Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اولین نشست شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش روز گذشته با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، دیگر اعضای این شورا و مدیران شبکه آموزش در سالن اجتماعات این شبکه برگزارشد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، معاون آموزش ابتدایی در اولین نشست شورای اندیشه‌ورزی شبکه آموزش که با حضور اعضای این شورا و مدیران شبکه آموزش در سالن اجتماعات این شبکه برگزارشد، گفت: نگاه ما به رسانه از منظر تعلیم و تربیت نگاه ضلع سوم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته مطرح می‌شد که خانواده و مدرسه دو بازوی تربیت هستند. امروز با پژوهش‌های متعدد مشخص شده است که رسانه‌ها کارکرد تربیتی دارند و می‌توانند یک فرصت یا تهدید باشند. فرصت از این لحاظ که ما هدفمند و با برنامه‌ریزی به فکر آینده باشیم و تهدید به این معناست که ممکن است نگاه ما نگاه برنامه‌ای و آینده نگر نباشد. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که صدا وسیما یک دانشگاه بزرگ انسان‌سازی است، نگاه ما به این شبکه باید به این شکل باشد و انسان‌سازی میسر نمی‌شود مگر از رهگذر تربیت.

وی ادامه داد: نگاه احمدی به عنوان مدیر شبکه بسیار مغتنم است که فرمودند: شبکه باید ترکیبی از مهارت و تحقیق و تفریح باشد. این نگاه خوب می‌تواند یک بازوی قوی فرهنگ‌سازی و تربیت که آموزش‌ها را بستری برای آن در نظر می‌گیرد در این شبکه فراهم کند. از نظر من شبکه آموزش به دلیل سرعت دسترسی و دامنه نفوذی که دارد می‌تواند در هر لحظه برای گروهی از مخاطبان حاوی پیام‌های تربیتی باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امیدواریم نگاه ما به مخاطبان از دوره کودکی و بعد از آن نگاه هدفمندی باشد که اگر کودکان را نادیده بگیریم تربیت و آموزش را نادیده گرفته‌ایم. با تاکید بر کودکان به عنوان مخاطبان بالقوه و پس از آن برنامه ریزی برای کودکان که شامل مدیران و خانواده‌ها خواهد شد. پس از آن با ایجاد یک بستر مناسب برای تعلیم و تربیت در خانواده‌ها می‌توانیم برنامه‌هایی با مخاطبان هدفمند داشته باشیم.

حکیم‌زاده گفت: در نظام تحول بنیادین آموزش وپرورش بحث بسیار مهمی که به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته تربیت تمام‌ساحتی است. امیدوارم با دید روشنی که همکاران دارند صدا و سیما و شبکه ۷ بازتابی از تمام ایران باشد. هویت‌بخشی به مخاطبان و ایجاد انسجام ملی و اجتماعی باید جزئی از برنامه‌های شبکه آموزش باشد. ما باید به قالب‌ها تنوع ببخشیم و برای افزایش مخاطبان مثلا طنز، بازی، آموزش و فیلم بستر‌های مناسبی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: رمز موفقیت شبکه آموزش این است که اظهارنظر‌ها پایه علمی داشته باشد و مستند باشد. این شبکه می‌تواند به عنوان یک مرجع علمی شناخته شود و سندیت پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آموزش و پرورش آموزش سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت دینی در سایه‌سار حجاب

  نقش خانواده و والدین درنهادینه‌کردن فرهنگ عفاف و حجاب در کودکان به‌عنوان یک جامعه کوچک، دارای اهمیت بسیاری است. شاید دغدغه بسیاری از والدین این باشد که فرزندان‌شان، حجاب را به‌عنوان یک ارزش برای زندگی خود بپذیرند و به آن متعهد باشند، چرا که در سال‌های اخیربا توجه به هجمه‌های زیادی که درباره حجاب ازسوی رسانه‌های غربی شکل گرفته، نگرانی والدین را در مورد حجاب، دوچندان می‌کند. اما چگونه می‌توان این امر پسندیده را برای دهه‌های هشتادی و نودی به‌خوبی معرفی کرد؟

آموزش مسائل دینی موضوع حساسی است که مرز بسیار باریکی دارد و اگر والدین با استفاده از شیوه‌های نادرست در این زمینه اقدام کنند، ممکن است فرزندشان برای ادامه در این راه به آموزه‌‌های دینی و مذهبی ازجمله حجاب واکنش نامناسب داشته و در رعایت آن کوتاهی کند. والدین باید به‌صورت صحیح و اصولی فرزندان‌شان را در دوران کودکی درباره مسأله حجاب تغذیه دینی کنند تا در دوران نوجوانی بتواند با استفاده از دانسته‌های راستین خود، مسیر درست را انتخاب و در همان راه گام بردارد. البته در این راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب، والدین باید به ویژگی‌های کودکان و نوجوانان توجه بیشتری داشته باشند. 
   
اهمیت نحوه پوشش والدین در خانه
نهادینه کردن یک رفتار یاارزش درفرزندان با عادت‌بخشی امکان‌پذیر است،چراکه تمرین وعادت موجب آماده‌سازی کودک‌ونوجوان برای انجام تکالیف دینی می‌شود. حجت‌الاسلام روح‌ا... دوستی، کارشناس مذهبی درخصوص نقش والدین درباره حجاب به جام‌جم می‌گوید: «والدین درباره حجاب باید چندین نکته را لحاظ کنند. یکی ازاین موارد بحث الگو بودن آنان است. فرزندان آن چیزی می‌شوند که والدین‌شان هستند. اگر والدین خواهان نمازخواندن یا باحجاب شدن فرزندشان هستند، باید خودشان به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.» وی می‌افزاید: «والدین باید زمینه آموزه‌های دینی را برای کودک فراهم کنند. به‌عنوان‌مثال کودک در شرایطی قرار نگیرد که به‌واسطه حجابش مورد تمسخر قرار گیرد،  بلکه کودک در جمع‌هایی حضور پیدا کند که به لحاظ افزایش روحیه دینی و داشتن حجاب، مورد تایید باشد.» پدر ومادرهامی‌توانند آموزش مبحث حجاب را ازهفت سال اول شروع کنند.البته روش انتقال مفاهیم اخلاقی و دینی تنها با ابزار زبان میسر نیست، بلکه نحوه ونوع پوشش والدین درخانه هم امر مهمی است. درواقع کودکان تصویر پوشش مناسب را از والدین خود دریافت می‌‌کنند و این‌گونه است که در وجودشان رسوخ می‌کند و جزئی از ذات‌شان می‌‌شود. 
   
نقش موثر مادران در حجاب فرزندان
یکی از بهترین شیوه‌های تربیتی برای تشویق کودک به ارزش‌های دینی، ایجاد حس خوشایند در آنان است. بهترین روش نیز روش الگویی است. یعنی نشان‌دادن الگویی که هم محجبه باشد، هم موفق و هم مهربان و تاثیرگذار و قطعا چنین الگویی برای یک دختر، مادر اوست. مادرانی که دغدغه عفاف و حجاب دارند و در برخورد با نامحرم، رفتار عفیفانه از خود نشان می‌دهند و این حالت در وجود آنها نهادینه شده است، در عمل و به‌طور غیرمستقیم به نهادینه‌‌سازی باور حجاب در فرزند خود می‌پردازند. دوستی نیز معتقد است که در بحث الگوپذیری، مادر نقش بسیار مهمی در خانواده ایفا می‌کند. او همچنین تصریح می‌کند: «گله‌نکردن، صبر و استقامت مادران و تعامل عاطفی آنان با کودکان‌شان، نقش مادر را در این موضوع دوچندان می‌کند. از سوی دیگر پدر هم باید نقش پشتیبان را داشته باشد و برای کودک و تشویق او به امر حجاب هدایایی تهیه کند.»این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش مهم مدارس در موضوع حجاب می‌گوید: «بسیاری از کارشناسان بر این باورند کودک را به مدرسه‌ای ببرید که مربی پرورشی آن خوب باشد،چراکه اگر کودکی دریکی ازدروس ضعیف باشد، با یک معلم خصوصی این مسأله حل می‌شود اما باور غلط را به‌سختی می‌توان درست کرد.» البته سوی دیگر این موضوع،تاثیرات دوستان در کودکان و نوجوانان است. نوجوانان، ارتباط‌شان با دوستان‌شان بیشتر از والدین است ودربسیاری ازمسائل اعتقادی که دریافت کرده‌‌اند، ممکن است تنزل یا تعالی یابند. بنابراین دوست‌‌یابی هم ازدیگر موارد مهم درتقویت باورهای دینی این نسل است.والدین می‌‌توانند این مورد را با الگودهی و جهت‌دهی مناسب مدیریت کنند.

بسترسازی والدین برای ترویج حجاب در کودکان
مربیان در مدارس و والدین در منزل می‌توانند با استفاده از شیوه‌هایی مانند استفاده از روسری و پوشش‌های زیبا، کودکان را نسبت به حجاب علاقه‌مند کنند.دوستی ضمن بیان اهمیت عادت‌های پوششی توسط والدین می‌گوید: «پدر و مادرها معمولا فرزندان‌شان را تا رسیدن به سن تکلیف رها می‌کنند. آنها باید از دوران کودکی، پوشش‌ها و مدل‌های زیبایی که در بازار وجود دارد را تهیه کنند تا کودک با آن پوشش انس بگیرد و فرزندان را به کارهای خوب عادت دهند. از سوی دیگر تعریف و تمجید از پوشش مناسب کودک هم از دیگر راهکارهای موثر برای تشویق آنان به حجاب است.» طبق گفته‌های دوستی، پدر و مادرها باید بسترهایی را درباره حجاب برای کودک فراهم کنند تا او هم پاسخ‌های عقلی و منطقی دراین‌باره را به‌خوبی دریافت کند.به‌هرحال اهمیت نقش والدین در حجاب دختران، به حدی است که حتی دختر بی‌‌حجاب، علاوه بر این‌که خودش برای بی‌حجابی مورد بازخواست قرار می‌گیرد، مادر باحجابش نیز در آخرت، به این دلیل که از حجاب دخترش غفلت کرده، مواخذه می‌‌شود. بنابراین توجه پدر و مادرها به باورهای دینی مخصوصا حجاب یکی از مسائل مهم حال حاضر است.

دیگر خبرها

  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • فصل دوم مجموعه تلویزیونی «آقای قاضی» از شبکه دو 
  • رمزگشایی ازجعبه سیاه چهره‌ها
  • جایگاه حوزه سلامت در برنامه‌های درسی خالی است
  • با «مثبت آموزش» در شبکه آموزش به روز باشید
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • استخدام بیش از ۴ هزار مراقب بهداشت و سلامت در آموزش و پرورش
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت/ برگزاری آزمون ۱۴ اردیبهشت
  • برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما
  • صدا وسیما بازدیدهای شبکه اجتماعی را مخاطب خود حساب می‌کند+ فیلم