Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- چراغ سبز سران برخی دولت های منطقه به تل آویو برای پیشبرد پروژه ایران ستیزی سبب شده تا صهیونیست ها نیز با شدت و حدت بیشتری روی توسعه نفوذ در خاورمیانه با ابزارهای گوناگون تمرکز کنند از جمله رسوخ اطلاعاتی، تکنولوژیک، تبلیغاتی و فرهنگی.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، گزارش اخیر روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» درباره همکاری های اطلاعاتی تکنولوژیک ریاض و تل آویو بار دیگر نگاه ها را به تلاش های صهیونیست ها برای تحول در روابط خاورمیانه ای و رسوخ در کشورهای پیرامون از طریق کاربرد ابزارهای مختلف جلب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** پروژه های اطلاعاتی امنیتی برای توسعه رسوخ
شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه چند هفته پیش به نقل از شبکه 10 اسرائیل گزارش داد ارتش این رژیم از یک یگان اطلاعاتی سری موسوم به یگان «504» برای نفوذ در کشورهای عربی رونمایی کرده است. این یگان اطلاعاتی از دستگاه شاباک و موساد اهمیت کمتری ندارد.
تارنمای شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به نقل از روزنامه «ها آرتص» نوشت: گروه «ان اس او» اسرائیل که در زمینه توسعه نرم افزار جاسوسی تخصص دارد با مقام های عربستان قراردادی را منعقد کرده است تا نرم افزار موسوم به پگاسوس را به مبلغ 55 میلیون دلار در اختیار آنان قرار دهد. این قرارداد چنده ماه پیش از آغاز حملات ولیعهد عربستان علیه مخالفان خود منعقد شد.
به نوشته الجزیره اطلاعاتی که از سوی «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی به بیرون درز کرد نشان می دهد عربستان با استفاده از نرم افزار پگاسوس توانسته است «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را در کنسولگری خود در استانبول هدف قرار دهد.
در گزارش این رسانه قطری آمده است: شرکت «ان اس او» یک شرکت تخصصی اسرائیل در توسعه ابزارهای جاسوسی و سایبری است که در سال 2010 تاسیس شد و حدود 500 نفر در تل آویو در این شرکت فعالیت می کنند. برپایه اظهارات «اسیتزن لاب» کارشناس کانادایی، نرم افزار پگاسوس از سوی کشورهایی به کار گرفته می شود که در زمینه حقوق بشر کارنامه سیاهی دارند. پگاسوس از خطرناک ترین و پیچیده ترین برنامه های جاسوسی است.
تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات هم در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی نوشت: عربستان برای نظارت بر مخالفان خود در داخل و خارج از مدرن ترین ابزارهای الکترونیکی جاسوسی اسرائیل استفاده می کند. مرکز پژوهش های امور رسانه ای ریاض که به دست «سعود القحطانی» اداره می شد نقش بزرگی در استفاده از فناوری های پیشرفته جهت جاسوسی و نظارت بر مخالفان ایفا کرده است. القحطانی و همکاران او برای دستیابی به تولیدات شرکت های اسرائیلی تلاش کرده اند. عربستانی ها با شرکت های اطلاعاتی اسرائیل توافق نامه هایی را امضا کرده اند. این شرکت ها در زمینه اطلاعاتی از قدرت بالایی برخوردارند و برای فروش آن به عربستان آمادگی خود را اعلام کرده اند. همکاری اطلاعاتی اسرائیل و عربستان در تاریخ خاورمیانه بسیار جنجال ساز است و شرکت های اسرائیلی با همکاری سعودی ها برخی از اسرار الکترونیکی را رد وبدل کرده اند. همچنین عربستان با شرکت اسرائیلی موسوم به «کیو سایبر» که مقر آن در لوکزامبورگ است همکاری کرده است. این شرکت به سعودی ها وعده داده است که می تواند به تلفن های نیمی از کشورهای خاورمیانه و کشورهای اروپایی دسترسی داشته باشد.
به نوشته تارنمای «ساسه پست» لبنان به نقل از «بلومبرگ»، «ایرل مارگلیت» یکی از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) فاش کرده است که در سال 2012 گروهی از هکرها سیستم های شرکت ملی نفت عربستان «آرامکو» را هک کرده اند و سعودی ها برای حل این مشکل از کارشناسان اسرائیل کمک گرفته اند و این کارشناسان به همکاری با سعودی ها ادامه می دهند.
به نوشته این تارنما، دیگر نمی توان فعالیت های اسرائیل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را پنهان کرد. تنها یکی از شرکت های تازه کار اسرائیل، 6 میلیارد دلار در زمینه زیر ساخت ها امارات هزینه کرده و از مهندسان اسرائیلی استفاده کرده است. این شرکت همچنین برای همکاری با عربستان و حل مشکلات در زمان مراسم حج وارد همکاری شده است. همچنین شرکت های اسرائیلی در زمینه تصفیه آب، حمایت از زیرساخت ها و امنیت سایبری و گردآوری اطلاعات با کشورهای عربی همکاری می کنند.

** رویکردهای تبلیغاتی صهیونیست ها در منطقه
همچنان که اشاره شد صهیونیست ها تلاشی چندبُعدی را برای نفوذ در منطقه در پیش گرفته اند. روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در این زمینه نوشت: پوشش مبارزه با افراط گرایی و تشویق گفت و گوی بین ادیان و مبارزه با دشمنان یهودیت از بهانه هایی است که اسرائیل با استفاده ازآن تلاش می کند دامنه گفت و گوهای خود را گسترش دهد. اسرائیل با ابزارهای گوناگون بر نهادهای اسلامی اهل تسنن و شیعه فشار وارد می آورد تا گفت و گو با یهودی ها مشروع و مطلوب جلوه یافته و از دولت اسرائیل انتقادی صورت نگیرد و انتقاد از رژیم صهیونیستی به منزله مخالفت با یهودیت برشمرده می شود. این موضوع سبب شده که برخی از نهادهای اسلامی در غرب از قضیه فلسطین چشم پوشی کنند و با تلاش های این رژیم برای عادی جلوه دادن طرح خود با عنوان گفت و گوی میان ادیان همسو شوند. این موضوع در افزایش دامنه نفوذ اسرائیل در محافل نهادهای اسلامی و برخی جریان های سیاسی منطقه نقش داشته است. همچنین صهیونیست ها برای تجزیه کشورهای عربی و اسلامی تلاش می کنند و همه پرسی استقلال کردستان عراق گامی در این راستا بود. این رژیم چند دهه است که بر روی منطقه کردستان عراق تمرکز کرده است و سیاست جدایی این منطقه را دنبال می کند.
به نوشته تارنمای شبکه خبری الجزیره قطر، از دیدگاه اسرائیل جهان عرب واحد فرهنگی و تمدنی یکپارچه ای را تشکیل نمی دهد، بلکه جهان عرب در بردارنده فرهنگ ها، زبان ها، ادیان و قومیت ها مختلف است. اسرائیل عادت دارد اینگونه وانمود کند که منطقه از موزائیک های متعددی شامل عرب ها، فارس ها، ترک ها، ارمنی ها، اسرائیلی ها، کردها، بهائیان، دروزی ها، یهودی ها، پروتستان، کاتولیک، ارتدوکس، علوی ها، صابئی ها، شیعیان، اهل تسنن، مارونی ها، چرکسی ها، آشوری ها و ... تشکیل شده است. از این منظر منطقه شامل مجموعه ای از اقلیت ها است که تاریخ مشترکی ندارد.
گزارش الجزیره می افزاید: این تحلیل انکار مفهوم ملیت گرایی عربی و مقاومت در برابر اندیشه همگرایی عربی است. یکی دیگر از هدف ها ترویج اندیشه تعدد اقلیت ها و هویت ها در جهان عرب است تا از این راهبرد وجود اسرائیل توجیه شود. بر پایه این رویکرد، منطقه شامل قومیت ها، مردمان و زبان های مختلفی است که تصور شکل گیری وحدت در آن توهم و خیال است. در نتیجه این رویکرد هر یک از قومیت ها می توانند رژیم ویژه خود را تشکیل دهند و اسرائیل هم به عنوان یکی از دولت ها مشروعیت پیدا خواهد کرد و در میان آنها ادغام خواهد شد. این رویکرد رژیم اسرائیل سبب شده است این رژیم راهبرد تشویق مناطق اقلیت ها در منطقه و طرح برپایی دولت های دروزی و مارونی را در مرزهای اسرائیل مطرح کند تا از این راهبرد مناطق امنی را در مرزهای خود شکل دهد. این رویکرد دیگر قومیت ها را هم تشویق خواهد کرد تا این خواسته را ادامه دهند. همانطوری که برخی کُردها در عراق برای استقلال تلاش و جدایی طلبان در جنوب سودان اقدام کردند.

** گستره رسوخ طلبی از عراق تا شمال آفریقا
به نوشته شبکه خبری الجزیره، «نوری المرادی» سخنگوی حزب کمونیست عراق گفته رژیم صهیونیستی از طریق سه محور اقتصادی، نظامی و اثرگذاری بر جریان های سیاسی تلاش کرده در عراق نفوذ کند. البته این تلاش های محدود به عراق و خاورمیانه عربی نیست.
شبکه خبری الجزیره در گزارشی دیگر نوشت: نفوذ اسرائیل در آفریقا بخشی از تلاش ها برای رسیدن به رویای از نیل تا فرات است. دریای سرخ برای منافع تجاری و راهبردی این رژیم اهمیت بالایی دارد. اسرائیل خیلی زود به اهمیت آفریقا در محافل و سازمان های بین المللی پی برد و «دیوید بن گورین» نخستین نخست وزیر این رژیم در سال 1960 در یکی از سخنرانی های خود گفت کشورهای آفریقایی قدرتمند نیستند و اما صدایشان در جهان شنیده می شود.
الجزیره در ادامه آورد: اسرائیل برای تقویت نفوذ خود در آفریقا و برقراری روابط مستحکم با کشورهای این قاره از نیازهای این کشورها به کمک های اقتصادی استفاده کرد. در این راستا این رژیم نهاد بین المللی همکاری و توسعه را به وجود آورد تا ماموریت ارتباط نهادهای دولتی و شرکت های خاص را به عهده داشته باشد و اهداف سیاسی خود را پیش برد. اسرائیل شماری از تکنسین های خود را استخدام و آنان را به کشورهای افریقایی گسیل داشته است. این رژیم شرکت های خود را به همه نوع اطلاعات درباره آفریقا مجهز کرده است. روابط میان اسرائیل و کشورهای آفریقایی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شده است. حتی این رژیم تلاش کرده است با سازمان های مردمی و احزاب سیاسی روابط برقرار کند. این رژیم از ابزارهای اقتصادی برای تاثیرگذری بر تصمیم کشورهای آفریقایی استفاده می کند. به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی این ابزارها موثر واقع می شوند و این رژیم می تواند با کمک های اقتصادی، فنی، نظامی و آموزش های امنیتی به اهداف خود برسد. همچنین رژیم اسرائیل به نهادهای مربوط به جوانان در این قاره توجه ویژه ای کرده است. اسرائیل همچنین کشاورزان آفریقایی را آموزش می دهد و بیشتر دیده می شود که یک کارشناس اسرائیل در وسط مزارع کشاورزان را آموزش می دهد.
تارنمای «انباء تونس» نوشت: یک مسوول اسرائیلی پیشنهاد ائتلاف سازی سایبری میان اسرائیل و کشورهای تونس، الجزایر و مراکش را داده است. اسرائیل تلاش کرده است با تونس ارتباط داشته باشد. «عاموس یادلین» مدیر دستگاه اطلاعات نظامی سابق اسرائیل در یکی از اظهارات تلویزیونی خود در شبکه هفت اسرائیل گفت شاخه های امنیتی اسرائیل دست به عملیات جاسوسی زده اند و 300 فعال اسرائیلی با استفاده از خاک مغرب با این کشور همکاری اطلاعاتی داشته اند.
به نوشته این رسانه تونسی، پرونده فعالیت های اطلاعاتی اسرائیل در مراکش هم موضوع تازه ای نیست و پیش از این نیز شماری از سازمان های غیر دولتی مراکش از نظام این کشور به دلیل خدماتی که به اسرائیل ارائه کرده انتقاد کرده اند. یادلین فاش کرده که موساد توانسته است سه هزار مزدور را در مصر، تونس، سوریه، یمن، لبنان و یمن به کار گیرد.
در این پیوند است که «عواطف عبدالرحمن» در صفحه 114 کتاب خود «الصحافة العربیة فی مواجهة الاختراق الصهیونی» می گوید که صهیونیست ها برای جذب فرهیختگان مصر تلاش کرده اند و در صدد دلجویی از جریان های سیاسی این کشور بر آمده اند. آنان با شیوه های اقتصادی مثل اشتراک در روزنامه، چاپ اعلامیه، انتشار روزنامه یهودی دارای رویکرد صهیونیستی و چاپ روزنامه های مشترک در روزنامه های مصر نفوذ و اهداف خود را دنبال کرده اند.
پژوهش**9278**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رژيم صهيونيستي كشورهاي عربي نفوذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۹۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل هماهنگی با اسرائیل برای تخلیه رفح را رد کرد

سازمان ملل هماهنگی با رژیم صهیونیستی برای تخلیه شهر رفح در راستای تسهیل عملیات این رژیم در آنجا را رد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه فایننشال تایمز امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سازمان ملل هرگونه هماهنگی با اسرائیل برای تخلیه غیرنظامیان از رفح را رد کرده است.

این منابع آگاه اضافه کردند که سازمان ملل با آغاز عملیات در رفح مخالف است و از طرف ارتش اسرائیل این موضوع را تسهیل نخواهد کرد.

یک مقام آگاه به فایننشال تایمز گفت: (سازمان ملل) به اسرائیل می‌گوید که «این کار را نکن». آنها به نیابت از ارتش اسرائیل ارائه تسهیلات را ارائه نمی دهند.

این گزارش در حالی است که رژیم صهیونیستی برای تجاوز زمینی به شهر رفح که میزبان بیش از یک میلیون نفر از مردم غزه است، آماده می‌شود.

هشدار هنیه به صهیونیست‌ها درباره رفح: آماده دفاع هستیمامیرعبداللهیان: حمله به رفح فاجعه را عمیق‌تر می‌کندروز 196 طوفان‌الاقصی|اصرار اسرائیل برای حمله به رفح

مقامات ارشد صهیونیستی مدعی شدند که هرگونه تهاجم نظامی در مقیاس وسیع به رفح تنها زمانی پیش خواهد رفت که «شرایط استراتژیک» از جمله هماهنگی با مصر و تخلیه غیرنظامیان به مناطق امن با سرپناه‌های موقت، آب، غذا و سلامتی فراهم شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فناوری در خدمت جنایت
  • سازمان ملل هماهنگی با اسرائیل برای تخلیه رفح را رد کرد
  • اتوبوس اخراجی‌های گوگل
  • اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • رسانه صهیونیستی: اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • واکاوی استعفای رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل پس از عملیات وعده صادق + فیلم
  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور
  • تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید
  • گوگل در دفاع از رژیم صهیونیستی ۲۰ کارمند دیگر خود را اخراج کرد
  • واکاوی طرح برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون