Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، در این جلسه امیر للگانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به مذاکرات انجام شده فی‌مابین معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون، گفت: با بهره بردن از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در فضای فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، امیدواریم بتوانیم در حوزه رسالت‌ها و وظایف سازمان انتقال خون در زمینه اهدای خون، اهدای پلاسما و سلول‌های بنیادی از طریق این تفاهم نامه همکاری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در دانشجویان ظرفیتی برای جذب داوطلب و فرهنگسازی در زمینه اهدای خون و محصولات آن وجود دارد، خاطر نشان کرد: این ظرفیت در کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در چند حوزه وجود دارد.

للگانی گفت: کانون‌های سلامت، کانون‌های خیریه و کانون‌های هلال احمر از شبکه‌های دانشجویی هستند که از طریق مجامع تخصصی به یکدیگر وصل هستند و از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و می‌توانند حوزه جدیدی با عنوان اجتماعی شدن موضوع اهداء در جامعه ایجاد کنند.

این تفاهم نامه در حوزه کانون‌ها و نهادهای دانشجویی یک نقطه عطف است

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این جلسه اظهار داشت: سازمان انتقال خون از سازمان‌های بسیار مهم و موثر کشور است که اگر یک روز حذف شود خسارات بسیاری در پی دارد. این سازمان خوشنام نماد نوع دوستی، مهرورزی و تعاون مردم است. نماد این تفکر است که اگر عضوی از جامعه دچار مشکل شود بقیه در قبال او احساس مسئولیت می‌کنند و به کمک می‌آیند.

وی گفت: از سوی دیگر ما نهادهای دانشجویی را سازمان داده‌ایم که دغدغه اجتماعی دارند اما این شکل گیری فی‌نفسه نمی‌تواند ارزش داشته باشد و زمانی ارزشمند می‌شوند که خروجی‌های مشخصی داشته باشند. این تفاهم‌نامه فرصتی است که این ساختارهای دانشجویی کارآمدی خود را نشان دهند. تمام سرمایه ما دانشجویانی هستند که در این نهادها سازمان‌دهی شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما در معاونت دانشجویی تنها تسهیلگر هستیم، گفت: نهادهای دانشجویی خودجوش و از بطن قشر دانشجو هستند، دغدغه اجتماعی دارند و می‌خواهند فعالیت کنند. در واقع ما کاری انجام نداده‌ایم و فقط تسهیلگر هستیم.

فراهانی گفت: این تفاهم نامه در حوزه کانون‌ها و نهادهای دانشجویی یک نقطه عطف است که کارآمدی این ساختارها را به عمل درمی‌آورد و من اطمینان دارد که این دانشجویان عملکرد خوبی خواهند داشت و همان طور که در زمان جنگ قشر جوان ایثارگری می‌کردند، امروز هم اگر کار را که به خودشان واگذار کنیم به نحو احسن و با حداکثر بهره وری انجام خواهند داد.

امیدواریم بتوانیم همان تاثیرگذاری دوران جنگ را ایجاد کنیم

دکتر علی اکبر پورفتح‌اله مدیر عامل سازمان انتقال خون نیز در این جلسه با یادآوری ایثارگری‌های جوانان در دوران جنگ، گفت: مطالعه‌ای که بر روی سن اهداء کنندگان خون انجام دادیم نشان داده که اکثر اهداء کنندگان امروز از جوانان دوران جنگ هستند.

وی گفت: در آن دوران سالانه افزایش ۷ برابرای اهداء خون داشتیم. آن حس همبستگی که در دوران جنگ ایجاد شده بود باعث به وجود آمدن نسلی از اهداء کنندگان خون شد که بر همین اساس امروز حرفی برای گفتن در سطح جهان داریم.

پورفتح‌اله افزود: اگر دو میلیون و ۹۰۰ هزار اهداءکننده خون در کشور داریم، اگر ۲۷ واحد اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت داریم و اگر تنها کشور در حال توسعه جهان هستیم که اهدای صد در صد داوطلبانه خون داریم، مدیون همین نسل و آن دوران است.

وی افزود: چالش آینده کشور هم چالش سالمندی است. با افزایش سن جامعه، از جمعیت اهداء کننده خون کم می‌شود چرا که افراد بالای ۶۰ سال عملا اجازه اهدای خون ندارند. از طرفی سالمندی مصرف خون و فرآورده‌های خونی را افزایش می‌دهد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی بسیار تکان دهنده است و نشان می‌دهد که در اروپا حدود ۶۵ درصد خون‌های اهدایی برای بیماران بالای ۵۰ سال مصرف می‌شود و این در آینده به یک چالش بدل خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری از انعقاد این تفاهمنامه یادآوری کرد: با کار خیری که امروز شروع می‌کنیم، امیدواریم بتوانیم همان تاثیرگذاری دوران جنگ را ایجاد کنیم و دستاورد آن دوران را دوباره به ثبت برسانیم. خلایی در حال حاضر وجود دارد که روحیه ایثار دوران جنگ تداوم نیافت و امیدواریم در پی این تفاهمنامه جوانان را به سمت اهدای خون سوق دهیم.

پور فتح‌اله درباره اهمیت سلول‌های بنیادی خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌های جهانی هر چقدر سن اهداء کننده سلول بنیادی جوان‌تر باشد، میزان تحمل و پاسخ پیوند مغز استخوان بهتر خواهد شد.

سن اهداء سلول بنیادی را به زیر ۳۰ سال  می آوریم

وی افزود: بر همین اساس در حال ایجاد تغییر در دستورالعمل هستیم که سن اهداء را به زیر ۳۰ سال بیاوریم؛ این اقدامی است که در کشورهای در حال توسعه انجام شده است. همین حرکت به سمت دانشگاه‌ها به معنای این است که داوطلبانی زیر ۳۰ سال خواهیم داشت.

مدیر عامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: موضوع اهداء پلاسما و تولید دارو از پلاسمای ایرانی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد داروها مشتق از پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند.

وی افزود: طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و به دلیل بیماری‌های نوظهور و نوپدید و ویروس‌های جدید، لازم است داروها مشتق از پلاسمای منطقه‌ای تولید شوند. در آینده نزدیک اهداء خون از شکل سنتی که خون به طور کامل اهداء می‌شود تغییر می‌کند و به این شکل درمی‌آید که فقط جزء خونی مورد نظر اهداء می‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با یادآوری اینکه از سال ۷۳ واکسیناسیون هپاتیت سی از بدو تولد در کشور انجام شد، اظهار داشت: افرادی که در آن زمان واکسیناسیون شدند الان دانشجو هستند و برای اهداء خون داوطلب می‌شوند و نسلی هستند که از نظر هپاتیت ایمن شده‌اند.

کد خبر 4482234

منبع: مهر

کلیدواژه: اهدای خون دانشجویان سازمان انتقال خون ایران معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت همکاری مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه در سطح ملی را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و گفت: المپیاد ورزش‌های فناورانه با هدف بروز خلاقیت دانشجویان و همچنین گسترش استفاده از فناوری‌های روز دنیا در سطح دانشجویان دانشگاه‌های کشور طراحی شده است.
دکتر ابوالفضل دانشور افزود: سازمان امور دانشجویان، در کنار برگزاری المپیاد‌های ورزش‌های قهرمانی و همگانی، اقدام به برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در قالب‌های مختلف (رباتیک، فیجیتال و دیجیتال و نوآوری‌های فناورانه در ورزش) خواهد کرد که فرآیند اجرایی آن در برای اولین بار در تاریخ وزارت علوم و در سال جاری از تاریخ ۲۷ فروردین ماه شروع شد و دانشجویان دانشگاه‌های کشور تا ۲۵ اردیبهشت ماه فرصت دارند در سامانه ستاو به آدرس Setav.ir/stso که برای همین منظور آماده شده، ثبت نام نمایند.
وی تأکید کرد: در این رویداد ملی می‌خواهیم با ترکیب تحرک و ورزش و فناوری و سرگرمی، هم زمینه مناسب برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان را فراهم کنیم و هم دانشجویان بتوانند نقش خود را برای تولید محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری ایفا کنند تا ضمن کسب درآمد کافی در دوره دانشجویی، خودکفایی در تولید محصولات فناورانه ورزشی در کشور کلید زده شود.
دانشور با اشاره به اینکه یکی از زمینه‌های المپیاد ورزش‌های فناورانه بازی‌های رایانه‌ای است؛ افزود: انتظار داریم دانشجویان به عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای ورود پیدا کنند.
وی یادآور شد: تعدادی از دانشگاه‌های کشور قبلاً بخش‌هایی از این المپیاد را در دانشگاه‌های خود برگزار می‌کردند، اما مقرر شد این المپیاد در سطح ملی برگزار شود تا خروجی آن بتواند منجر به ایجاد شرکت، تولید محصولات و افزایش مهارت و درآمد دانشجویان و کشورمان شود؛ از طرفی برگزیدگان این المپیاد به‌عنوان نمایندگان کشور برای شرکت در رویداد‌های بین‌المللی خواهند بود.
مدیرکل دانشجویان داخل تصریح کرد: با عنایت به برگزاری این رویداد مهم به صورت استانی و ملی از کلیه دانشگاه‌ها در سطوح مختلف مدیریتی انتظار داریم تا با هم‌افزایی فکری و تبلیغی کمک کنند تا این رویداد در سطح نام بزرگ ایران اسلامی برگزار و همه ظرفیت‌های دانشجویی کشور وارد این عرصه شود.

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌ نام وام شهریه دانشجویان
  • افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی پرستاری
  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت