Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:32:07 GMT

آب یک مساله بحرانی و ملی در ایران است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۰۴۹۰

آب یک مساله بحرانی و ملی در ایران است

بندرعباس- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: ایران در یک منطقه ای قرار دارد که آب همواره یک مساله بحرانی، ملی و جدی مطرح بوده ، باید به آن پرداخته شود و مورد توجه همه دولت ها و مردم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین افتتاح مرحله نخست آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس افزود: کم آبی امروز دیگر خاص بخش صنعت و کشاورزی نیست و در جلسه ی اخیر شورای عالی آب طبق گزارشی که از وضعیت آب آشامیدنی شهرهای مختلف کشور در سال 97 داده شد، وضع شهرهای همچون بندرعباس، زاهدان، مشهد، کرمان و بوشهر و شهرهای بزرگی چون فارس و اصفهان نگران کننده و درد آور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: البته وضع مصرف آب جوری نیست که ما آینده ایران را خیلی تیره و تار ببینیم، به هر حال ما مصرف آب شرب مان حدود 6 درصد است، یعنی اگر 100 میلیارد متر مکعب آب مصرف کنیم، چیزی حدود 6 میلیارد متر مکعب آب شرب بوده و مابقی آن در بخش کشاورزی و صنعت است.
معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: اگر روش های صحیح و مناسب در بهره برداری از آب کشاورزی و صنعت صورت گیرد و از جایگزینی آب صنایع و کشاورزی در جاهای مناسبی استفاده شود، دغدغه ما نیز کمتر می شود.
جهانگیری گفت: سخت ترین سال تنش آبی ایران نسبت به 50 سال گذشته در سال آبی 96-97 بود که البته مردم برخی از استان ها و شهرستان ها درتابستان امسال همراهی خوبی با وزارت نیرو داشتند که یکی از آن ها مردم بندرعباس بوده است.
وی یادآورشد: وزارت نیرو از این امر نگران بودند که امسال با یک بحران جدی در بخش برق و آب شرب بویژه در کلان شهرهای بزرگ مواجه شوند و نتوانند به دلیل میزان مصرفی که در برق پیش بینی می شد، شبکه را پایدار نگه دارند که این امر را با برنامه ریزی دقیق مدیریت کردند.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: تدبیر و اداره امور در شرایط سخت و بحرانی یکی از ویژگی های مدیران برجسته کشور است و وزارت نیرو این شایستگی خود را در سالجاری به خوبی نشان داد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: مردم ما نیز آن جایی که بینند مدیران صادقانه مشکلات را با آنها در میان می گذارند و از آنها کمک می خواهند و برای آن برنامه و راهکار دارند همراهی می کنند.
وی گفت: مهم ترین سرمایه و پشتیبان کشورمان، مردم هستند که باید بتوانیم از این سرمایه به خوبی حفاظت و حراست کنیم.
معاون اول رییس جمهوری اذعان داشت: برخی مواقع مسایلی داریم که نمی خواهیم به گوش دشمن برسد چرا که ممکن است راه هایی که برای حل آن مشکلات داریم را سد کنند بلکه به مردم می گوییم که ما داریم برنامه ریزی می کنیم که همه توطئه های آمریکایی ها را بتوانیم دور بزنیم.

**بخش خصوصی حضور پرنگی در بخش آب و برق داشته باشد
وی از بخش خصوصی خواست که در بخش آب و برق کشور و حل مسایل و مشکلات این حوزه حضور پررنگ تری داشته باشند.
جهانگیری گفت: طرح های زیادی در بخش آب و برق داریم که باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و یک دغدغه ای که اکنون برای این طرح ها وجود دارد تغییرات نرخ ارز است، چون بخشی از این طرح ها از تجهیزات خارجی استفاده می کنند که نیاز به ارز دارد و تغییرات ارزی روی حجم سرمایه گذاری تاثیر مهمی دارد.
وی بیان داشت: وزارت نیرو تاکنون در واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی موفق تر از دستگاه های دیگر بوده است و علت این بوده است که مسایل و مشکلات را شناسایی و برای رفع آن چاره اندیشی کرده است.
معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: وزارت نیرو آب را متری 2 هزار و 100 تومان از آب شیرین کن می خرند و به مردم متری 500 تومان می فروشند که اگر سرمایه گذار بخش خصوصی مستقیم در فروش آب اقدام کنند، برای مردم ما هزینه بر است.
وی گفت: وزارت نیرو حتی در پروژه های فاضلاب نیز با کمک بخش خصوصی توانسته روشی به کار بگیرد که متکی به بودجه دولت نباشد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ارز 4200 تومانی فقط برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می دهیم و به صورت مستقیم این ارز را برای خرید کالاهای اساسی پرداخت می کنیم که به وفور در دسترس مردم قرار گیرد و بقیه نیازهای کشور خود به خود باید به صورت ارزش نیم بهایی در بازار ثانوی تامین شود.

**اصلی ترین منبع درآمدی ارزی ایران، صادرات غیرنفتی است
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: زمانی می گفتیم مهم ترین منبع درآمد ارزی و ریالی کشور، نفت است اما در حال حاضر اصلی ترین منبع درآمدی ارزی کشورمان، صادرات غیرنفتی است.
جهانگیری گفت: اکنون در بودجه ای که در سال 1398 تقدیم مجلس خواهد شد، از نظر ریالی سهم نفت حدود 27 درصد است.
وی بیان داشت: در ارز هم نگاه کنیم زمانی که مزاحمتی برای ما ایجاد نمی کردند و ما می توانستیم به هر میزانی که تولید داشتیم، صادرات انجام می شد تقریبا درآمد ارزی نفت و صادرات غیر نفتی باهم برابر است ولی اکنون به دلیل محدویت صادرات منابع نفتی تکیه اصلی درآمد ارزی کشور بر صادرات غیرنفتی است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: صادرات غیر نفتی به طور عمده باید در بازار ثانوی و به قیمت بازار ثانویه عرضه شود تا انگیزه ای برای صادرات وجود داشته باشد.
وی گفت: طرح های آب باید مشکل تشان به صورت ریالی حل شود اما برخی از رشته ها از جمله مساله آب شیرین کن و نمک زدایی از آب دریا اگر نیاز باشد به روش ارزی هم حمایت کنیم و در دستور کار دستگاه های مسوول قرار می دهیم تا مشکل حل شود.

**طرح های بزرگ در کشور باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: طرح های بزرگ در کشور بدون پیوست زیست محیطی اجازه اجرا ندارد و باید مسایل زیست محیطی آن مورد تایید قرار گیرد و مردم و مسوولان راجع به هر طرحی در کشور اجرا می کنند باید این مساله را مورد نظر قرار دهند.
جهانگیری گفت: محیط زیست تشریفاتی نیست بلکه جزو مساله اصلی کشور شده است.
وی بیان داشت: خلیج فارس دریایی است که به آبهای آزاد دنیا وصل است، لذا محدودیتی برای برداشت آب و شیرین سازی آن با رعایت مسایل زیست محیطی نیست.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کشورهای همسایه خلیج فارس میزان برداشت آب از این دریا و شیرین سازی آن به مراتب بیشتر از ماست و حق ما نیز این است که بیشتر از آنها برداشت کنیم اما نمی خواهیم کاری کنیم که مسایل زیست محیطی خودمان و دیگران آسیب ببیند و به طور حتم طرح هایی که انجام می گیرد مسایل زیست محیطی به طور دقیق رعایت می شود.
7195/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد معاون اول رييس جمهوري آب شيرين كن هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دوملت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با رانیل ویکر مسینگر رئیس جمهور سریلانکا ضمن ابراز خرسندی از حضور در سریلانکا و بهره‌برداری از ابرپروژه ستودنی و قابل تقدیر طراحی و اجرا شده با علم و دانش و فناوری ایرانی در این کشور گفت: بهره‌برداری از این ابرپروژه چندمنظوره از این جهت باعث خرسندی است که طرحی عادی نیست بلکه برخوردار از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها از سوی متخصصین ایرانی است و موجبات رفاه مردم خوب سریلانکا را فراهم کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شده و رو به توسعه است، افزود: در گفتگو‌های صورت گرفته میان مقامات عالی دو کشور تاکید شد سطح این همکاری‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی، گردشگری، علمی و فناوری افزایش یابد.

دکتر رئیسی تبادل ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در ایران و سریلانکا را به نفع دو کشور و دو ملت عنوان کرد و افزود: مقرر شد وزرای امور خارجه دو کشور برگزاری کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا را در دستور کار قرار دهند تا هرچه سریع‌تر سازوکارهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی به ویژه در بخش‌های کشاورزی و علم و فناوری را احصاء کنند تا تصمیمات و توافقات صورت گرفته در این سفر  سریعاً عملیاتی و اجرایی شوند.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به مردم و دولتمردان سریلانکایی با بیان اینکه تهدیدها و تحریم‌ها به هیچ‌وجه موجب توقف یا کُندی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران نشده بلکه ملت ما را در ادامه این مسیر مصمم‌تر کرده است، افزود: امروز با توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیر مهندسان، متخصصان و دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فن‌آور نامید.

 رئیسی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صدور و انتقال این تجربیات و خدمات فنی و مهندسی جهت توسعه و پیشرفت سریلانکا، افزود: همانند ابرپروژه اجرا شده در حوزه آب و برق در سریلانکا می‌توان با تامین مالی از سوی دولت سریلانکا و استفاده از توان فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران، پروژه‌های بزرگ دیگری در این کشور اجرایی و عملیاتی کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین به عنوان مهم‌ترین موضوع جهان و دغدغه اصلی همه ملت‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه امروز از جنایات مستمر و هولناک در غزه می‌گذرد موجب نگرانی و حیرت همه مردم دنیا شده و سوال‌شان این است که چرا سازمان‌های بین‌‌المللی و حقوق بشری به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند؟

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه کودک‌کشی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه فقط امت اسلامی بلکه پیروان سایر ادیان و مذاهب دنیا را نیز متاسف و متاثر کرده است، تصریح کرد: تاسف‌بارتر این است که چرا و با چه منطقی این جنایات از سوی آمریکا و کشورهای غربی مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ و چرا سازمان ملل و شورای امنیت از کارایی افتاده‌اند و اقدام موثری برای جلوگیری از این جنایات انجام نمی‌دهند؟

رئیس جمهور قطع سریع حملات و جنایات علیه مردم غزه، کمک‌رسانی فوری و دسترسی بلامانع مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه را موضع مشترک دو کشور ایران و سریلانکا عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه‌ که بارها اعلام کرده است راهکاری عادلانه، دموکراتیک و مبتنی بر آرای مردم فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی ارائه کرده و معتقد است نباید به رژیم غاصبی که بیش از 75 سال ظلم و جنایت کرده میدان داد بلکه باید از سرزمین غصب شده بیرون و به مجازات رساند.

رئیسی با طرح این پرسش که اگر نظام بین‌الملل، ظالم و غاصب را به مجازات نرساند چه تضمینی وجود دارد که گروه دیگری نیز همین اقدامات و جنایات را علیه کشور دیگری مرتکب نشود؟، افزود: جلوگیری از تکرار فجایع و جنایات صورت گرفته از سوی این رژیم جنایتکار و غاصب بر علیه دیگر کشورها و ملت‌ها مجازات این رژیم را امری ضروری ساخته است.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا وجود ندارد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا مصمم هستند روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها و در تمامی سطوح ارتقا دهند و یقین داریم این تصمیم به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دو ملت است
  • تبادل ظرفیت‌های موجود در ایران و سریلانکا به نفع دو کشور و دوملت است
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، همه پیروی کنند | دست اجانب دنبال برداشتن حجاب است
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • تامین بودجه دولت از جیب مردم / عوارض خروج از کشور هیچ نقشی در بخش گردشگری ندارد
  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد
  • قدردانی مردم ترکیه از ایران در پی تنبیه رژیم اسرائیل