Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@14:41:50 GMT

از دستگیری نیازمندان تا احیای مسجد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۸۹۸۶

از دستگیری نیازمندان تا احیای مسجد

شهید نواب صفوی در روزهایی که فداییان اسلام تحت تعقیب بودند، به یکی از روستاهای اطراف طالقان رفت. او در آنجا با برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت، به فعالیت‏های دیگری مانند کمک به نیازمندان و بهبود بهداشت محل پرداخت.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در اسفند ماه سال 1299 یعنى یک سال قبل از تغییر نظام سلطنتى قاجاریه به پهلوى، سید مجتبى فرزند سیدجواد میرلوحى در محله خانى ‏آباد تهران متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

9 ساله بود که در مدرسه لباس پیشاهنگى بر تنش کردند، خیلى گریه کرد و از آن لباس، تنفر داشت ولى فایده نداشت؛ روزى او را به جهت روى خوش و چهره‏ روشن انتخاب کردند تا در مراسمى که برپا شده بود، دسته گلى به رضاخان تقدیم نماید وقتى مراسم شروع شد گل رابه دست سید مجتبى دادند او به سمت رضاخان رفت و آن‏چنان گل را به سمت وى پرتاب کرد که کلاه رضاخان از سرش افتاد، غوغایى به پا شد و پیامد این اقدام بدانجا رسید که گفتند باید اعدام شود، اما با وساطت مدیر از مرگ حتمى نجات پیدا کرد.

 

سید مجتبى در سن 13 سالگى بود که پدرش مریض و خانه ‏نشین شد، زیرا پدرش روحانى بود که در زمان اختناق رضاخانى و آن موقع که چادر ازسر زنان برمى ‏داشتند و عمامه از سر روحانیون از اهانت مأمورین رضاخان در امان نماند و در همان سال هم از دنیا رفت.

 

ویژگی‏های اخلاقی شهیدنواب

یکی از ویژگی‏ های اخلاقی شهید نواب صفوی، جاذبه و تأثیری بود که در گفتار و رفتارش دیده می ‏شد. وی در برخوردهای اجتماعی، همانند کیمیاگر، مس وجود آدمیان را به طلا تبدیل می‏ کرد. قدرت بیان، حق‏گویی، افتادگی و یک‏رنگی‏ اش، حالت خاصی داشت. او به هر چه می‏ گفت، عمل می‏ کرد. اگر کسی به حرف‏هایش گوش می‏ داد، تحت تأثیر قرار می‏ گرفت. در زندان‏ها با اینکه برای نواب، زندان‏بان‏ های خشن و بداخلاقی می‏ گذاشتند، ولی رفتار، مناجات، نماز شب و ذکر مداوم او به گونه‏ ای بود که حتی زندان‏بان‏ها را نیز تحت تأثیر قرار می‏ داد.

 

احترام به مسجد
شهید نواب صفوی در روزهایی که فداییان اسلام تحت تعقیب بودند، به یکی از روستاهای اطراف طالقان رفت. او در آنجا با برگزاری مراسم مذهبی و نماز جماعت، به فعالیت‏های دیگری مانند کمک به نیازمندان و بهبود بهداشت محل پرداخت. روزی به ایشان می ‏گویند در یک فرسخی اینجا دهی است که نزدیک 25 سال است کسی درِ مسجد آن را باز نکرده است و هیچ‏کس در آن نماز نمی‏ خواند. شهید نواب از این مسئله بسیار ناراحت می‏ شود و برای احیای آن مسجد اقدام می‏ کند. شهید نواب آن‏قدر در اصلاح امور دینی و مذهبی آن روستا می‏ کوشد که سبب می‏ شود مردمی که مدت‏ها مسجد نرفته بودند، هر روز در مسجد نماز جماعت برپا کنند و به مسائل دینی و مذهبی دل‏بستگی خاصی بیابند.

نماز نواب
بالاترین هدف شهید نواب صفوی، پیروی از دستور خداوند و حرکت در مسیر بندگی بود. راز و نیازهای او با خداوند، حال خاصی داشت. او هنگامی که به نماز می ‏ایستاد، به سرعت اشک از چشمانش جاری می‏ شد و از این عالم پرواز می‏ کرد. نماز او در حقیقت، سفر به دنیای دیگر بود. کار و تلاش و فعالیت‏های خسته کننده، هرگز او را از راز و نیاز و نیایش نیمه ‏شب باز نمی ‏داشت. نواب صفوی از جمله راهیان شب و قهرمانان روز در میدان کارزار بود. او خود می‏ گفت: «به خدا سوگند، هر وقت صدای «اللّه‏ اکبر» مؤذن به گوشم می‏ رسد، احساس می‏ کنم دنیا در چشمانم رنگ می ‏بازد و بی‏ارزش می ‏شود و دیگر جز قدرت و عظمت خداوند چیزی را حس نمی‏کنم».

 

رعایت شئون اجتماعی
شهید نواب صفوی، در هر مجلسی که وارد می ‏شد لابه‏ لای جمعیت می‏ نشست و توقع نداشت در جای مخصوصی بنشیند. در کوچه و بازار به تمام کسانی که برخورد می‏ کرد، سلام می‏ کرد و تا وقتی که آن فرد خداحافظی نمی‏کرد، او نیز مؤدب می‏ ایستاد.

 

عشق به روحانیت
علاقه و انس شهید نواب صفوی به اسلام و روحانیت به حدّی بود که با وجود زمینه‏ های تحصیلی در علوم جدید، هرگز تحصیلات او در دوران ابتدایی و متوسطه او را بی‏ نیاز از فراگیری علوم دینی نکرد و از عشق او به روحانیت نکاست. لذا بعد از گرفتن دیپلم راهی نجف اشرف می ‏شود و جان پاکش را از معارف اسلامی سیراب می ‏کند. ایشان همواره آرزو داشت که لباس مقدّس روحانیت بپوشد و به این سبب در روزهای اخیر زندگی که لباسش را گرفته بودند، بسیار رنج می‏ برد و در آخرین ساعات حیات و نزدیک شهادت خواسته‏ای جز همان لباس روحانیت نداشت و سرانجام در لباس روحانیت شربت گوارای شهادت نوشید. و به همراه یارانش شهید شد.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: خراسان جنوبي بیرجند بندرعباس معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبی حسن روحانی روحانی مشهد استان سمنان مسجد طراز اسلامی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدرضا ثبوتی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، مراسم بزرگداشت شهید آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور فرزندان شهید، در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم از ساعت ۹و۳۰ تا ۱۱و۳۰ دقیقه در محل مسجد جامع شهر زاهدان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • ◄ بازدید مشاور عالی فرمانده کل قوا از بندر شهید رجایی
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • سخنان شهید بهشتی درباره نماز در «بیست و هفت جمله» منتشر شد
  • تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف
  • افتتاح ۱۱۷ طرحِ محرومیت زدایی در بم