Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با اشاره به افرادی که بدون ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند، گفت: به راستی دولتمردان چگونه بدون دریافت این اطلاعات، ثروت ملی را در اختیار کسانی قرار دادند که امروز متهم به فساد هستند؟ اگر قرار است که در کشور پایداری نظام مالی برقرار باشد، هیچ راهکاری جز حسابداری مستقل وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا دوانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرکت‌های تازه تاسیسی که بدون ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، اظهار کرد: اساسا در هیچ کجای دنیا ارز دولتی که منابع مردم است را به هر کسی نمی‌دهند. بلکه این ارز را فقط به فعالان اقتصادی شناخته شده می‌دهند. بزرگترین اشتباه این بود که ارز را به کسانی تخصیص داد که فاقد شناسنامه اقتصادی بودند.

وی ادامه داد: حتی به بعضی اسامی مسخره این ارز تخصیص گرفت که از نمونه بارز آن می‌توان به اسم حاج من تقی (حاج محمد تقی) نام برد. با توجه به قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد صورت های مالی کلیه اشخاص حقوقی که با بانک‌ها و دولت معامله می‌کنند باید حسابرسی شده باشند. از طرف دیگر به موجب تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی که از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند باید گواهی پرداخت مالیات و گواهی ارائه صورت‌های مالی را به اداره‌های مالیاتی ارائه می‌کردند.

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: مشخص نیست دولتمردان چگونه بدون دریافت این اطلاعات ثروت ملی را در اختیار کسانی قرار دادند که امروزه مشخص شده بعضا  فاسد هستند و هم اکنون دولت در پی بررسی فساد حاصل از این اقدام است.

دوانی تاکید کرد که اگر قرار است در کشور پایداری نظام مالی برقرار باشد، هیچ راهکاری مگر حسابداری مستقل وجود ندارد. اگر دولتمردان به راستی به دنبال برقراری سلامت نظام مالی هستند اولا یک روز تقویمی سال را به نام روز حسابدار تصویب کنند. دوم اینکه اقداماتی انجام دهند که هیچ شخص حقوقی نتواند بدون ارائه گزارش مالی و صورت‌های مالی حسابرسی شده حتی یک ریال از نظام بانکی کشور تسهیلات دریافت کند.

وی معتقد است که اگر همین یک قدم را برداریم کلی از معضلات حل خواهد شد. اما تاکنون عزم ملی برای مقابله با فساد، رانت‌خواری و هرزخواری وجود نداشته زیرا اطلاعات منتشره نشان داده که برخی از دولتیان درگیر معاملاتی ناسالم بوده‌اند. که دادستان کل کشور نیز در این مورد صراحتا اعلام کرده " که برخی مسئولان در قافله قاچاق شریک هستند".

این عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران افزود: در شرایط فعلی که آثار تحریم و آثار تصمیمات نادرست، اقتصاد کشور را به سراشیبی کشانده شایسته است دولت با اصلاح امور کوشش کند با شایسته سالاری و برقراری نظام پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری به مردم پاسخگو باشد، زیرا مردم نمی‌پذیرند که درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمدهای اصلی دولت تلقی شود اما دولت درباره خرج‌کرد آن پاسخگو نباشد. مردم نمی‌پذیرند که بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمدهای مالیاتی به نهاد یا انجمن‌هایی تخصیص یابد که از دید ملت یک قدم در راه رفاه اجتماعی کشور برنمی‌دارند.

دوانی افزود: در شرایط جهانی‌سازی امروزه ثابت شده که حسابداری علم مهندسی ساخت و ساز مالی و حسابرسی علم مهندسی مشاور یا ناظر بر این ساخت و ساز مالی است؛ بنابراین هرگونه ساختار مالی بدون توجه به این تعریف محکوم به نابودی است.

به گزارش ایسنا، اوایل سال جاری دولت اعلام کرد که به هر شخصی که ارز بخواهد دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد. پس از آن شرکت‌های بسیاری تاسیس شدند و بدون ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و سرنوشت مقدار بسیاری از آن ارزهای تخصیص یافته هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بورس حسابداري حسابرسی دلار روز حسابدار فساد مفسدان اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را

سیاست بانک مرکزی درخصوص دلار ۴۰ هزار تومانی و بحث درخصوص سیاست‌های رفع تعهد ارزی مورد انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش هم میهن، بهمن عشقی؛ رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: پیام روشن دولت درباره اختصاص چنین قیمتی برای دلار این است که صادرکننده را از چرخه تولید خارج کند.

این شیوه باعث شده تا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ناترازی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این رفتار باعث کاهش ارزش صادراتی کشور سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱شده است.

دولت می‌گوید حدود ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و حدود ۶۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم در نتیجه با کسری مواجه هستیم.

حتماً دولت این سیاست را تغییر خواهد داد، چون اصولاً دولت‌ها در ایران عادت دارند چوب و پیاز را با هم بخورند.

اگر امروز هم دولت بر رفتار خود اصرار کند فردا قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد، اما دود آن به چشم کشور و صادرکننده می‌رود، چون مدیران که خسارتی پرداخت نمی‌کنند و این مردم هستند که از سوءتدبیر‌ها دچار خسارت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • کمک ۲۹۱۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های استان
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • رای منفی مجلس به بررسی طرح نظام قانون‌گذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی
  • مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵
  • مجلس با بررسی «طرح نظام قانون‌گذاری» طبق اصل ۸۵ مخالفت کرد
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی