Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@12:53:30 GMT

شير و لبنيات با گراني از سبد غذايي حذف شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۹۵۳۱

شير و لبنيات با گراني از سبد غذايي حذف شد

خبرگزاري آريا - سخنگوي وزارت بهداشت گفت: شير و لبنيات نخستين چيزي است که با گراني از سبد غذايي حذف مي‌شود و اکنون 60 درصد استاندارد جهاني مصرف داريم.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، سخنگوي وزارت بهداشت ايرج حريرچي، در نشست خبري با اصحاب رسانه اعلام کرد: بر اساس آخرين آمار سازمان بهداشت جهاني و اطلاعات 175 کشور دنيا، اقدامات خوبي که طي 15 سال گذشته توسط دولت‌ها براي کاهش تصادفات و مرگ و مير‌هاي آن انجام گرفته است ايران از نظر بالاترين ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات از رتبه 8 به جايگاه پنجاه و سوم دنيا رسيده است و اين موفقيت باعث کاهش مرگ و مير‌هاي ناشي از تصادفات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حريرچي گفت: توليد کنندگان تجهيزات پزشکي را الزام کرده ايم تا براي توليد محصولات استاندارد اروپا را هم اخذ کنند اين کار باعث مي‌شود محصولات داخلي ما با کيفيت جهاني توليد شوند.
وي افزود: ما اولين کشور منطقه هستيم که عضو شوراي يکسان سازي استاندارد‌هاي دارو شده ايم، اين نهاد 16 عضو دائم و 28 عضو ناظر دارد که عضويت در اين نهاد باعث مي‌شود راه صادرات داروهايمان را باز کنيم و کشور‌هاي ديگر با دارو‌هاي توليدي ما آشنا مي‌شوند.
حريرچي با اشاره به نحوه پرداخت ماليات پزشکان گفت: پزشکان دولتي بهترين پرداخت کنندگان ماليات هستند، ممکن است در بخش خصوصي تخلفاتي رخ دهد، اما اخيرا وزارت اقتصاد تفاهم نامه‌هايي با سازمان نظام پزشکي داشته است که قوانين تازه‌اي در نظر گرفته و تغييراتي در روش‌هاي پرداخت ماليات ايجاد شده است.
تحميل هزينه به بيمار با انگيزه‌هاي مالي؛ کاري غيراخلاقي
سخنگوي وزارت بهداشت درباره سهامدار بودن پزشکان در بيمارستان‌هاي خصوصي افزود: تقاضاي القايي يعني تحميل هزينه به بيمار بدليل انگيزه‌هاي مالي که اين کار بطور کامل غيراخلاقي است.
حريرچي گفت: مثلا در سزارين وقتي مي‌گوئيم چرا 90 درصد زايمان‌ها در يک بيمارستان با سزارين انجام مي‌شود، مي‌گويند بيمار اورژانسي بوده، ولي بعد از بررسي مشاهده مي‌کنيم بيمار وضع عادي داشته و نياز به سزارين نداشته است.
وي افزود: اين نوع جراحي‌ها براي دريافت هزينه بيشتر از بيمار صورت مي‌گيرد، نوزادان سزارين در کشور 2 هفته زودتر به دنيا مي‌آيند که بخشي از رشد هوشي بچه‌ها در اين زمان رخ مي‌دهد.
حريرچي گفت: برخي از موارد که مي‌گويند بيمار بايد در icu بستري شود نيز متاسفانه القايي است و هر شب بستري چندين ميليون تومان براي بيمار در بخش‌هاي خصوصي هزينه به بار مي‌آورد.
35هزار ميليارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت
سخنگوي وزارت بهداشت افزود: 35هزار ميليارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت است که از اين مبلغ حدود 22هزار ميليارد تومان مربوط به دانشگاه‌هاست که حقوق حدود 460هزار نفر، هزينه امور جاري بهداشت، هزينه امور جاري بيمارستان‌ها و ... را در برمي‌گيرد.
حريرچي افزود: سازمان بيمه سلامت که از سال 74 تاسيس شد، در بسياري از سال‌ها بودجه آن به صورت خطي داده شده است، يعني هرساله نسبت به سال قبل چند درصدي افزايش بودجه داشته است؛ اقدام مهمي که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند اين است که بودجه سازمان بيمه سلامت را بر مبناي حق بيمه تنظيم کرده‌اند.
وي گفت:​ طبق قانون ما مکلفيم که هر فردي که در سازمان بيمه سلامت، بيمه است، حق بيمه برايش پرداخت شود، براي مثال براي کارکنان دولت يک بخش را دولت بخشي را دستگاه و مابقي را خودشان پرداخت مي‌کنند، روش پرداخت براي کارکنان دولت صحيح‌ترين روش پرداخت است و طبق قانون بايد 7درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود.
حريرچي افزود: متاسفانه بودجه سازمان بيمه سلامت در سال‌هاي گذشته به طوري محاسبه شده که در نتيجه آن، ما طي 20 سال گذشته هر سال با کسري قابل توجه سازمان بيمه سلامت روبرو شديم. براي جبران برخي سال‌ها از اوراق و برخي سال‌ها از صندوق ذخيره ارزي کمک گرفته شده است. پيشنهاد ما اين است يک بار براي هميشه اين موضوع حل شود و بودجه بيمه سلامت طبق قانون و به ميزان کافي پرداخت شود.
وي گفت: در زمان افزايش قيمت‌ها و تورم، سازمان تامين تامين اجتماعي و ساير بيمه‌ها بايد نقش خود را در تأمين نياز‌هاي مردم بيشتر کنند تا به مردم فشار مالي وارد نشود؛ بودجه وزارت بهداشت نيز مطابق رشد ساير سازمان‌ها بسته مي‌شود.
حريرچي افزود: وزارت بهداشت نيز وزارتخانه خدماتي است و بعد از وزارت آموزش و پرورش دومين وزارتخانه بزرگ کشور است و تعداد کارکنان زيادي دارد، تقريبا هر رشد بودجه‌اي که براي اين وزارتخانه تصويب مي‌شود، تمام و يا عمده آن صرف افزايش حقوق کارکنان در سال آينده خواهد شد؛ زيرا همانند ساير کارکنان دولتي برنامه ريزي براي افزايش 20 درصدي حقوق را خواهيم داشت و بر همين اساس قسمت عمده‌اي از منابع به اين بخش منتقل خواهد شد.
سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه تاکنون برغم فشار‌هايي که بعد از اجراي طرح تحول در سال‌هاي اول داشتيم، تغيير عمده‌اي در بسته‌هاي خدمات نداشتيم، گفت: اميدواريم با کمک دولت و مجلس مجبور به کاهش خدمات در بسته‌هاي خود نباشيم. پيش بيني‌هاي لازم نيز در اين بخش انجام شده است.
حريرچي افزود: ​دو اقدام در اين زمينه انجام شده است؛ يکي پيگيري براي افزايش مناسب بودجه متناسب با تعرفه و ديگري صرفه جويي‌هايي است که در داخل سازمان انجام مي‌دهيم، با مجاهدت و ايثار مديران و کارکنان بخش قابل ملاحظه‌اي از منابع اجراي طرح تحول را با افزايش بهره وري و استفاده بهينه موجود تأمين مي‌کنيم و تلاش مي‌شود با حمايت دولت و مجلس، مشکلي در اين زمينه نداشته باشيم.
وي در پاسخ به سوالي درباره ماجراي تبليغ داروي نالوکسان توسط يک بازيگز گفت: به کساني که بيش مصرفي مواد مخدر دارند و درحال مرگ هستند و عوارض ‏خطرناکي دارند مي‌گويند اوردُز کرده است، همچنين کساني که مدت‌ها در زندان هستند و بعد از آزادي، مقدار قبلي مواد مخدر را ‏مصرف مي‌کنند، بدنشان دچار اوردز مي‌شود، وقتي اين افراد به بيمارستان منتقل مي‌شوند، از داروي نالوکسان استفاده مي‌شود که ‏اين ماده سر گيرنده مواد مخدر سلول‌ها قرار گرفته و اين گيرنده‌ها را اشغال مي‌کند و ماده مخدر نمي‌تواند به اين گيرنده‌ها بچسبد که به ‏اين موضوع آنتاگونيست مي‌گويند، اين موضوع باعث نجات فرد اوردوز شده مي‌شود. ‏
حريرچي افزود: طبق قوانين فعلي ايران و برخي کشورها، نالوکسان فقط مصرف بيمارستاني دارد، البته در برخي کشور‌ها اين دارو در ‏داروخانه‌ها يا خارج از بيمارستان در دسترس افرادي که اعتياد شديد دارند قرار مي‌گيرد، در برخي کشور‌ها اين دارو به صورت ‏خوراکي و حتي به صورت اسپري بيني درست شده است، اين دارو در برخي کشور‌ها به گروه‌هاي پرخطر که اعتياد شديد دارند ارائه ‏مي‌شود، عرضه اين دارو در داروخانه‌هاي کشور، مستلزم آموزش‌هايي است، يعني نمي‌شود داروي نالوکسان تزريقي را بدون آموزش ‏در اختيار افراد قرار داد. ‏
سخنگوي وزارت بهداشت گفت: بر اساس توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت اگر شرايط فراهم و آموزش خوب ارائه شود، ‏مي‌توان از نالوکسان استفاده کرد، حالا اگر يک معتاد معمولي اين دارو را تزريق کند، فقط نئشگي فرد از بين مي‌رود و البته ممکن ‏است عوارضي نيز داشته باشد، اما عوارض خيلي خطرناکي ندارد. ‏
معاون کل وزارت بهداشت افزود: پيشنهاد وزارت بهداشت اين است هنرمنداني که مي‌خواهند کمکي در اين زمينه انجام دهند، محتواي پيام ‏خود را با يک انجمن علمي بررسي کنند، زيرا محتوايي که گفته مي‌شود خيلي مهم نيست و آنچه مردم از آن محتوا درک ‏مي‌کنند اهميت دارد، در اين باره شکايتي از طرف وزارت بهداشت انجام نشده و احتمالا دادستاني اين شکايت را انجام داده است. ‏

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، بیان کرد: مجلس شورای اسلامی چهار جلسه نظارتی درباره دارو برگزار کرد اما هنوز مشکل گرانی و کمبود دارو حل نشده است. آخرین جلسه در ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که فرصت دو ماهه‌ای به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داده شد.

وی اضافه کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریباً پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است. بیشترین اشکال هم به وزارت بهداشت و درمان، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بانک مرکزی منابع ارزی را برای دارو تأمین نکرد. سازمان برنامه و بودجه هم ۷۰ همت طلب دارو را پرداخت نکرده، سازمان تأمین اجتماعی هم طلب دانشگاه علوم پزشکی را نپرداخته است؛ علی‌رغم اقدام معقول مجلس شورای اسلامی همچنان مشکلات مردم حل نشده و باید چاره‌ای اندیشید.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص کمبود دارو گفت: علاوه بر جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی علل کمبود دارو بنده نیز جلسات جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان داشتم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان درباره دارو مسئولیت دارند. بانک مرکزی برای اختصاص ارز دارو در اواخر بهار و ابتدای تابستان اشکالاتی داشت که باعث ایجاد مشکلاتی در توزیع دارو شد منتها در پایان سال گذشته توانست به تعهدات خود عمل کند. 

کد خبر 6086082 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی ۱۴۰۳ برگزار شد
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • بانک مرکزی به تعهدات خود در حوزه دارو عمل کرد
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد
  • نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند!
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود