Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتحادیه صنف قنادان، بستنی و آبمیوه شهرستان اراک گفت:با توجه به افزایش قیمت‌ها نسبت به گذشته میزان فروش آجیل حدود ۶۰ درصد کاهش دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ (یلدا) برگرفته از واژه سریانی به معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست ازآن‌روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعدازآن را «چله کوچک» نامیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوریحان بیرونی از این جشن بانام «میلاد اکبر» نام‌برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته است. در آثارالباقیه بیرونی، از روز اول دی‌ماه، با عنوان «خور» نیز یادشده است. در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، (خُره روز (ثبت‌شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ‌هستند. در این شب فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است.

آیین شب یلدا در استان مرکزی از قدیم در سه شب متوالی با عناوین شب "چله بزرگه"، "چله وسطی" و "چله کوچیکه" برگزار می‌شده و خویشان و دوستان سفره‌ای از مهر را می‌گشودند و از هر دری سخنی می‌گفتند. یکی از آیین‌های ویژه یلدا، در استان مرکزی دیدار و بزرگان و سالخوردگان فامیل بوده است.

در شب‌های چله فامیل دور کرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگ‌ترها گوش می‌دادند. زنان و دختران روستایی غذا و تنقلات ویژه این شب را مهیا می‌کردند. در سینی‌های قدیمی مسی، انواع میوه و تنقلات به‌ویژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچی‌کشمش، و خرما را مهیا می‌کردند. در این شب استثنایی پس از صرف شام و خواندن دعای شکر در پای سفره، همگان در کنار هم، از شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها، اعتقادات، امیدها و بیم هاشان می‌گفتند.

بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان فامیل در این شب علاوه بر خواندن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی خاطرات و داستان‌های کهن ایران‌زمین را برای اعضای خانواده نقل می‌کردند.

با نزدیک شدن به شب یلدا و به قول اراکی‌ها شب چله، همه‌ساله تب‌وتابی در بازار برای خرید آجیل و میوه‌های مخصوص شب یلدا به وجود می‌آید. به این منظور در ادامه گفتگویی در خصوص قیمت میوه و تنقلات مرسوم شب یلدا با روسای اصناف مربوطه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه صنف قنادان، بستنی و آبمیوه شهرستان اراک:

رکود در بازار آجیل شب یلدا اراک/ هر کیلو پسته از ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

حسن شمس رئیس اتحادیه صنف قناد، بستنی و آبمیوه شهرستان اراک درباره خرید آجیل و خشکبار شب یلدا گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها نسبت به گذشته پیش‌بینی می‌شود که بازار آجیل نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته باشد بنابراین میزان فروش آجیل حدود ۶۰ درصد افت دارد.

وی افزود: با توجه به مسائل اقتصادی کشور، به عبارتی تورم شدید و بالا رفتن قیمت اجناس اقبال مردم نسبت به خرید کاهش‌یافته و درصورتی‌که قصد خرید داشته باشند بیشتر به دنبال اجناسی باقیمت متوسط و یا پایین هستند.

شمس اظهار کرد: از اول پاییز قیمت انواع آجیل و خشکبار افزایش کلی داشت و بعدازآن ثابت ماند. بنابراین در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته از ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان بر اساس نوع و کیفیت متغیر است.

وی افزود: قیمت هر کیلو تخمه‌ژاپنی از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. تخمه‌کدو هم باقیمتی مشابه تخمه‌ژاپنی به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه صنف قناد، بستنی و آبمیوه شهرستان اراک عنوان کرد: قیمت هر کیلو فندق ۸۰-۸۵ هزار تومان، هر کیلو نخودچی ۲۰ هزار تومان، بادام‌هندی ۱۹۰-۲۰۰ هزار تومان است.

شمس بیان کرد: قیمت هر کیلو بادام منقا ۱۱۰ هزار تومان است. همین‌طور قیمت هر کیلو انجیر با توجه به کیفیت آن از ۶۵ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اراک:

قیمت‌های میوه مناسبت است

همچنین محمدعلی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در خصوص قیمت‌های میوه با اشاره به اینکه قیمت‌های میوه مناسبت است گفت: قیمت انار را در بازار نزدیک به شب یلدا از ۲هزار و پانصد تومان الی ۸ هزار تومان عنوان کرد.

وی افزود: کدوحلوایی هم باقیمت هر کیلو ۲هزار تومان و یا ۲هزار و پانصد تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار اظهار کرد: با توجه به رسومات اراکی‌ها درباره شب یلدا، مردم در حد توان خود، حتی اگر مقدار کمی باشد، ملزومات شب یلدا را خریداری می‌کنند، هرچند مردم نسبت به سال گذشته قدرت خرید آن‌چنانی ندارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت انواع میوه و تره‌بار امروز _‌پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 746288

دیگر خبرها

  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • واکنش شهردار تهران به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • واکنش زاکانی به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول