Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری دیروز، 19 آذر ماه در دوره آموزشی توجیهی مبین که با حضور رؤسای گروه و کارشناسان قرآن و عترت استان‌ها در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: رسانه از اهمیت بسیاری برخوردار است و یک برنامه رادیویی و یا یک سخنرانی می‌تواند برای افراد بسیار موثر و مفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت هر کدام از مسئولان استانی موسسات قرآنی ممکن است سرخط اتفاقاتی باشند که فکر آن را هم نمی‌کنند.

وی افزود: بشر موجودی اجتماعی است؛ اگر انسان اجتماعی نبود، دیگر نیاز به ارتباط با دیگران نداشت. اساسا زندگی انسان با پیام ارتباط برقرار می‌کند؛ بدین معنا که بدون دیگران نمی‌توان زندگی کرد. اگر انسان‌ها نبودند اساسا دینی در کار نبود و قرآن هم نازل نمی‌شد؛ در حقیقت پیامبران برای این آمدند که برای ما حرف بزنند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اساسا همه پیامبران آمدند برای اینکه با ما صحبت کنند چون ما اجتماعی هستیم و قرار است در متن جامعه زندگی کنیم. اساسا دین آمده تا با مردم حرف بزند. داستان ارتباط از زمان آفرینش آدم آغاز شد که خداوند با او سخن گفت و او نیز با خداوند.

وی تصریح کرد: هنر که خیلی از پیام‌ها را می‌تواند منتقل کند، دارای بیان غیرمستقیم است چون ارتباط غیرمستقیم اثرگذاری مستقیم دارد. امروز قدرتمندترین کشور از جهت فرهنگی آمریکاست. جالب آنکه آمریکا وزارت فرهنگ ندارد اما می‌بینیم که فرهنگ قدرتمندی دارد و رسانه‌اش مانند هالیوود، سی ان ان و... دنیا را فرا گرفته است.

زائری خاطر نشان کرد: رسانه بسیار قدرتمند است و افراد چون ارتباطی و اجتماعی‌اند و به یکدیگر نیاز دارند، باید با هم صحبت کنند. رسانه به ما می‌آموزد که چطور با دیگران صحبت کنیم که بتوانیم بر روی آن‌ها اثر بگذاریم.

وی افزود: از اولین افرادی که در غار بر روی دیوار تصاویری را می‌کشیدند و می‌خواستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اولین ارتباط با ساده‌ترین حالت شکل گرفت. ارسطو ساده‌ترین مدل ارتباطی را با سه رکن تعریف می‌کند که بسیار ساده است. اگر فردی آن را متوجه شود، خیلی از مفاهیم ارتباطی را به راحتی درک کرده است. ارسطو می‌گوید «ما برای ارتباط سه مدل فرستنده، گیرنده و پیام را در اختیار داریم».

وی گفت: اولین ارتباط افراد، ارتباط بین دو نفر است که بین آن‌ها اتفاق می‌افتد و ساده‌ترین شکل ارتباط است؛ همانطور که به تدریج صنعت محصولات تک را تبدیل به انبوه‌سازی می کند، ارتباط ایجاد شد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در ابتدا صنعت چاپ، روزنامه و بعد از آن رادیو و تلوزیون راه افتاد و رسانه‌های ارتباطی جمعی شکل گرفت. تلویزیون تحول عظیمی ایجاد کرد و به جای اینکه تنها متن، کلام و یا صوت باشد، آن را با هم ادغام کرد و آرام آرام تکنیک‌های پخش دریافت سیگنال توسعه پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در روایات داریم که وقتی امام زمان(عج) ظهور ‌کنند، مردم کف دست‌شان را نگاه می‌کنند تا امام را مشاهده کنند و به زبان خودمان صحبت‌های ایشان را می‌شنویم. معروف‌ترین نظریه‌پرداز ارتباطات «مارشال مک لوهان» است و مهم‌ترین نظریه‌ای که او دارد این است که «رسانه امتداد حواس بشر است». رادیو حس شنوایی و تلویزیون حس بینایی را امتداد می‌دهد.

زائری اظهار کرد: روایت داریم در آخر الزمان خداوند به گوش و چشم انسان‌ها امتداد می‌دهد و مک لوهان مانند روایت این موضوع را عنوان می‌کند. هنگامی که امام زمان(عج) ظهور کنند، همه جای عالم حضرت را مشاهده می‌کنند و صدای حضرت را به زبان خود می‌شنوند. اتفاقی که در رسانه می‌افتد، این است پیام را به شکل انبوه منتقل می‌کند. درکی که ما امروز داریم، مانع درک‌های دیگران نیست؛ درک با ما روز به روز رشد می‌کند و این درک زنده و در حال رشد است.

زائری تصریح کرد: در روزگار ما فضای رسانه آرام آرام محیطی را فراهم کرده که پیام دینی، حضور امام زمان(عج) و رسالت پیامبر اکرم(ص) و مظلومیت امام حسین(ع) را به مردم برساند که این یک معجزه است. مقدمه جهانی شدن امام زمان(عج) جهانی شدن امام حسین(ع) است. رسانه ظرفیتی در همه جای دنیا ایجاد کرده که همه دنیا این پیام را بشنوند و از امام حسین(ع) شناخت پیدا کنند؛ اگر کارکرد رسانه، تاثیر، قدرت و سازوکار انتقال پیام را درک کردید، قدرت پیدا می‌کنید.

وی عنوان کرد: قدرت رسانه تکنیکی است که باید آن را فرا گرفت. در ارتباط رسانه‌ای برای اثرگذاری نیاز داریم که تکنیک و مهارت لازم داشته باشیم تا اثرگذاری بهتری صورت گیرد. رسانه قواعد و ضوابطی دارد اما مشکلی که وجود دارد این است که جریان مذهبی، جریان دینی، جریان انقلابی، جریان خدایی و جریان قرآن و عترت متاسفانه بلد نیست که به صورت غیرمستقیم پیامی را منتقل کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی حجت الاسلام زائری رسانه پیام قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد

رهبر معظم انقلاب در دیدار شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی گفتند: شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد بنابراین باید نهضت ترجمه ایجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گویا و قوی در اختیار دیگران قرار بگیرد که این کار مهم و سخت، کار دولت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، شامگاه دوشنبه و در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرائت کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از شعرخوانی شاعران، با ابراز خرسندی از استمرار پیشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسی، شعر را رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار در دوران جنگ رسانه‌ای خواندند و گفتند: در این عرصه باید از میراث کم‌نظیر شعر و ادب فارسی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترین وجه استفاده شود و پیام‌های دینی، تمدنی، ایرانی‌گری و ایستادگی و شجاعت به افکار عمومی دنیا منتقل شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته شرط اثرگذاری رسانه‌ی شعر، هنری بودن آن است و هنری بودن نیز منوط به «الفاظ محکم و استوار»، «مضمون‌یابی» و «کیفیت بیان موضوع» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخاب پیام مناسب و مفید را شرط دیگر برای اثرگذاری و ماندگاری شعر خواندند و گفتند: رسانه‌ی شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و «ایرانی‌گری» باشد.

ایشان پیام ایستادگی شجاعانه ملت ایران در مقابل ظلم و زیاده‌طلبی زورگویان جهانی و مظاهر آن یعنی آمریکا و صهیونیست‌ها را از جمله پیام‌های ممتاز و قابل انتقال دانستند و خاطر نشان کردند: پیام ایستادگی ملت ایران و بیان صریح و بدون ملاحظه مواضع در مقابل مستکبران، بسیار مهم و برای مردم دنیا شوق‌انگیز است که نمونه‌های استقبال از این مواضع در سفرهای خارجی رؤسای جمهور و سخنرانی آنها در اجتماعات مردمی وجود داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جلسه سالانه با شاعران را جلسه‌ای خوب و با برکت خواندند اما تأکید کردند: این جلسه نباید جلسه‌ای زینتی باشد بلکه ضروری است امتداد داشته باشد و با دنبال کردن مطالبی که در آن مطرح می‌شود به تأمین مقاصد و اهداف مورد نظر در زمینه اعتلای شعر کمک شود.

ایشان در ادامه به بیان چند توصیه خطاب به شاعران و دست‌اندرکاران شعر و ادب فارسی پرداختند و در توصیه اول با اشاره به ضعف ترجمه و برگردان اشعار خوب و قوی فارسی به دیگر زبان‌ها گفتند: شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد بنابراین باید نهضت ترجمه ایجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گویا و قوی در اختیار دیگران قرار بگیرد که این کار مهم و سخت، کار دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر ضرورت انس با شعر از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی، وارد کردن بیش از پیش اشعار در کتاب‌های درسی به عنوان بخشی از ابزار انتقال تمدن، فرهنگ و معارف را وظیفه وزارت آموزش و پرورش برشمردند.

«تقویت حافظه ادبی مردم و خلاق کردن ذهن جوانان در استفاده بجا و صحیح از اشعار و تأکید بر مطالعه و درس‌آموزی از آثار شعری شاعران برجسته دو توصیه دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود.

ایشان با ابراز تأسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسی در برابر هجوم لغات بیگانه، در توصیه‌ای دیگر، پاسداشت این زبان پُر کشش و قابل توسعه را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در مقابل این هجمه باید کلمات معادل فارسی که بعضاً بسیار زیباتر و استعمال آنها آسان‌تر است استفاده شود و با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود.

در ابتدای این دیدار جمعی از شاعران، سروده‌های خود را که به صورت کتاب به چاپ رسیده، به رهبر انقلاب معرفی کردند.

از جمله اشعاری که در این دیدار قرائت شد، شعرهایی در وصف امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و امام زمان (عج)، در توصیف مظلومیت مردم غزه به‌ویژه زنان و کودکان، در ستایش «پدر و مادر» و همچنین برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی بود.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد

کد خبر 739216

دیگر خبرها

  • محفل امام حسنی‌ها رویکردی جدید از احساسات مردم درمناسبت‎های مذهبی
  • آیات قرآنی در دل و جان شهر
  • رهبر معظم انقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه‌ای، کم‌نظیر و قدرتمند است
  • شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای/لزوم انتقال پیام‌های دینی، تمدنی و ایرانی‌گری با زبان شعر/ضرورت ایجاد نهضت ترجمه اشعار فارسی
  • رهبر انقلاب در دیدار جمعی از شاعران: رسانه‌ها بیش از موشک بر دشمن اثر می‌گذارد/ رسانه‌ی شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و«ایرانی‌گری» باشد/ باید با کاستن از لغات فرنگی، به خلوص زبان فارسی افزوده شود + عکس
  • رهبر انقلاب: شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای است
  • رسانه‌ شعر باید انتقال دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و «ایرانی‌گری» باشد
  • شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای
  • شعر خوب باید در معرض استفاده افکار عمومی دنیا قرار بگیرد
  • رهبرانقلاب: شعر فارسی در جنگ رسانه ای، کم‌نظیر و قدرتمند است