به دروغ ما زنان آمریکایی را شاد و راضی نشان دهند، مفتخر به لباس پوشیدن چون هرزه ها و قانع بودن به نداشتن خانواده ؛ و تو را اینچنین وسوسه می کنند. اکثر ما شاد نیستیم، به من اعتماد کن ! میلیون ها نفر از ما داروهای ضد افسردگی مصرف می کنیم ، از شغل هایمان متنفریم و شب ها به خاطر مردانی که می گفتند دوستمان دارند، ولی حریصانه از ما سوءاستفاده می کنند و می‌روند ، گریه می کنیم.

مورد ظلم واقع شده ایم، برده ی مدهایی هستیم که پستمان می کند، نسبت به وزن و انداممان عُقده ای شده ایم، و گدای محبت مردانی هستیم که نمی خواهند رشد فکری یابند (مسئولیت پذیر باشند)… در اعماق وجودمان می دانیم که سرمان کلاه رفته است.

مُدهایی که از زیر دست خیاطان غربی بیرون می آیند برای این طراحی می شوند که به تو بقبولاند که ارزشمندترین سرمایه تو ، جذابیت جسمی توست . اما لباسهای عفیف تو و حجاب تو در واقع پرجاذبه تر از هر مُد غربی است، برای اینکه آنها تو را به صورت اسرارآمیزی پوشانده اند و عزت نفس و اعتماد به نفس تو را جلوه می دهند.

انتهای پیام/ز

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تاثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سرکه سیب موجب کاهش اشتها، کاهش تمایل به شیرینی‌جات، افزایش سوخت و ساز بدن و طبیعتا کاهش وزن می‌شود. به این منظور بهتر است یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ترکیب کرده و مصرف کرد.

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی
  • اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • جواب دانش‌آموز به ساده‌ترین سؤال دینی همه را شوکه کرد+ عکس
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • ببینید | تاثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن
  • بزرگداشت استاد جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • استنشاق دود اگزوز خودرو‌ها تمرکز کودکان را کاهش می‌دهد
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»
  • فرهاد آئیش: از بازی کردن در نقش‌های تاریخی می‌ترسم