Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصوبه اصلاح و افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در مراحل نهایی تصویب خود در دولت قرار دارد و تا آخر ماه جاری نتیجه قطعی آن به مردم اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق گفته مدیر عامل توانیر، وزارت نیرو پیشنهاد افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را در راستای درآمدزایی خود نمی‌بیند، بنابراین این اقدام تنها با هدف تبدیل پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسن متولی‌زاده امروز در حاشیه سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی در جمع خبرنگاران درباره نحوه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف اظهار کرد: پنج درصد مشترکان برق در ایران، ۱۰ برابر مشترکان کم‌مصرف برق مصرف می‌کنند، بنابراین این پرمصرف‌ها نیز به راحتی می‌توانند به گروه کم‌مصرف‌ها بپیوندند.

او با انتقاد از قیمت پایین برق در ایران و چالش‌های به وجود آمده در این خصوص گفت: قیمت برق ایران از کشورهای افغانستان، ‌عراق و ترکیه یک اختلاف یک به ۱۰ دارد که این اختلاف قیمت باعث شده که مصرف برق نتوانسته کاهشی باشد.

متولی‌زاده با اشاره به این‌که مصرف برق در ماه‌هایی از سال و محدود، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد گفت: برای کنترل مصرف برق، یکی از راه‌ها، مدیریت بار شبکه است چراکه در تمام دنیا با مدیریت بار توانسته‌اند، مصرف برق را کنترل کنند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که براساس مطالبات صورت گرفته، می‌توان بدون کاهش طرح رفاه برق مورد نیاز برای مردم را تامین کرد، بدون این‌که سطح رفاه کاهش یابد، تصریح کرد: با  روش‌های ساده می‌توان ۳۰ درصد مصرف برق خانگی را کاهش داد.

مدیرعامل توانیر، با تاکید بر این مساله که ۳۰ میلیون مشترک خانگی داریم افزود: با ابزارهای قدیمی دیگر امکان ارتباط دوسویه با مشترکان برق وجود ندارد، پس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمان‌هایی که نیاز است مردم از بار شبکه برق کم کنند، با ارتباطی که با آن‌ها می‌گیرند، این موضوع را تحقق ببخشند.

به گفته متولی‌زاده، با هوشمندسازی در مصرف انرژی مثل ارتباط دوسویه با مردم، می‌توان همانند بخش صنعت و کشاورزی که به‌صورت تشویقی مصرف برق خود را کاهش دادند، بخش خانگی نیز مصرف برق خود را کاهش دهد.

وی افزود: سال گذشته بخش صنایع ۲۰۰ میلیارد تومان به دلیل کاهش بار شبکه، پاداش همکاری دریافت کردند و ۹۰۰ مگاوات از بار شبکه برق را کاهش دادند، پس مردم نیز می‌توانند با کاهش بار شبکه پاداش دریافت کنند.

مدیرعامل توانیر هم‌چنین درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق، اظهار کرد: ایران تا این مقطع، کمک‌های زیادی برای تامین برق به کشورهای همسایه و به خصوص کشور عراق داشته است، به گونه‌ای که حجم مناسبی از نیاز مصرف برق عراق توسط ایران تامین شده است.

وی افزود: درباره برق به‌دلیل گستردگی و طولانی بودن شبکه، برای تامین برق نمی‌توان به سرعت کشوری را جایگزین کشور دیگری کرد؛ پس جایگزینی کشور دیگری به‌جای ایران، در کوتاه مدت میسر نمی‌شود.

متولی‌زاده درباره وصول مطالباب ایران از عراق هم گفت که ایران در حال حاضر به شکل لحظه‌ای ۱۴۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می‌کند اما درباره مطالبات، ایران، پیگیر دریافت این مطالبات از عراق است.

مدیرعامل توانیر درباره مذاکرات با روسیه برای تبادل برق توضیح داد: در حال حاضر با تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم، ارتباط الکتریکی و شبکه برق داریم. برق را به بعضی از کشورها صادر و از برخی وارد می‌کنیم و با برخی نیز ترانزیت برق داریم. یکی از مباحث مطرح میان ایران و روسیه، اتصال، فرکانس و سنکرون شدن شبکه است. هدف ما کمک به شبکه بوده و به‌دلیل اختلاف دما و افق می‌توانیم در برخی ایام به هم کمک کنیم. هم‌چنین در حال حاضر، گروه‌های کارشناسی از دو کشور کار را انجام می‌دهند و اخیرا هیات جدید کارشناسی ایرانی، عازم روسیه شده و امیدوارم که پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برق توانیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی

با توجه به تصمیم دولت آلمان برای منقضی کردن طرح کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده بر تحویل گاز که با توجه به افزایش قیمت‌ها در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین اعمال شده بود، مصرف کنندگان آلمانی باید خود را برای افزایش قیمت‌ها آماده کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه فوکوس آلمان در مطلبی نوشت: در نتیجه جهش قیمت پس از جنگ روسیه به اوکراین، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از اکتبر 2022 بر تحویل گاز در آلمان اعمال شده است که در پایان مارس به پایان می رسد. مصرف کنندگان حالا تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: به این ترتیب مصرف کنندگان باید از آوریل خود را برای افزایش قیمت گاز آماده کنند. طرح کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده در پایان ماه مارس منقضی می شود. تورستن استورک، کارشناس انرژی در پورتال مقایسه Verivox گفت: نرخ کامل مالیات بر ارزش افزوده به طور ناگهانی قیمت گاز را 11 درصد افزایش می دهد. استفان سوتنر، مدیر عامل انرژی در پورتال مقایسه Check24، همچنین گفت که افزایش مالیات بر ارزش افزوده از هفت به 19 درصد، هزینه های انرژی را برای مصرف کنندگان از آوریل به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

به منظور کاهش قیمت های بالای انرژی در نتیجه جنگ روسیه به اوکراین، سیاستمداران و مقامات آلمانی تصمیم گرفتند مالیات بر ارزش افزوده تحویل گاز طبیعی و گرمایش منطقه ای را کاهش دهند. از اکتبر 2022، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 7 درصد کاهش یافت. کریستین لیندنر، وزیر دارایی فرانسه این کاهش مالیات را در آن زمان این گونه توضیح داد که قیمت گاز همچنان در حال افزایش است و دولت نباید از این واقعیت که زندگی برای مردم گران‌تر می‌شود سود ببرد.

این اقدام از ابتدا تا تاریخ 31 مارس 2024 محدود شد. بعد از آن یک قانون رشد تصویب شده توسط پارلمان آلمان تصریح کرد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده باید در پایان فوریه منقضی شود - زیرا "اوج قیمت های مرتبط با بحران" در بازارهای گاز اکنون کاهش یافته است. پس از یک فرایند میانجیگری بین بوندستاگ و بوندسرات در مورد این قانون، تصمیم گرفته شد که کاهش مالیات بر ارزش افزوده تا پایان ماه مارس منقضی نشود.

کرستین آندره، مدیر کل انجمن فدرال صنعت انرژی و آب، در این باره گفت: "کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده گاز و گرما ابزار مهمی در طول بحران انرژی برای تسکین مصرف کنندگان بود." در نتیجه، یک خانوار به طور متوسط برای مثال با مصرف سالانه 20000 کیلووات ساعت گاز منجر به صرفه جویی در حدود 550 یورو می شد.

سخنگوی وزارت اقتصاد فدرال آلمان در توجیه این اقدام خود گفته است که وضعیت متشنج در بازارهای انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. هزینه های انرژی، هم از نظر برق و هم از نظر گاز، به میزان قابل توجهی کمتر از زمان های اوج مصرف در سال اول جنگ روسیه علیه اوکراین کاهش یافته است. قیمت‌های خانوارهای خصوصی که در نیمه دوم سال 2023 قرارداد جدیدی برای برق یا گاز منعقد کرده‌اند هم کمتر از نیمه دوم سال 2021 است.

اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جینسینگ هندی یا آشواگاندا چیست و چه خواصی برای بدن دارد ؟
  • «شاهزاده سرین» کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • شاهزاده سرین کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهرستان میبد + عکس
  • وضعیت همراهان بیماران بستری در مراکز درمانی تعیین تکلیف شود
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )