Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، ایران خودرو چند روز پیش در اطلاعیه ای از «فروش تحویل فوری چهار محصول» این شرکت با قیمت های جدید خبر داده و اعلام کرده بود که از روز شنبه هفته جاری این فروش فوری کلید خورد.
براساس این اطلاعیه، چهار محصول شامل تندر پیکاپ با قیمت 77 میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت 36 میلیون تومان، دانگ فنگ S30 صندوقدار اتومات با قیمت 141 میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت 83 میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین گروه سایپا در هفته های گذشته در یک بخشنامه رسمی قیمت جدید محصولات وانت زامیاد را اعلام کرد که براساس آن، قیمت محصولات وانت گروه زامیاد بین 35 تا 70 درصد افزایش قیمت گرفته‌اند.
بر این اساس، بهای وانت نیسان بنزین سوز NE6 با احتساب ارزش افزوده، خدمات، بیمه، مالیات شماره گذاری و خدمات کارت امداد 52 میلیون و 900 هزار تومان، وانت نیسان دوگانه سوز NE6 55 میلیون و 900 هزار تومان، وانت پادرا PE6 62 میلیون و 100 هزار تومان و پیکاپ ریچ دوکابین 129 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شد.
این در حالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در ماه های گذشته متولی قیمتگذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان شده، هنوز نرخ جدیدی برای خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی این محدوده قیمتی اعلام نکرده است.

** رهاکردن بازار برای دلالان
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درخصوص اعلام قیمت های جدید برای برخی خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو و فروش تحویل فوری چهار محصول از شنبه این هفته، به ایرنا گفت: تعدیل قیمتی انجام شده ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولیدی است.
به گفته «محمدرضا نجفی منش»، شرایطی که تا پیش از این در بازار خودرو وجود داشت فقط به سود دلالان و واسطه ها بود، در حالی که مصرف کنندگان قیمت بالای بازاری را بابت خودروها می پرداختند و در عمل چیزی نصیب خودروسازان نمی شد.
وی ادامه داد: همواره بازار تعیین کننده قیمت ها بوده؛ تجربه نشان داد هرگاه دولت در امر قیمتگذاری دخالت کرده، موفقیت آمیز نبوده است.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره قیمت های اعلامی تاکید کرد: تعدیل قیمت باید از تیرماه اجرایی می شد، زیرا اکنون دیر شده و ضررو زیان زیادی متوجه خودروسازان و قطعه سازان کرده است.
به گفته این مقام صنفی، اعلام دیرهنگام قیمت های بروز رسانی شده تاکنون تعدیل نیروی 37 درصدی واحدهای قطعه ساز را به دنبال داشته است.
وی خواستار آن شد تا قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان که عمده خودروهای پرتیراژ و پرمتقاضی بازار هستند نیز در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف شود.
نجفی منش در پاسخ به ایرنا درباره ناکافی بودن قدرت خرید قشر متوسط و متوسط به پایین از خرید خودروها با این افزایش قیمت ها، یادآور شد: روزگاری دلار هفت تومان و پیکان 17 هزار تومان بود، پس از آن دلار به 40 تومان و پیکان 80 هزار تومان و زمانی دلار 300 تومان و پیکان 200 هزار تومان قیمت خورد، اما هیچ وقت کار تولید و عملیات خرید و فروش خودرو متوقف نشد.
وی افزود: به نظر می رسد حتی با رشد قیمت ها، وقتی مصرف کننده آن را با قیمت خودروهای خارجی در بازار مقایسه می کند متوجه مقرون به صرف بودن آن می شود.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: همانطوری که در ماه های گذشته ارز از 3700 تومان به بیش از 12 هزار تومان و سکه از یک میلیون به چهار میلیون تومان افزایش یافت، باید اجازه دهیم خودرو نیز در مسیر بازار و افزایش قیمت ها حرکت کند.
وی افزود: سیاست های غلط گذشته سبب شد تا قیمت خودرو ثابت نگه داشته شود؛ پیامد آن این شد که خودروسازان نتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و در نتیجه امروز با تعدیل نیرو در این صنعت مواجه ایم.

** ضرورت تسریع در تعیین قیمت های جدید
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در گفت وگو با ایرنا درخصوص اعلام قیمت های جدید برای برخی خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو اظهار داشت: این قیمتگذاری مشمول خودروهای بالای 45 میلیون تومان بوده که تاثیر زیادی بر حال قطعه سازان ندارد.
«آرش محبی نژاد» تاکید کرد: قیمت خودروهای پرتیراژ و ارزان که مشتری بیشتری دارند باید زودتر تعیین تکلیف شود تا وضعیت صنعت قطعه سازی نیز مشخص و قیمت هایشان به روز شود.
«خودروسازان دولتی اند و دولت راه حلی برای مشکلات آنها پیدا می کند؛ اما این روزها شرایط نامناسبی در صنعت قطعه سازی شاهدیم.»
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور بیان داشت: علاوه بر 150 هزار نفری که در خودروسازی ها و 550 هزار نفری که در قطعه سازی ها بطور مستقیم مشغول کارند، نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار نفر بطور غیرمستقیم در مشاغل حمل و نقل، خدمات پس از فروش و اصناف لوازم یدکی اشتغال به کار دارند که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و حلقه نخست این زنجیره سه میلیون و 100 هزار نفری، قطعه سازان هستند.
محبی نژاد همچنین، افزایش قیمت های اعلام ایران خودرو برای چهار خودرو پیش فروش تحویل فوری را «منطقی» دانست و گفت: متناسب با مقتضیات اقتصادی کشور نرخ ها بروز رسانی شده است.
«در ماه های گذشته قیمت انواع مواد غذایی، لوازم خانگی و غیره بدون سر و صدا روزآمد شده، اما درباره خودروها حساسیت خاصی وجود دارد و تاکنون تلاش شده تا از جیب قطعه سازان این حساسیت ها برطرف شود؛ در حالی که سیل عظیم بیکاری در این صنعت در راه است.»
وی در عین حال گفت: ترمیم قدرت خرید مردم یک معضل اقتصاد کلان و برعهده دولت است و باید بتوان به انواع و اقسام شیوه ها از مردم در خرید خودرو نیز حمایت کرد.
محبی نژاد تاکید کرد: «اگر می خواهیم به فکر مردم و حفظ قدرت خریدشان باشیم، باید درآمدهای آنان را افزایش داده، قیمت مواد اولیه داخلی تولید خودرو را مهار کنیم یا ارز دولتی به قطعه و خودروسازی بدهیم؛ نه اینکه این صنایع را مشمول ارز ثانویه و آزاد کرده، قیمت مواد اولیه داخلی شان چندین برابر شود و بعد بگوییم مردم توان خرید ندارند.»

** نگاه وزارت صنعت به قیمت های جدید
به گزارش ایرنا، دیشب وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه دوازدهمین جشنواره ملی تولیدکنندگان و مدیران جوان در پاسخ به ایرنا درباره مبنا قرار گرفتن قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار، گفت: این تصمیمی بوده که از سوی خودروسازان اتخاذ شده و مقرر است عرضه خودروها با قیمت نزدیک به حاشیه بازار تداوم و استمرار داشته باشد.
«رضا رحمانی» افزود: اکنون بازار مبنای قیمت گذاری قرار نگرفته بلکه این راهکاری است که خودروسازان اتخاذ کرده‌اند تا نزدیک به قیمت حاشیه بازار به عرضه محصولات خود بپردازند.
وی از استمرار این روند خبر داد و افزود: مقرر است خودروسازان در هر بار عرضه قیمت را پنج درصد دیگر پایین تر از قیمت های قبلی ارائه کنند.
رحمانی در پاسخ به این پرسش ایرنا که چرا این مهم که بارها کارشناسان نیز بر اجرای سریع آن تاکید داشتند، با تاخیر همراه شده است، گفت: اقتضای شرایط این است که هر زمان متناسب با شرایط موجود تصمیم گیری کنیم.

** افزایش عرضه، راهکار کاهش قیمت
وزیر صنعت همچنین امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد اشتغال و تولید بین سازمان برنامه و بودجه با وزارت صنعت گفت: وی ادامه داد: هم اکنون تولید 2 خودروساز عمده به شدت پایین آ‌مده است و از اوایل امسال حدودا با افت تولید روبرو شدیم.
رحمانی اظهارداشت: برنامه ما این است که تولید را افزایش دهیم زیرا قیمت ارتباط مستقیم با تولید دارد. اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد شده و پاسخگوی تقاضا خواهد بود تا قیمت پایین بیاید.
به گفته وی، قیمت‌گذاری خودرو به 2 بخش تقسیم می‌شود؛ خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت بودند و خودروهایی که مشمول نبودند و اصطلاحات قیمت بالاتری داشتند.
«خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، در حاشیه بازار پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و این روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت.»
وزیر صنعت گفت: اگر از طرفی تولید را افزایش دهیم و بتوان زیرقیمت پنج درصد فروخت، رانت و دلالی از بین می رود و قیمت در حالت متعادل‌تری قرار خواهد گرفت که البته این جزو اختیارات خودشان است.
رحمانی گفت: قیمتگذاری خودروهایی که مشمول شورای رقابت است باید در کارگروه تنظیم بازار انجام شود؛ اکنون نیز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کارهای کارشناسی آن را انجام می دهد.

** برنامه افزایش نقدینگی خودروسازان
وزیر صنعت گفت: به دنبال افزایش نقدینگی خودروسازها از طرق مختلف همچون فروش اموال مازاد خودروسازان و اموال غیرتولیدی هستیم؛ همچنین بخشی از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود.
وی تاکید کرد: در کنار افزایش تیراژ تولید، «همچنین داخلی‌سازی خودروها باید جدی گرفته شود زیرا همچنان بخشی از خودروهای تولید داخل قطعات وارداتی دارند.

** تعیین قیمت ها به دلخواه خودروسازان نخواهد بود
رحمانی درباره زمان نهایی قیمتگذاری خودروها، گفت: خودروسازان برنامه را خودش نوشته اند؛ منتظریم بررسی‌ها تمام شود و سازمان حمایت آنالیز قیمت را انجام دهد.
«اینطور نیست که هرچه‌ خودروسازان می‌گویند سازمان حمایت بپذیرد. برای نمونه هزینه‌های مالی خود را بالای 20 درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را نپذیرفته است؛ این موارد باید از محل بهره‌وری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینه‌ها پایین بیاید.»

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲

فرارو- پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲ به شکل رسمی از خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد، پژو ۲۰۶ را بعد ۲۲ سال حضور در ایران به سرنوشتی مشابه سمند و ۴۰۵ دچار کرد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در ماه‌های ابتدایی سال جدید می‌توانیم منتظر همین خبر برای پژو پارس باشیم.

به گزارش فرارو؛ خودروساز‌های داخلی در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، مدل‌های زیادی به بازار تزریق نکردند و ماجرای ازسرگیری دوباره واردات خودرو، از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها هم سرعت کمتری داشت. لابلای خبر‌ها و تصاویر نه‌چندان امیدوارکننده‌ای که از بازار خودرو در سال گذشته باقی مانده، می‌توانیم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار را به فال نیک بگیریم.

بازگشت خودرو‌های وارداتی

خودرو‌های وارداتی در سال ۱۴۰۲ یعنی تقریبا بعد پنج سال و دو ماه پا به خیابان‌های کشور گذاشتند. اوایل تیرماه ۹۷ ابلاغیه ممنوعیت واردات هزار و ۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو به دست گمرک رسید و نهایتا شهریور ۱۴۰۲ اولین سری از خودرو‌های وارداتی جدید در قالب مراسمی با حضور وزیر صمت به خریداران تحویل داده شد. توسط چه شرکتی؟ سایپا. یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور.

آمار و ارقام رسمی از حجم واردات خودرو که به نقل از گمرک منتشر شده، مشخص می‌کند در کل ۱۲ ماه سال گذشته، همه شرکت‌های وارد‌کننده روی هم ۱۱ هزار و ۲۳۶ محصول را از کمرگ ترخیص کردند. از طرفی طبق اعلام خود مسئولان سامانه یکپارچه در اولین مرحله ثبت‌نام از متقاضیان خودرو‌های وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ انجام شده، حدود ۱۲۰ هزار نفر اسم نوشتند.

مورد عجیب پژو پارس

پژو پارس آخرین قربانی سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد است و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، تا چند ماه دیگر خبر توقف تولید آن بعد ۲۵ سال حضور در خط تولید رسمی می‌شود.

توقف تولید پژو پارس به‌خاطر سازگارنبودن پلتفرم قدیمی این محصول با یکسری از استاندارد‌های ابتدایی، یکی از خواسته‌های سازمان ملی استاندارد است و بحث خروج این محصول از خط تولید، تقریبا از نیمه سال ۱۴۰۲ به میان آمد. ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد به ایرانخودرو اواخر سال ۱۴۰۲ تعیین شد.

تحویل ندادن پژو پارس‌های ثبت‌نامی به متقاضیان سامانه، استارتی برای حاشیه‌های بی‌پایان این محصول قدیمی در سال گذشته شد. ایرانخودرو، سازمان ملی استاندارد را مانعی برای تولید و تحویل مدل‌های ثبت‌نامی معرفی می‌کرد و سازمان ملی استاندارد در پاسخ، به اخطار‌های قبلی که برای ایرانخودرو ارسال کرده بود اشاره می‌کرد. نهایتا بعد جاروجنجال چند هفته‌ای، توافق شد تا زمان تکمیل تعهدات ایرانخودرو به متقاضیان، تولید پژو پارس در سال جدید ادامه داشته باشد.

پیوستن ۲۰۶ به جمع سمند و ۴۰۵

پژو ۲۰۶ در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، به شکل رسمی از جمع مدل‌های حاضر در خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. محصولی که از اوایل سال ۱۳۸۰ پا به ایران گذاشت و دقیقا بعد ۲۲ سال و خاطر پاس نکردن استاندارد‌های لازم به اکیپ مدل‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و سمند ملحق شد که قبلا چنین سرنوشتی داشتند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آخرین نسخه از خانواده شش نفره ۲۰۶ در خط تولید ایرانخودرو بود که البته دلتنگی دوستان برای آن باعث شد موتور و داشبور ۲۰۶ به دو تیپ مختلف ۲۰۷ منتقل شود. پژو ۲۰۷ تیپ پنج با موتور TU۵، اما داشبورد ۲۰۶ طراحی شده و از آن طرف به شکل همزمان، یک پژو ۲۰۷ دیگر با موتور ۲۰۶ به خط تولید ایرانخودرو اضافه شد. معروف به پژو ۲۰۷ با موتور TU۳.

پژو ۲۰۶ دو دهه قبل که به ایران آمد، یک خودرو ۱۰، ۱۲ میلیونی بود و الان مدل‌های صفرکیلومتر تیپ ۲ آن را در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون می‌فروشند.

اضافه شدن اطلس و تیپ‌های جدید دنا و تارا به بازار

اطلس G جدیدترین محصول خودروساز‌های وارداتی است و اگر تیپ‌های جدید دنا و تارا را حساب نکنیم، به جز اطلس خودرو دیگری در سال ۱۴۰۲ به بازار تزریق نشد.

اطلس نیز با همان شکل‌وشمایل محصولات تولیدی سایپا در سال‌های اخیر طراحی شده و اصلا خیلی‌ها محصول جدید سایپا را فیس‌لیفت کوییک می‌دانند.

اطلس G اواسط ۱۴۰۲ یعنی تقریبا دو سال بعد از تاریخی که مدیران سایپا وعده داده بودند، پیش‌فروش شد و همزمان با آخرین روز‌های سال قبل تحویل خریداران داده شد. خود سایپا قیمت اطلس در کارخانه را تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است. در بازار آزاد، اما قیمت اطلس به ۵۲۵ میلیون می‌رسد.

تارا اتوماتیک تیپ V۴ که گرانقیمت‌ترین سواری داخلی هم مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۲ به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه شده، به‌جز چندتا آپشن، چیزی بیشتر از تارا V۲ نیست و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال هم همین نسبت را به دنا پلاس اتوماتیک معمولی دارد.

ثبات نسبی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

قیمت خودرو در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ با روز‌های ابتدایی سال تفاوت چشمگیری نداشت و اگر فعل‌وانفعالات نگران‌کننده ماه‌های پایانی در کار نبود، سال گذشته را با کاهش قیمت خودرو در بازار پشت‌سر می‌گذاشتیم. قیمت مدل‌های زیادی مثل تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، کوییک دنده‌ای و دنا پلاس در حد فاصل ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ نهایتا ۱۵ میلیون بالا و پایین شده و این وسط فقط می‌توانیم پژو پارس و تیبا را یکجور استثنا بدانیم.

قیمت تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد همزمان با نایاب شدن این مدل در بازار، ظرف سال گذشته حدود ۴۰ میلیون بالا آمد. پژو پارس هم تحت‌تاثیر داستان‌ها و حواشی که در سال گذشته از سر گذارند، رشد قیمت ۸۰ میلیونی داشته است.

تغییرات قیمت خودرو در بازار آزاد ظرف سال ۱۴۰۲

انواع خودرو داخلی

ابتدای 1402

انتهای 1402

میزان تغییر قیمت

تیبا صندوقدار

350 میلیون تومان

390 میلیون تومان

40 میلیون افزایش

کوییک دنده‌ای

390 میلیون تومان

385 میلیون تومان

پنج میلیون کاهش

شاهین دنده‌ای

675 میلیون تومان

650 میلیون تومان

25 میلیون کاهش

206 تیپ 2

585 میلیون تومان

595 میلیون تومان

10 میلیون افزایش

207 دنده‌ای

760 میلیون تومان

770 میلیون تومان

10 میلیون افزایش

پارس سال

580 میلیون تومان

660 میلیون تومان

80 میلیون افزایش

دنا پلاس

730 میلیون تومان

745 میلیون تومان

15 میلیون افزایش

تارا V2

930 میلیون تومان

910 میلیون تومان

20 میلیون کاهش

دیگر خبرها

  • لاشه این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورد/ قیمت عجیب پراید تصادفی را ببینید
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ اعلام جزییات
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • کمبودی در عرضه مرغ ایام نوروز و ماه رمضان نداریم
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • بازار خودرو قابل پیش‌بینی نیست