Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:29:16 GMT

سرشماری هوبره در سیستان و بلوچستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۲۲۱۲

سرشماری هوبره در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سرشماری پاییزه هوبره در راستای پایش جمعیت این گونه ی در معرض خطر در استان آغاز شد.

وحید پورمردان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آگاهی از جمعیت و پراکندگی گونه های در معرض خطر انقراض تاثیر بسزایی در نحوه حفاظت از زیستگاهها، جلوگیری از انجام تخلفات و به تبع آن رسیدگی به وضعیت گونه و جلوگیری از انقراض آن کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این راستا هر ساله سرشماری گونه هوبره در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان انجام می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض و از پرندگان بومی و مهاجر مناطق بیابانی ایران بویژه استان است که نسل این پرنده به علت شکار غیر قانونی و خشکسالی در حال انقراض است.
وی افزود: براساس قوانین بین المللی و کشور هرگونه صید، زنده گیری، خرید و فروش و شکار این گونه در معرض خطر انقراض جرم محسوب می شود.
پورمردان ادامه داد: در این راستا متخلفان باید ضرر و زیان ناشی از تخلف هر قطعه پرنده هوبره که 20 میلیون تومان تعیین شده را به خزانه دولت واریز کنند.
به گزارش ایرنا هوبره از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد و در زیستگاههای بیابانی، مناطق خشک و دشت ها زاد و ولد و در فصل پاییز از مناطق سردسیر به دشت های ایرانشهر مهاجرت می ‌کند.
این پرنده ارزشمند هنگام راه رفتن در بیابان از دانه ها، غلات، جوانه گیاهان، حشرات، حلزون ها و خزندگان کوچک مثل مارمولک، بزمجه های کوچک و غیره که در کویر یافت می شوند تغذیه می کند.
هوبره به بهترین وجه با زندگی در محیط بیابان سازگار است و به ندرت آب می نوشد و بیشتر آب بدنش را از غذایی که می خورد به دست می آورد.
7316**3213

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست سرشماري پرندگان سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۲۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتر مار خانواده ورامینی را غافلگیر کرد

 به گزارش تابناک، رکنا نوشت: زیستگاه اصلی شترمار در بخش‌هایی از خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا است. شترمار از گونه ماران غیرسمی است، اما رفتاری مشابه رفتار مارهای سمی دارد که باعث می‌شود آن را با مار جعفری اشتباه بگیرند.

شترمار دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از گونه جعفری است. بیشتر در جنوب ایران با رنگ قهوه‌ای روشن با خال‌ه‍ای تیره‌تر یافت می‌شود در نواحی غیر از استان هرمزگان و خوزستان دارای رنگدانه‌های بیشتر است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پیشوا از رهاسازی یک حلقه مار از نوع شترمار در طبیعت خبر داد.

سید حسن طباطبایی با اعلام این خبر گفت: در مراجعه حضوری یکی از شهروندان وظیفه‌شناس به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پیشوا یک حلقه مار از نوع شترمار که در حیاط منزل این شخص مشاهده شده بود تحویل ماموران یگان حفاظت و سپس در دامان طبیعت منطقه رهاسازی شد.

 

دیگر خبرها

  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • (عکس) زنده‌گیری یک راس بره میش وحشی در پردیس تهران
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • شتر مار خانواده ورامینی را غافلگیر کرد
  • زنده‌گیری یک رأس بره میش وحشی در پردیس
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • نجات لاک‌پشت در معرض انقراض از شن‌های ساحلی میناب
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی