Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهرکرد - ايرنا - مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزي، از خسارت 220 هزار ميليارد ريالي بخش کشاورزي در 6 ماهه نخست امسال به دليل تغيير اقليم خبر داد.

سيد محمد موسوي روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا در شهرکرد افزود : اين خسارت ها ناشي خشکسالي، سرمازدگي ، گرمازدگي تابستان، بارش هاي مختلف، تگرگ و سيل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، 90 درصد از اين خسارت و مخاطرات بخش کشاورزي مربوط به خشکسالي و سرما زدگي است.
به گزارش ايرنا، تغيير اقليم (Climate change) يا تغييرات آب و هوايي به تغيير در توزيع آماري الگوهاي اقليمي يا آب و هوايي گفته مي‌شود، تغييراتي که براي يک دوره طولاني مدت دوام مي‌آورند.
براين اساس و به عقيده کارشناسان، کنوانسيون چارچوب تغيير اقليمي سازمان ملل (UNFCCC)، تغيير اقليم را به صورت تغييرات آب و هوايي که به طور مستقيم يا غير مستقيم با فعاليت‌هاي انساني نسبت دارند و ساختار اتمسفر زمين را در سراسر جهان تغيير مي‌دهند، تعريف مي‌کند.
مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزي، در ادامه اين گفت و گو در پاسخ به سوال ايرنا که ميزان خسارت بارندگي اخير در شمال کشور چه ميزان بوده است؟ افزود: ارزيابي نهايي اين سيلاب و بارندگي در حال انجام است و بيشترين ميزان خسارت سيل در بخش فرسايش خاک، اراضي شيب دار کنار رودخانه ، بخش زراعت و باغات بوده است.
موسوي تصريح کرد: تغييرات بارندگي در برخي از ايستگاه هاي هواشناسي برابر 50 درصد بود، که زمان کوتاه اين بارش ها، باعث ايجاد خسارت شده است.
مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزي درباره خسارت ريزگردها در بخش کشاورزي نيز گفت: در خصوص پديده ريزگردها مطالعات عميقي در دست بررسي است ، تا جنبه هاي ارزيابي ناشي از خسارت در بخش هاي مختلف کشاورزي انجام شود.
موسوي تاکيد کرد : پديده ريزگردها، تعريق و تبخير و فتوسنتز ، جذب نور و ساير مباحث اکولوژيکي گياه را با چالش روبرو مي کند .
وي، در خصوص کميت اثرگذاري پديده ريزگردها در بخش کشاورزي ايران اظهار داشت: گزارش کلي در استانهايي که با پديده ريزگردها مواجه شده اند،داراي بين 20 تا 30 درصد افت کمي و کيفي محصولات کشاورزي هستند.
مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزي در خصوص برنامه مديريت مخاطرات اين بخش توضيح داد: صندوق بيمه محصولات کشاورزي يک فرصت را براي بيمه کردن تمامي محصولات کشاورزي را فراهم کرده است.
به گفته وي، از محل ماده 10 و 12سازمان مديريت بحران کشور 10هزار ميليارد ريال به صندوق بيمه کشاورزي اختصاص مي يابد.
موسوي ادامه داد: امسال 500 ميليارد ريال اعتبار براي جبران خسارت و تامين علوفه مورد نياز دام عشاير به سازمان امور عشايري کشور اختصاص يافته است.
وي گفت: امسال دولت 400 ميليارد ريال اعتبار براي تامين آب شرب مناطق عشايرنشين کشور تخصيص داده است.
موسوي ، يکي از راهکاري اساسي دولت دوازدهم براي حمايت از بهره برداران بخش کشاورزي را امهال تسهيلات بانکي بخش کشاورزي ناشي از خسارت غير مترقبه عنوان کرد و گفت: اصلاحيه اين طرح بزودي در هيات دولت مطرح مي شود.
به گزارش ايرنا، پديده ريزگردها يک دهه است که برخي از استانهاي کشور را با چالش همراه کرده است.
2097/1352
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

ایسنا/گلستان فرماندار کلاله از خسارت بالای سیل در ۶ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع سیل سیلاب روزهای اخیر ۸۸۳ میلیارد ریال در کلاله خسارت به بار آورد.

فرهاد شیبک صبح جمعه ۷ اردیبهشت درگفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب فقط به ۶ روستای «اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو » ۵۴۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیان کرد: بیشترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره سازی در حاشیه رودخانه ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

فرماندار شهرستان کلاله ادامه داد: با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه ها و مدیریت سیلاب ها، افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل ها و آبروها در دستورکار قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارندگی ذو روز اخیر باعث ریزش کوه به همراه رانش و آب‌شستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن ۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

شیبک اضافه کرد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در دو نقطه به میزان ۱۲ میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم با ۳۰ درصد خسارت، آسیب به ۷۵ کیلومتر راه های بین مزارع به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • اختصاص ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب ایلام
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس