Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نتايج يک مطالعه نشان داد که وجود تنوع در رژيم غذايي و مصرف ميوه و لبنيات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايسنا، دکتر سيد حسين داودي، عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه شهيد بهشتي و همکارانش با انجام مطالعه‌اي بر روي نزديک به 300 نفر، ارتباط تنوع رژيمي و خطر ابتلا به سرطان پستان را مورد بررسي قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين پژوهشگران دريافتند که تنوع رژيم غذايي با کاهش خطر ابتلا به اين سرطان همراه است. همچنين تنوع بيشتر در مصرف زير گروه‌هاي گروه ميوه‌ها و شير و لبنيات خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش مي‌دهد.
سرطان پستان، رشد خارج از کنترل سلول‌ها در بافت پستان است که اين رشد غيرطبيعي، ممکن است در غدد توليد کننده‌ شير يا مجاري آن‌ها باشد. اين بيماري مختص زنان نيست و مردان نيز ممکن است به آن مبتلا شوند. اما ميزان ابتلا به آن در زنان بيشتر از مردان است. پس از جنسيت، افزايش سن نيز به عنوان يکي ديگر از مهم‌ترين عوامل خطر شناخته شده است.
سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در زنان است. زنان ايراني مبتلا به سرطان پستان، به طور متوسط حداقل 10 سال جوان‌تر از زنان مبتلا به اين سرطان در کشورهاي توسعه يافته هستند. در ايران سالانه بيش از 85 هزار مورد جديد از اين بيماري تشخيص داده مي‌شود و 1400 نفر به دليل ابتلا به سرطان پستان فوت مي‌کنند. در حال حاضر حدود40 هزار نفر با اين بيماري در کشور زندگي مي‌کنند.
حدود 5 تا 10 درصد موارد سرطان پستان در زنان، به دليل بروز جهش در ژن‌هاي مستعدکننده‌ سرطان پستان (BRCA1 و BRCA2) است. چاقي و اضافه وزن، تغذيه، عدم فعاليت فيزيکي، مصرف الکل، تنباکو، داروهاي پيشگيري از بارداري خوراکي و مصرف هورمون پس از يائسگي از ديگر عواملي هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش مي‌دهند.
بر اساس مطالعات، تصور مي‌شود که ميوه‌ها و سبزي‌ها؛ به دليل داشتن ترکيبات آنتي اکسيدان زياد و همچنين مصرف لبنيات کم چرب؛ به دليل وجود کلسيم و ويتامين D خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش مي‌دهند درحالي که غلات تصفيه شده (مثل برنج سفيد، آرد سفيد و...) و نيز مصرف گوشت‌هاي قرمز و فرآوري شده (مثل سوسيس و کالباس) با خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط هستند.
«امتياز تنوع رژيمي» شاخصي است که در هرم غذايي به تنوع بين گروه‌ها و درون گروه‌هاي غذايي تمرکز دارد. اين شاخص کيفيت رژيم و کافي بودن برخي از مواد مغذي را تعيين مي‌کند. بر اساس مطالعات، رژيمي امتياز تنوع بيشتري دارد که در آن فيبر، ويتامين C و کلسيم بيشتري دريافت شود. اين مواد مغذي با بيمارهاي قلبي-عروقي، فشار خون و چاقي ارتباط منفي دارند.
رژيم‌هايي که متنوع‌تر هستند و امتياز تنوع رژيمي بالاتري دارند، بدن را در برابر بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان و سندروم متابوليک محافظت مي‌کنند و باعث افزايش طول عمر و بهبود وضعيت سلامت مي‌شوند. به همين دليل دکتر داوودي و همکارانش، اين مطالعه را از ارديبهشت تا بهمن 1394 با 298 شرکت کننده شامل 149 مورد سرطان پستان و 149 زن به ظاهر سالم در بيمارستان شهدا، تهران انجام دادند.
در اين مطالعه داده‌هاي فردي شرکت‌کننده‌ها مانند قد، وزن، شاخص توده‌ي بدن (BMI) و ميزان فعاليت فيزيکي افراد محاسبه شدند. خوراک مصرفي افراد نيز از طريق پرسش‌نامه جمع‌آوري شد و محققان ميزان انرژي دريافتي، امتياز تنوع رژيمي و خطر ابتلا به سرطان پستان را براي هر يک از افراد محاسبه کردند.
افراد دو گروه از نظر وزن، قد و نمايه توده بدني تفاوت معناداري نداشتند، ولي در دريافت روزانه‌ انرژي تفاوت معناداري نشان دادند. بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه؛ رژيم غذايي با امتياز تنوع بالاتر با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است و نيز تنوع بيشتر در مصرف ميوه‌ها و همچنين شير و لبنيات با خطر ابتلا به سرطان پستان را کم مي‌کند.
در اين مطالعه ارتباطي بين مصرف سبزيجات و سرطان پستان مشاهده نشد. ممکن است اين موضوع به خاطر استفاده از سبزيجات پخته در رژيم غذايي باشد چرا که مصرف سبزيجات به صورت پخته باعث حذف ترکيبات مفيد و تغيير دسترسي به آن‌ها مي‌شود.
نتايج اين مطالعه در آبان ماه 1397 در مجله‌ دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران به چاپ رسيده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی

محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به "طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان پستان در بستر میکروفلوئیدیک" شدند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محققان دانشگاه تربیت مدرس موفق به "طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان پستان در بستر میکروفلوئیدیک" شدند.

جلیل پرچکانی چوزکی؛ دانش‌آموخته بیوفیزیک دانشگاه تربیت مدرس که در تحقیقات رساله اش با راهنمایی حسین نادری‌منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به طراحی و ساخت این بیوسنسور شده در توضیح این طرح گفت: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان پستان هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر هشت زن، یک نفر در طول عمرش به سرطان پستان مبتلا می‌شود اما مردان تنها یک درصد کل موارد سرطان پستان را تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان پستان در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان پستان را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزی ۸ عدد از این میوه گران بخورید!
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • مصرف کدام کره از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • برای سلامت استخوان‌ها این میوه را بخورید
  • محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم‌ترند؟