Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@06:59:13 GMT

اهميت رسانه‌ها در گرداندن چرخ گردشگري

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۸۶۶۳

اهميت رسانه‌ها در گرداندن چرخ گردشگري

خبرگزاري آريا - گردشگري سلامت، حوزه مهمي از گردشگري است که اين روزها رشد بالايي را تجربه مي‌کند. محققين ايراني در پژوهشي که نتايج آن در نشريه جهاد دانشگاهي منتشر شده، تدوين الگوي ديپلماسي رسانه‌اي براي اطلاع‌رساني بين‌المللي در اين حوزه را مورد بررسي قرار داده‌اند.
گردشگري سلامت، حوزه مهمي از گردشگري است که اين روزها رشد بالايي را تجربه مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققين ايراني در پژوهشي که نتايج آن در نشريه جهاد دانشگاهي منتشر شده، تدوين الگوي ديپلماسي رسانه‌اي براي اطلاع‌رساني بين‌المللي در اين حوزه را مورد بررسي قرار داده‌اند.
گردشگري سلامت يکي از بخش‌هايي است که در آن، کشور ما از مزيت‌هاي نسبي ورقابتي بالايي برخودار است. درواقع گردشگري سلامت در ايران يک دوره رو به رشد را تجربه مي‌کند. در حال حاضر و براساس آمارهاي موجود در چند سال گذشته، بخش گردشگري پزشکي در ايران رشدي بين 20 تا 25 درصدي را تجربه کرده است.
بنا بر نظر متخصصان، رسانه‌ها اصلي‌ترين نقش را در توسعه گردشگري سلامت و شناساندن معرفي جاذبه‌هاي گردشگري بر عهده دارند و به خوبي مي‌توانند زمينه‌اي مناسب براي اجرا و تکميل طرح‌هاي گردشگري فراهم کنند. اين موضوع از آن جا نشأت مي‌گيرد که اصولاً امروزه مهم‌ترين وظيفه رسانه‌ها، انگاره‌سازي و ايجاد تصاوير ذهني از واقعيات و حتي غير واقعيات است. رسانه‌ها در ارائه تصاوير واقعي و غيرواقعي از مناطق، به دليل قابليت‌هاي گسترده در جذب مخاطب انبوه و توانايي شکل‌دهي به افکار عمومي، نقش مهمي ايفاء مي‌کنند.
با توجه به اين موارد و از آنجا که طراحي الگوي ديپلماسي رسانه‌اي در روابط عمومي سازمان‌هاي گردشگري سلامت مي‌تواند در امر معرفي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اين نوع گردشگري در عرصه بين‌المللي بسيار مفيد باشد، محققين کشورمان سعي کرده‌اند اقدامي عملي در تدوين چنين الگويي نمايند.
بدين منظور، محققين فوق از دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکز و دانشگاه علوم انتظامي تهران، 25 مصاحبه عميق و نيم ساختار يافته را با صاحب‌نظران و اساتيد حوزه ارتباطات، مديريت، ديپلماسي و روابط عمومي و همچنين رسانه انجام داده‌اند. از اين نفرات، 21 نفر، داخل کشور و چهار نفر درخارج از کشور بودند.
محققين فوق، تجزيه و تحليل داده‌ها را در چهار مرحله شامل تحليل داده‌ها براي مفاهيم، تحليل داده‌ها براي زمينه، لحاظ کردن فرايند در تحليل داده‌ها و يکپارچه‌سازي طبقه‌ها انجام داده‌اند.
نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد که مفهوم ديپلماسي رسانه‌اي در سازمان‌هاي متولي گردشگري سلامت، يک مفهوم چند بعدي و بسيار متأثر از بستر است. بر اين اساس، ديپلماسي رسانه‌اي، يک فرايند نظام مند است که در ابتدا بايد ساختار و سپس عوامل زمينه‌اي آن مشخص شود.
آن گونه که باقر ساروخاني، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز و همکارانش مي گويند: «نتايج اين مطالعه نشان داد که ساختار، شامل فرآيند شکل‌گيري با مد نظر قرار دادن عوامل تسهيل‌گر، عوامل بازدارنده و در نهايت دستاورد است. طبق اين يافته‌ها، برنامه ارتباطي مناسب بايد شامل اهداف ارتباطي، توجه به مخاطبان کليدي، پيام‌هاي ارتباطي (توليد محتوا)، راهبردهاي انتقال پيام و در نهايت کانال ارتباطي مناسب باشد. بعد از تدوين يک برنامه ارتباطي مناسب نيز، اين برنامه بايد با يک جدول زمان‌بندي شده و بودجه معين، اجرا شده و براي آگاهي از ميزان تحقيق و اثربخشي برنامه، بايد ارزيابي اثربخشي براي آن صورت پذيرد».
به اعتقاد محققين فوق: «براي رسيدن به الگوي مناسب ديپلماسي رسانه‌اي در مراکز روابط‌عمومي سازمان‌هاي متولي گردشگري سلامت نمي‌توان نسبت به بستر و شرايطي که ديپلماسي رسانه‌اي در آن شکل مي‌گيرد بي‌تفاوت بود. بستر و زمينه تحقيق ديپلماسي به دو دسته عوامل بستگي دارد. دسته اول عوامل عمومي نظير زيرساخت ارتباطي، عوامل اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي هستند و دسته دوم، عوامل اختصاصي نظير مخاطبان، نهادهاي قانونگذاري (داخلي و بين‌المللي(و گروه‌هاي فشار هستند».
طبق نتايج پژوهش فوق، يکي از عوامل زمينه‌اي عمومي در شکل‌گيري ديپلماسي رسانه‌اي، عوامل زيرساختي است. امروزه توسعه ارتباطات و فن‌آوري به عنوان زيرساخت تمام بخش‌هاي کشور خصوصاً حوزه رسانه اهميت زيادي يافته است. فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات به جايگاه برجسته اطلاعات، دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي و پردازش اطلاعات و دستگاه‌هاي انتقال و دست‌يابي به اطلاعات تاکيد دارد. فراهم بودن زيرساخت‌هاي ارتباطي باعث شکل‌گيري موفق ديپلماسي رسانه‌اي مي‌شود.
ساروخاني و همکاران محققش مي‌افزايند: «عامل عمومي ديگر، عامل اقتصادي است. بالابودن ارزش پول ملي در برابر پول خارجي، بالا بودن توليد ناخالص ملي، وجود نقدينگي و ساير عوامل اقتصادي منافع زيادي را نصيب سازمان مي‌نمايند. وجود منابع مالي بيشتر، باعث توجه بيشتر به مراکز روابط‌عمومي سازمان‌هاي متولي گردشگري شده و شرايط را براي تحقق ديپلماسي رسانه‌اي هموار مي‌نمايد».
بر اساس يافته‌هاي به دست آمده، عامل سياسي، متغير زمينه‌اي ديگري است که اگر ارزش‌هاي مشترک در کشور زياد باشد و رويکرد جامعه جهاني نيز نسبت به کشور ما مثبت باشد و وفاق اجتماعي هم در کشور وجود داشته باشد، اين امر مي‌تواند تسهيل‌گر فرآيند تحقق ديپلماسي رسانه‌اي باشد. همچنين، عوامل فرهنگي و اجتماعي از عوامل ديگر زمينه‌اي است که در شکل‌گيري ديپلماسي رسانه‌اي، بايد آن را مدنظر قرار داد. عوامل فرهنگي و اجتماعي بسيار متنوع و داراي تاثيرگذاري بالايي هستند. عواملي نظير رعايت اصول اخلاقي، طبقات اجتماعي، جوامع تحصيل‌کرده و غيره مي‌توانند تسهيل‌گر شکل‌گيري ديپلماسي رسانه‌اي باشد.
مجريان اين پژوهش همچنين اعتقاد دارند: «دسته دوم از عوامل زمينه‌اي که در تحقق ديپلماسي رسانه‌اي نقش دارند، عوامل اختصاصي نام دارند. اين عوامل اختصاصي شامل مخاطبان، نهادهاي قانونگذاري و گروه‌هاي فشار هستند که هر يک، نقش خاص خود را در ديپلماسي رسانه اي خواهند داشت».
در مجموع، بر اساس نتايج اين پژوهش، ديپلماسي رسانه‌اي در مراکز روابط عمومي سازمان‌هاي متولي گردشگري سلامت، در واقع مجراي اعلام مواضع سازمان در عرصه بين‌المللي، ارسال اطلاعات و قانع کردن يک مخاطب خارجي براي حمايت از مواضع سازمان است. لذا با داشتن ديپلماسي رسانه‌اي، سازمان‌هاي گردشگري مي‌توانند سهمي از بازار جهاني را به خود اختصاص دهند.
اين يافته‌ها، در نشريه «پايش» از انتشارات پژوهشکده علوم بهداشتي جهاد دانشگاهي منتشر شده اند.
گزارش: دکتر محمدرضا دلفيه
منبع: رستگار، آ. و همکاران. 1397. تدوين الگوي ديپلماسي رسانه‌اي براي اطلاع‌رساني بين‌المللي در حوزه گردشگري سلامت. نشريه پايش، 17(4): 349 – 360.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه گردشگری سلامت در چهارمحال و بختیاری در دستور کار است

به گزارش خبرنگار مهر، علی مختاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری با جمعیت تحت پوشش بیش از یک میلیون نفر دارای ۱۲ بیمارستان است که یکی از این بیمارستان‌ها خصوصی، یک بیمارستان تأمین اجتماعی و ۱۰ بیمارستان نیز دولتی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: در چهارمحال و بختیاری ۱۷۹۶ تخت بیمارستانی فعال وجود که از این تعداد ۱۵۵۷ تخت دانشگاهی و ۲۳۹ تخت نیز غیر دانشگاهی هستند همچنین ۱۰۱ مرکز ICU و ۵۲ دستگاه CCU در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی تنها بخش پیوند کبد غرب شهرکرد در بیمارستان کاشانی شهرکرد، راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ لردگان، پوشش بیمه برای زوجین نابارور و پیگیری نشان‌دار کردن زوجین نابارور در سامانه بیمه، راه‌اندازی گردشگری سلامت برای اولین بار در بیمارستان کاشانی شهرکرد، راه‌اندازی پنج دستگاه MRI در بیمارستان‌های استان و… از جمله اقدامات مجموعه درمان استان بوده است.

مختاری عنوان کرد: رادیوتراپی، CT آنژیوتراپی و… به عنوان تجهیزات جدید خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری ۱۸۷ پزشک متخصص و ۲۳ پزشک عمومی در قالب طرح دولت سیزدهم جذب شده است.

وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از دو استان در کشور بود که مجوز گردشگری سلامت را نداشت اما این مجوز در سال جاری برای استان دریافت شد که این مهم در استان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته و در آینده نیز به صورت جدی پیگیر توسعه گردشگری سلامت استان خواهیم بود.

کد خبر 6084390

دیگر خبرها

  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • «به افق فلسطین»؛ تجربه‌ای شیرین در رسانه ملی بود/ آماده باش کامل عوامل یک برنامه برای «وعده صادق»
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • عوامل برنامه «به افق فلسطین» روی خط ۱۶۲
  • اهمیت نقش حمایتی مسئولان در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران در همدان
  • همکاری و هماهنگی میان «میدان، دیپلماسی و رسانه»، ویژگی برجسته عملیات وعده صادق
  • توسعه گردشگری سلامت در چهارمحال و بختیاری در دستور کار است
  • دانش‌آموزان سفیر سلامت ۱۶ میلیون خانواده هستند