Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله رشاد گفت: علما و بزرگان در مسائل خطیر، حساس، سرنوشت‌ساز و علمی یکدیگر را ببیند و مباحثه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز سه شنبه ۲۰ آذر ماه پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به فقراتی از بیانات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، گفت: از عوامل هلاکت انسان استبداد به رای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در بیان مفهوم استبداد، عنوان کرد: فرد مستبد درباره رای و نظر خود بسیار پافشاری می‌کند و رای و نظر دیگران به هیچ عنوان قبول ندارد؛ بنابرفرمایش امیرمومنان امام علی(ع) چنین شخصی به به مقصود و مقصد نرسیده و هلاک خواهد شد.

آیت‌الله رشاد درباره اهمیت مشورت با دیگران، اظهار کرد: هرکس با دیگران مشاوره و رایزنی کند عقل آنها را برای خود به کار گرفته است و این مشاوره سبب می‌شود که عقول دیگران را به نفع خود مصادره کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با تاکید مجدد به اهمیت مشورت، ابراز کرد: مشورت با دیگران برای انسان بسیار نجات بخش است و گاهی ما به این امر مهم و باارزش بی‌اعتنا هستیم. در مسائل علمی به خصوص در حجیت اجماع ما مصر هستیم که اگر عالمی بخواهد در مسائل فرعی فقه نظر بدهد باید نظر دیگران را ببیند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه افزود: ما طلاب سنت مباحثه را داریم اما شایسته است که برخی سنت‌های کارآمد و سودمند دیگری نیز افزوده شود به عنوان مثال بزرگان، علما و مراجع با یکدیگر ملاقات علمی برنامه ریزی شده، منسجم و منظم داشته باشند.

وی افزود: متعارف است که فضلا و فقهای برجسته هر یک در سطوح عالی حلقه مباحثه دارند اما وقتی علما و بزرگان ما مبدا فتوا شده مقلد پیدا می‌کنند و مسائل مورد ابتلاء مردم به آنها رجوع داده می‌شود باید نسبت به آنها رای بدهند اینجا به تشکیل چنین حلقاتی نیازمند‌تر هستند اما چنین سنتی را نداریم و ملاقات دو مرجع در یک حوزه و شهر یک اتفاق نادر قلمداد می‌شود.

 آیت‌الله رشاد بیان داشت: شاید شان ما نباشد چنین چیزی را بیان کنیم اما تقاضا و تمنا داریم که علما و بزرگان در مسائل خطیر، حساس و سرنوشت‌ساز و علمی یکدیگر را ببیند و مباحثه داشته باشند، اینکه گاهی برخی پیشنهاد فتوای شورایی یا قضاء شورایی می‌دهند محل تامل است بسا بر اساس ادله نتوان فتوای شورایی را پذیرفت. فتوا نه بر مصلحت که قائم به معرفت است و هر فردی باید به معرفت برسد که فتوا بدهد در نتیجه این پیشنهاد خامی است که برخی به عنوان شورای فتوایی مطرح می‌کنند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ابراز کرد: اینکه تنی چند از صاحبان فتوا گاهی یکدیگر را ببینند و در برخی مسائل و آراء لازم با یکدیگر گفتگو و تضارب داشته باشند و آراء آنها به یکدیگر نزدیک شود یا هرکس هر رای می‌دهد بر رای دیگری ناظر باشد می‌تواند بسیار بابرکت باشد. متاسفانه چنین رسمی در روزگار ما نیست و اگر در گذشته بوده است امروز رایج نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانگونه که مراجعه به آراء گذشتگان لازم است مراجعه به آراء معاصران لازم‌تر است زیرا در ظرف واحد فکر می‌کنند چه بسا عدم مراجعه کامل به مصادر و منابع معاصر احیانا فتوای صادرشده را مخدوش کند.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبي بیرجند بندرعباس خراسان جنوبی آیت الله رئیسی مشهد استان سمنان کنگره ۲ هزار شهید خراسان جنوبی علمای شیعه علما و روحانیون مراجع و علماء علمای دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی صبح آدینه در در دیدار با اساتید حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) بسطام به میزبانی دفتر امام جمعه این شهر نمونه گردشگری، سربازی برای امام زمان (عج) را بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه دانست.

وی افزود: اگر زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی در روایات معادل زیارت امام حسین (ع) عنوان شده است به دلیل سِنخیّت حضرت عبدالعظیم با سیدالشهدا (ع) است.

امام جمعه سمنان با اشاره به روایتی منسوب به امام رضا (ع) گفت: امام معصوم در این روایت به حضرت عبدالعظیم حسنی می‌فرماید «سلام ما را به شیعیان ما برسان و بگو شیطان را به خود راه ندهند و آنان را به راستی در گفتار، ادای امانت و سکوت در کارهای لایَنفع امر کن» امام رضا (ع) در این روایت همچنین شیعیان را به پرهیز از جدال و ستیزه‌جویی با یکدیگر و زیارت برادران دینی امر فرموده است.

به گزارش مهر، در ابتدای این دیدار امام جمعه بسطام و نیز مدیر و اساتید حوزه علمیه باقرالعلوم (ع) این شهر به بیان دیدگاه‌ها و طرح دغدغه‌های خود پیرامون مسائل مختلف پرداختند.

کد خبر 6088948

دیگر خبرها

  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  •  استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت