Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:21:18 GMT

وضعیت ترمینال زنجان جوابگوی شهر نیست

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۲۶۹۷

وضعیت ترمینال زنجان جوابگوی شهر نیست

پایانه مسافربری که با عنوان ترمینال مسافربری هم شناخته می‌شود، فضایی برای سوار و پیاده کردن مسافران اتوبوس‌های شهری و بین‌ شهری است که غالبا به ‌شکل یک ساختمان بزرگ همراه با امکانات رفاهی طراحی می‌شود.

شرکت‌های مسافربری دارای دفاتر فروش بلیط در پایانه‌ها هستند و مسافران از طریق سکوهای مشخص سوار یا پیاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از شهرهای ایران ازجمله استان زنجان دارای پایانه‌های مسافربری بین‌شهری هستند که مسافران را با اتوبوس به شهرهای مختلف کشور جابه‌جا می‌کنند. علاوه‌بر اتوبوس، معمولاً برای مسیرهای درون‌استانی و شهرهای همجوار، سرویس مینی‌بوس و سواری هم وجود دارد.
امکانات پایانه‌های مسافربری شامل دفاتر نمایندگی فروش بلیت، سکوهای سوار و پیاده‌شدن، سالن‌های انتظار، نمازخانه و سالن‌های غذاخوری و کافی‌شاپ، غرفه‌های فروش اجناس و خوراکی‌ها است.
البته همه ترمینال‌ها دارای چنین امکاناتی نیستند و پایانه‌هایی وجود دارند که حتی از امکانات سرمایشی و گرمایشی نیز محروم هستند.
حسن امیریان - رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر استان زنجان و جعفر قربانی - رئیس انجمن رانندگان مسافر زنجان در گفت‌وگو با مردم‌نو درخصوص وضعیت ترمینال استان زنجان و مشکلات آن به گفت‌وگو پرداختند که در ادامه می‌خوانید.
قربانی رئیس انجمن رانندگان مسافر زنجان با اشاره به مشکلات ترمینال استان زنجان گفت: «مشکلات ما تا حدود زیادی ازنظر امکانات رفاهی حل شده است، ولی در برخی زمینه‌های دیگر ترمینال استان، دارای مشکلاتی است که باید حل شود».
قربانی با اشاره به مشکل محوطه و آسفالت ترمینال شهر زنجان ادامه داد: «ترمینال زنجان ازنظر محوطه‌سازی و آسفالت، دارای مشکل است که این مسئله باید به‌تدریج و با پیگیری‌هایی که ریاست اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان درنظر گرفته‌اند انشاالله قابل حل خواهد بود.
مسئله دیگر درخصوص جایگاه سوخت است که این مشکل مربوط به پایانه‌های مسافربری نبوده و مربوط به شرکت ملی نفت است که در پایانه مسافربری ازنظر مکانی، تجهیزات و تانکرها جایگذاری شده‌اند.
اما با عنایت به اینکه شرکت نفت باید ترمینال را به‌عنوان یک جایگاه سوخت محسوب و کارمزدی برای فروش مواد نفتی اختصاص دهد متأسفانه این‌کار را انجام نمی‌دهد.
شرکت نفت، ترمینال را به‌عنوان یک محل سوخت‌گیری حساب کرده، مواد مصرفی و مواد سوختی اتوبوس‌ها را به همان قیمت سایر جایگاهای سطح شهر ارائه می‌دهد. این‌کار برای ما، خصوصاً رانندگان به‌عنوان مصرف‌کننده و حتی خود سازمان پایانه مسافربری شهرداری و راهداری و حمل‌ونقل امکان‌پذیر نیست که بخواهیم نفت و گاز را مثلاً به قیمت 320 یا 330 تومان به رانندگان بدهیم؛ چراکه رانندگان این موضوع را قبول نمی‌کنند. بنابراین اگر شرکت نفت مشکل را حل کند جایگاه ما آماده است و از این نظر مشکلی نداریم».
رئیس انجمن رانندگان مسافر زنجان مشکلات مربوط به لاستیک، روغن و قطعات یدکی را یکی‌از مشکلات عمده بخش حمل‌ونقل مسافر استان زنجان عنوان کرده و ادامه داد: «مشکل اصلی بخش مسافر استان زنجان درخصوص لاستیک، روغن و قطعات یدکی است که این مسئله واقعاً به یک مشکل اساسی برای اتوبوس‌ها تبدیل شده است که در این مسائل به‌خصوص در زمینه لاستیک احتمالاً کمی تهران سنگ‌اندازی کرده و لاستیک‌های خوب را به شهرهای دیگر می‌دهند».
قربانی ادامه داد: «نمی‌دانم آن زمان آمار ناوگان چگونه تنظیم شده که استان زنجان دارای سهمیه کمی در این زمینه است. احتمالاً فقط ازنظر تعداد ناوگان محاسبه کرده‌اند، درصورتی که این‌گونه نیست.
به‌عنوان مثال خود شهر تهران به‌نظر من تعداد اتوبوس‌هایش از زنجان کمتر است. برای اینکه تغذیه‌کنندگان ناوگان شرکت‌های مسافربری تهران، عمدتاً از سوی شرکت‌های شهرستان‌ها تأمین می‌شود و ما این‌را به عینه در ایام ستاد اربعین هم دیده‌ایم.
در ایام اربعین مسافران تمام شهرستان‌ها به راهپیمایی کربلا (عراق) می‌رفتند درصورتی که مسافران تهران متأسفانه به‌دلیل اینکه اتوبوس‌هایش نسبت به جمعیتی که داشت کمتر بود از سفر جا می‌ماندند (همه اتوبوس‌ها مسافران شهر خودشان را می‌برند).
این نشان‌دهنده این است که تهران اتوبوس آنچنانی ندارد، ولی ازنظر آمار نوشتاری همه اتوبوس‌ها را به خود اختصاص داده است و سهمیه لاستیک در حد بالا و بسیار خوبی هم در این زمینه به‌خود اختصاص داده و بدین لحاظ سهمیه لاستیک به شهرستان‌ها در حد کفاف نمی‌رسد.»
قربانی همچنین ادامه می‌دهد: «هر ماشین نیاز دارد سالانه حداقل چهار جفت لاستیک تعویض کند. اوایل مردادماه بود که تعداد مشخصی از ماشین‌های ما (10-15 اتوبوس) توانستند لاستیک دریافت کنند که تاکنون باگذشت پنج ماه هنوز برای دومین مرحله موفق به دریافت لاستیک نشده‌اند و در حال حاضر مینی‌بوس‌های ما نیز واقعاً به‌دلیل نبود لاستیک به اصطلاح زمین‌گیر شده‌اند و هیچ‌کدام نتواسته‌اند در این 5 - 6 ماه لاستیک بگیرند.
به‌طور کلی 40 حلقه لاستیک برای استان زنجان تخصیص داده شده است که آن‌هم به مینی‌بوس‌های شهری و برای مدارس داده شد؛ درصورتی که ما در سطح استان زنجان 450 دستگاه مینی‌بوس داریم که مینی‌بوس‌های بیابانی هنوز هم نتواسته‌اند لاستیکی دریافت کنند». رئیس انجمن رانندگان مسافر زنجان ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانم این موضوع را چه کسی باید پیگیری کند.
اداره صنعت و معدن؟ اداره بازرگانی؟ یا سازمان‌های دیگر؟ پنج‌شنبه هم که در اداره صمت بودم جواب درستی در این زمینه به من داده نشد و گفتند به تهران می‌گوییم و پیگیری می‌کنیم.
مکرراً با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکاتبات انجام شده و همچنین نامه‌ای برای رفع مشکل به رئیس دفتر دکتر احمدی - نماینده مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است».
قربانی ادامه می‌دهد: «اکنون در بعضی استان‌ها لاستیک‌های اروپایی و خارجی توزیع می‌کنند، ولی برای استان زنجان از این تعداد لاستیک مقدار بسیار کمی تخصیص داده شده است.
مثلاً امروز برای ماشین‌های باری و مسافری هشت حلقه لاستیک تخصیص داده بودند که این هشت حلقه هم گل درشت بودند و به درد ناوگان مسافربری نمی‌خورد، هیچ‌کدام از رانندگان هم از آن استقبال نکردند».
وی همچنین افزود: «نمی‌دانم این تقسیم‌بندی برای استان زنجان چگونه صورت گرفته است؟ معاون رئیس ستاد تنظیم بازار در تهران، آمار استان زنجان را پایین‌تر از آمار واقعی عنوان می‌کند.
حال سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در این تقسیم‌بندی جاده‌های کوهستانی زنجان را هم درنظر گرفته‌اند؟ شهرستان‌های طارم، ماهنشان، دندی، معدن انگوران و ... را هم درنظر گرفته‌اند؟
آیا ماشینی که از تهران به سمنان می‌رود با ماشین‌های زنجان که بالاجبار باید با سرعت 110 کیلومتر در ساعت حرکت کنند برابری می‌کنند؟ آیا به این مشکلات در صنعت و معدن توجه می‌کنند؟
یا از دست‌اندرکاران حمل‌ونقل، تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی که در این مورد تخصص دارند حداقل یک نظرخواهی می‌کنند که چگونه این تخصیص لاستیک‌ها صورت گرفته است؟
ما در کل استان زنجان (زنجان و شهرستان‌های تابعه) حدود 185 دستگاه اتوبوس داریم. کل لاستیکی که تا الان به من تحویل داده‌اند نزدیک به 280 حلقه لاستیک است.
البته نوع لاستیک‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال ما لاستیک 22.5R/80/315 یا 22.5R/80/295 داریم که می‌گویند لاستیک 295 آزاد و بدون حواله است. من در اداره صمت هم که بودم، گفتند: فلانی، این قضیه را پیگیری نکنید، 295 آزاد است، ولی کجا آزاد است من نمی‌دانم، در کدام فروشگاه می‌فروشند؟ می‌گویند لاستیک مینی‌بوس آزاد است و در هیچ فروشگاهی نیست.
از کجا باید بگیریم؟ اگر آزاد است باید مغازه‌ای وجود داشته باشد تا راننده بتواند لاستیک را تهیه کند یا نه؟ واقعاً نیست».
رئیس انجمن رانندگان مسافر زنجان ادامه می‌دهد: «من درخصوص مشکل لوازم یدکی و روغن به همه‌جا نامه نوشتم. به خود استانداری، اداره صمت و ... ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. اگر به اداره‌کل حمل‌ونقل هم ایده‌ای درباره لاستیک اعلام کنند آن‌ها فقط در توزیعِ عادلانه نظارت می‌کنند که حق به حقدار برسد و متأسفانه لاستیک در دسترسشان نیست که توزیع کنند و من به راننده بدهم».
وی همچنین به فرسوده‌بودن ماشین رانندگان و همچنین بیمه رانندگان اشاره کرده و گفت: «رانندگان نیاز دارند ناوگانشان را که از طریق تسهیلات بانکی که به اداره راهداری می‌دهند (به‌خصوص وام‌هایی که به روستاییان می‌دهند) نوسازی کنند و اگر مشکلات حل شود و استقبال بیشتری از طرف مسافران انجام شود این ماشین‌ها نوسازی می‌شوند؛
چراکه مشکلی که در خود شهر زنجان و شهرستان‌های آن به‌چشم می‌خورد فرسوده و کهنه‌بودن سرویس مدارس، کارخانه‌ها و ادارجات است که همگی مدل پایین و قدیمی هستند. در مورد بیمه تکمیلی رانندگان هم باید گفت که رانندگان ما دارای بیمه تکمیلی هستند، ولی در تعرفه‌هایی که بیمه برای ما داده است، آزمایشات درمانی را در قرارداد نگنجانده‌اند.
هر کسی که برای اولین‌بار به دکتر مراجعه می‌کند حتماً یک الی دو آزمایش برایش نوشته می‌شود که متأسفانه بیمه تکمیلی این گزینه را از قلم انداخته است؛ مسئله مهمی که رانندگان و خانواده‌هایشان با آن روبه‌رو هستند».
حسن امیریان، رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر استان زنجان نیز مشکلات حمل‌ونقل استان زنجان را در دو بخش پایانه مسافربری و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل مسافربری عنوان کرده و گفت: «مشکلات حمل‌ونقلی که ما در استان زنجان داریم در دو موضوع عنوان می‌شوند. مسئله اول مربوط به بحث پایانه مسافربری و مسئله دوم مربوط به صنف شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری است.
در بحث پایانه‌های مسافربری سالیان سال است که در ترمینال مسافربری شهر زنجان (که حدود 25 سال و اندی است که احداث شده) فقط شرکت‌های مسافربری اتوبوسی و ناوگان تحت پوشش آن مستقر هستند.
انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری زنجان 40 شرکت مسافربری اعم از اتوبوس و سواری را تحت پوشش خود قرار داده که از این تعداد حدوداً 17 شرکت متعلق به شهرستان قیدار و ابهر و مابقی آن شرکت‌های مسافربری اعم از سواری، کرایه و اتوبوسی هستند که در خود شهرستان زنجان و حومه فعالیت می‌کنند».
امیریان ادامه می‌دهد: «متأسفانه از ابتدای احداث ترمینال مسافربری استان زنجان سالن انتظار مسافر و غرفه شرکت‌های مسافری شهر و سایر الزامات رفاهی درحد نیاز کلیه شرکت‌های مسافربری پیش‌بینی نشده است.
مشکلی که وجود دارد این است که با توجه به توسعه شهر و افزایش ناوگان بین‌شهری و همچنین جمعیتی که روزبه‌روز بر تعداد آن افزوده می‌شود؛ ترمینال مسافربری شهر زنجان در حال حاضر کفایت ظرفیت مورد نیاز را در این زمینه ندارد.
در زمان‌های گذشته ما تعداد 40 -50 دستگاه اتوبوس داشتیم، ولی الان نزدیک به 185 دستگاه اتوبوس ناوگان بین‌شهری در سطح استان داریم که به سراسر کشور سرویس می‌دهند.
با این افزایش ناوگانی که شهر زنجان داشته، ما همان پایانه مسافربری 25 سال پیش را داریم، یعنی همان ساختار ساختمانی و پارکینگ، محوطه بیرونی ساختمان، سالن انتظار مسافران قبلی(بین‌شهری و سیاحتی یا زیارتی)؛
بدون هیچ‌گونه تغییرات و با جانمایی سازمان‌ها و شرکت‌های چند منظوره‌ غیر از حمل‌ونقلی بین شهری که این مسئله مشکل مضاعفی را ایجاد کرده است».
امیریان همچنین می‌گوید:«در این 20 سال گذشته تعدادی از شرکت‌های اتوبوسی در پایانه مسافربری مستقر شده‌اند و تعداد دیگری از شرکت‌ها هم که شرکت‌های سواری، کرایه و مینی‌بوس هستند در نقاط مختلف شهر زنجان به‌طور پراکنده مستقر شده‌اند. ناوگان حمل‌ونقل استان زنجان به‌لحاظ ساختار غیر استاندارد پایانه مسافربری مثل بقیه استان‌های دیگر هنوز نتواسته‌اند به‌طور متمرکز در پایانه مسافربری مستقر شوند.
هرکدام از آن‌ها در یک نقطه از شهر فعالیت می‌کنند (غرب یا شرق) که این موضوع ازلحاظ سطح دسترسی نظارت بر فعالیت و همچنین راحتی، مسافر را با مشکل دیگری مواجه ساخته است.
به‌عنوان مثال اگر شما تهران، همدان یا تبریز را درنظر بگیرید شرکت‌های مسافربری که در آنجا وجود دارند (سواری یا اتوبوسی) وقتی که مسافری وارد پایانه مسافربری می‌شود، بنابر حَسَب مسافرت خود که می‌خواهد با اتوبوس یا سواری مسافرت کند و بنابه انتخاب خودش، شرکت مسافربری و وسیله نقلیه‌ را که در پایانه مستقر هستند، معین می‌کند که به کجا و با چه وسیله‌ای برود و به‌نوعی امکانات حمل‌ونقلی در یکجا متمرکز است، ولی در شهر زنجان مدت مدیدی است که این عمل تحقق نیافته است و سواری-کرایه‌ها خارج از پایانه فعالیت می‌کنند.
این امر باعث شده است که نظارت حمل‌ونقلی چه از جانب انجمن صنفی و چه از جانب اداره راهداری که امر مهمی در بخش نظارت حمل‌ونقلی و تصادفات و بحث ایمنی سفر دارند به‌هم بخورد».
امیریان همچنین اضافه می‌کند: «ترمینال سایر شهرستان‌ها ازجمله قیدار، ابهر و ایجرود نیز شرایط و مشکلات مشابه یا شاید بیشتر از این‌را داشته و در حال حاضر دچار مشکل بوده که باید اقدام جدی صورت گیرد.
پایانه مسافربری زنجان قبلاً در بحث سرویس‌های بهداشتی و نیز سالن انتظار مسافران دچار مشکل بوده که خوشبختانه با تغییرات مدیریتی در پایانه زنجان که از سوی شهردار محترم انجام شد، این مسائل تقریباً حل شدند.
قبلاً شرکت‌ها در طبقه فوقانی سالن مستقر بودند، ولی الان در طبقه همکف استقرار پیدا کرده‌اند. ازلحاظ سرویس‌های بهداشتی و بحث روشنایی، تقریباً ما مشکل جدی نداریم. ولی در بحث ایجاد جایگاه سوخت خود ترمینال دچار مشکل است که آن‌هم بحث‌های مربوط به خودش را دارد و قسمت عمده آن به شرکت ملی نفت برمی‌گردد که درخصوص صدور مجوز، موانع قانونی را طبق بحث‌های خودشان مطرح و متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است.
البته ما مکاتبات و پیگیری‌های مکرری در این زمینه انجام داده‌ایم». وی ادامه می‌دهد: «در بحث کارواش‌ها هم هرچند که این‌کار در پایانه زنجان به‌صورت سنتی انجام می‌گیرد، ولی فعلاً مشکل حادی در این زمینه نداریم».
امیریان همچنین توضیح می‌دهد: «4-5 سالی است که ما در بحث فعالیت سواری-کرایه دارای یک مشکل جدی هستیم که کلاً بحث امنیت سفر مسافران را زیر سؤال برده است.
اکنون مدتی است که سواری-کرایه‌هایی که خودشان ازلحاظ داشتن کارت هوشمند، بیمه، عوارض، سوخت و سایر مسائل که برایشان هزینه‌بر بوده و تحت پوشش شرکت‌های مسافربری قرار گرفته‌اند و باید صورت وضعیت مسافری دریافت کرده و مسافران را تحت پوشش بیمه سرنشین قرار داده و سرویس‌های خدماتی خودشان را انجام بدهند (که رعایت این‌گونه مقررات خود هزینه‌بر است)، بیکار شده‌اند؛
به‌دلیل اینکه سواری‌های شخصی غیرمجاز در سطح شهر مخصوصاً در خیابان خیام و میدان هنرستان به امر مسافرگیری فعالیت می‌کنند و بدون اخذ صورت وضعیت و بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت بکنند مسافران را بدون رعایت تعرفه نرخ‌گذاری و عدم پوشش بیمه‌ای جابه‌جا می‌کنند و بدین لحاظ امنیت مسافر را زیر سؤال می‌برند».
رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر استان زنجان در این خصوص می‌گوید: «ما مدتی است که با خود سازمان راهداری مرکزی، مقامات قضایی استان و پلیس راه مکاتباتی را در این زمینه انجام داده‌ایم، ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. البته در بعضی از شهرستان‌ها برای تشکل‌های صنفی یا پلیس راه، حکم قضایی صادر کرده‌اند که از فعالیت ماشین‌های سواری‌ غیرمجاز ممانعت به‌عمل بیاورند تا مراجع مربوطه بتوانند در بحث نظارت و شناسایی رانندگان یا رسیدگی به شکایات و ایمنی سفر شهروندان و مسافران اقدام کرده و مسافران با سواری‌های مجاز مسافرت کنند».
وی ادامه می‌دهد: «این مشکلات در شهرستان ابهر، قیدار و ماهنشان و ایجرود و ... نیز وجود دارد و به‌لحاظ عدم توجه مسئولان مربوطه، به سایر شهرستان‌های استان نیز تسری پیدا کرده است.
ما مالکان سواری بین‌شهری را سراغ داریم که تحت پوشش شرکت‌های مسافربری سواری هستند و زمانی که مشاهده می‌کنند همه شرایط محیاست و هیچ‌گونه اقدام و نظارتی بر سواری‌های غیرمجاز به‌عمل نیامده و اجازه ادامه فعالیت دارند، ماشین‌های خود را که مجاز به تردد بین‌شهری هستند فروخته و به ماشین‌های غیرمجاز تبدیل کرده‌اند و این نتیجه بی‌توجهی مقامات مربوطه و نهایتاً نابودی تدریجی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است».
رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر استان زنجان، همچنین به مشکل برقی که شرکت‌های مسافربری با شهرداری زنجان دارند اشاره کرده و گفت: «مشکلی که شرکت‌ها در پایانه مسافربری زنجان دارند این است که شهرداری یکی‌از اعم وظایفش این است که به شرکت‌های مسافربری خدمات‌رسانی کند تا آن‌ها نیز بتوانند متقابلاً به مسافران خدمات‌رسانی کنند، ولی شرکت‌ها در این زمینه دچار مشکل شده‌اند، بدین صورت که تعرفه برق مصرفی که شرکت‌های مسافربری هنگام انعقاد قراردارد با شهرداری برایشان مشخص شده، براساس تعرفه‌های تجاری توسط اداره برق محاسبه می‌شود، درصورتی که موضوع فعالیت شرکت‌های مسافربری بحث خدماتی بوده است و ما باید مصرف برقمان را براساس تعرفه‌های خدماتی پرداخت کنیم نه تعرفه‌های تجاری که این مسئله شرکت‌ها را از این نظر با هزینه گزافی مواجه کرده است.
سالیان سال است که ما با اداره برق این مشکل را مطرح کرده‌ایم، ولی هنوز نتوانسته‌ایم آن‌را حل کنیم».
امیریان همچنین به مشکل دیوارکشی ترمینال اشاره کرده و افزود: «مشکل دیوارکشی ترمینال هم مشکلی است که باید کاملاً به آن توجه شود.
دیوارکشی ترمینال زنجان تقریباً از سمت شرق کامل شده است و در این زمینه قسمت غرب ترمینال کمی دچار اشکالاتی است.
این موضوع، امنیت داخلی ترمینال را دچار مخاطره کرده و با وجود 140 دستگاه اتوبوس با عمر میانگین 6 سال که در ترمینال زنجان وجود دارد، اگر ما بخواهیم فقط نصف آن‌ها را هم درنظر بگیریم به‌لحاظ ارزش قیمتی که دارند بحث پارک اتوبوس به‌خصوص شب‌ها به‌لحاظ تأمین امنیت قابل تأمل است.
البته در این خصوص مدیریت شهرداری قول مساعد داده است که در آینده درصورت تأمین بودجه آن‌را تکمیل کند».
امیریان مشکل جدی لاستیک و تخصیص حداقلی سهمیه آن برای استان زنجان را نیز یکی‌از مشکلات اساسی دانسته و گفت: «مشکل لاستیک هم مشکل جدی صنف مسافربری استان زنجان است که درصد تخصیص سهمیه برای استان زنجان در این مورد بسیار کم است.
همچنین کندی تأمین قطعات یدکی، روغن و مسائل مربوط به گرانی آن(که در برخی مواقع قطعات یدکی حساس یا یافت نمی‌شوند یا با هزینه‌های بسیار بالا تهیه می‌شود)، عدم نظارت در این‌گونه مسائل و بخش مربوط به نمایندگی شرکت عقاب که مسئولیت پشتیبانی این اتوبوس‌ها را به‌عهده دارد از دیگر مشکلات ترمینال استان زنجان است».
رئیس انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر استان زنجان در پایان تأکید کرد: «بحث مربوط به لاستیک و لوازم یدکی چه از طرف تهران و چه از طرف مسئولان استان که عمدتاً به وزارت صنعت و معدن مربوط می‌شود، نیاز به نظارت و اقدام اساسی داشته که ادامه این امر، عدم اقبال سرمایه‌گذاران بخش و فرسودگی ناوگان را به‌دنبال خواهد داشت.
در بحث مربوط به سواری- کرایه هم با مکاتبات عدیده‌ای که با مسئولان استان انجام داده‌ایم از آن‌ها خواسته‌ایم که درخصوص فعالیت سواری‌های شخصی غیرمجاز اقدامات لازم را انجام دهند.
خصوصاً پلیس راه و ترددی که در مسیر و در محورهای مربوطه انجام می‌گیرد باید توسط اوامر پلیس راه کنترل لازم صورت گیرد که حضرات در این خصوص موضوع را به دایره قضایی ارجاع می‌دهند.
بالاخره اگر موضوع به مقامات قضایی مربوط است از مسئولان استان انتظار داریم که مسائل کارشناسی خودشان را تا حدی که امکان دارد انجام دهند؛ حداقل نه به‌خاطر تأمین خواسته‌های ما، بلکه به‌لحاظ تأمین امنیت مسافران که بین شهر و شهرستان‌های حومه زنجان تردد می‌کنند».
قربانی نیز در پایان با اشاره به مسئله فرهنگ‌سازی در زمینه حمل‌ونقل گفت: «ترمینال استان زنجان با وجود تمام مشکلات تاکنون و درحد توان توانسته است خدمات خوبی ارائه دهد. به‌طوری که ما الان هر 10 دقیقه یک سرویس برای تهران داریم.
همچنین برای شهرستان‌های مشهد، گرگان، لنگرود، رشت، همدان، ارومیه، اردبیل، اهواز، اصفهان، شیراز، سنندج، اردبیل، قم نیز سرویس داریم. فقط مشکل نبود مسافر و عدم استقبال شهروندان محترم کمی آزاردهنده است؛
و مسئله دیگر اینکه 70 درصد مسافران محترم ما ناشکیبا شده و برای رسیدن به مقصد عجله می‌کنند و سوار ناوگان شخصی‌های غیرمجاز می‌شوند که هیچ‌گونه هویتی در حمل‌ونقل ندارند». قربانی ادامه داد: «امنیت مسافر برای ما خیلی مهم است که متأسفانه فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار کم است، اینکه مسافران به حقوق خود آگاهی یافته و به ناوگانی برای حمل‌ونقل مراجعه کنند که دارای هویت باشد.
البته این موضوع نیاز است از طرف برخی از مسئولان استان و صداوسیمای استان پیگیری و نظارت شود. به‌عنوان مثال ما اکنون در خود فلکه هنرستان فردی را داریم که خودش برای خودش در خیابان شرکتی درست کرده است، برای سواری‌ها نوبت می‌نویسد، از آن‌ها پول می‌گیرد و ... .
کسی هم در این زمینه جوابگو نیست و اقدامی برای رسیدگی آن نمی‌کنند که آیا این فرد مجاز به فعالیت است یا خیر؟ در شهرستان ایجرود هم همین مشکل را داریم.
کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که ماشین‌ها را ازنظر ایمنی کپسول‌های آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه، خود راننده، اتوبوس‌ها، مهمانداران و ... آموزش داده و ساماندهی کنیم.
ولی مبارزه با وسایل نقلیه شخصی، دیگر کار ما نیست و فقط می‌توانیم بگوییم که این مشکل را در شهر داریم. شهر ما متولی و صاحب دارد که متأسفانه در این زمینه کم‌کاری کرده و با این‌گونه مسائل جدّی برخورد نمی‌کنند.
هم از نظر قضایی و هم انتظامی نیاز است در این زمینه دست‌به‌دست هم بدهند تا این موارد جمع‌آوری بشود».
قربانی گفت: « از تلاش‌های بی‌وقفه مدیریت و معاونت و رئیس حمل‌ونقل بخش مسافر اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان تشکر و روز حمل‌ونقل (26 آذر ماه) در سال 1397 را پیشاپیش به کلیه دست‌اندرکاران، زحمتکشان، رانندگان و مدیران محترم شرکت‌های مسافربری تبریک عرض می‌کنم».
معصومه عباسی- روزنامه مردم‌نو
3216/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد حمل و نقل پايانه زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۲۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه وحشتناک ترکیدن لاستیک اتوبوس

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 10 ترکیدن لاستیک اتوبوس که با سرعت بالا در جاده حرکت می‌کرد، باعث حادثه سازی برای باقی خودروها و ایجاد ترافیک شد. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز
  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز + فیلم
  • نسل جدید لاستیک هایی که پنچر نمی شود (فیلم)
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • معرفی فرودگاه دبی
  • لحظه وحشتناک ترکیدن لاستیک اتوبوس
  • وضعیت عجیب قطار مسافربری در هند (فیلم)
  • وضعیت عجیب قطار مسافربری در هند + فیلم
  • رفع مشکل آب شرب رودسر تا ۳ ماه آینده
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال