Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به‌عنوان معتبرترین جشن سالانه خانواده سینمای مستند ایران از روز یکشنبه در پردیس سینمایی چارسو، دوازدهمین دوره برگزاری خود را آغاز کرده است.

اکران فیلم‌های مستند راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد، امروز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه وارد سومین روز می‌شود و آرام‌آرام واکنش‌ها و بازتاب‌ها نسبت به فیلم‌های رونمایی شده، تبدیل به سوژه داغ محافل رسانه‌ای و سینمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز اول؛ آغاز با انقلاب و سیاست

روز یکشنبه و پس از بریدن کیک دوازدهمین دوره «سینماحقیقت» توسط حسین ترابی مستندساز پیشکسوت، نسخه اصلاح شده و کامل مستند «برای آزادی» به کارگردانی او به‌عنوان فیلم افتتاحیه روی پرده رفت. اکران این مستند که روایتی دست اول و تماشایی از حال و هوای کشور در ایام انقلاب اسلامی است، بخشی از برنامه ویژه جشنواره دوازدهم برای مرور مستندهای انقلابی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب هم محسوب می‌شود.

همزمان با این مستند قدیمی و خاطره‌ساز اما در همان نخستین سانس نمایش فیلم‌ها، در سالن دیگر پردیس چارسو مستند دیگر در حال و هوای مرور تحولات مرتبط با سال‌های انقلاب روی پرده رفت؛ مستندی داغ‌داغ که برای نخستین بار روی پرده می‌رفت. «پدر طالقانی» به‌عنوان محصول مشترک سازمان رسانه‌ای «اوج» و شبکه تلویزیونی‌ «افق» از ابتدا هم به‌عنوان یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره دوازدهم شناخته می‌شد و رونمایی از آن هم به همین دلیل با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد.

اینکه اکران یک مستند در میانه روز و در نخستین سانس اکران جشنواره، به‌گونه ای باشد که برخی از مخاطبان ناگزیر ایستاده در حاشیه سالن روایت آن را دنبال کنند، اتفاقی بود که تهیه‌کننده فیلم را هم شگفت‌زده کرد. مهمان ویژه این اکران فرزندان آیت‌الله طالقانی بودند که حضورشان فرصتی برای تبادل نظر میان مخاطبان، تهیه‌کننده فیلم و خانواده مرحوم طالقانی را پس از پایان اکران فیلم فراهم آورد.

در کنار آثار مرتبط با تحولات سیاسی تاریخ معاصر، در میان فیلم‌های اکران شده در روز نخست جشنواره فیلم‌های دیگری هم بودند که شاید به‌صورت مستقیم پژوهش‌هایی اجتماعی و یا تاریخی را دستخوش روایت قرار داده بودند اما بازهم رگه‌هایی از تأثیر «سیاست» در آن‌ها مشهود بود. «بهارستان، خانه ملت» به کارگرانی بابک بهداد و «تاریخ صدور» به کارگردانی مجید عزیزی از این دست آثار بودند که یکی دست روی تاریخچه میدان بهارستان گذاشته و دیگری با نگاهی متفاوت به مبحث «شکاف نسل‌ها در ایران» از دهه ۴۰ تا دهه ۹۰ پرداخته است.

در کنار فیلم‌های سیاسی و تاریخی اما دو فیلم «جای خالی دوست» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «مهین» به کارگردانی محمدحسین حیدری از فیلم‌های ویژه رونمایی شده در روز نخست جشنواره بودند.

محمدعلی طالبی کارگردان شناخته‌شده سینما، «جای خالی دوست» را با محوریت خودکشی خبرساز ۲ دختر نوجوان اصفهانی در سال گذشته، مقابل دوربین برده و مستند «مهین» هم روایتی تاثیرگذار از زندگی و شخصیت نخستین قاتل سریالی زن ایران است. جالب اینکه مستند محمدحسین حیدری به‌رغم تمرکز بر یک پرونده جنایی خبرساز، جزو فیلم‌های محبوب مخاطبان در روز نخست قرار گرفت.

در میان فیلم‌های روز اول اما بنابر آرا تماشاگران، «ورس» ساخته جواد وطنی با روایتی از پایان گارانتی پل ورسک بیش از سایر مستندها موردپسند مخاطبان «سینماحقیقت» قرار گرفت.

روز دوم؛ به استقبال جنجالی‌ها

جدول اکران فیلم‌ها در دومین روز جشنواره «سینماحقیقت»، نام‌های کنجکاوی‌برانگیزی داشت و همین مقدمه‌ای بود برای یک روز شلوغ در پردیس چارسو. سالن شماره یک پردیس روز دوشنبه ۱۹ آذرماه، از همان سانس نخست و با نمایش مستند «۳۳۰ سی‌سی خاطره» به کارگردانی الهام معروفی شاهد حضور پرشمار مخاطبان بود. مستندی که تصاویر آرشیوی ناب آن از تحولات تاریخ معاصر ایران با محوریت روایت سرگذشت نوشابه در کشور، موردتوجه مخاطبان قرار گرفت.

در ادامه اما ویژه‌ترین استقبال در روز دوم به نام فیلم «اکسدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی رقم خورد. فیلمی با موضوع مهاجران افغانستانی که سالن شماره یک پردیس چارسو را مملو از مخاطب کرد و برخی مخاطبان ناگزیر از بیرون سالن و از میان درهای باز به تماشا آن ایستادند!

این اما نقطه پایان فیلم‌های جنجالی نبود چرا که در سانس بعد نوبت به ورزشی‌ها و به طور خاص علاقمندان باشگاه استقلال رسید که به تماشای مستند «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی بنشینند؛ مستندی درباره تاریخچه باشگاه استقلال تهران که مجبتی جباری کاپیتان سابق این تیم، مهمان ویژه اکران آن در جشنواره بود.

«آیت‌الله» ساخته مصطفی موسوی‌تبار، «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان و «زمان» به کارگردانی ماریا ماوتی از دیگر مستندهای قابل توجه روز دوم بودند که به‌رغم تنوع سوژه‌ها و موضوعات، مورد استقبال قرار گرفتند.

دو فیلم ویژه روز دوم اما باز هم رگه‌هایی از «سیاست» و «جنایت» داشتند؛ مستند «ملاقات با گورباچف» به کارگردانی ورنر هرتسوگ از ویژه‌ترین مستندهای خارجی حاضر در جشنواره دوازدهم است که اکران آن روز گذشته جماعت پرشماری را به سالن شماره دو پردیس کشاند و استقبال از آن به گونه بود که برخی حتی امکان ورود به سالن نمایش را پیدا نکردند.

«خاتمه» اما یکی از تلخ‌ترین مستندهای روز دوم بود که استقبال از آن سبب شد فیلم در سانس ویژه آخر شب برای دومین بار در روز دوم روی پرده برود. «خاتمه» داستان زندگی دختری افغان است که به دلیل ازدواج زودهنگام و خشونت خانواده، از خانه فرار می‌کند. روایت هادی و مهدی زارعی از سرنوشت این دختر افغانستانی تا به اینجا توانسته جزو آثار خوش اقبال جشنواره در رضایت مخاطبان باشد.

جشنواره‌ای با ویترین متنوع

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هنور به نیمه راه نرسیده است و امروز و در سومین روز برگزاری هم فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی در قالب این رویداد روی پرده خواهد رفت. مهمترین امتیاز جشنواره «سینماحقیقت» تا همین جای کار، تنوع قابل توجه موضوعات و ژانرها در مستندهای به نمایش درآمده است، مستندهایی که با نگاه‌ها و رویکردهای متفاوت توانسته‌اند طیف‌های متفاوتی از مخاطبان را به پردیس چارسو فرابخوانند.

در روزهای آینده و با رونمایی از دیگر فیلم‌های راه‌یافته به بخش‌های مختلف این رویداد انتظار می‌رود تنوع آثار بیشتر شود و مستندهای بیشتری در فضای رسانه‌ای خبرساز شوند. باید دید آیا در روزهای آتی هم کماکان فیلم‌هایی با رگه‌های سیاسی و موضوعات تلخ اجتماعی و جنایی، می‌توانند گوی سبقت را در جلب نظر مخاطبان از دیگر فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره بربایند؟

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تا روز یکشنبه ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو تهران ادامه دارد و علاقه‌مندان سینمای مستند می‌توانند به‌صورت رایگان به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود بنشینند.

کد خبر 4481948 محمد صابری

منبع: مهر

کلیدواژه: پردیس سینمایی چارسو دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت سینمای مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جدول اجرای عموم نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، علی‌محمد رادمنش دبیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر رضوی گفت: سومین جشنواره ملی تئاترخیابانی رضوی از یکم تا سی و یکم اردیبهشت با اجرای ۱۸ گروه در ۱۰ استان زنجان، تهران، ایلام، البرز، گیلان، سمنان، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی و کرمان افتتاح شد.

وی به جدول اجرای عموم نمایش‌های منتخب این بخش اشاره کرد و افزود: نخستین اجرای جشنواره امروز یکم اردیبهشت با اجرای گروه نمایش «لکه‌های پاک» از استان زنجان آغاز شد که تا پایان این ماه نیز ادامه دارد.

به گفته رادمنش این نمایش با ایده‌پردازی آرزو بهرامی و کارگردانی فرشته جعفری است که یکم، دوم و سوم اردیبهشت در صحن سبزه میدان، و هفدهم و هجدهم این ماه نیز در مدارس و دانشگاه زنجان به اجرای عموم می‌رود.

وی با بیان اینکه نمایش «دلتنگی» با ایده‌پردازی و کارگردانی آرزو کرمی‌زند از تهران از دوم تا نهم اردیبهشت در محوطه تئاتر شهر و پهنه رودکی به اجرا می‌رود، گفت: نمایش «نذر مادر» نیز به قلم پژمان شاهوردی و کارگردانی مالک آبسالان هشتم تا پانزدهم اردیبهشت در مرکز شهر ، بازار، بیشه دراز و حاضرمیل دهلران به نمایش درخواهد آمد.

به گفته دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی، نمایش «وصیت» با ایده‌پردازی و کارگردانی سیدسوران حسینی از مریوان کردستان نهم تا شانزدهم اردیبهشت در بازار و مرکز کرج به میزبانی استان البرز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایش «خواب شیرین صحن گوهرشاد» به قلم و کارگردانی سعیدخیرالهی چهاردهم تا بیست و یکم اردیبهشت در مرکز شهر و بازار ایلام اجرای عموم می‌کند، ادامه داد: نمایش «برجون شیطون لعنت» با ایده‌پردازی احمد جولایی و کارگردانی شهاب راحله هفدهم تا بیست و چهارم اردیبهشت در محوطه تئاتر شهر و پهنه رودکی و پارک دانشجو تهران به اجرای عموم خواهد رفت.

رادمنش گفت: نمایش «وفای به عهد»، به نویسندگی و کارگردانی اکبر قهرمانی از رباط کریم نیز ۲۱، ۲۲ و ۲۷ اردیبهشت در صحن امامزاده عمادالدین، ۲۳ و ۲۶ این ماه در میدان استقلال و بیست و چهارم اردیبهشت در پارک فدک شهر پرند اجرای عموم می‌شود. نمایش «آهوبره» به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی از تهران، ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت به ترتیب در فرهنگسرای خاوران، بوستان فدک، بوستان پامچال، فرهنگسرای ولا، فرهنگسرای خانواده، بوستان رازی، بوستان نرگس و محوطه تالار شهر ، اجرای عموم را تجربه خواهد کرد. نمایش «رسم چادر» نیز با ایده‌پردازی و کارگردانی وحید عبداللهی از همدان ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت به ترتیب در تئاتر شهر، بهار، پارک مردم، کوی خضر، بوعلی، تالار فجر، باغ بهشت و میدان امام استان همدان به اجرا می‌رود.

به گفته وی، نمایش «غلام شیپوری» با ایده‌پردازی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی پویان عطایی ۲۱ تا ۲۶ اردیبهشت در پل خواجو، سی و سه پل، چهارباغ عباسی، میدان نقش جهان اصفهان و ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در نمایشگاه آه و آهو شهر کاشان اجرای عموم خواهد داشت. همچنین
نمایش «ساعت حرکت»، به قلم مهدی صالحیار و و کارگردانی حامد ترابی نهاد از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت به ترتیب در مجتمع الغدیر، ائل گلی، سنگفرش تربیت، مقبره الشعرا، مرکز خرید لاله پارک، آموزشگاه هنر ششم، موزه قاجار و عینالی به نمایش درخواهد آمد.

وی اضافه کرد: نمایش «یک سلام ناب» با ایده‌پردازی پژمان شاهوردی و کارگردانی محمد یوسفی‌زاده، ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در آموزشگاه تیراژه، بوستان بازنشستگان و دبیرستان‌های فاطمیه، راه زینب، سما، حقیقت و کوثر به نمایش درمی‌آید.

رادمنش همچنین اعلام کرد که نمایش «دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (ع)»، به قلم و کارگردانی علی افسری نژاد، از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در فرهنگسرای عاشورا، تئاتر شهر، نصرت آباد، محمودآباد، حسین آباد، هماشهر، زیدآباد و پسوجان مرند سیرجان به اجرای عموم خواهد رفت و نمایش «چه سبزم امروز»، به نویسندگی و کارگردانی علی‌اصغر خطیب‌زاده از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شاهرود فرهنگسرای بهمن، بسطام، دامغان شهرک امیریه، شهر دیباج، شهر کلاته، روستای عبدیا، تکیه ابولفضل دامغان و زینبیه دامغان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایش «ضامن» با ایده‌پردازی و کارگردانی سید عباس میرمعنوی از رشت نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان وآستانه اشرفیه اجرا خواهد داشت، گفت: نمایش «دخیل» با ایده‌پردازی محسن پورنظری و کارگردانی مصطفی زحمتکش نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت اجرا در شهرهای ؛ رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه اجرای عموم دارد.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی عنوان کرد: نمایش «در ... مانده» با ایده‌پردازی محمدرضا جعفری لفوت و کارگردانی میلاد حسین زاده از آستانه اشرفیه از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت اجرا در شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان وآستانه اشرفیه و نمایش «آرزوی آرزو» با ایده‌پردازی حیدر رضایی و کارگردانی امیر امینی و آرزو علیپور از لاهیجان نیز از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت در شهرهای رشت، فومن، صومعه‌سرا، لنگرود، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه اجرای عموم خواهد داشت.

آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در تاریخ ۲۹، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت با حضور ۱۹ کارگردان جشنواره، همزمان با اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.

کد خبر 6084201 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • اضافه شدن ۱۳ فیلم دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره کن
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • باز هم سال سینمای کمدی؟
  • یک اردیبهشت بی‌بدیل
  • اعلام جدول اجرای عموم نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی
  • ویترین تسنیم شماره ۶۴۹ / «عصای موسی»