Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@06:11:52 GMT

تولید محصولات کم آب بر در قم مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۱۲۵۷

تولید محصولات کم آب بر در قم مورد توجه قرار گیرد

قم - ایرنا - سرپرست استانداری قم گفت: باید به مساله تغییر الگوی کشت توجه شود و به دنبال تولید محصولات کم آب بَر باشیم که بهره وری بالاتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی روز سه شنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری، اظهار کرد: 95 درصد آب در کشاورزی، 2 درصد در صنعت و سه درصد در آب شرب مصرف می شود، از این رو مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که بیش از 34 درصد آب های ذخیره شده در استخرهای آب در مزارع تبخیر می شود، گفت: باید در زمینه اصلاح نحوه آبیاری در کشاورزی و توجه به مساله گلخانه ها توجه جدی صورت گیرد.
وی به مساله ترویج، آموزش و پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: باید از تشکل های مردمی در حوزه کشاورزی استفاده کنیم و از نظرهای کارشناسی آنها بهره ببریم.
وی با بیان این که تجربه و دانش مکمل یکدیگر است و باید برای توسعه کشاورزی هم از علم دانشگاهیان و هم از تجربه کشاورزان استفاده کرد، افزود: سالانه سه هزار و 500 پایان نامه در استان تدوین می‌ شود که باید بخشی از این پایان ‌نامه ‌ها به مساله کشاورزی بپردازد.
سرپرست استانداری قم با اشاره به بحث کمبود منابع آبی در کشور خاطرنشان کرد: باید مساله سنتی بودن، فرسوده بودن امکانات و بیمه کشاورزی نیز مورد توجه قرار بگیرد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
هاشمی همچنین درخصوص صنعت اظهار کرد: سال گذشته شاهد بودیم که 900 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد و از اقدام های خوبی است که در دولت فعلی اتفاق افتاده است.
وی به یک هزار و 651 واحد صنعتی فعال در استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است، میزان ظرفیت تولید واحدهای صنعتی فعال موجود تفکیک و تا حد امکان به این واحدها کمک شود.
وی درخصوص صادرات استان قم نیز اظهار کرد: با توجه به 170 میلیون دلار صادارات استان در سال گذشته، یک میلیون دلار در بخش سنگ و 70 میلیون دلار در بخش فرش صادارات داشته ایم.
هاشمی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه تورم در قم از میانگین کشوری پایین تر است؛ میانگین کشوری حدود 15 درصد و در این استان حدود 13 درصد است و از کسانی که در حوزه بازار نظارت دارند، تقدیر می کنیم.
وی ادامه داد: باید به مساله نظارت بر بازار در استان قم به صورت جدی توجه شود؛ همچنین موضوع تامین میوه شب عید در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست استانداری قم در پایان با اشاره به هفته پژوهش خاطرنشان کرد: ضرورت هر طرحی داشتن پیوست پژوهشی برای آن است.
24 تا 29 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
7406/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد استانداري قم كشاورزي مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: طوفان و بارندگی‌های اخیر که می توان گفت در تاریخ خوزستان بی سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، مسعود اسدی  اظهار کرد: به بیش از 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا 50 درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت 200 هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند. 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • خسارت بارش شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارت بارش‌های شدید به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع خوزستان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان