Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میان کمبود ویتامین «D» و خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی ارتباط مستقیم وجود دارد.

 

 موسسه ملی سلامت روان تأکید می‌کند، اسکیزوفرنی یکی از علل اصلی ناتوانی در جهان است. مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه آرهوس در دانمارک و محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا بیانگر آن است، بین نوزادانی که با کمبود این ویتامین متولد شده‌اند و افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی رابطه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگران دانمارکی و استرالیایی در مطالعات اپیدمیولوژیک اولیه خود دریافتند، افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در افراد ساکن مناطق شهری و روستایی، ساکنان مناطق مرتفع و کسانی که در زمستان و بهار متولد شده‌اند به میزان قابل توجهی بیش از دیگر افراد است. 

 

جان مک، محقق ارشد این پژوهش و سرپرست تیم مطالعاتی می‌گوید: «جنین تا زمان تولد از ویتامین‌های موجود در بدن مادر تغذیه می‌کند؛ اگر مادران باردار نسبت به وضعیت سلامت خود آگاهی داشته باشند، می‌توانند مانع ابتلای نوزاد خود به بسیاری از بیماری‌ها شوند».

 

اسکیزوفرنی که اکثر روانپزشکان و روانشناسان به آن سرطان خاموش نیز می‌گویند یک اختلال روانی شایع است که از ویژگی‌های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است.براساس داده‌های منتشر شده، بیش از 24 میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند و این اختلال در مردان شایع‌تر از زنان است.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اسکیزوفرنی گوناگون ویتامین D بیماری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حسن شیخی، گفت:همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده منتقل می‌شود. 

وی اظهارداشت: بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه، ادامه داد:گوشت دام‌های ذبح شده، باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

وی در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده کنه از له کردن آن با دست به شدت پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد