Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:19:14 GMT

دارو در پسابحران سوریه

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۰۷۰۰

دارو در پسابحران سوریه

تهران- ایرنا- دکتر محمود حسن رئیس سندیکای داروسازان سوریه اعلام کرد: در حال حاضر داروهای ساخت سوریه به 16 کشور جهان از جمله کشور عراق صادر می شود.

وی در اظهاراتی که روز گذشته (دوشنبه) در خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) منتشر شد، افزود، داروهای صادراتی سوریه به بازارهای خارجی به سبب شرایط جنگی و اقدامات تروریستی علیه سوریه افت کرده بود و قبلا این داروها به 56 کشور عربی و خارجی صادر می شد وامیدواریم میزان صادرات دارو دوباره رونق سابق خود به کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به طور کلی باید گفت که اقتصاد سوریه پیش از بحران هشت ساله این کشور که از اسفند ماه 1389 آغاز شد ، بر پایه بخش های مهمی چون نفت و گاز، کشاورزی ، صنایع مختلف ، گردشگری و تجارت استوار بود و تاثیرات منفی بحران مزبور بر همه این بخش ها با درصدهای مختلف وجود دارد و می توان گفت با توجه به بافت جامعه سوریه وضعیت بخش کشاورزی با سهم 46 درصدی در بخش های مزبور بهتر از بقیه بوده و آسیب کمتری در این بحران به آن وارد شده است و اکنون یکی از علل ایستادگی و مقاومت سوریه در برابر این بحران را ایستادگی بخش کشاورزی و تامین مایحتاج مردم سوریه در سال های اخیر عنوان می شود.
در ارتباط با صنایع سوریه نیز صنعت دارو یکی از بخش های مهم اقتصاد این کشور را پیش از بحران در کنار دیگر صنایع مهم نظیر پوشاک و نساجی تشکیل می داد و سوریه از نظر تولید پنبه مرغوب قبل از سال های 1389 رتبه ششم را در جهان دارا بود که بخشی از آن در این کشور مصرف و مابقی به کشورهای مختلف جهان صادر می شد.
پیش از بحران سوریه 79 شرکت فعال با استاندارهای بین المللی و تحت لیسانس برخی شرکت های خارجی در مناطق مختلف این کشور در ارتباط با تولید 7 هزار نوع دارو فعالیت داشتند که ضمن تامین 93 درصد از نیازهای داخلی باقی محصولات خود را به خارج صادر می کردند که در جریان بحران شمار زیادی از این شرکت ها با توجه به استقرار بخش عمده ای از آنها در حلب ، حمص و اطراف این شهرها به خاطر درگیری ها از بین رفت و تجهیزات و دستگاه های آن از سوی همسایه شمالی غارت شد.
روزنامه البعث سوریه ششم تیر ماه 1391 و دو سال پس از آغاز بحران در این کشور در گزارشی با عنوان 'بیمار در محاصره قیمت های سرسام آور دارو و ناکامی درمانگاه ها' با اعلام کاهش 40 درصدی صادرات دارو از این کشور نوشت ، سوریه تا پیش از این با 210 میلیون دلار صادرات دارو به 54 کشور جهان مقام دوم را بعد از اردن در بین کشورهای عربی دارا بود.
به نوشته البعث، اردن با صدور سالانه 370 میلیون دلار دارو به جهان مقام اول را در بین کشورهای عربی داراست.
مشکل دارو با توجه به وجود درگیری های گسترده در تقریبا 14 استان سوریه و وجود مجروحان اعم از نظامی و غیرنظامی و نیاز به درمان آنها موجب شده بود تا برخی کشورها در سال های گذشته در اقدامی بشردوستانه با ارسال محموله های دارویی و پزشکی سوریه را در این زمینه کمک کنند که در این ارتباط می توان از کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران (25 اسفند 1390) ، روسیه ( 14 مرداد 1396) و کوبا ( 8 شهریور 1395) نام برد که به خاطر برخورداری از صنایع دارویی پیشرفته و صادرات دارو به سوریه نیز به دلیل نیاز شدید به دارو کمک هایی را ارسال کردند.
اکنون با از بین رفتن تهدیدات اساسی بحران و آغاز دوران پسابحران در سوریه قدم ها و گام های اساسی از سوی مسوولان این کشور برای بازسازی بخش های مختلف با همکاری متخصصان داخلی سوریه ، سرمایه داران سوری مقیم خارج و کمک کشورهای دوست سوریه از جمله روسیه ، ایران و برخی کشورهای دیگر برداشته شده است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی دولت سوریه تاکنون در ارتباط با بخش صنعت دارو 89 مجوز ساخت شرکت دارویی صادر شده است که در صورت راه اندازی همه آنها در سال های آتی شرکت های دارویی در سوریه در آینده نسبت به گذشته 10 مورد افزایش خواهد داشت.
در همین ارتباط زهیر فضلون مدیر کل شرکت صنایع دارویی (دیماس) سوریه در اظهاراتی که روز گذشته (دوشنبه) از سوی شبکه خبری روسیا الیوم منتشر شد ، اعلام کرد که قرار است دیماس به عنوان بزرگ ترین شرکت داروسازی سوریه با همکاری دولت این کشور در سال 2020 میلادی دوباره به روسیه و برخی کشورهای عربی دارو صادر کند.
وی با بیان این که ما اکنون وارد کننده اصلی دارو برای بیمارستان های عمومی و کلینیک های وابسته به ارتش کشور هستیم ، افزود، برنامه ای که شرکت برای پیشرفت کاری خود در سال های آتی در نظر دارد، صادرات دارو، آنتی بیوتیک ها و انواع داروهای مُسکن از آغاز سال 2020 به روسیه، اردن، عراق، لبنان، سودان، موریتانیا و یمن است.
دیماس یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید دارو در سوریه است که از سال 1967 میلادی با همکاری دولت فعالیت خود را آغاز کرد.
کارگاه های این شرکت در حال حاضر در دست نوسازی قرار دارند و قرار است در سال جدید، 3 کارگاه جدید دیگر نیز به آن ها اضافه شود که به این ترتیب حجم تولید دارو در آنها تا10 برابر افزایش می یابد.
البته در این ارتباط سوریه علاوه بر نگاه به داخل برای تولید و تامین داروهای مورد نیاز خود به خصوص در دوران پس از جنگ و بحران و نیاز شدید به درمان بیماران که بشدت به خاطر بحران افزایش یافته است، رایزنی هایی را نیز با جمهوری اسلامی ایران برای انتقال فناوری های مرتبط با تولید دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور انجام داده است.
در جریان بحران سوریه حدود نیمی از جمعیت 24 میلیونی این کشور به خاطر شرایط جنگی آواره کشورهای همسایه و غیرهمسایه شدند که اکنون به دنبال نزدیک شدن به پایان بحران و بازگشت آنان به سوریه بر اساس گزارش های موجود شمار زیادی از این آوارگان به خاطر شرایط سخت در اردوگاه های محل اسکان مانند اردن و ترکیه بیمار بوده و نیازمند برخی اقدامات درمانی هستند.
دکتر غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو ایران 14 بهمن 1396 در دیدار با دکتر حبیب عبود معاون دارویی وزیر بهداشت سوریه اعلام کرد: با توجه به سطح همکاری های ایران و سوریه لازم است در حوزه سلامت و دارو نیز همکاری های ما دو چندان شود.
وی افزود ، ما با توجه به شرایط سخت سوریه به مشکلات حوزه دارویی این کشور واقف هستیم و در زمینه همکاری دوجانبه و انتقال تجربیات آماده هرگونه همکاری هستیم و بر همین اساس در جلسات کاری خود با مدیران شرکت های دارویی، همه سرمایه گذاران را برای ورود به بازار سوریه ترغیب و تشویق می کنیم.
دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: وزارت بهداشت آمادگی دارد طبق تفاهم نامه سال 2016 وزرای بهداشت دوکشور در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی با کشور سوریه همکاری های دوجانبه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه تولید محصولات دارویی و انتقال تجربیات در زمینه آموزشی و فناوری تولید دارو با کشور سوریه همکاری کند.
دکتر عبود معاون دارویی وزیر بهداشت سوریه نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران و بازدید از کارخانه های داروسازی و دستاوردهای دارویی ایران اظهار داشت : بهترین مسئله برای کشور سوریه مبادلات دارویی هست و در مدت اخیر اعتبارات دارویی خوبی وارد سوریه شده است.
وی تاکید کرد: سوریه نیاز به همکاری و مراودات دارویی بیشتری با ایران است و امیدواریم در سال 2018 این همکاری ها دوچندان شود.
معاون دارویی وزیر بهداشت سوریه خاطرنشان کرد: ما در زمینه آموزش پرسنل حوزه دارویی خواستار همکاری ایران هستیم تا تجربیات موفق ایران در حوزه دارویی به کشور ما انتقال یابد.
در خاتمه این دیدار صورتجلسه همکاری های ایران و سوریه در زمینه دارو و انتقال تجربیات آموزشی به سوریه توسط معاون دارویی وزارت بهداشت سوریه و رئیس سازمان غذا و دارو امضا شد.
سخن آخر این که تروریست ها با توجه به این که نیازهای دارویی و درمانی خود را از کشورهای حامی عربی ، غربی و رژیم صهیونیستی تامین می کردند ، در طول بحران هشت ساله در سوریه فعالیت های تروریستی خود را به همه بخش های سوریه از جمله دارو و درمان گسترش دادند و ضمن از بین بردن شرکت های تولید کننده دارو در این کشور بسیاری از مراکز درمانی را نیز با خاک یکسان کردند.
اکنون با توجه به آغاز پسابحران در سوریه یکی از دغدغه های مهم مسوولان این کشور فراهم کردن زمینه برای تامین داروهای مورد نیاز مردم و به خصوص بیماران و مجروحان ناشی از درگیری های نظامی در سوریه است که جا دارد بر اساس اصول و موازین انساندوستانه کشورهای مختلف در این ارتباط ،سوریه را یاری دهند.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1586

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سوريه دارو توليد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود به شدت پاسخ می‌دهیم

محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در تماس تلفنی نخست‌وزیر سوریه، ضمن تبریک روز ملی سوریه بر گسترش روابط دوجانبه دو کشور تأکید کرد.

وی ضمن قدردانی از پیام تسلیت دولت سوریه در پی هدف قراردادن ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق گفت: حمله به ساختمان کنسولگری ایران، اوج استیصال آن رژیم خبیث در برابر مقاومت فلسطین و گروه‌های مقاومت را نشان داد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه طوفان الاقصی منطقه را وارد فضای جدیدی نموده، اظهار داشت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مخبر با اشاره به اهمیت راهبردی سوریه و ضرورت تعمیق و گسترش روابط دو کشور در همه زمینه ها، بر لزوم تشکیل «کمیته‌های مشترک پیگیری همکاری‌های اقتصادی دو کشور» و تلاش برای اجرایی شدن توافقات و قرارداد‌های امضا شده میان تهران و دمشق تاکید کرد.

توجه بیشتر به توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مشترک تجاری، تسهیل فعالیت بخش خصوصی دو کشور، لزوم همکاری در حوزه حمل و نقل، ترانزیت و نیز گردشگری از جمله محور‌های این گفتگوی تلفنی بود.

نخست وزیر سوریه نیز در این تماس تلفنی ضمن تسلیت شهادت جمعی از مستشاران جمهوری اسلامی و شهروندان سوری در حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آن را نقض قوانین و مقررات بین المللی عنوان کرد.

حسین عرنوس از عملیات اخیر سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به عنوان پاسخ دندان شکن به اقدامات رژیم صهیونیستی یاد کرد و با تبریک این رشادت به دولت و ملت ایران افزود: جمهوری اسلامی تنها تأسیسات و زیرساخت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار نداد، بلکه این اقدام شجاعانه موجودیت رژیم صهیونیستی و اعتبار آن و متحدان این رژیم را زیرسوال برد و به چالش کشید.

نخست وزیر سوریه از آمادگی کامل ارتش و نیرو‌های مسلح این کشور برای حمایت و پشتیبانی از محور مقاومت و مقابله با اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: ارتش سوریه آماده است به تجاوزات و اقدامات رژیم صهیونیستی پاسخ دندان شکن دهد.

وی از عزم و اراده جدی دولتمردان جمهوری اسلامی برای پیگیری و اجرایی شدن اسناد و توافقات فیمابین دو کشور تقدیر و بر توسعه روند همکاری‌های مناسب دو کشور در زمینه تجارت آزاد و همچنین امور بانکی تاکید کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود به شدت پاسخ می‌دهیم
  • مخبر: دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود به شدت پاسخ می‌دهیم
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور