Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:16:44 GMT

سخنانی از جنس سیاست در دانشگاه

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۲۶۸۸

سخنانی از جنس سیاست در دانشگاه

تهران- ایرنا- سالروز حادثه 16آذر 1332خورشیدی و روز دانشجو همه ساله موسم برگزاری مراسم‌های مختلف، با حضور چهره های سیاسی در دانشگاه‌های کشور است. امسال نیز چهره های سیاسی از اصولگرا تا اصلاح طلب بار دیگر در میان دانشجویان حاضر شدند تا سخنانی از جنس سیاست برزبان آورند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «حال دانشگاه خوب نیست و جنبش دانشجویی پویایی ندارد» صحبت هایی از این دست که امروز تحلیلگران حوزه های مختلف بر روی آن متفق هستند نشان می دهد که دانشگاه در کشور ما تا حدودی نتوانسته آنچنان که باید به رسالت خود عمل کند که این اتفاق را می تواند ناشی از عوامل مختلف دانست که در این نوشتار مجال پرداختن به آن نیست اما با تمام این سخنان همزمان با روز دانشجو، دانشگاه های کشور حال و هوای متفاوتی را تجربه کردند که نشان می دهد سیاست همچنان نگاهی ویژه به دانشگاه و جنبش دانشجویی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که بار دیگر در روز دانشجو در 1397خورشیدی افتاد و سیاستمداران از هر 2 جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب بنا به دعوت انجمن های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف حاضر شدند تا به ایراد سخنرانی بپردازند.

- در ادامه به مهمترین سخنرانی ها در دانشگاه های مختلف اشاره شده است.
**رئیسی؛ بار دیگر انتخابات
«سیدابراهیم رییسی» تولیت آستان قدس رضوی و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در 16 آذر 1397خورشیدی حضوری متفاوت در دانشگاه شهید بهشتی داشت؛ حضوری که نمی توان آن را بی نسبت با شکست او در انتخابات 1396خورشیدی دانست زیرا از طعنه‌زنی به حسن روحانی رییس‌جمهوری پرهیز نکرد و در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید: «فکر می‌کنید اگر رییس‌جمهور می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفت: «خدا رحم کرد من رییس‌جمهور نشدم که دلار 5 هزار تومان شود».

بنابراین ابراهیم رئیسی با اینکه پیش از این نشان داده بود هنوز نتوانسته از فضای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله بگیرد، روز دانشجو بار دیگر به شرح اتفاقات رخ داده در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و نشان داد که پس از گذشت یک سال از انتخابات همچنان حاضر به فراموشی حضور در یک رقابت سیاسی نیست و برای این منظور دانشگاه را نیز عرصه ای برای حضوری مجدد در این رقابت قرار داده است.

**جلیلی با طعم سیاست خارجی
«سعید جلیلی» نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی دیگر از افرادی بود که در 18 آذر 1397خورشیدی با دعوت از طرف بسیج دانشگاه تهران در این دانشگاه حاضر شد. جلیلی نیز به مانند رئیسی همراه اصولگرای خود تجربه شکست در انتخابات را داشت و همین تجربه شاید بهانه ای شد تا از نقد دولت مستقر دریغی نداشته باشد. او که همواره با سیاست های خارجی دولت، مخالف بوده است، گفت: «برخی با پرداختن هزینه‌های گزاف، به سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا پی برده‌اند. نباید یک ملتی هزینه‌های گزافی بدهد تا بعد در سال 97 عده‌ای بگویند بله؛ آمریکا سقوط اخلاقی و سیاسی کرده است. برخی‌ها به بهانه دیدن واقعیت‌ها، شعار‌های موهوم و رمانتیک سر می‌زنند».

بنابراین حضور جلیلی در دانشگاه و نقد سیاست های دولت مستقر را نمی توان بی نسبت با علاقه او برای حضور مجدد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دانست حضوری که از دانشگاه شروع می شود و تجربه نشان داده در نهایت تنها جایی که فراموش می شود، همین دانشگاه است.

**ضرغامی و دغدغه های عقب ماندگی
«عزت‌الله ضرغامی» رییس اسبق سازمان صدا و سیما و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از چهره های دیگر جریان اصولگرایی بود که دلش برای دانشجویان تنگ شده بود وخود را در جمع دانشجویان دانشگاه تهران رساند. ضرغامی در گفته‌های خود ابتدا گریزی به دغدغه‌های عدالتخواهانه زد و با اذعان به مشکلات فراوان موجود در این حوزه گفت که ما نتوانسته‌ایم تاکنون شعار‌های عدالتخواهانه را به درستی ادا کنیم.

ضرغامی در ادامه ریشه بسیاری از مشکلات و عقب‌ماندگی‌های امروز را نتیجه انتخاب‌های غلط در پنج سال اخیر دانست و گفت بسیاری از مردم خواهان بازگشت زندگی‌شان به شرایط 1392خورشیدی هستند، چراکه وضعیت اقتصادی امروز کشور به دلیل دل‌بستن به وعده‌های دروغین آمریکا است.

ضرغامی تجربه شکست انتخاباتی را ندارد و شاید بدش نمی آید که نامزد شرکت در انتخابات آتی شود. البته او به صبحانه‌های کاری گاه‌و بی‌گاهش با شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف و انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی هم گریزی زد و گفت که این موضوع تبلیغات برای انتخابات آینده نیست و اساساً برنامه‌ای برای حضور در انتخابات آینده ندارد. این چهره های سیاسی نباید فراموش کنند که قشر دانشجو آرمان گراست.

**قالیباف و رویای ناتمام ریاست جمهوری
«محمدباقر قالیباف» دیگر نامزد اصولگرای انتخابات 1396خورشیدی از جمله افرادی بود که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شد و به مانند دیگر همفکرانش روز دانشجو و دانشگاه را برای برگشتن به انظار عمومی انتخاب کرد.

سردار این بار نیز نشان داد که هنوز نتوانسته از فکر پوشیدن ردای ریاست جمهوری بیرون بیاید زیرا دوباره از ادبیات انتخابات 1396خورشیدی و چهار درصدی استفاده کرد و گفت: «شما به جای اینکه بروید و ببینید آن چهاردرصدی‌ها که خون مردم را می‌مکند کجا هستند و چقدر در حسابشان پول دارند و به جای اینکه مشخص کنید از چه کسانی باید مالیات گرفت، می‌روید از همه مردم و از کسانی که وضعیت مالی خوبی هم ندارند مالیات می‌گیرید و آن وقت به دنبال اجرای عدالت و حمایت از اقشار ضعیف هم هستید».

او دولت حاضر را نیز از دم تیغ گذراند و گفت: «جای اینکه به سفره خالی مردم فکر کنید و به آن بپردازید ورود به استادیوم و برگزاری کنسرت و... موضوع اول حرف‌های شماست». آنهایی که در دانشگاه به نقد دولت حاضر پرداختند بالاخره مشخص نکردند که با توجه به شرایط پیش آمده در معادلات سیاسی نظام بین الملل اگر خودشان رییس جمهوری بودند چه اقدامی انجام می دادند. شاید گلایه کردن و حرف های اینچنین خیلی راحت باشد اما «به عمل کار برآید به سخندانی نیست».

**حجاریان و گروه های خودسر
اصلاح طلبان نیز به مانند اصولگرایان روز دانشجو، دانشگاه را خالی نگذاشتند اما آنها بیشتر سعی کردند سخنان سازنده ای بر زبان بیاورند تا اینکه بخواهند دولت حاضر را نقد کنند. حضور «سعید حجاریان»، «غلامرضا ظریفیان»، «عمادالدین باقی» و «غلامحسین کرباسچی» در دانشگاه تربیت مدرس یکی از نمونه های آن بود.

حجاریان سخنان خود را به ورود گروه های خودسر به دانشگاه اختصاص داد و به مثال آوردن از عسگر گاریچی فردی خودسر که در دروه قاجاریه در راه تهران به قم به ناموس و اموال مردم تعرض می‌کرد، گفت: «امروزه کار آن‌ها به جایی رسیده است که، دست به هر عملی می‌زنند و دست و پای دولت را در پوست گردو می‌گذارند و دولت هم باید پاسخگوی رفتار آن‌ها باشد».
البته در این میان عده ای از دانشجویان پلاکاردهایی مبنی بر بازگشت فتنه گران و تئوریسین ترور در دست داشتند که این اصلاح طلب گفت: «آن‌هایی که علیه من این شعارها می دهند گلوله را از مخچه من درآورند تا جوابشان را بدهم».

**صفایی فراهانی و شعور و شعف دانشجویی
«محسن صفایی فراهانی»، «حسام الدین آشنا»، «مصطفی تاجزاده»، «محسن صفایی فراهانی»، «محمد توسلی» و «الهه کولایی» از دیگر چهره های سیاسی بودند که در روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حاضر شدند.

صفایی فراهانی با اشاره به شعور و شعف دانشجویان گفت: «من از این همه شور و شعف شما دانشجویان بسیار شگفت زده شدم آن هم در شرایطی که بر طبل نا‌امیدی کوبیده می‌شود. شور و شعفتان را به حلقه‌های توانا تبدیل کنید، بدون حلقه ‌های پیوسته این جنبش‌های محدود می‌توانند همواره آسیب پذیر باشند».

**زید آبادی و اعتبار اصلاح طلبی
عده ای از اصلاح طلبان نیز در دانشگاه صنعتی شریف حاضر شدند. مراسمی که در آن «احمد زیدآبادی»، «محمدرضا جلایی‌پور» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و «پروانه سلحشوری» نماینده مجلس حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.
زیدآبادی در این مراسم اشاره داشت که معتقد است ورود اصلاح‌طلبان به قدرت و سیاست درست نبوده و اصلاح‌طلبان نیروی بالنده 1376خورشیدی را با رفتن به قدرت، خنثی کردند. وی احمدی‌نژاد را برآمده از دل اصلاحات خواند و تاکید کرد روند سرخوردگی و ناکارآمدی در دولت اصلاحات وجود داشت که در نهایت باعث رشد پوپولیست‌ها شد.

**مطهری و رسالت دانشجویی
«علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان، در روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حاضر شد. مطهری در این مراسم گفت: «دانشجو به دلیل برخورداری از هوش نسبی و میل و اراده مبارزه با ظلم، رسالت ویژه‌ای دارد. دانشجو می‌تواند مصلح اجتماعی باشد ولی کسی که می‌خواهد مصلح باشد، قبل از آن باید صالح باشد».

«صادق زیباکلام»، «مصطفی کواکبیان» «علی مطهری» ، «محمود صادقی» و ... نیز از چهره های اصلاح طلبی بودند که به مناسبت روز دانشجو به سخنرانی در جمع دانشجویان پرداختند.

**جمع بندی
رقبای سیاسی دولت (نامزدهای انتخابات 1396خورشیدی و همفکران آنها) در روز دانشجو به دانشگاه بیایند و دولت را مورد نقد قرار دهند، بسیار قابل تصور بود. آنهایی که قدم در دانشگاه گذاشتند تا بار دیگر نشان دهند که نگاهشان به دانشگاه و دانشجو تنها نگاهی سیاسی و برای رسیدن به اهداف سیاسی خود و هم حزبی هایشان است و در جاهایی که جریان دانشجویی به نفع آنها نبوده است، اینگونه در دانشگاه حضور نداشته اند. بنابراین این جریان که اینچنین در دانشگاه حضور پیدا کرده اند چه بخواهند و چه نخواهند، حضورشان سیاسی ارزیابی خواهد شد.

اما حضور جریان اصلاح طلب در روز دانشجو در دانشگاه شاید چهره ای متفاوت به خود گرفته باشد. جریانی که در پیروزی دولت نقش مهمی داشته اند اما اتفاق هایی که در سال های گذشته چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین المللی افتاده، اجازه نداده که دولت حاضر آنچنان که پیش بینی می کرد به اهداف خود برسد. بنابراین قشر دانشجو، از جریان اصلاح طلب نیز می خواهد که پاسخگو باشد هرچند استقبال از آنها در دانشگاه نشان داد که هنوز امید دانشجویان به آنها بیشتر از جریان رقیب است. البته در این میان برخی از مسوولان ترجیح دادند رویارویی خود را با دانشجویان بدون حضور رسانه‌ها و در فضایی غیردانشگاهی برگزار کنند.

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی روز دانشجو سخنرانی دانشگاه های کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت

خلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری گفت: دانشگاه شاهد در سال ۶۹ تاسیس شده است و اکنون دانشکده‌های دانشگاه در یک مکان متمرکز شده است. دانشگاه شاهد دارای ۱۰ دانشکده است که چهار دانشکده مربوط به علوم پزشکی است؛ دانشکده داروسازی در آینده نزدیک تاسیس خواهد شد. 

وی بیان کرد: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است. در حوزه آموزش و پژوهش اقدامات خوبی انجام شده و بودجه پژوهشی در این مدت ۱۰ برابر شده است. 

رئیس دانشگاه شاهد ادامه داد: آزمایشگاه محاسبات رایانه ای با هزینه پنج میلیارد تومان راه اندازی شده است. تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت در مدت دو سال ۱۷ برابر و میزان مبلغ آن حدود ۱۴ برابر شده است. 

خلداوی تاکید کرد: مجوز تاسیس پارک علم و فناوری اخذ شده است و در مدت دو سال گذشته مرکز رشد افتتاح شده است. پذیرش دانشجو در دانشگاه شاهد غیر متمرکز است. 

وی افزود: سرانه تولید مقاله به ازای هر استاد حدود ۱/۵ است و سالیانه ۵۳۰۰ مقاله در این دانشگاه نوشته می شود. دو استاد یک درصد و دو استاد دو درصد در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. 

وی گفت: اکنون در دانشگاه شاهد حدود ۶۰ دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند و اکثرا از کشور نیجریه هستند. از سال بعد از ۱۲ کشور مانند پاکستان، استرالیا، عراق و سوریه دانشجو در این دانشگاه خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • بساط دلالی و سوداگری از طریق سامانه خودنویس جمع آوری می‌شود
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • بشار اسد : هر از گاهی با آمریکایی‌ها دیدار می‌کنیم / می‌دانیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، اما سیاست، هنر ممکن است
  • نقش دولت و دانشگاه در تحقق جهش تولید/ باید امید و انگیزه را به جوانان بازگردانیم