Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: این استان با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات کشاورزی با تولید ۹.۹ درصد محصولات کشاورزی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده که سهـم شاغلان در بخش کشـاورزی فارس ۲۰.۶ دهم درصد بوده و ۴۰ درصد ارزش دلاری صـادرات غیرنفتی این استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی استان فارس شامل: فناوری، اقتصادی، عوامل اجتماعی و خاک و اقلیم است، افزود: تراز آب زیرزمینی فارس با کاهش سالانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب روند رو به نزول دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس بیان کرد: رویکرد ما مدیریت سازگاری با خشکسالی بوده و در این راستا بهبود عرضه آب شیرین، افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و کاهش مصرف آب از دیگر راهکار‌ها است.

قاسمی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای مدیریت منابع آب زیر زمینی و سطحی را برعهده دارد، تصریح کرد: مدیریت افزایش بهره‌وری آب، از زمان قرار گرفتن آب در مزرعه با جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: شاخص بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی، مقدارکیلوگرم محصول تولید شده به مقدار مترمکعب آب مصرفی بوده که بر این اساس روش‌های ارتقاء بهره‌وری مصرف آب در افزایش میزان محصول با ثابت نگه‌داشتن میزان آب مصرفی، کاهش میزان آب مصرفی با ثابت نگه‌داشتن محصول و یا افزایش میزان محصول و کاهش میزان آب مصرفی بوده که بیشتر کار‌ها در همین حوزه سوم خلاصه می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: براساس بیلان شرکت آب منطقه‌ای فارس، میزان مصرف آب کشاورزی ۸ میلیارد مترمکعب بوده که با توجه به میزان تولید تا کنون بهره‌وری فیزیکی آب کشاورزی حدود ۱.۱۷ کیلو گرم بر متر مکعب است و در برنامه افزایش بهره وری فیزیکی آب کشاورزی هدف ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی تا ۱.۲۱ کیلوگرم بر متر مکعب بوده که به این ترتیب در آب کشاورزی ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: اقدامات این سازمان را به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود، که در بخش سخت افزاری تغییر الگوی کشت، اقدامات به زراعی، اقدامات به نژادی، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و توسعه عملیات مختلف آب و خاک در دستور کار قرار گرفته و در بخش نرم افزاری برنامه ریزی استراتژیک در همه زیربخش و محصولات مختلف، فعالیت‌های آموزشی ترویجی برای توانمندسازی کشاورزان و اجرای نظام نوین ترویج و تشکیل کارگروه آب کشاورزی، کارگروه سازگاری با خشکی، کمیته حفاظت و بهره‌برداری از آب زیرزمینی اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: برنج به غیر از استان‌های گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها ظرف مدت سه سال باید از الگوی کشت حذف شود، و در این سه سال نیز اگر کشتی انجام شود باید به صورت خشکه‌کاری، آبیاری قطره‌ای و تجهیز چاه‌ها به کنتور‌های حجمی باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: در شرایط تحریم نباید کوچکترین خدشه‌ای به تامین امنیت غذایی وارد شود، و از این رو نیازمند تشریک مساعی متخصصین، دانشگاهیان، محققین و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در جهت مدیریت سازگاری با خشکسالی هستیم و این سازمان از نظرات عالمانه، کمک‌های فکری و نقد‌های همگی استقبال می‎کند.

گفتنی است در این سمینار علیرضا سپاسخواه رئیس مرکز مطالعات خشکسالی دانشکده کشاورزی شیراز، دستاورد‌های مطالعات این مرکز و نتایج پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سال ۱۳۷۹ در ارتباط با کاشت زعفران را ارائه داد.

انتهای پیام/ت

فارس رتبه دوم در تولید محصولات کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: توجه به تامین امنیت غذایی و تامین پروتئین از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است و در سال گذشته توانستیم روند رو به رشدی را در تولید گوشت مرغ داشته باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قائمشهر، بابک مومنی در دیدار با آیت الله معلمی در قائمشهر اظهار داشت: سال گذشته با وجود اتفاقات خاص و ویژه از جمله خشکسالی بی سابقه که در 50 سال اخیر 80 درصد آورد رودخانه‌ها کاهش داشت تولیدات خوبی در حوزه کشاورزی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه شاهد تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان هستیم که نیاز است سازگاری ویژه با این شرایط داشته باشیم افزود: مازندران در تامین امنیت غذایی کشور نقش برجسته دارد و با تلاش تولید کنندگان در زمینه تامین مرغ استان کوشش شده و امنیت غذایی تامین مرغ پایتخت نیز بر عهده مازندران قرار دارد و از این منظر استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سال گذشته افزایش 25 درصدی جوجه ریزی را داشتیم که در دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی به 17 میلیون قطعه رسید.

مومنی گفت: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان با رشد 10 برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محصولات باغی از مبدا استان مازندران رشد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته از مازندران 117 هزار تن محصولات باغی به کشورهای همجوار صادر شد تصریح کرد: ما در سازمان جهاد کشاورزی به دنبال افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ارزآوری و افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان در صادرات محصولات باغی یادآور شد: ما در عرصه تولید در دیمزارها جهش خوبی داشتیم و امسال نیز توسعه کشت در دیمزارها دنبال می‌شود و امیدواریم برداشت کلزا خوبی را شاهد باشیم.

مومنی توجه به تولید آبزی پروری در مازندران را یکی از راهکارهای توسعه در بخش کشاورزی دانست و با بیان اینکه امسال توجه به اقتصاد دریاپایه در قالب شعار سال مورد توجه است تصریح کرد:  توفیقات خوبی در صنعت شیلات استان داریم و با همه مشکلات و موانع اقلیمی و اعتباری، بخش کشاورزی روند رو به رشدی را طی می‌کند و برای سال جاری در راستای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم سیاست ها و برنامه هایی تدوین شده است.

وی یادآور شد: توجه به توسعه تولید گوشت قرمز، توسعه کشت گلخانه‌ای، تولید محصول سالم، توسعه صادرات و توسعه اقتصاد دریا پایه مواردی است که در سال جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران توسعه کشت گیاهان دارویی و توجه به تکمیل پایانه‌های صادراتی را هم از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برای تحقق این اقدامات نیاز به حضور و مشارکت مردم داریم که از ظرفیت تشکل‌های کشاورزی و اتحادیه‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • خیز بلند سازمان جهاد کشاورزی اردبیل برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • ۱۴۷ طرح مربوط به جهاد کشاورزی اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • ۱۴۷ طرح کشاورزی امسال در اردبیل به بهره برداری می‌رسد
  • بهره برداری از 147 طرح کشاورزی در سال جهش تولید
  • شاخص های سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • شرط سازمان غذاودارو برای صادرات محصولات کشاورزی
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است