Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: مدیریت یک درصد ضایعات برداشت معادل حفظ 200 میلیارد تومان است.

به گزارش ایسنا، کامبیز عباسی در آیین رونمایی از محصول جدید شرکت کمباین‌سازی ایران با نام کمباین ١٠٦٠ با بیان اینکه اگر تولیدات شرکت کمباین‌سازی ایران نبود تکلیف برداشت محصولات کشاورزی نیز مشخص نبود، گفت: سطح زیر کشت گندم و جوی آبی کشور 8.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیون هکتار است که برداشت آن فرآیندی موثر در امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه اثربخشی فعالیت های مثبت شرکت کمباین‌سازی ایران باید برای مردم تبیین شود، تعداد کمباین‌های موجود در کشور را 17 هزار دستگاه‌ عنوان کرد و گفت: 92 درصد این تعداد کمباین در کشور محصول و ساخته شرکت کمباین‌سازی ایران در اراک است که با سابقه‌ای 50 ساله خود این عرصه را در اختیار دارد و طی سال‌های اخیر تغییرات محسوسی در کار خود داده به طوری که در خدمات فروش و پس از فروش همواره رضایتمندی مشتری و متقاضیان را تامین کرده است.

عباسی با اشاره به نوسانات ارزی و اقتصادی اخیر در کشور بیان کرد: در این شرایط مدیران شرکت کمباین‌سازی ایران نهایت همکاری را اعمال کردند و در واقع در این جنگ اقتصادی با درج تخفیف در محصولات خود مسئولیت خود را از ورطه شعار به عمل رساندند و علیرغم افزایش قیمت همه محصولات و مواد اولیه با حفظ استانداردها برای تولیدات خود تخفیف قائل شدند.

وی تصریح کرد: صنعت کشور در سال‌های 92، 94 و 95 فراز و نشیب‌های بسیاری را متحمل شد، اما به همت مسئولان استانی و وزارت جهاد کشاورزی چالش‌ها را پشت سر گذاشتیم و امروز وزارت جهاد کشاورزی به جدیت نهاده های تولید را مدنظر قرار داده و به کمباین نیز به عنوان یکی از نهاده‌های تولید نگاه می‌کند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارخانه‌ای که روزی برای فروش 50 دستگاه کمباین با مشکل مواجه بود طی سال‌های اخیر 2 هزار دستگاه را وارد مزارع کشور کرده و این نوسازی کمباین ها سهم بسیاری در کاهش ضایعات در حوزه برداشت محصول داشته است، افزود: یک درصد کاهش ضایعات برداشت غلات کشور معادل 200 میلیارد تومان است و اگر یک درصد این بخش مدیریت شود عواید بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه ارتقای کیفیت محصولات این شرکت ناشی از مسئولیت پذیری و وظیفه مندی کارگران بوده است و تلاش ما این است که این کارخانه همچنان پایداری خود را حفظ کند، گفت: کشور سالانه هزار و 200 کمباین نیاز دارد و با تولید سالانه 400 تا 500 کمباین نوسازی ناوگان صورت نمی‌گیرد، بر این اساس باید افزایش تولید در برنامه‌های شرکت گنجانده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برداشت محصول کشاورزی کمباین سازی ایران منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کمال صالح حدود ۲۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد/ ۷۵ درصد این سد خالی است

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: سد کمال صالح در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد.

حسین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مرکزی اظهار کرد: ۲۵ درصد از حجم سد کمال صالح پر و ۷۵ درصد آن علیرغم بارش‌های اخیر خالی است و یکی از دلایل این امر خشکسالی‌های پی در پی است.

وی افزود: سد کمال صالح وظیفه تأمین آب شرب هندودر، ۵۶ روستای در مسیر خط انتقال در منطقه شازند، شهر شازند و شهر اراک را به عهده دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: سد کمال صالح در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد.

اسدی با اشاره به نقش آب در زندگی و اهمیت این کالای کمیاب گفت: مدیریت منابع آب امری حیاتی و صرفه‌جویی در مصرف آن ضروری است. وی ادامه داد: ما در یک کشور خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم، متوسط بارندگی سالانه در جهان ۸۰۰ میلیمتر است که این میزان در کشور ما ۲۶۰ میلیمتر و در استان ۲۷۵ میلیمتر است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان مرکزی، حجم ذخایر زیرزمینی و سطحی استان را در مجموع دو میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در استان بیش از ۱۲ هزار حلقه چاه، حدود سه هزار و ۹۰۰ رشته قنات و سه هزار و ۷۰۰ دهانه چشمه موجود است و این در حالی است که با برداشت ۲.۲ میلیارد مترمکعبی برداشت از این منابع، میزان آورد آبی و برداشت آبی در استان همخوانی ندارند.

اسدی ادامه داد: با توجه به کسری مخازن که در ۱۵ سال اخیر ایجاد شده، در حال حاضر بیش‌از ۵.۷ میلیارد مترمکعب با کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در صورتی که حجم ذخیره آب سد کمال صالح را ۱۰۰ میلیون متر مکعب در نظر بگیریم حدود ۵۷ برابر حجم این سد، ذخایر آبی ما کسری آب دارد اظهار کرد: هر ساله به اندازه دو برابر حجم این سد، یعنی ۲۰۰ میلیون متر مکعب به این کسری اضافه می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: کسری مخزن سطح آب زیرزمینی در شهرستان اراک سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب و در ساوه و زرندیه بیش از ۷۷ میلیون متر مکعب است.

اسدی افزود: در دشت‌های ساوه و زرندیه سالانه حدود یک متر سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و دیگر جبران نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با این برداشت‌های بی رویه و مازاد بر ذخایر در سنوات آتی با مشکل بی آبی مواجه خواهیم شد و پایین‌تر رفتن سطح آب از یک میزان معینی هزینه‌های هنگفتی برای استحصال آب در پی خواهد داشت.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره فرونشست حاصل از برداشت بی رویه اضافه کرد: در وزارت نیرو دو نقشه تهیه شده یکی مربوط به کل محل‌هایی که در کشور فرو نشست داشتند و نقشه دیگر مربوط به نقاطی که برداشت بیش از حد را داشتند و زمانی که این نقشه‌ها روی هم قرار می‌گیرند متوجه می‌شویم دقیقاً در محل‌هایی که برداشت مازاد داشته‌ایم پدیده فرو نشست اتفاق افتاده است.

اسدی ادامه داد: بهترین ذخایر و سدهای اصلی ما سدهای زیرزمینی است، زمانی که فرونشست اتفاق می‌افتد آب ذخیره شده در حفره‌های زمین از بین می‌رود و حتی با وقوع ترسالی نیز قادر به جبران این کمبودها نخواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه هم گفت: در حال حاضر این سد ۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد و تنها ۹ درصد آن پر است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار کرد: در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون) به صورت تجمعی ۲۰۲ میلیمتر بارش اعلام شده است که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد افزایش و در مقایسه با دراز مدت ۴۵ ساله، ۱۵ درصد کاهش بارندگی داشته است.

اسدی تاکید کرد: با توجه به برنامه‌ریزی هایی که در کشور صورت گرفته، مطالعه و اجرای طرح‌های تأمین و انتقال آب در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای بوده و با تعامل خوبی که بین این شرکت با شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع برق استان صورت گرفته اکثر پروژه‌ها با یاری خداوند به اتمام رسیده‌اند و در مدار بهره برداری قرارگرفته‌اند.

وی همچنین سه پروژه آبرسانی به شهر ساوه از خط انتقال سد کوچری، تکمیل رینگ جنوبی آبرسانی به شهر اراک از سد کمال صالح و آبرسانی به شهر تفرش و برخی روستاهای در مسیر خط انتقال را از جمله پروژه‌های مهم و در حال اجرای این شرکت برشمرد و گفت: رویکرد کشور و استان در خصوص آب، مبتنی بر اصل سازگاری با کم آبی است چرا که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با کم آبی مواجه بوده و هستیم و اجداد ما مدیریت مصرف کردند و آب را به ما تحویل دادند و ما هم وظیفه داریم با مدیریت صحیح، آب را به نسل‌های آتی تحویل دهیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: برای اینکه بتوانیم در حفظ ذخایر آب زیرزمینی و بالا بردن ظرفیت آن جهش را نظاره‌گر باشیم باید همکاری و حمایت کشاورزان را با اصلاح الگوی مصرف، تغییر شیوه‌های آبیاری از سنتی به مدرن، جلوگیری از برداشت مازاد بر دبی مندرج در پروانه‌های صادره و تشکیل تشکل‌های آب‌بران داشته باشیم.

اسدی افزود: در بخش صنایع نیز، بازچرخانی آب و توجه به پساب به عنوان طلای خاکستری و استفاده صنعتگران از پساب و سرمایه گذاری و مشارکت صنایع در انتقال طرح‌های بزرگ، بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف توسط همه شهروندان استان و اشاره به اینکه مطالعه طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان در دستور کار این شرکت است افزود: با پای کار آمدن صنعتگران و سرمایه گذاری آنها این کار عملیاتی خواهد شد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: علی رغم بارش‌های خوب در چند روز گذشته به سبب چهارمین سال پیاپی خشکسالی و کمبود ذخیره آب دو سد بزرگ کمال صالح و الغدیر ساوه همچنان وضعیت این دو سد نامطلوب است.

اسدی افزود: ذخیره سد کمال صالح قبل از بارندگی‌های اخیر ۱۹ میلیون مترمکعب بود که در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون مترمکعب است که با توجه به مصارف سالیانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعبی و با احتساب ۴.۵ میلیون مترمکعبی تبخیر و تعرق همچنان با کمبود آب در این سد مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: با اجرای پروژه‌های آبرسانی که در شهرهای مختلف استان اجرا شده و یا در حال اجراست امید می‌رود مشکلی در تأمین آب شرب نداشته باشیم و از شهروندان استان بخصوص در شهرهای اراک و ساوه در خواست می‌کنم با مدیریت مصرف در حفاظت از این مایه حیات کوشا باشند.

کد خبر 744145

دیگر خبرها

  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد
  • ۵۸ درصد ظرفیت سد‌های لرستان خالی است
  • کنترل هوشمند ساختمان با سامانه ایران‌ساخت ممکن شد
  • آغاز برداشت خوشه های گندم در آبادان
  • آغاز برداشت گندم در آبادان
  • افزایش بارش‌ها در ۶ استان/ ۴۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی است
  • مخازن سد‌های کشور ۶۰ درصد پرشدگی دارند
  • افت سریالی تورم آرژانتین
  • سد کمال صالح حدود ۲۴ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد/ ۷۵ درصد این سد خالی است
  • ۸۰ درصد گندم کاران مینابی برای آبیاری زمین‌هایشان از روش‌های نوین استفاده می‌کنند