Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:59:38 GMT

تلاش احمدی نژادی ها برای تسخیر ایرنا پیش از 88

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۱۶۹۸

تلاش احمدی نژادی ها برای تسخیر ایرنا پیش از 88

تهران-ایرنا- جلال فیاضی مدیر عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از تلاش علی اکبر جوانفکر و دیگر یاران احمدی نژاد برای تسخیر ایرنا قبل از انتخابات سال 1388 پرده برداشت.

جلال فیاضی مدیرعامل اسبق ایرنا در بخش دوم و پایانی گفت و گو با «پروژه تاریخ شفاهی ایرنا» به اختلافات خود با تیم رسانه ای محمود احمدی نژاد اشاره می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ایرنا: چطور شد وارد ایرنا شدید؟
فیاضی: با توجه به شناختی که اقای صفار هرندی-وزیر وقت فرهنگ وارشاد اسلامی -از بنده داشتند ایشان از من برای پذیرش مسئولیت ایرنا دعوت کرد.مهرماه 85 به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی –ایرنا- معرفی شدم واز مشهد به تهران آمدم.

ایرنا: آقای صفار انتظارات خود را از شما بیان نکرد؟
فیاضی: افطار میهمان ایشان بودم در دفتر کار قدری درباره ایرنا صحبت کرد وتوافق حاصل شد .البته وارد جزئیات نشد اما تاکید ایشان بر ارتقا کیفی ایرنا وافزایش تاثیرگذاری خبرگزاری رسمی کشور بر فضای رسانه ای بود. چون من در مقعطی مسئولیت پذیرفتم که ایرنا دچار افت چشمگیری شده بود؛ چه از نظر محتوی چه از نظر فنی.
رقبایی مانند ایسنا و فارس هم وارد میدان شده بودند و جایگاه یگانه ایرنا در بین رسانه ها نزول کرده بود.

ایرنا: پس وزیر وقت ارشاد انتظارات سیاسی خاصی را طرح نکرد؟
فیاضی: خیر. چون ما از نظر سیاسی فکر واندیشه همدیگر را می شناختیم. خواسته های سیاسی یک سال بعد از حضور من در ایرنا مطرح شد. آن هم نه توسط آقای صفارهرندی بلکه به واسطه افرادی دیگر که در ادامه توضیح خواهم داد.

ایرنا: اقداماتتان در ایرنا چه بود؟
فیاضی: بنای من بر این بود که اولاتغییرات مدیریتی ونیروی انسانی ایرنا حداقلی باشد. ثانیا با اتکا به بدنه موجود ایرنا انجام شود وکمتر از خارج ایرنا افراد برای تصدی مدیریت ها دعوت شوند. در مجموع فقط سه مدیر از خارج از ایرنا به همراه من به خبرگزاری آمدند.

ایرنا: انتصابات شما این شائبه را ایجاد کرده بود که انتخاب هایتان فقط از دایره یک جناح خاص صورت می گیرد؟ به طور مشخص فقط از بسیجیان ایرنا استفاده می کردید؟
فیاضی: ابتدای کار این طور بود. برخی دوستان از بسیجیان سازمان مسوولیت گرفتند، اما همکاری آنها خیلی کوتاه بود و بعد از زمان کمی اغلبشان تغییر کردند. زمان همکاری آنها مختصر بود. احساس کردم باید از مدیرانی با توانمندی بیشتر بهره ببرم.
البته کسی سفارش این اشخاص (بسیجیان) را به من نکرد. با وزارت ارشاد ارتباط داشتند و دوستان ارشادی هم آنها را می شناختند .

ایرنا: بخش فنی سازمان چه تغییری کرد؟
فیاضی: یکی از بخش هایی که نیاز به تحول داشت حوزه فنی بود. بحث تغییر سامانه جامع خبر ایرنا بسیار جدی بود. سامانه خبر ایرنا آن موقع هنوز بر پایه سیستم عامل داس بود که تقریبا منسوخ شده بود. فارس و ایسنا دو رقیب اصلی ایرنا تحت وب بودند. یکی از عقب ماندگی های مهم ایرنا همین بود.
سرورهای ایرنا هم در کانادا بودند. ازدوستان خواستم که سرعت بیشتری به کار بدهند. 6 ماه بیشتر طول نکشید که سرورهای ما از کانادا به ایران منتقل شدند.
افتتاحیه آن هم در روز خبرنگار برگزار شد. آقای احمدی نژاد هم به ایرنا آمد و این سامانه را افتتاح کرد. سامانه جامع ایرنا و سایت جدید ایرنا هم بر پایه وب طراحی شد و در روز تودیع من بهره برداری و رونمایی شد.
سعی کردم مقداری فضای خبررسانی را بازتر کنم. البته این بعدها مقداری گرفتاری برای ما ایجاد کرد.

ایرنا: با دولت مستقر به مشکلی هم برخوردید؟
فیاضی: دوستانی از تیم رسانه ای آقای احمدی نژاد جلساتی را با من داشتند و اصرار می کردند که ایرنا به عنوان خبرگزاری دولت باید نقش رسانه ای حمایتی در اختلافات دولت با سایرارکان نظام ایفا کند.
به هرحال آقای احمدی نژاد با آقای هاشمی رفسنجانی اختلافات جدی داشت .با آقای حداد عادل رئیس مجلس هم به تدریج اختلافاتی بروز کرد. درمجموع رئیس جمهور با بخش هایی از ارکان نظام اختلاف نظرهای جدی داشت .
انتظارتیم رسانه ای نهاد ریاست جمهوری این بود که ایرنا هم در این اختلافات بطور جدی وارد شود و یکی از طرف های در گیری باشد . اما من بر این باور بودم که ایرنا به عنوان خبر گزاری نظام نباید نقش تخریبی نسبت به سایر ارکان نظام داشته باشد و نیز وارد مناقشات سیاسی نشود.

ایرنا: استدلال شما چه بود؟
فیاضی: استدلال من این بود که این کار زیبنده خبرگزاری جمهوری اسلامی نیست. رهبر انقلاب در تنها دیداری که با مدیرعامل وکارکنان ایرنا داشتند، خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مسائل داخلی نبض نظام و در عرصه خارجی دست بزن نظام توصیف کرده بودند. بنابراین من تاکید داشتم که ایرنا خبرگزاری نظام است و نباید با بخش های دیگر نظام مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت درگیر شود و به صلاح نیست چنین اختلافاتی درخروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی نمود پیدا کند. این نقطه آغاز اختلاف من با یاران آقای رییس جمهور بود.

ایرنا: سایر اختلافاتتان با این تیم چه بود؟
فیاضی: آنها معتقد بودند ایرنا نباید هیچ نقدی را متوجه دولت کند. من اصلا این را قبول نداشتم. یادم هست در بخش اخبار ویژه خبرگزاری مطلبی درباره تعرفه موبایل نوشته شده بود که مضمون آن این بود که نمی شود هم از تولید داخلی تلفن همراه صحبت کرد هم تعرفه واردات آن را پایین نگه داشت.
آقایان این خبر را به آقای احمدی نژاد رسانده بودند ولی نگفته بودند که محرمانه و ویژه منتشر شده بود و روی خروجی عادی خبرگزاری ایرنا قرار نگرفته است. آقای احمدی نژاد هم فکر کرده بود مطلب در سطح عمومی منتشر شده است. بولتنی از مجموع اخبار ایرنا - خروجی مطبوعاتی وخروجی ویژه- برای رئیس جمهور تهیه کرده بودند تا القا کنند ایرنا منویات دولت را پیگیری نمی کند.

ایرنا: این بولتن را چه کسی به آقای احمدی نژاد داده بود؟
فیاضی: من دقیقا مطلع نشدم اما رئیس جمهور بولتن را جهت بررسی به آقای وزیر ارجاع داده بود. آقای صفار با من جلسه ای گذاشت و اتفاقا گفت خوب است که در ایرنا چنین نقدهایی به دولت مطرح شود . البته توضیح داده شد که بخش زیادی از مطالب مربوط به خروجی ویژه است.

ایرنا: بودجه ایرنا هم در دوره شما تغییراتی داشت؟
فیاضی: بودجه ایرنا در دوسال آخر دوره اصلاحات و سال اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تقریبا هیچ افزایشی نداشت. حتی در یکی از این سال ها حدود یک درصد کاهش یافته بود. این بودجه کم سبب بروز مشکلاتی جدی در ایرنا شده بود. چون من مهرماه 85سرکار آمده بودم و بودجه سال 86 بسته شده بود دیگر کاری از دست من برنمی آمد.
برای همین وقتم را روی بودجه 87 گذاشتم. با رایزنی هایی که انجام شد بودجه 87 حدود32 درصد افزایش پیدا کرد. مدت ها بود حقوق خبرنگاران خارج کشور به دلیل ارزی بودن پرداخت نشده بود. افزایش حقوق همکاران متوقف و یا به کندی پیش می رفت. حدود 130 خبرنگار حق التالیفی فاقد بیمه با ایرنا همکاری می کردند. که طی توافقی با آقای ملکیان معاون وقت مطبوعاتی توافق کردیم واخذ سهمیه از صندوق هنر هنرمندان، نویسندگان وروزنامه نگاران – آنها بیمه شدند، بخش عمده ای از حقوق همکاران در خارج از کشور پرداخت شد و حقوق همکاران نیز افزایش نسبی یافت.

ایرنا: اما گویی بودجه ایرنا 37 درصد بیشتر شده بود؟
فیاضی: بله. 32 درصد در دولت اضافه شد. وقتی که لایحه بودجه از دولت به مجلس رفت تازه آقای جوانفکر باخبر شده بود که بودجه ایرنا در دولت افزایش یافته است. ناراحت شد و مصاحبه ای تند علیه ایرنا کرد، که رسانه ای که نتوانسته منویات دولت را برآورده کند نباید بودجه اش افزایش 32 درصدی داشته باشد.
من تا این مصاحبه را دیدم به معاون خبر گفتم این مصاحبه را تیتر یک ایرنا کند تا کاملا دیده شود. همان روز با آقای صادق محصولی در نهاد ریاست جمهوری جلسه داشتم. آقای محصولی گفت فکر کنم این مصاحبه جوانفکر باعث شود مجلس بودجه شما بیشتر از این اضافه کند.همین طور هم شد. درآن سال مدیران از حضور در مجلس برای رایزنی افزایش بودجه منع شده بودند ولی من فکر می کنم همین مصاحبه و شاید هم عوامل دیگری موجب شد 5 درصد هم مجلس بودجه ایرنا را افزایش داد.

ایرنا: چرا آقای جوانفکر چنین مصاحبه ای کرده بود؟
فیاضی: من از نیت ایشان اطلاعی ندارم. ولی همچنان که پیش ازاین گفتم انتظارات تیم رسانه ای از ایرنا برآورده نشده بود.

ایرنا: آقای احمدی نژاد هم مستقیما گله ای از شما کرد؟
فیاضی: خودشان به طور مستقیم نه. اینکه خود آقای احمدی نژاد صراحتا در جایی علیه ایرنا موضع گرفته باشد را من ندیدم. ولی تیم رسانه ای ایشان مکرر به ما می گفتند که اینجا خبرگزاری دولت است و باید به نفع دولت در اختلاف نظرها موضع گیری کند.

ایرنا: موضع شخصی شما در سال 84 چه بود؟ به کدام نامزد رای دادید؟
فیاضی: من رابطه ستادی با ستاد آقای احمدی نژاد نداشتم، ولی در سال 84 به ایشان رای دادم. اما در دور دوم در سال 88 رای من ایشان نبود.

ایرنا: در تقابلی که بین ریاست جمهوری و ایرنا ایجاد شده بود آقای صفار چه موضعی داشت؟
فیاضی: موضع آقای صفار حمایت از ایرنا بود. حتی در حاشیه بولتنی که به آن اشاره شد آقای وزیر از عملکرد ایرنا به طور نسبی دفاع کرد.

ایرنا: در دوره مدیریت شما هشتمین انتخابات مجلس برگزار شد. موضع ما چه بود؟ آیا به نفع دولت تبلیغ می کردید؟
فیاضی: سیاست ما تمرکز بر اطلاع رسانی بی طرفانه و پرهیز از اقدامات جانبدارانه بود. من تاکید داشتم با چهره های هر دو جریان گفت و گو شود. بعدها همین موضوع هم دستاویز بولتن سازان شد. مصاحبه با اصلاح طلبان را در بولتن قرار داده بودند و گفته بودند ایرنا با طرفداران احمدی نژاد مصاحبه نکرده ولی با اصلاح طلبان گفت و گو کرده است.
در حالی که سیاست ما این بود که اگر ایرنا بخواهد عقب ماندگی رسانه ای خود را جبران کند باید فضا را باز کند و به صورت جناحی با مسائل برخورد نکند. ولی تیم مشاوران رسانه ای دولت این را قبول نداشتند.

ایرنا: گویی اواخر کارتان در ایرنا در روند دیدارهای شما با آقای صفارهرندی هم اختلالاتی ایجاد شده بود؟
فیاضی: شاید در سه چهارماه آخر میزان دیدارهای من و آقای وزیر قدری کاهش یافته بود.
زمستان 87 حملات علیه من به اوج خود رسید. سعی می کردند هر روز به عناوین مختلف در داخل وزارت ارشاد و ایرنا و سطح رسانه ها به این شایعه دامن بزنند که فیاضی رفتنی است.

ایرنا: این شایعات از کجا هدایت می شد؟
فیاضی: بنظرم بیشتر از طرف تیم رسانه ای نهاد ریاست جمهوری. البته شنیدم عده ای در داخل ایرنا هم در این زمینه دخیل بودند ولی برایم ثابت نشد. به هر حال در ایرنا هم مخالفانی پیدا کرده بودم.

ایرنا: شنیدیم سال 86 شما قرار بوده دیداری با آقای صفارهرندی داشته باشید، ولی عده ای از خود ایرنا نزد وزیر رفته و علیه شما حرف زده بودند و وزیر ملاقات با شما را منتفی کرده بود؟
فیاضی: نه من بخاطر نمی آورم . بعید می دانم دیداری برنامه ریزی شده لغو شده باشد.مشی آقای صفار چنین نبود.
البته زمستان 86 بولتن سازی و فضاسازی علیه من قوت گرفته بود.
من 15 فروردین 87استعفانامه ای بدون تاریخ نوشتم و آن را در هفته سوم فرودین طی ملاقاتی که با آقای صفارهرندی داشتم تقدیم ایشان کردم.
به آقای صفار گفتم: می دانم برای تغییر من تحت فشارهستید. این استعفا نامه بدون تاریخ من خدمت شما. نمی خواهم یک روز صبح که از خواب بیدار شدم بگویند امروز نمی خواهد ایرنا بروی و جانشین شما معرفی شده است. چنین اتفاقی که پس از رفتن من از ایرنا برای آقای اشتهاردی مدیرعامل روزنامه ایران رخ داد.

ایرنا: چه اتفاقی؟
فیاضی: یک روز صبح پس از اطلاع از تغییر آقای اشتهاردی از طریق رسانه ها به ایشان زنگ زدم و سوال کردم کجایی؟
پاسخ داد: من در دفترکارم جلوی سیستم نشسته ام و خبر برکناری خود از روزنامه ایران را از سایت ایرنا می خوانم!

ایرنا: سرانجام چه شد؟
فیاضی: فکر می کنم 23 اردیبهشت ماه همان سال وهمزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب آقای صفار مرا به جلسه ای دعوت کردند. دراین دیدار که در پاویون نمایشگاه برگزار شد، ایشان به من گفتند من ناگزیر به تغییر شما شده ام و فشارها بسیار زیاد شده است.

ایرنا: چه تغییراتی را در فضای خبری ایرنا نسبت به دوره آقای خادم المله مدیر عامل پیشین به وجود آوردید؟
فیاضی: نخست اینکه به مناقشات سیاسی ارکان نظام و جریان های سیاسی را دامن نزدیم. چالش های بین ارکان نظام را بزرگ نمایی نمی کردیم وسعی می کردیم به نفع هیچ کدام از ارکان یا جریان ها سوگیری نکنیم. اهل جریان سازی و سوار شدن بر این چالش ها هم نبودیم. مثلا در نامه نگاری هایی که بین آقایان احمدی نژاد و حدادعادل به عنوان روسای قوه مجریه و مقننه به وقوع پیوست فقط به اطلاع رسانی بسنده کردیم. اجازه ندادم کسی در ایرنا مصاحبه و تفسیر و تحلیلی علیه آقای حدادعادل بنویسد. بنابراین فضای خبری در این دوره بازتر، بیطرفانه تر و منتقدانه تر بود. البته در کار اطلاع رسانی همه امور نسبی است و دوره مدیریت بنده هم دارای نقایص زیادی است.

ایرنا: در مورد اصلاح طلبان چه؟
فیاضی: خاطرم هست در جریانات سال 78 که آقای ناصری مدیرعامل ایرنا بود این رسانه خیلی به سمت اصلاح طلبان گرایش یافت. به همین خاطر واکنش های تندی هم متوجه ایرنا شد که چرا یک سویه عمل می کند. این تجربه همواره فراروی من بود
بنابراین معاون خبر تاکید می کردم که در هیچ حادثه ای به نفع یا علیع یک جریان سیاسی خاص ورود پیدا نکنیم. یعنی هر اتفاقی که در جامعه می افتد ایرنا نگاهش حرفه ای و در جهت انعکاس بی طرفانه خبر باشد نه سوگیری به نفع یا علیه یک جریان سیاسی.

ایرنا: در انتخابات مجلس هشتم به زعم خود چقدر بی طرف بودید؟
فیاضی: به نظرم نسبت به دوره های قبل خیلی بی طرفانه تر عمل کردیم. سعی کردیم ایرنا پایگاه یک حزب خاص نباشد. البته قضاوت دراین مورد با مردم و البته با صاحبنظران است.

ایرنا: این بی طرفی ادعای شما بوده یا واقعا اگر تحقیق و بررسی شود چنین چیزی اثبات می شود؟
فیاضی: سیاست من بی طرفی بود و سعی کردم کاری کنم که این سیاست بر ایرنا حاکم باشد. اما این که در عمل چنین بی طرفی به طور کامل اتفاق افتاده باشد نیاز به بررسی دارد.

ایرنا: چند درصد از خبرهایتان ویژه و محرمانه بود؟ اصلا موافقید بخشی از اخبار در خروجی ویژه قرار گیرد؟ با توجه به این فرمایش رهبری که مردم در هیچ چیز نامحرم نیستند مگر اسرار نظامی و امنیتی؟ همین طور با در نظر گرفتن تحولات فضای مجازی؟
فیاضی: به هرحال همین موارد اسرار نظامی و امنیتی وجود خروجی ویژه خبرگراری رسمی کشور را ایجاب می کند. اما فکر می کنم خروجی ویژه فعلی ایرنا با دوره ای که ما بودیم فرق اساسی دارد. الان خروجی ویژه ایرنا با نگاه اصلاح آلودگی های اطلاعاتی در فضای مجازی شاید لازم باشد. منظور از آلودگی اطلاعاتی اخبار غیرموثق و دروغی است که در کانال های بدون هویت شبکه های اجتماعی منتشر می شود. چون درصد اخبار نادرست در شبکه های اجتماعی بسیار بالاست.
همین طورمیزان بد اخلاقی سیاسی در رقابت های سیاسی رشد وحشتناکی داشته است !
فضای سیاسی کشور سال به سال از نظر اخلاق سیاسی در رقابت های سیاسی روند نزوبی داشته و بد و بدتر شده ایم.
سال های اول انقلاب بالاخره افراد رعایت آبروی یکدیگر را می کردند. الان متاسفانه دیگر هیچ خط قرمز اخلاقی در رقابت های سیاسی رعایت نمی شود.
بولتن و خروجی ویژه تنها با این ملاحظه امروز قابل توجیه است.
تاکید من این بود که اخبار ویژه بیشتر مربوط به مسائل امنیتی و سوءمدیریت ها باشد. مثلا اگر تجمعی در رابطه با سوءمدیریت مسوولی پیش می آمد ما آن را در خروجی ویژه برای مقامات ارسال می کردیم. تا اصلاحاتی در مدیریت صورت گیرد.
اما یکی از آفت های این بولتن های محرمانه خط دهی به مخاطب توسط جریان های سیاسی تهیه کننده بولتن است. اسم این را می توان بولتن سازی گذاشت نه بولتن نویسی.
الان خبر ویژه مجموعه ای است که می تواند خبرهای نادرست را اصلاح کند تا مسوولین ذهنیت واقع گرایانه ای نسبت به مسائل پیدا کنند.
البته مسوولین باید مراقب بولتن هایی باشند که برای جهت دهی سیاسی در اختیار آنها گذاشته می شود.

ایرنا: شکایتی از شما در زمان مدیریتتان صورت گرفت؟
فیاضی: فکر نکنم. بیشترین شکایت من زمان قدس بود. در ایرنا فکر کنم یک مورد بود که مرتضوی مرا خواست و قضیه به دادگاه کشیده نشد.اما در دوره مسئولیت روزنامه قدس من حدود 40 شکایت مطبوعاتی داشتم که همه آنها به لطف خدا وبا دفاع مستند منجر به برائت شد.

ایرنا: آقای بهداد مدیر عامل ایرنا پس از شما با جناب عالی جلسه ای نگذاشت؟
فیاضی: خیر. ولی یک نکته ای را من در پایان کارم به ایشان و آقای جوانفکردر مورد جوان سازی ایرنا واستفاده از تجربیات نیروهای باتجربه برای نیروسازی توصیه کردم.

ایرنا: ارتباطتان با روزنامه ایران چطور بود؟چون آقای اشتهاردی هم جزو همان تیم رسانه ای آقای احمدی نژاد بود که شما با آن به مشکل برخورده بودید؟
فیاضی: من در انتخاب آقای اشتهاردی نقشی نداشتم ولی آمدن ایشان را تایید می کردم. چون ایشان کار رسانه ای خودرا با قدس شروع کرد و من ایشان را می شناختم. بعدها وارد تیم رسانه ای آقای احمدی نژاد شد. من هیچ نقشی در روزنامه ایران نداشتم حتی درباره صفحه اول این روزنامه. نه من از آنها می خواستم با من هماهنگ کنند، نه آنها تمایلی نشان می دادند.

ایرنا: یعنی مشی سیاسی ایران با شما نمی خواند؟
فیاضی: من انتقاداتی به مشی سیاسی ایران داشتم اما ورود پیدا نمی کردم.

ایرنا: تلاشی برای تغییر آقای اشتهاردی انجام ندادید؟
فیاضی: خیر.

ایرنا: چه شد شما که در سال 84 به احمدی نژاد رای دادید، در سال 88 به وی رای ندادید؟
فیاضی: مواضع و عملکرد آقای احمدی نزاد موجب شد که من به تدریج منتقد دیدگاه های ایشان شوم. اعتقادم این بود که دیدگاه هایش می تواند مشکلاتی ایجاد کند. سال 88 دیگر به ایشان رای ندادم.

ایرنا: اگر در ایرنا می ماندید آیا می توانستید نقشی که در سال 88 از ایرنا انتظار می رفت را اجرا کنید؟
فیاضی: خیر. تردیدی ندارم قادر نبودم آن چیزی را که تیم رسانه ای دولت از من می خواهند عملی کنم. چون من اختلافات جدی با این تیم داشتم.
من قطعا مدیرمطلوبی برای انتخابات دور بعد آقای احمدی نژاد نبودم. آنها در مسائل کم اهمیت تر هم با من مشکل داشتند.

ایرنا: در حوزه نیروی انسانی چه برنامه هایی را در ایرنا پیگیری کردید؟
فیاضی: بعد از چند ماه حضور در ایرنا به این نتیجه رسیدم که ایرنا بایستی تعدادی نیروی جوان را جذب کند. چون بچه های باسابقه ایرنا کم کم بازنشسته می شدند. هدف من این بود نیروهای جوان کنار این نیروهای زبده و باتجربه و در حال بازنشستگی قرار بگیرند و پخته شوند تا سرمایه انسانی ایرنا محفوظ بماند. بر این اساس نامه ای به احمدی نژاد نوشتم و در آن درخواست کردم مجوز 120 پست خبرنگاری را به ایرنا بدهند. حضوری نزد ایشان رفتم. برایشان توضیح دادم. چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هنوز منحل نشده بود ایشان در حاشیه نامه خطاب به آقای برقعی رییس وقت این سازمان نوشت: آقای برقعی بسیارلازم و ضروری است؛ سریعا اقدام فرمایید.
من با خوشحالی این نامه را به جریان انداختم ولی علیرغم دستور صریح و فوری رییس جمهور پیگیری ها به نتیجه نرسید و جذب این 120 نفر عملی نشد.

ایرنا: بعد از اینکه از ایرنا رفتید تولیدات خبری آن را پیگیری می کردید؟
فیاضی: خیلی کم. به شهرآرا رفتم و به شدت آن جا وقت می گذاشتم ودومین روزنامه شهر مشهد پس از انقلاب را تاسیس کردم.
از نظر حرفه ای هم مشی من این است که وقتی از سازمانی می روم تحولات آن جا را خیلی کم دنبال می کنم. برای اینکه این برداشت ایجاد نشود که فیاضی دارد کار ما را رصد می کند و یا در امور سازمان دخالت غیرمستقیم دارد. در مورد قدس هم همین طور بود. بنابراین تحولات داخلی و خارجی ایرنا در دوره مدیرعامل جدید آقای بهداد را خیلی کم پیگیری می کردم.
در پایان از شما و همکارانتان تشکر می کنم و همچنان که قبلا گفته ام بزرگترین سرمایه ایرنا نیروی انسانی زبده، حرفه ای و توانمند این خبرگزاری است و دولت ها باید برای انتقال تجربیات این نیروهای توانمند به جوانان برنامه داشته باشند تا ایرنا همیشه پویا، توانمند وحرفه ای بماند. موفق باشید.
پژوهشم 3081**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دوباره مادر چاوز؟

روزنامه شرق نوشت: ماجرای سیدحسین حسینی، کاپیتان و دروازه‌بان استقلال، این روز‌ها تبدیل به یکی از سوژه‌های خبری روز شده است. داستان مربوط به اتفاقات پس از بازی استقلال با آلومینیوم اراک است که در انتهای دیدار، دختری از روی سکوها، به سبک و سیاق جیمی‌جامپ‌ها، خودش را به زمین می‌رساند و برای لحظه‌ای کاپیتان استقلال را در آغوش می‌گیرد. این اتفاق با واکنش سریع نیرو‌های حفاظتی در ورزشگاه روبه‌رو می‌شود و پس از تنشی اندک، همه چیز به پایان می‌رسد.

با وجود این، ولی اقدام فوری کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به جنجال رخ‌داده در این زمینه دامن زد. این نهاد، دروازه‌بان استقلال را به یک جلسه محرومیت تعلیقی و پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم کرد. هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی برای اقدام کاپیتان استقلال خیلی سریع تبدیل به سوژه داغی برای کاربران در فضای مجازی شد؛ اما این پایان داستان نبود، چراکه صحبت‌های سیدحسین پس از بازی بعدی برابر شمس‌آذر قزوین، ابهامات به وجود آمده را بیشتر کرد.

سیدحسین حسینی در مورد حواشی هفته گذشته در دیدار با آلومینیوم اراک و جریمه ۳۰۰‌میلیونی‌اش توسط کمیته انضباطی گفت: «اول اینکه خوشحالم کمیته انضباطی لطف کرد و چهارروزه حکم من را داد. اتفاقات دیگری افتاده بود که یکی، دو ماه طول می‌کشید حکم دهند، ولی برای من چهارروزه دادند. این ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم».

این اظهارات با واکنش سریع یکی، دو نهاد روبه‌رو شد. اولی همان کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود که یک جلسه محرومیت تعلیقی سیدحسین را هم قطعی کرد تا او غایب بزرگ دیدار بعدی تیمش مقابل تراکتور باشد. از سوی دیگر، فراجا هم به صف شکایت‌کنندگان از کاپیتان استقلال پیوست تا او مجبور شود این بار در دادسرای رسانه حاضر شده و توضیحاتی بدهد. تسنیم در این مورد نوشته است: «فرماندهی انتظامی کشور (فراجا) از دروازه‌بان استقلال به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده و دروازه‌بان ملی‌پوش آبی‌پوشان در دادگاه حضور یافت. حسینی در دادسرا توضیح داد صحبتی یا اقدامی علیه فرماندهی انتظامی نکرده و تنها برای مراقبت از بانوی هوادار دنبال آرام‌کردن فضا بوده است. وکیل باشگاه استقلال نیز بابت این پرونده در دادسرا حضور پیدا کرد».

جمیع این اتفاقات باعث شد تا روز گذشته توجه رسانه‌های خارجی ازجمله روزنامه مطرح مارکا در اسپانیا هم به محرومیت و جریمه سنگین مالی کاپیتان استقلال جلب شود و مطالبی در این مورد بنویسد.

با وجود این، ولی مبحث اصلی که یکی، دو روز گذشته مورد توجه قرار گرفته، چه در فضای مجازی و چه در میان هواداران استقلال، داستان دلداری‌دادن محمود احمدی‌نژاد به مادر چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلاست. در ۴۸ ساعت اخیر، مادر چاوز دوباره مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته و بسیاری با اشاره به آن دلداری خاص، از این گفته‌اند که چطور در آن زمان کسی محمود احمدی‌نژاد را جریمه نکرد؟ منصور رشیدی، پیش‌کسوت باشگاه استقلال، یکی از آنهاست. او در این مورد گفته: «چرا وقتی آن آقا، مادر رئیس‌جمهور ونزوئلا را بغل کرد، کسی چیزی نگفت و جریمه نشد؟ حتی در فیلم‌ها چیز‌های بدتری می‌بینیم. چرا باید یک فوتبالیست را از بازی‌کردن به خاطر چنین اتفاقی محروم کرد. نمی‌دانم اسمش را چه چیزی بگذارم، فاجعه است. ۳۰۰ میلیون برای یک اتفاق. بیش از این هم نمی‌شود حرف زد».

درست است که این روز‌ها بحث اصلی حول محور کاپیتان استقلال است، ولی این اتفاق دوباره باعث مرورشدن تصاویری شده که محمود احمدی‌نژاد در مجلس ترحیم هوگو چاوز رقم زده است. او که به عنوان رئیس دولت ایران به ونزوئلا سفر کرده بود، برای دلداری‌دادن به مادر داغدیده چاوز، او را به آغوش گرفت. انتشار تصاویر آن دلداری با جنجالی خبری در ایران همراه شد، ولی رسانه‌های نزدیک به دولت سریعا با فتوشاپ‌خواندن آن تصاویر، ماجرا را از اساس کذب توصیف کردند. بعدها، ولی کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا با انتشار تصاویر مجلس ترحیم چاوز و گنجاندن عکس جنجالی احمدی‌نژاد در بین تصاویر منتخب، شایعات را به واقعیت تبدیل کرد.

خبرگزاری رویترز هم همان زمان با انتشار ملاقات محمود احمدی‌نژاد و النا فریاس، توضیح مختصری ذیل عکس نوشت: «محمود احمدی‌نژاد (سمت راست) مراتب تسلیت خود را به النا فریاس مادر هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در جریان مراسم ترحیم در آکادمی نظامی کاراکاس ابراز می‌کند. این عکس توسط کاخ میرافلورس (کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا) منتشر شده است».

در یکی، دو روز گذشته که دوباره آن تصویر قدیمی وایرال شده، مخالفان اقدام سیدحسین حسینی، کاپیتان استقلال، چنین مقایسه‌ای را کاملا بی‌اساس توصیف کرده و با یادآوری سن‌و‌سال مادر چاوز، خواستار عدم مقایسه این دو اتفاق شده‌اند. از سوی دیگر، هواداران استقلال هم با توجه به اهمیت پست‌ها و جایگاه حقوقی افراد، اقدام احمدی‌نژاد را به مراتب خبرساز‌تر از کاپیتان استقلال دانسته و از جریمه سنگینی که متوجه کاپیتان تیمشان شده حسابی شکایت دارند. هرچه که هست، ولی با توجه به اتفاقات رخ‌داده، موردی که فعلا قطعی است این است که سیدحسین بازی با تراکتور را که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، از دست داده و از طرف دیگر باید ۳۰۰ میلیون تومان هم جریمه بپردازد.

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • پخش مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل» از شبکه دو سیما
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل
  • چرا دوباره مادر چاوز؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند
  • بازرسان اعماق دریا